Valg av høyttalere, 5(.1) til 15-20k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av høyttalere, 5(.1) til 15-20k

Jeg har for tiden et oppsett med Yamaha RX-V1900 og Kef KHT3005, men har lyst på et litt mindre konevennlig høyttaleroppsett. Samlet pris jeg har tenkt meg er 15-20k.

Anslår at anlegget brukes 95% til film/tv, og 5% til musikk.

Vi er på utkikk etter ny bolig, men inntil videre har vi en stue som er så liten at frontene må stå kloss inntil tven (som er en Sony 46W4500). Magnetisk skjerming er ikke noe jeg må tenke på når jeg har LCD eller?

Vurderer å starte med å kjøpe fronter, og supplere med senter, bakhøyttalere og eventuelt subwoofer når vi finner en bolig med mer stereovennlig stue.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS og Klipsch har flere forskjellige muligheter i det prisområdet. Begge er meget gode på film (med klipsch kan du slippe unna effekt om du går for noen av de mindre modellene med 1900).

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 par SVS STS-01 fronter 6000kr i pre-oreder perioden, 6700kr ordinær
    1 SVS SCS-01 senter 1600kr
    1 par SVS SCS-01(M) bakhøyttalere 3000kr
    1 stk SVS PC12-NSD 6300kr
    SUM:16900kr + evt frakt

Jeg har selv bestilt et par STS-01. Har SBS fronter og SCS senter og de fungerer utrolig bra, særlig med tanke på pris og størrelse. Når STS'ene kommer så blir SBS bakhøyttalere. Jeg har også to PC12-NSD.

STS-01 har 90dB følsomhet og 6ohm så det er rimelig greie å dra med en receiver. Jeg har ikke hørt de, men SBS'ene jeg har spiller så utrolig bra at STS'ene bare må bli topp.

Jeg har en Yamaha 663 som jeg synes passer bra sammen med SVS. Den er litt liten til SBS'ene, men de er tunge (85dB) i forhold til STS. Jeg har stor tro på at dette oppsettet sammen med 1900'en din blir veldig bra.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følg litt med på bruktmarkedet. Du kan få utrolig mye for pengene der.

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde kasta meg over klipsch settet om jeg var deg.

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Husker jeg kikket på SVS før jeg kjøpte Kef-settet. Bruktlinkene ser bra ut, og jeg har sett litt på Monitor Audio tidligere. Spørs om jeg skal ta en tur ut til hifi-huset og høre hvordan det låter.

Jeg har fulgt lite med i timen i det siste, og merker at hjernen min automatisk tenker på kjente merker som B&W, Kef, Dali osv. når den skal vurdere nye høyttalere. Spørs om jeg ikke skal tvinge den til å tenke litt bredere

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch er alvorlig morsomt til film. Vurderer dette mer og mer selv da film er min hovedinteresse.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ayabara
    Takk for svar. Husker jeg kikket på SVS før jeg kjøpte Kef-settet. Bruktlinkene ser bra ut, og jeg har sett litt på Monitor Audio tidligere. Spørs om jeg skal ta en tur ut til hifi-huset og høre hvordan det låter.

Jeg har fulgt lite med i timen i det siste, og merker at hjernen min automatisk tenker på kjente merker som B&W, Kef, Dali osv. når den skal vurdere nye høyttalere. Spørs om jeg ikke skal tvinge den til å tenke litt bredere
    Det kan lønne seg å "broaden your mind" ja. Du får ofte mer for pengene med å velge litt ukjente varer. Jeg personlig gleder meg som en liten unge til SVS STS-01'ene mine kommer.

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite sidespor. Som en del av prosessen har jeg vekt til liv igjen salgsannonsen på Kef-settet på avtorget. Tenkte å skru ned prisen litt, men jeg finner ingen valg for å endre annonsen. Skal det gå an?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativene er vel i bunn og grunn å bumpe den med ny pris, evt. lage en ny tråd.

Jeg hadde nok vurdert Klipschene der. Evt. sett nermere på CM7.

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er forsterkeren min bra nok til å kunne yte godt sammen med Dali Mentor 6, og er dette i såfall en god match?

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny plan: kun fronter kjøpes i første omgang, til maksimalt 15000. Gode forslag til nykjøp og hva jeg bør kikke etter på bruktmarkedet?

Edit:
    Fortsetter diskusjonen med meg selv jeg. Monitor Audio RS6 og B&W DM684, DM683 eller CM7 er valg som frister meg. Monitor Audio pga. kritikk og kostnad, og B&W fordi jeg alltid har hatt lyst på det

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W er hvertfall mye mer effektkrevende for å spille bra enn Monitor Audio
    Er jo greit å slippe unna med noen lapper mindre på forsterker-siden også!
    Hadde du ikke en RX-V 1900? Du får bra lyd i MA RS 6 med den!
    Jeg er hvertfall kjempefornøyd med mine - og så er de veldig hyggelige å handle med på HIFI-huset
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har RX-V1900 ja. Er den for pinglete for B&W?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv Yamaha forsterkere hjemme, og de er ikke mest kjent for å være gode på tungdrevne høyttalere. Jeg er litt usikker, men jeg mener å ha sett at mange B&W-høyttalere har en impedanskurve som går ganske dypt. Litt krevende i bassen. Yamaha skal levere godt med krefter, men ved lav impedanse eller ved stygge fasevridninger er den ikke best.

Selv har jeg 2x6,5" (Focal JMLab Cobalt 816S)på en RX-V663, og dette fungerer meget bra. Hadde de på en RX-V2600 før, og synes ikke det ble noe annerledes ved bytte av forsterker. Lurer litt på effektforsterker på disse for å få bedre stereoperspektiv og basstyngde.

Jeg vil anbefale deg å ta med musikk du kjenner godt og ta en runde til forskjellige forhandlere. Dette er jo halve moroa med å handle høyttalere. Finner du høyttalere du liker så må du neste sjekke ut (evt prøve) om din forsterker holder. Du kan evt leve med at du har et ubenyttet potensiale i dine høyttalere og kjøpe en effektforsterker på sikt.

Det er hævver med høyttalere du bør sjekke ut:
    Dali
    Focal
    System Audio
    Swans
    Klipsch
    Dynaudio
    Krix
    Tannoy
    Audio Pro
    Elac
    Patos
    osv osv osv osv.

Bruk gjerne søkefunksjonen i forumet til å se andres jakt på høyttalere for å få ideer om hva du ønsker å sjekke ut.

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt svar

Jeg hadde Focal Chorus 7xx før, og var bra fornøyd. Da hadde jeg imidlertid ikke så god forsterker, så kanskje Focal er en idé nå også. Får ta en tur på hifihuset og lytte på Focal og Monitor Audio iallefall.

En ting ingen har svart på enda. Kan min forsterker få noe ut av Dali Mentor 6?

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ayabara.

Jeg driver selv o tøyser med litt lydprosjekter, bruker bruktmarkedet for det det er hvert (og det er ganske mye). Jeg har satt opp ett morsomt oppsett nå (byttet litt mellom musikk-stua og tv-stua.
    Xtz 99.26 i front, Dali Suite C0.8 senter, Ikon W2 bak, B&W 610 subwoofer. En skikkelig "gypsy" rigg, men den låter bra.
    Det jeg er på vei mot er en senter fra Xtz (99.25), mao Xtz i fron, Dali bak og B&W i sub, så skal jeg ha det i vinter å se hvordan det blir. Anyway, 7k for fronter 3,5k for senter, 6k for bakhøytaler, 6k for subb -det er nypriser.
    Brukt får du det for 5k fronter, 2k senter, 3,5k bak, 3k sub (hvis du er flink på forhandlinger, kansje litt billigere )

Jeg vet ikke hvis dette var et råd, eller en trang til å fortelle forumitter om min "gypsy" rigg

Lykke til med jakten på ny lyd!

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ayabara
    En ting ingen har svart på enda. Kan min forsterker få noe ut av Dali Mentor 6?

Jeg gir det en sjanse.

Yamaha'n er litt rund i lydsignaturen, noe jeg tror Mentor 6 har godt av, da noe mener det er mye diskant i disse. Så jeg tror det fungerer bra.

Men en hjemme test gir deg svar (må spilles). Eller hør med HFK om du kan ta med forsterkeren ned og prøve på noen Mentor 6 som er spillt inn i butikken.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •