Stående lydbølger - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har lest et par tester der høytalerprodusentene har lagt vekt på å utforme en konstruksjon som forhindrer stående lydbølger.

Men går det an å påstå at stativhøytalere generelt er opphave til færre stående lydbølger enn gulvhøytalere?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Nei, men du snakket vel om at stativht ikke hadde problemer med stående bølger. Ettersom mange stativht går såpass langt ned vil de også oppleve problemer.
    Jeg må ha uttrykt meg uklart, for jeg mener ikke at stativhøyttalere ikke kan forårsake problemer med stående bølger. Det jeg forsøkte å si var at jeg tror at stående bølger oppstår som et produkt av høyttalerens konstruksjon og rommets utforming. Jeg tror at en høyttaler som spiller over et bredt område kan by på problemer i det området som en høyttaler som spiller over et smalere område ikke dekker. I praksis gjelder dette særlig bassområdet. For eksempel vil B&W DM683 kunne gi problemer med stående bølger som B&W DM685 ikke vil gi, siden den førstnevnte går dypere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jovisk
    Jeg har lest et par tester der høytalerprodusentene har lagt vekt på å utforme en konstruksjon som forhindrer stående lydbølger.
    Du sikter her kanskje til høyttalerprodusenter som har lagt vekt på å begrense innvendige stående bølger? I så fall er det snakk om andre bølger enn dem som oppstår som følge av høyttalerens samspill med lytterommet.

Sitat Opprinnelig postet av jovisk
    Men går det an å påstå at stativhøytalere generelt er opphave til færre stående lydbølger enn gulvhøytalere?
    Ja, dette lurer jeg også på.8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Du sikter her kanskje til høyttalerprodusenter som har lagt vekt på å begrense innvendige stående bølger? I så fall er det snakk om andre bølger enn dem som oppstår som følge av høyttalerens samspill med lytterommet.
    Utdrag fra
    TAD-R1 Pioneer Høyttalere - Audio & video

"Bass drivers are enclosed within a thick multilaminate structure, engineered to eliminate standing waves and resonances through careful cabinet design and construction."

.....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer sin MCACC prøver å temme de stående bølgene å greier dette bra men ikke helt..

Dette er veldig avhengig av hvor kraftige høytalere en har i bassen er min erfaring. Med mine forrige høytalere Energy Veritas 2.4i (-3dB 30HZ) var bassen helt ren og tørr med full phase på via MCACC nesten litt kjedelig. De gikk ned til ca 32HZ før de falt i rommet. Hørte så vidt bassen i bakgrunnen på musikken.

Med de nye OMD28 som jeg målte ned til 18HZ på samme plassering så sliter MCACC betydlig mere men rydder fortsatt opp i lyden bassen men merker at bassen slår "imot og pumper" seg selv noe som jeg før har vært borti ved rene sub kalibrering-høres ut som phase feil. Noen tips?

Ved plassering midt i rommet var alt som før så konlusjonen var at som "vanlig" har rommet fremdeles mye å si.Men har ikke mulighet for dette i stua...

Første punkt nå er spikes(soundcare) å prøve å se om dette hjelper. Noen andre som har noe tips? Vil stein heller hjelpe? Har parket under høytalerne nå.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •