CLS-215 i bil?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CLS-215 i bil?

Hei..
    Jeg er ikke den glupeste innen Hifi/bilsterio enda, men håper på å bli noe klokere ved å stille noen spørsmål.. :-)

Var å kjøpte meg Cerwin Vega CLS-215 igår.. Og jeg vil si at jeg ikke angrer et sekund og at høyttalerne er verdt vær eneste krone..! Jeg lager ikke denne topicen for at man skal diskutere hva som er best av høyttalere osv osv, jeg vil ha svar på spørsmålet mitt som lyder:

Cerwin Vega CLS-215 - I user manualen står det at de er 8 Ohm's compatible, men ifølge Hifi klubben, så står det "Impedans: 4 ohm"
    Vil dette si at høyttalerne takler både 4 og 8 Ohm fra en forsterker?
    Hva vil gi best lyd?

Men til det store spørsmålet.. Jeg har fryktelig lyst til å prøve meg ut med å sette høyttalerne i bilen, og spille de via forsterkeren jeg har der...

Jeg spurte Hifiklubben om dette, og de var ikke helt 100% sikre på at dette kunne gå, eller ikke..

Forsterkeren i bilen jeg har er en Mutant MT800.1X
    Litt info om den:

Into 4 ohms at 14.4V - 300Wx1Ch
    Into 2 ohms at 14.4V - 575Wx1Ch
    Into 1 ohms at 14.4V - 800Wx1Ch
    Bridged 4 Ohms 14.4V - No
    Frewuency Response - 20Hz - 330KHz

Har også mer info om den om dere skulle trenge, men tror dette er det som dere trenger for å svare meg på spørsmålet..

Info om høyttalerne ( USER MANUAL ):

Frewuency Response - 24Hz - 20KHz
    Power Handling - 500Watts
    Impedance - 8 Ohm Compatible
    Crossover Frewuencies - 280 Hz / 2.4 kHz

Er det noe mer dere trenger å vite ang. forsterker eller høyttalerne for å kunne gi meg et svar? =)

Jeg har forsikring på dem i 5 år, så om høyttalern skulle gå til helvette så ER det ikke verdens undergang..
    Men, siden det er det nyeste og største "invisteringen" jeg har gjort idet siste nå, vil jeg helst ikke ødelegge dem.. :-)

Håper på raske og gode svar, beklager om det skulle være rotete forklart.

Mvh. Daniel :-D

Active lunnarn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hallo:)

Det vil nok helt sikkert ikke gå til h...... med høytaleren av at du prøver;-)
    men je er 100% sikker på at lyden kommer til å være helt grusom!
    Vet av egen erfaring at 215 trenger et DIGERT rom for å spille bra, og i en bil blir det ikke akkurat stort rom...

og vis je var deg ville je i alle fall ikke tatt meg bryet med å plukke ut noe elementer for å sette de inn i kasser som passer bedre, kansje plasert den ene kassa inne i bilen og prøvd for moro skyld med det er alt å!

mvh

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Punkt 1: Det er høyttaleren som bestemmer ohm og ikke forsterkeren. Det er forsterkeren som kan få problemer med lav ohm, ikke høyttaleren.

Punkt 2: Det er ikke noe i veien for å prøve høyttalerne på bilforsterkeren. Pass bare på at du ikke skrur opp så høyt at du hører at lyden blir forvrengt. Da sprenger du lett diskanten.

Merker at jeg lurer litt på hvilken bil du har som har plass til 2 CV CLS-215.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lunnarn
    Det vil nok helt sikkert ikke gå til h...... med høytaleren av at du prøver;-)
    men je er 100% sikker på at lyden kommer til å være helt grusom!
    Vet av egen erfaring at 215 trenger et DIGERT rom for å spille bra, og i en bil blir det ikke akkurat stort rom...

og vis je var deg ville je i alle fall ikke tatt meg bryet med å plukke ut noe elementer for å sette de inn i kasser som passer bedre, kansje plasert den ene kassa inne i bilen og prøvd for moro skyld med det er alt å!

mvh

Hehe, takk for kjapt svar.. :-D

Nei, om det høres jævlig ut eller ikke, det er hipp som happ.. Men da vet jeg hvertfall at det ikke fungerer, men jeg er av personen som ikke lærer ved å ikke feile.. Men før jeg evnt. gjør noe slikt, MÅ jeg vite det at ikke høyttalern tar kvelden, fordi... I LOVE THEM!! :-D

Noen andre som har evnt. erfaringer eller meninger? =D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Punkt 1: Det er høyttaleren som bestemmer ohm og ikke forsterkeren. Det er forsterkeren som kan få problemer med lav ohm, ikke høyttaleren.

Punkt 2: Det er ikke noe i veien for å prøve høyttalerne på bilforsterkeren. Pass bare på at du ikke skrur opp så høyt at du hører at lyden blir forvrengt. Da sprenger du lett diskanten.

Merker at jeg lurer litt på hvilken bil du har som har plass til 2 CV CLS-215.
    1. Okey, da har jeg blitt noe klokere.. Så det vil si at det er ALLTID forsterkeren som tilpasser seg etter høytalleren??

2. Jeg skrur aldri høyere opp enn til hvor det starter å bli uklart.. Jeg hater det å sprenge elementer, noe jeg har gjort et par ganger.. Så har lært mye av de erfaringene.. :-D

Ang. det med bilen.. Hehe morsomt at du spør, fordi du kommer sikkert til å le.. :-)

Jeg har IKKE pass til begge høyttalerne, så det blir kun en høyttaler. Men bilen er og blir en BMW E30 Coupe.. Ja, du leste riktig.. En 2 dørs som vil få hele baksete fylt opp av en ENORM høyttaler, CLS-215 :-D

Men, siden jeg ikke får plass til begge, så tenkte på det om dette faktisk fungerer bra, så vil jeg bytte på høyttalerne ( etter så og så mange timer avspilling i bilen ), slik at jeg får "spilt" inn høyttalerne "likt".. Vet ikke om dette er tullete, hva mener dere? Vil gjerne ha "likestilling" imellom dem..

Liker det at man får kjape og gode svar på dette forumet, så her kommer jeg til å være ofte.. :-D

Takker så mye :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til jeg må spørre om.. Da jeg skal koble høyttalern opp på forsterkeren i bilen, hvordan burde jeg koble den opp? Det er en 2 kanals forsterker..

(+) (-) (+) (-) <--- Koblingen ved der man skrur i ledningene..

Burde jeg koble ifra pluss til venstre og til minus vedsiden av, eller til minus helt til høyre?
    Eller blir det hipp som happ? =)

Newcomer JanF sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte du disse høyttaleren for å bruke de i bilen, eller har du tenkt å bruke dem inne men har lyst til å høre hvordan de høres ut oppkoblet i bilen?

Newcomer JanF sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muztang289
    En ting til jeg må spørre om.. Da jeg skal koble høyttalern opp på forsterkeren i bilen, hvordan burde jeg koble den opp? Det er en 2 kanals forsterker..

(+) (-) (+) (-) <--- Koblingen ved der man skrur i ledningene..

Burde jeg koble ifra pluss til venstre og til minus vedsiden av, eller til minus helt til høyre?
    Eller blir det hipp som happ? =)

(+) (-) (+) (-)
    Kanal 1 Kanal 2

Du bruker enten tilkoblingene til kanal 1 eller tilkoblingene til kanal 2, ikke en blanding. Ser at forsterkeren din kan brokobles, men ikke på 4 ohm som høttalerne er ifølge det du skriver.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JanF
    Kjøpte du disse høyttaleren for å bruke de i bilen, eller har du tenkt å bruke dem inne men har lyst til å høre hvordan de høres ut oppkoblet i bilen?
    Jeg kjøpte disse høyttalerne fordi jeg lenge har ønsket meg høyttalere som vil kunne klare å levere den bassen og trøkket jeg alltid har ønsket meg, samt spillet like pent om det skulle vært lavt eller så høyt så man får vondt i øra. Da i mine øyne/ører så falt valget natrulig på CLS-215.

Bruken jeg skal ha dem til, er selvsagt innendørs, altså til vanlig lytting av musikk, fest osv.. Grunnen til at jeg vil koble dem opp i bil, er for å se hvordan lyden blir i et så lite rom.. Som sagt, jeg er ingen hifi ekspert, så jeg vil utforske hvordan lyden oppfører seg fra et 30 kvadratmeter stort rom, til i en coupè i en bil.. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (+) (-) (+) (-)
    Kanal 1 Kanal 2

Du bruker enten tilkoblingene til kanal 1 eller tilkoblingene til kanal 2, ikke en blanding. Ser at forsterkeren din kan brokobles, men ikke på 4 ohm som høttalerne er ifølge det du skriver.

Okey, den er grå.. :-)
    Men hva skjer om jeg brokobler den, vil det doble seg med ohm(?), mer effekt(?).

Newcomer JanF sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ikke ødelegge noe ved å teste dem i bilen, men resultatet tror jeg nok dessverre ikke vil bli så bra. Først og fremst fordi disse høyttalerne er beregnet for å spille i store rom. At du kun har plass til en høyttaler om gangen, og dermed kun vil få "monolyd", er heller ikke å foretrekke...

Men som du sier selv må du teste ting selv for å se om du liker det

Newcomer JanF sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, den er grå.. :-)
    Men hva skjer om jeg brokobler den, vil det doble seg med ohm(?), mer effekt(?).

Bridged 4 Ohms 14.4V - No
    Ved brokobling vil effekt øke og forsterker blir mer ustabil. Forsterkeren din tåler IKKE at du brokobler med en last på 4 ohm som høyttalerene dine er. Du kan derfor ikke koble de slik.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ikke ødelegge noe ved å teste dem i bilen, men resultatet tror jeg nok dessverre ikke vil bli så bra. Først og fremst fordi disse høyttalerne er beregnet for å spille i store rom. At du kun har plass til en høyttaler om gangen, og dermed kun vil få "monolyd", er heller ikke å foretrekke...

Men som du sier selv må du teste ting selv for å se om du liker det
    Hehe, godt å høre at ingenting kan bli ødelagdt om jeg er forsiktig..

Ja, man må prøve seg frem og se om det faller i smak eller ikke.. Men personlig, som du sier.. Lyden vil bli veldig mono, men det jeg er mest spent på.. Er hvordan lyden vil bli i bilen med høyttaleren der.. Blir spennende.. :-D

Newcomer JanF sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får komme med en tilbakemelding etter at du har fått testet

Newcomer JanF sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du skal få litt av en jobb med å få den inn i bilen siden den er cupè, så du må passe på at du ikke skraper opp bil og høyttaler for mye i forsøket.

Dette krever selvfølgelig bilder

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, godt å høre at ingenting kan bli ødelagdt om jeg er forsiktig..

Ja, man må prøve seg frem og se om det faller i smak eller ikke.. Men personlig, som du sier.. Lyden vil bli veldig mono, men det jeg er mest spent på.. Er hvordan lyden vil bli i bilen med høyttaleren der.. Blir spennende.. :-D
    basstrykket du er ute etter eller? =)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du skal få litt av en jobb med å få den inn i bilen siden den er cupè, så du må passe på at du ikke skraper opp bil og høyttaler for mye i forsøket.

Dette krever selvfølgelig bilder
    Skal holde dere oppdatert.. :-D

Bilen gir jeg **** i.. Selvom dette er en godbil, så skal denne desverre vrakes når jeg har kjørt den ihjel.. Men da faller kjøpet på en ny brukt bil, av samme bil, bare større motor, og kanskje cab ( Fordi da kan jeg ha CLS-215 stående i baksete å spille ut ( perverse drømmer, hehe =p )

Neida, men jeg skal passe på både bilen og høyttaleren når jeg drar den ut/inn =)

Takk for svar og hjelp JanF :-D

Newcomer Kingestad sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe hadde en gang 2stk al 1000 i mazda 323 med 4 mann i bilen, så alt går. bare kjør på Kommer iallefall til å trøkke hinsides all fornuft, gjorde iallefall det i mitt tilfelle

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    basstrykket du er ute etter eller? =)
    Ja.. Og Generelt sett det å høre hvordan en SÅ stor høyttaler spiller i et så lite rom.. :-) Skal ærlig innrømme etter å sett meade916 eller hva han kaller seg på Youtube med 30.000watt i bilen, 8 subbre osv har innspirrert meg noe.. =p Men jeg gjør dette fordi jeg er nyskjerrig som sagt.. :-) Dette blir ikke permanent løsning, fordi høyttalerne kostet meg 5 ganger mer, enn hva jeg ga for bilen.. Hah =p

Hvordan tror du lyden vil bli dreamphaze? =)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kingestad
    Hehe hadde en gang 2stk al 1000 i mazda 323 med 4 mann i bilen, så alt går. bare kjør på Kommer iallefall til å trøkke hinsides all fornuft, gjorde iallefall det i mitt tilfelle
    Fett.. Gleder meg.. :-D

Flere kompiser som har nevnt det at jeg må være forsiktig med å skru opp volumet, pga. ruter kan blåses ut.. Men, så mye trøkk er det vel ikke? =)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •