Dynaudio Excite 12 eller Focus 110? Sammen med hvilken forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dynaudio Excite 12 eller Focus 110? Sammen med hvilken forsterker?

Hei!

Jeg er på utkikk etter nye høyttalere og fikk for en stund tilbake en demo av Dynaudio Excite X12. Denne gjorde et godt førsteinntrykk og lydsignaturen til Dynaudio falt kjapt i smak. De var koblet til en Harman Kardon-forsterker som jeg ikke husker navnet på i farten...

Der og da bestemte jeg meg for at dette måtte bli min neste høyttaler, men så har det slik at jeg i etterkant har lest mye fint om Dynaudio Focus 110, og lurer derfor på om denne er verd prisen sin i forhold til X12? Jeg hører mye på elektronisk musikk (house og trance), men også Sigur Ros, Amiina, Norah Jones, Jack Johnsen, Pink Floyd og Dire Straits for å nevne noen. Jeg trenger mao. en god allrounder. Jeg har sett litt på XTZ 99.25 i tillegg, og lurer på om dette kan være et alternativ greit til Dynaudio? Et stort minus med XTZ er at de, såvidt meg bekjent, kun selges i nettbutikker, og det blir dermed vanskelig å få ordnet seg en demo...

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å nøye meg med NAD-forsterkeren jeg har fra før (en 320BEE), men jeg regner med at det er en del å hente på å gå for ny, kraftigere elektronikk. Prisklasse: 5000 - 8000 (dere er dog velkomne til å prøve å overbevise meg om å gå høyere opp i pris ).

De forsterkerene jeg har sett på er XTZ Class A100 D3, Cayin 153B og Cayin 252B. Noen som har anbefalinger å komme med?

På forhånd takk for svar!

Mvh Anders

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    velkommen til Forumet...

Jeg heller helt klart mot Dynaudio...
    110 og Exite er to veldig gode høytaler...og de spiller knall bra begge 2..Jeg syns at 110 har litt mere detaljrikdom enn exiten...Men med den musikken din, så ville jeg gått for smak og behag...Begge høytalerne trives godt med harman kardon, hegel og primare...så...lykke til..det er en jungel dere ute....

Selv kjører jeg...sorry..kjørte jeg..hegel og dynaudio...nå skal jeg over på system audio regner jeg med...

Men f.eks Dynaudio focus 110 med Harman Kardon HK980, blir fett som fy

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer Harman Kardon HK980 å drive Focus 110 ordentlig? Har hørt at Dynaudio trenger ganske mye power for å blomstre.

Hvordan er bassen fra Focus 110 i forhold til Excite X12? Du sier at det er litt mer detaljrikdom fra Focus 110, men med tanke på at høyttaleren koster 4000,- mer enn Excite X12 så må det vel være mer betydelige forskjeller i lyden?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Focus 110 som jeg har hatt i over to år, som jeg er veldig fornøyd med. Som du helt sikkert vet, så er det begrenset hvor mye trøkk du kan få ut av en høyttaler med ett enkelt 5,9-tommers element - men for størrelsen har de et imponerende stort lydbilde og har relativt slagkraftig bass. Etter min erfaring trives de best med akustisk musikk, og hardrock og "bråkete" musikk kan fort bli slitsomt - og da spesielt dersom innspillingen er så som så.

Jeg driver høyttalerne med en kvalitetsforsterker på 50 watt per kanal (90 watt ved 4 ohm som Dynaudioene), og det er tilstrekkelig dersom du ikke har et stort rom (mitt er rundt 15m2). Nok trøkk og lydnivå, og jeg savner ikke noe spesielt med lyden fra dem.

Jeg lytter dog i hovedsak til indierock, akustisk musikk og slikt, i tillegg til lettere elektronisk musikk som LCD Soundsystem, Hot Chip, etc. Aller best er de i å tegne opp et stort og luftig lydbilde, og er veldig bra på vokaler og klang i instrumenter. Bassen i høyttalerne går overraskende dypt og har mye bedre trøkk en en skulle forvente.

Jeg er dog usikker på hvorvidt de hadde vært passende dersom techno er en av dine hovedretter musikalsk sett.

Høyttalerne er uansett blant de aller beste i sin kategori i prisklassen, og absolutt noe å vurdere dersom stativhøyttalere er det du har bestemt deg for.

Jeg har ikke hørt Excite X12 - men etter spesifikasjonene er de littegrann mindre - og ruller av ved 50hz - der Focus 110 går ned til 40hz i bassen. Spesifikasjonene på soundgarden.no er feil - sjekket på dynaudio.com.

I tillegg har Focus et penere kabinett med trefiner over hele - også front.

Den NAD-en har jeg hatt, og den er ikke god nok til høyttalerne etter min mening.

For gode tips og råd i forhold til Dynaudio - og eventuelt matchende forsterker, hadde jeg hørt med Morten hos Norsk Audio Teknikk AS. Han har forhandlet Dynaudio lenge før Soundgarden også fikk agentur på merket. Norsk Audio Teknikk forhandler også Cayin, forresten. Anbefales!

mvh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •