Sub til klipsch rf 83 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    RSW10d mangler vel endel for å spille dypt nok til film?

Har forresten så langt ikke lest en test som sier at SVS er annet enn veldig bra på musikk. Men det er vel smak og behag. Så lenge eierene av sub'ene er fornøyde så er det bra.
    Meningen er vel at folk skal komme med forslag og egne erfaringer,jeg synes svs blir for "buldrete" til musikk i forhold til rsw10 som er mer kontant og kjapp.Synes også de går mer en dypt nok men det er som sagt min smak,synes de fleste subb oppsettene jeg har hørt har alt for mye bass,liker selv at lyden er mest mulig realistisk på film

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes at mine 2 SVS PC12-NSD spiller rått på film og mer enn bra på musikk.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    liker selv at lyden er mest mulig realistisk på film
    Innebærer ikke dette respons godt under 20hz på film da...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette blir jo en smakssak hvor dypt man ønsker bassen, og realistisk bass kommer vel an på hva man ser og hvordan man forventer at ting skal høres ut,
    har selv ikke jordskjelv bass, men har mer enn nok bass for min smak og med ikke dedikert rom er jeg glad for at jeg ikke strekker ned under 20 for da kunne jeg aldri sett film på litt volum på kveldstid uten å riste barn ut av senger:razz:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Innebærer ikke dette respons godt under 20hz på film da...
    nei

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    En Midgard har en dempningsfaktor som forsterkere alà Parasound kan se langt etter, effekten er god nok og frekvensresponsen er paddeflat i bassområdet. Får man dårlig bass ut av det er det ikke forsterkerens skyld, snarere akustikken eller høyttaleren. Take your pick.

Det er ingen forsterker i verden som vil hjelpe en system med kraftige romindunserte dipper i bassområdet. Og det hjelper forøvrig ikke med 10 subwoofere som gir 140db under 80hz om rommet spiser 80-200hz til frokost.

Så det første man bør gjøre er å kartlegge om det faktisk er dypbassen under 80hz man savner. Ender man opp med å kompansere for manglende bass oppover med subwoofer i bunn vil man få en integrering som minner mest om et halvhjertet 5.1 system med små satelitthøyttalere. Dog, subwoofer bør man vel uansett ha til film.

Den enkleste måten er å flytte rundt på høyttalerne/lytteposisjon for å se om det er nok. En frekvensmåling vil også fortelle mye om lyden, spesielt hva som skjer i bunn. Bass kan fikses med både EQ og akustikkproduker - alt etter hvor seriøs man er og hvor mye penger man vil legge på bordet. Er det virkelig den dypeste bassen du mangler, så tror jeg en av Klipsch sine subwoofere vil matche RF 83 godt, men det må sannsynligvis kalibreres for å fungere sømløst.

Happy (bass)hunting.
    Vet bare at jeg iallefall opplevde et løft ved å bytte ut midgard. Men da er det sikkert lite futt i RF83 da . Med Parasound fikk jeg en litt mer "party" kul rundt 50-100hz iallefall.. men er vel litt hva slags "sound" forsterkern har og. Hjelper lite at spesifikasjonene er som de er, om den låter kjedelig .

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei
    Neivel, kan ikke argumentere mot et slikt argument .

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Vet bare at jeg iallefall opplevde et løft ved å bytte ut midgard. Men da er det sikkert lite futt i RF83 da . Med Parasound fikk jeg en litt mer "party" kul rundt 50-100hz iallefall.. men er vel litt hva slags "sound" forsterkern har og. Hjelper lite at spesifikasjonene er som de er, om den låter kjedelig .
    veldig enig,men jeg vil bruke ordet nøytral selv om det for meg også betyr kjedelig parasound har nettopp en Sound som jeg liker

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får man ikke masse trøkk ut av RF83, da er det noe som er feil en plass hvertfall.. enten dårlig match på forsterker, ellers spiser rommet alt som finnes av bass..

Mine erfaringer er hvertfall at det trøkker så hele rommet beveger seg når man øker volumet litt!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stroker18
    hei er det noen som vet om en god sub som passer til klipsch rf 83,
    max budsjett er 8000kr
    Hei.

Vil henge meg på noe noen andre tidligere som mente at 8k var litt lite.

Høytalerne dine er jo så store og kraftfulle at de vil spise en slik sub til frokost. Har ikke hørt 83'ene med 600w men, huff. De kan jo aldri gi seg. :P

Men om du skal holde deg rundt busjett ville jeg kikket på en Velodyne CHT-15 q- eller r-modellen. Forskjellen på disse er at q-modellen har en enkel eq samt ny design. Denne koster dog 10k ny. Samme i 12" kan være et alternativ, men tror denne blir for spinkel (har den selv). SVS virker jo også som et godt alternativ for Klipsch, men syntes selv ikke de spiller fletta av allt der ute.

Ville i utgangspunktet bare brukt sub på film da høytalerne dine er minst en klasse over nevnte alternativ. Klipsch sub er nevnt og må jo passe perfekt, samme med jbl som nevnt da disse merkene har veldig lik signatur. Men tror disse gir seg litt tidlig på film. Men dette er en smaksak. De leverer i allefall trykk i massevis.

Geir Arne

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke noen snart ta skrittet og bestille seg en stor elemental Designs subb da deres A7S - 450 med 1300w forsterker kommer vel på rundt 8k her i norge og har 18" element i lukket kasse.

Håper på å få plass til noe slikt selv, selvom de nok blir for kraftige for den nye lille blokkleiligheten jeg nå flytter inni.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Så det første man bør gjøre er å kartlegge om det faktisk er dypbassen under 80hz man savner. Ender man opp med å kompansere for manglende bass oppover med subwoofer i bunn vil man få en integrering som minner mest om et halvhjertet 5.1 system med små satelitthøyttalere. Dog, subwoofer bør man vel uansett ha til film.

Den enkleste måten er å flytte rundt på høyttalerne/lytteposisjon for å se om det er nok. En frekvensmåling vil også fortelle mye om lyden, spesielt hva som skjer i bunn.
    Hva slags utstyr bruker man til frekvensmåling?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg stempler under for overnevnte sitat!
    Prøvde MA blokker på mine tidligere Dali 40 SE og spillte et stykke med klassisk Obo, men dessvere det låt mer som en blokkfløyte, så der var de MA'ene ute og inn i varmen kom Halo 21

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

Et sub-budsjett bør regnes på følgende måte:

Kostnad fronthøyttalere = kostnad sub-system
    Oj, den var bastant. Hvorfor i all verden?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei
    Kan du utdype litt siden endel film faktisk har ting som foregår godt under 20hz?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    Får man ikke masse trøkk ut av RF83, da er det noe som er feil en plass hvertfall.. enten dårlig match på forsterker, ellers spiser rommet alt som finnes av bass..

Mine erfaringer er hvertfall at det trøkker så hele rommet beveger seg når man øker volumet litt!
    kjenner meg igjen på det med de timene jeg har hørt rf83, det trykker voldsomt til og spiller stort og høyt

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Kan du utdype litt siden endel film faktisk har ting som foregår godt under 20hz?
    stryk

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v

ja egentlig så skal vel 83 trykke mer en nok uten subb,er selv ikke tilhenger av subb til musikk men det er jo en smak sak

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet bare at jeg iallefall opplevde et løft ved å bytte ut midgard. Men da er det sikkert lite futt i RF83 da . Med Parasound fikk jeg en litt mer "party" kul rundt 50-100hz iallefall.. men er vel litt hva slags "sound" forsterkern har og. .
    Det er nok ikke lite "futt" i RF83. Det kan være alt fra matching mot forforsterker til at rommet spiser bass. Parasound er kjent for å ha gi litt ekstra i bunn.

Hjelper lite at spesifikasjonene er som de er, om den låter kjedelig
    Da må man kanskje se på spesifikasjonene til utstyret forsterkeren matches med, evn. "spesifikasjonene" til rommet? Som sagt, låter nøytral frekvensrespons kjedeligt så er det ikke forsterkeren sin skyld.

Husk også at RF83 ikke akkurat er en høyttaler som er kjent for sin nøytrale klangbalanse. Korrekt matching er viktig.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Kanskje ett dumt spørsmål. Men hvor gamle er høytallerene dine ? Er de innspillte? . Har hatt RF 83 før og det manglet iallefall ikke på dypbassen fra disse. Kanskje en anelse mellombass, men ikke dypbass.

Ellers kan det være rommet ja. Måtte snu stua 90 grader for å få ting til å sitte her. Lyden var som natt og dag. Spesielt i bassområdet.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •