Råd for kjøp av lydsystem

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Råd for kjøp av lydsystem

Banebrytende tråd ikke sant?

Tenker å bruke 10-12 000 på et lydsystem.
    Sitter i dag med en 40'' Sony Bravia med 1080p, denne kan det nok godt hende jeg oppgraderer innen ikke så altfor lenge (kjøpt for ~20k for 2 år siden).

Hovedsaklig skal anlegget brukes til å se film (blueray) og å spille på PS3.

Har sett litt på dette:

Test av Onkyo HT-S9100THX - teknofil.no

THX-lyd virker veldig fristende. Er det åpenbare feil ved dette anlegget som man kunne fått bedre/billigere ved å sette sammen komponenter? (f.eks Onkyo 607 + noen løse høyttalere med sub, kanskje XTZ)

Tilleggsspørsmål: Ser foreløpig blueray bare fra PS3, noen gode forslag på en bra bluerayspiller til en ok pris?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen tanker?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del et godt sett, men spiller utseende stor rolle? Småe, store?

Surroundpakker | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    Her er en del fine pakker, kombiner disse med en rimelig receiver fra Onkyo eller Yamaha

Denne blir vel i ditt øvre sjikt XTZ 99 + 93-pakke 5.2 Surroundpakke

Kombinert med Onkyo TX-SR607B Sort A/V Receiver

Evt. om du kunna presset inn en ekstra lapp er dette veldig mye for pengene nå Onkyo TX-SR806 Sølv A/V

Av de andre pakkene er jo denne Yamaha RX-V663 Black M-65 - 5.0-pakke Black Med Forsterker kombinert med en eller to Subber et godt valg.

Tror du får mest lyd med den XTZ-pakken, men den blir også dyrest og størt dersom plass er et viktig punkt.

Kjøper du den nederste pakken jeg linket til, kombinert med en rimelig XTZ sub er du oppe i ca 15.000 med frakt og det koster vel ca 2.400 på yaTack.no - Nettbutikken for lyd, bilde, foto og elektronikk

Vedr. Blu-Ray - Kjøp den billigste fra Panasonic eller Sony, disse gir mest for pengene.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du skal henge deg opp i THX-godkjenning. Det finnes THX-godkjente PC-høyttalere og det sier vel litt.

Jeg tror du får mer for pengene hvis du kjøper en receiver og et par store fronthøyttalere først og så bygger ut litt etterhvert. Som jeg har sagt til flere så er det bedre med bra lyd i stereo enn slapp lyd i surround. En Yamaha RX-V765 til 6000kr, et par Dynavoice M-65EX til 3000kr og en XTZ 99 W12.16 til 4000kr vil spille bra til du får råd til å oppgradere med senter og bakhøyttalere. Hvis du foretrekker Onkyo så kan du selvfølgelig kjøpe det istedet for Yamaha, men Yamaha er av det beste på film ihvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har netttopp kjøpt meg et nytt lydsystem på "budjsett". Jeg endte opp med Onkyo TX-SR506 som selges til bra pris hos datakjeden, denne støtter de nyeste HD formatene: Datakjeden Webshop / ONKYO RECEIVERS-ONKYO, TX-SR507 STEREO

Videre endte jeg opp med Klipsch RF-52 sett, da disse er svært lettdrevne høytalere. Hvis du tar en runde med Klipsch forhandlere så vil du kunne få brukbare rabatter. Suben venter jeg med foreløpig. Men uansett jeg synes det ga meg mye bang for det bucks. Anbefales !

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Problemet er ikke egentlig at jeg ikke har råd til å kjøpe system for mer enn 12-13 000, jeg har vel egentlig ikke tenkt å investere så mye mer enn det i det.

Dersom jeg i overskuelig fremtid kommer til å sitte med det lydsystemet jeg kjøper nå, vil det fortsatt lønne seg å rampe opp stereolyden fremfor litt fokus på surround? Hvor mye ekstra må jeg legge i for å få et "for en amatørs øre" bra lydbilde i surround?

Tilleggsspørsmål; hvor mye er det lurt å legge i ledninger? Bør jeg legge mer i ledningene til fronthøyttalere enn bakhøyttalere?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Schønning
    Takk for svar.

Problemet er ikke egentlig at jeg ikke har råd til å kjøpe system for mer enn 12-13 000, jeg har vel egentlig ikke tenkt å investere så mye mer enn det i det.

Dersom jeg i overskuelig fremtid kommer til å sitte med det lydsystemet jeg kjøper nå, vil det fortsatt lønne seg å rampe opp stereolyden fremfor litt fokus på surround? Hvor mye ekstra må jeg legge i for å få et "for en amatørs øre" bra lydbilde i surround?

Tilleggsspørsmål; hvor mye er det lurt å legge i ledninger? Bør jeg legge mer i ledningene til fronthøyttalere enn bakhøyttalere?
    Med oppsettet jeg nevnte så må du regne med rundt 1000 lappen ekstra....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch RF-52 sett ser ut til å gå for rundt 16 000, pluss forsterker runder jeg jo da lett 20?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch RF-52 sett ser ut til å gå for rundt 16 000, pluss forsterker runder jeg jo da lett 20?
    Jeg brukte under 14.000, uten SUB.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hkts-11

Hei!

Harman kardon har meget gode pakker i butikkene.

Sist testvinner i lyd og bilde fra HK, kan du få kjøpt sammen med HK reciever og DVD spiller til ca 10.000.-

Hjemmekinopakke | Hjemmekino | Soundgarden

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker ikke HK designen, og jeg trenger ikke noen dvdspiller

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Tror ikke du skal henge deg opp i THX-godkjenning. Det finnes THX-godkjente PC-høyttalere og det sier vel litt.

Jeg tror du får mer for pengene hvis du kjøper en receiver og et par store fronthøyttalere først og så bygger ut litt etterhvert. Som jeg har sagt til flere så er det bedre med bra lyd i stereo enn slapp lyd i surround. En Yamaha RX-V765 til 6000kr, et par Dynavoice M-65EX til 3000kr og en XTZ 99 W12.16 til 4000kr vil spille bra til du får råd til å oppgradere med senter og bakhøyttalere. Hvis du foretrekker Onkyo så kan du selvfølgelig kjøpe det istedet for Yamaha, men Yamaha er av det beste på film ihvertfall.

Dersom jeg skulle ha lyst til å oppgradere dette system til surround. Hva hadde du anbefalt da?

Dette blir fort 13 000 (kjører og henter det så 0 i frakt), 1500(?) i ledninger.
    Hvor mye mer må jeg ut med for å få god surround sound?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom jeg skulle ha lyst til å oppgradere dette system til surround. Hva hadde du anbefalt da?

Dette blir fort 13 000 (kjører og henter det så 0 i frakt), 1500(?) i ledninger.
    Hvor mye mer må jeg ut med for å få god surround sound?
    Da anbefaler jeg en senter i samme serie som frontene, C-5 til 1000kr eller helst C-6 til 1500kr. Det er bedre med en litt stor senter. Bakhøyttalerne trenger ikke å være i samme serie bare de klarer å spille høyt nok til å følge med. Dynavoice S-5 til 1200kr kanskje.

Hvis stativhøyttalere kan være aktuelt så anbefaler jeg SVS. Et 5.1 får du fra 10.000kr og det spiller fletta av det meste i prisklassen.

Kabler trenger ikke å koste så mye. Expert her har høyttalerkabler til 10kr/meter. Mer enn det trenger du IKKE. Samme med signalkabler. 2-300kr/stk er nok. Subkabel blir kanskje litt dyrere pga lengden selv om den er mono.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HVor kan jeg få et SVS 5.1 system for ~10?

Har sjekket lsound.no, men det virker ikke som de har noen pakker/mulighet for å kjøpe komponenter som adder opp til noe i nærheten av det. 5.0 pakken inkludert

# 4 SBS-01 høyttalere
    # 1 SCS-01 senterhøyttaler
    # 1 PB10-NSD subwoofer
    # Yamaha RX-V563 surroundreceiver.

til 11500 ser jo ok ut, men litt surt å kjøpe en gammel modell receiver

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har sjekket lsound.no, men det virker ikke som de har noen pakker/mulighet for å kjøpe komponenter som adder opp til noe i nærheten av det. 5.0 pakken inkludert

# 4 SBS-01 høyttalere
    # 1 PB10-NSD subwoofer

Støtter heller ikke HD lyd formatene ( Dolby TrueHD & DTS-HD Master Audio )

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

# 4 SBS-01 høyttalere
    # 1 PB10-NSD subwoofer

Det er bare høyttalerne som koster 10.000kr. SBS/SCS 5.0 til 5000kr og PB10-NSD til 5000kr. En RX-V765 til 6000kr kompletterer. Det blir litt dyrere enn du først tenkte, men særlig lavere enn det anbefaler ikke jeg og gå på 5.1 med receiver. Her har du en receiver med alle dagens dekodere og pre-ut og et lovprist høyttalersystem.

Vil du ha det billigere så gå for stereo eventuelt 2.1. Selv om du ikke liker H/K's design så er de ikke til å komme uteom når det kommer til kvalitet. En H/K 980, ett par SBS-01 og en PB10-NSD kommer seg på 11.500kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker oppsettet ditt, det er vel ingen som fører SVS i norge som jeg kan stikke og høre dette?

Skal en tur innom soundgarden i dag og høre på andre anlegg rundt 15-20 000 for å se hvilken kvalitet dette er.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker oppsettet ditt, det er vel ingen som fører SVS i norge som jeg kan stikke og høre dette?

Skal en tur innom soundgarden i dag og høre på andre anlegg rundt 15-20 000 for å se hvilken kvalitet dette er.
    Det er bare Lsound som har SVS. Det er politikken for å holde prisene nede. Det er mulig du kan få avtalt en lyttesession med de. Eller så kan du fri til andre medlemmer her som har de. Hvor bor du? Kanskje noen i nærheten kan stille opp med demo?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor midt på vika i Oslo.
    45 dagers returrett er et veldig bra "sikkerhetsnett" da, så det er sikkert verdt å høre hvordan systemet lyder i egen stue.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant. Jeg er veldig godt fornøyd ihvertfall. Jeg har for tiden SBS-01 til fronter og SCS-01 til senter. Jeg bruker et BOSE 2.1 sett bak. Også har jeg et par STS-01 i bestilling som blir nye fronter og da skal SBS'ene bak for komplett 7.2. Har vurdert ett par SBS til for komplett SVS 7.2, men det blir monteringsproblemer for sidesurround'ene så BOSE'ene får henge en stund til. Eventuelt plukkes de ned hvis de føkker opp lyden. Det er ikke så mange 7.1 filmer ennå.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •