bakhøyttalere - igjen....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer bflemmin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bakhøyttalere - igjen....

leser en del rundt denons nye 4310, bruk av precense, audessy, dolby2x og sourround høytt.

påstanden ifra dolby er at det er viktigere med lyd ifra siden enn bak, siden hørselen har problemer med og oppfatte lyd bakfra.

jeg som da har sofa helt inne til bakvegg, har jo ett problem. men det jeg lurer på er. er det kanskje bedre og feste bakhøytt høyt og ut til siden, slik at de stråler nedover, da får du liksom både baklyd og sidelyd på en gang. vet godt at dette ikke er optimalt, men hva kan en gjøre.... når en også tenker på at sourround side og bak er samme signal også så kanskje det ikke er så galt.

har forøvrig tenkt på jmlab focal dome som presence og kanskje bak, andre gode forslag mottas, men de må være relativt små, har også sett jmlab focal sib.

mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sofa til bakvegg, her også:neutral: Jeg kjører 5.1 og setter mine på sideveggene. De står vendt innover (selfølgelig) men samtidig vendt litt mot bakvegg og ørene mine. Når/viss jeg tar steget opp til 7.1 vil jeg ha bipole høytalere, slike som sender lyden til begge sider. Får følge med i tråden jeg også, slik at jeg lærer mer om dette

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med noe slikt?
    http://www.bmh.no/shop/index.php?pag...emart&Itemid=1

Har ikke hørt dem selv, men vil tro de skal passe bra plasseringsmessig til deg.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det er slik du har sett det for deg , så fungerer det yppelig hos meg.
    beklager dårlig bilde.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, er nok noe sånt jeg tenker meg he he....

synes du at du får nok "baklyd" ved sånn plassering, og synes du dome'n gir nok trykk i anlegget ditt, eller forsvinner de liksom....

takker for svar...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipser deg om at Flageborg med besøk er i gang med og prøve ut 4310 og alt hva den er utstyrt med og god for ;-)

http://avforum.no/forum/receivere-fo...-4810-a-3.html

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bflemmin
    ja, er nok noe sånt jeg tenker meg he he....

synes du at du får nok "baklyd" ved sånn plassering, og synes du dome'n gir nok trykk i anlegget ditt, eller forsvinner de liksom....

takker for svar...

Jepp. Det er bra trykk i Domene og det er relativt lite spredning på dem, men syntes precence skuffet litt.

Om du vil er det bare å ta turen inn til Oslo for en demo.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt MANGE forskjellige løsninger.Gulvstående med sub bak,bipolare bak,forskjellige merker,men ingen har vært i nærheten av mine Focal SR900.De er mest sannsynlig solgt,så det er ikke noe salgstriks.Monterer de på sidene der jeg sitter og ca 160-170 cm fra gulvet til bunnen av høyttalerene.
    Kan gjerne gi deg for og i mot denne løsningen.
    1.løsning :F.eks gulvstående rett bak der du sitter funker bedre i min mening når du skal imponere kamerater på fest på konserter med litt trøkk i.På scener som f.eks den første Matrix filmen og Face off som har mye kuler på kryss og tvers.Det blir mer heftig fordi det er mer retningsbestemt.
    2.løsning som er f.eks Focal SR900 eller lignende gir en utrolig romfølelse.Synes også at det er mer behagelig i løpet av en hel film.Rommet føles mye større og bakgrunnsmusikk osv gir deg skikkelig kinofølelse.På f.eks den nyeste Hulk i DTS HD Master er det ene scene hvor de to Hulkene slenger kjettinger rundt seg.Jeg vedder en god slant på at du hadde trodd det var høyttalere bak også for kjettingene går 360 grader i rommet.Det hadde ikke vanlige høyttalere klart.Hadde en annen stue på de en gang og måtte montere de bak meg skrået svakt nedover.Det funket ganske dårlig i forhold til på sidene.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda, flere gode forslag her.

jeg følger 4310 tråden og er spent på hva dem kommer fram til, jeg er litt denon fan pga bra brukergrensesnitt og god forforsterkerdel, men tidligere har dem jo blitt beskyldt for å være litt slappe...

når det gjelder bakhøytt så er noen dekket her, mens andre er anthony gallo og canton. alle leverer gode høytt så da er det vel bare hva en liker som bestemmer. liker forøvrig omnisat til mirage, til sourround bak med spredning 360 grader, inntil bakvegg ser ikke de så gale ut, men jeg har også trua på disse focal dome og da spesielt til presence....

så de det står mellom som produserer små høytt er: canton, mirage, jmlab focal og anthony gallo.... ikke at jeg har noen erfaring, men har trua på jmlab og kanskje mirage.... skal forøvrig passe med dali mentor 6 foran...

mvh

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tolket i innleget ditt at du ønsket en direkte lyd fra surroundht.
    Er usikker på 360 graders spreding fra bakht, men det blir spennende å erfare valget ditt.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    valgt og valgt....

jeg har ikke bestemt noe ennå, er bare ute etter den best mulige løsningen når en har sofa helt inne til bakvegg, da vet jeg faktisk ikke om det er best med 360 eller direkte. men det jeg tror er at det er like bra med side/bak som rett bak. og jeg er ute etter de beste høytt innenfor rimlighetens grenser ihvertfall. tror nok på presence, som er "langt" foran så funker det bra med direkte feks dome.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter med 4 stk Focal Dôme her hjemme. Kan ikke si noe annet enn at jeg er strålende fornøyd. Når det gjelder Mirage omnipolar, så har jeg hørt OMD5 ved en anledning hjemme hos Devilej (som jeg kjøpte mine Focal Dôme brukt av). Jeg synes de låt flott og litt tøft, men jeg tror Focal Dôme leverer litt mer direkte. Nå skal det sies at han byttet vel tilbake til Focal Dôme etter en stund (husker ikke grunnen) da han likte dem bedre.

Fordelen med Focal Dôme er at dem etter min mening er veldig plasseringsvennlig og kan vinkles veldig godt.

Lykke til med valget!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spørs om det ikke blir dome da gitt...

uten og lage noen pristråd, er det kun hifihuset(.no) som selger disse...

mvh

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bflemmin
    spørs om det ikke blir dome da gitt...

uten og lage noen pristråd, er det kun hifihuset(.no) som selger disse...

mvh
    Jepp

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •