legge høytalere sidelengs

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

legge høytalere sidelengs

Hei allesammen

sitter og funderer på å ommøblere litt i min hjemmekino. Det blir så trangt etterhvert :?

Jeg har 5 stk vanlig høytalere som jeg bruker til subwoofere. Har tenkt til å legge disse sideveis med en granitt blokk på ca 70 kg over hver enkelt høytaler forså å sette komponentene oppå der igjen.

spm nr 1: er det noe stort problem å legge høytaleren sidelengs når dem kun brukes til bassgjengivelse.
    spm nr 2: hvordan er det å sette komponenter som cdspiller/dvdspiller oppå høytalere men med en tung granittblokk imellom?

Noen som har prøvd noe lignende?

Takker for alt av tips.

Grunnen til at jeg må legge dem ned er for å få plass til lerretet.

mvh

Per Thomas

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det bare er bass det snakk om så funker nok det veldig greit.

Du bør kanskje ha noe annet enn bare den granitt blokka i mellom også eller?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja kommer til å legge noe oppå høytaler før jeg legger på granitt slik at jeg slipper riper i lakken :-) Men tror du cd spilleren vil stå støtt selv om en 15 tommer under flytter masse luft og lager vibrasjoner.

mvh

Per Thomas

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har grunnet litt på dette, og slik jeg ser det er det noen utfordringer:

* Høyttalerens baffel er ofte smal for å gi en bedre spredning av lyden sideveis. Legger du den ned, vil du endre denne spredningen av lyden.
    * Diskantens høydeplassering over gulvet vil bli lavere. Siden diskant er meget retningsbestemt, vil du kunne oppleve at lyden i lytteposisjon får mindre snert i diskanten.
    * Pass på evt. bassrefleksporter. Hvis disse er bakoverrettede vil det kunne endre lyden DRASTISK å lukke portmunningen inne i hyllesystemet. Dette finner du ut av ved å prøve.
    * Generelt mister du luft rundt høyttaleren. Dette vil ofte påvirke jevnheten i frekvensgangen, spesielt i bassen.
    * Hvis høyttalerne ikke har gode avstivninger innvendig kan trykket av en 70-kilos granittblokk få høyttalerens sider til å bli deformerte. Er usikker på hva dette kan gjøre med lyden. Er du riktig uheldig kan det sprekke opp i limte sammenføyninger.

Til sammen utgjør dette en klar endring av lydens karakter. Jeg vil råde deg til å prøve litt uten granittblokken først. Og forresten: Diskantene skal plasseres ytterst. Plasserer du diskantene innerst, vil du miste all antydning til stereoperspektiv.

Edit: Ser nå at du bare skal bruke det til bass, så diskantargumentet mitt kan du se bort fra, men jeg lar det stå i tilfelle andre får denne idéen.

Lykke til!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et utdypende svar som vanlig Roffe.

:-)
    Per Thomas

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •