Kabling av høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabling av høytalere

Hei alle sammen. Jeg er ny her på forumet og dette er mitt første innlegg. Så til saken ...

Jeg har en NAD C 355BEE forsterker og B&W DM602 S3 høytalere. I dag går det høytalerkabler fra "Speakers A" på forsterkeren til terminalene på høytaleren merket "LF". Terminalene merket "HF" står ubrukt.

Jeg har da følgende spørsmål:

1. Hva er forskjellen på LF og HF?

2. Vil lyden forandres om jeg kobler om til terminalene merket "HF".

3. Kan det være en idé å trekke enda et sett med høytalerkabler fra forsterkerens "Speakers B" til terminalene "HF"?

4. Er det dette som kalles Bi-wiring?

Mvh
    Rune

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er kanskje noe? Help ! i have speakers which have two terminals ( lf/ hf)on the back of each.? - Yahoo! Answers

Ikke hørt om "LF" og "HF", men kanskje det står for low front og high front
    Den ene kjører ut lave og den andre høye frekvenser, i såfall tror jeg det er det man kaller Bi-wiring(?).
    Er det da altså 4 utganger per høyttaler? (om jeg tenker rett). 2 røde og 2 sorte.
    EDIT: er nok det ja.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ikke merke forstkjell på HF og LF. Hvis du har to forsterkere så kan du koble den ene på HF og den andre på LF, men da må du fjerne en kobling mellom disse to.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LF = Low frequency (> basselementet i høyttaleren)
    HF = High frequency (> diskantelementet)

Ellers er meningene om biwiring mildt sagt delte. Har lest én teknisk orientert artikkel som konkluderer med at det i alle fall ikke er teoretisk umulig at det kan ha en effekt...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da er det altså konklusjonen at det er en kobling mellom disse to terminalene og det har ingen ting for seg å trekke enda en kabel fra Speaker B til den ledige terminalen iom at jeg bare har en forsterker.

Takk for svar alle sammen!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DeMille
    Ok, da er det altså konklusjonen at det er en kobling mellom disse to terminalene og det har ingen ting for seg å trekke enda en kabel fra Speaker B til den ledige terminalen iom at jeg bare har en forsterker.

Takk for svar alle sammen!
    Nei. Å koble en kabel fa b'utgangen til den ledige terminalen vil ødelegge forsterkeren om ikke bruene mellom terminalene er fjernet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ikke om forbindelsen mellom terminalene ('broene') fjernes. Flere av de forsterkerfabrikantene som anbefaler (eller i alle fall ikke fraråder) biwiring, anbefaler faktisk at elementene kobles til hver sin terminal.

(Altså terminal A til LF og terminal B til HF, eller omvendt.)

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Men ikke om forbindelsen mellom terminalene ('broene') fjernes. Flere av de forsterkerfabrikantene som anbefaler (eller i alle fall ikke fraråder) biwiring, anbefaler faktisk at elementene kobles til hver sin terminal.

(Altså terminal A til LF og terminal B til HF, eller omvendt.)
    Hva skal en oppnå med det? Forsterkeren vil ikke yte mer?
    Det er ikke så mange forsterkere som kommer med A & B terminaler. Det er heller ikke alle produsenter av høytalere som lager mulighet for bi-wiring. Ta Audiopysics f.eks. De mener at delefilteret i høytaleren er godt nok og leverer høytalere med kun ett sett kabelterminaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man oppnår i alle fall at det er lettere å få koblet kablene til forsterkeren når man slipper å tvinge to kabler inn i én terminal eller plugg...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DeMille
    Hei alle sammen. Jeg er ny her på forumet og dette er mitt første innlegg. Så til saken ...

Jeg har en NAD C 355BEE forsterker og B&W DM602 S3 høytalere. I dag går det høytalerkabler fra "Speakers A" på forsterkeren til terminalene på høytaleren merket "LF". Terminalene merket "HF" står ubrukt.

Jeg har da følgende spørsmål:

1. Hva er forskjellen på LF og HF?

2. Vil lyden forandres om jeg kobler om til terminalene merket "HF".

3. Kan det være en idé å trekke enda et sett med høytalerkabler fra forsterkerens "Speakers B" til terminalene "HF"?

4. Er det dette som kalles Bi-wiring?

Mvh
    Rune
    Hei, På spøsmålet ditt (nr.3) IKKE gjør det.
    Speakers A, og B betyr at du kan kjøre to sett høyttaler på forstekeren din,
    f eks. to i front og to bak, altså 4 stk. høyttalerer du kan spille samtidlig ( De to i fronten koples i speakers A, og de to bak i speakers B)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt greit å gjøre det sånn *hvis forbindelsen mellom de to terminalene på høyttalerne fjernes*. Flere forsterkerprodusenter anbefaler faktisk å bi-wire på den måten.

Om bi-wiring har noen som helst betydning for lyden, er en annen sak...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann. Har lurt på det samme.

Hvis man kun har en forsterker og 2 høyttalere, er det best da å koble f.eks. front left høyttalerne til LF, og front right høyttalerne til HF ?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Iceman22
    Heisann. Har lurt på det samme.

Hvis man kun har en forsterker og 2 høyttalere, er det best da å koble f.eks. front left høyttalerne til LF, og front right høyttalerne til HF ?
    Spiller ingen rolle om du kobler til HF el LF så lenge du har en ht på hver utgang - og at broene på høytaler er på plass!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •