Noen subwoofer spørsmål...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen subwoofer spørsmål...

Er egentlig erfaren innen stereo men siden jeg aldri har vært noe tilhenger av subwoofere så har jeg egentlig aldri satt meg inn i dette, har derfor noen spørsmål.

1. Subwooferinngangen på min kommende Roksan Kandy K2 er egentlig Pre Out som består av 2 utganger men subwooferen trenger bare 1 kabel. Er det samme hvilke av disse jeg bruker? Forskjellen er jo bare venstre eller høyre, ikke sant?

2. Siden kun 1 utgang brukes vil jeg anta at subben spiller i mono men vil det ikke være informasjonsforskjeller på venstre og høyre kanal?

3. Kan jeg koble til 2 subber, 1 på hver? Tenker da spesielt en til å spille dypbass og en til mellombass.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Du mener vel subutgangen, ikke inngangen?
    For a svare på spm, du bruker et RCA y-splitt (2 female to 1 male) i enden av den dobble signalkabelen fra pre-out.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det bare er en phonoutgang regner jeg med det blir noe monogreier ja.

Men argumentet er vel at det er helt umulig og høre hvor lavfrekvente lyder kommer fra, ihvertfal i følge det jeg har lest på avforum.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det ikke er sub-ut, men pre-ut så bør du bruke begge utgangene. Hvis ikke så får du bassen fra bare den ene kanalen og det blir litt dumt. Hvis sub'en har to innganger så kan du godt bruke stereo RCA-kabel.

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Siden det ikke er sub-ut, men pre-ut så bør du bruke begge utgangene. Hvis ikke så får du bassen fra bare den ene kanalen og det blir litt dumt. Hvis sub'en har to innganger så kan du godt bruke stereo RCA-kabel.
    +1

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfordringen her blir å få suben til å spille sammen med frontene. Uten bass management i forsterkeren blir det fort utfasinger og topper. Jeg ville nok sattset på en sub men god EQ.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men en Sub er jo fortsatt bare ne høyttaler, hvordan spiller den stereo da?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zatuu
    Men en Sub er jo fortsatt bare ne høyttaler, hvordan spiller den stereo da?
    Den spiller naturligvis ikke stereo, men den får bass-signalet fra begge kanalene. Sub-ut er beregnet for sub og er derfor et mono signal mens pre-ut er beregnet for effektforsterker til høyttalere og er derfor stereo. Hvis du kobler på bare venstre kanalen så får du bassen bare fra venstre kanalen. I et stereo-oppsett så er det jo greit å ha bassen fra begge kanalene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den spiller naturligvis ikke stereo, men den får bass-signalet fra begge kanalene. Sub-ut er beregnet for sub og er derfor et mono signal mens pre-ut er beregnet for effektforsterker til høyttalere og er derfor stereo. Hvis du kobler på bare venstre kanalen så får du bassen bare fra venstre kanalen. I et stereo-oppsett så er det jo greit å ha bassen fra begge kanalene.
    Ok, høres selvsagt logisk ut men hva gjør egentlig en sub med ett stereosignal? Gjør den det om til mono først?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zatuu
    Ok, høres selvsagt logisk ut men hva gjør egentlig en sub med ett stereosignal? Gjør den det om til mono først?
    Om signalet blir gjort om til mono vet jeg ikke, men sluttresultatet vil bli som det siden lyden fra begge kanalene kommer ut fra ett element.

På en receiver så er det den som lager et mono-signal eventuelt styrer LFE-signalet fra filmen til LFE-ut. Filmer har et eget lydspor for dette, i 5.1 og 7.1. representerer .1 LFE. LFE = Low Frequency Effect. En stereoforsterker eller stereo forforsterker med sub ut tar informasjonen fra musikken/filmen og lager et bass-spor som blir sendt ut til sub'en siden den ikke kan dekode orginalsporet i filmen.

Hvis du vil ha stereo-sub så kobler du en på hver kanal. Det vil sikkert gi best lyd og det gjør at du kan bruke mindre sub'er, men få samme effekt som én større sub. Ser for med bedre musikalitet med et sånt oppsett hvis det er musikk du hovedsaklig bruker anlegget til.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •