JBL ls80 vs rf83 vs ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

JBL ls80 vs rf83 vs ?

Jeg tenker å oppgradere og har sett mest på ls80. Var en snartur innom soundgarden å hørte på de, på første låten var diskanten litt slitsom, men volumet var høyt vel og merke. Hørte en låt til, en av clapton tror jeg, synes dette hørtes veldig bra ut, ikke no skarp diskant, bare herlig "stort" lydbilde. Det ble spillt på en dyrere primare

Det med skarphet var kanskje bare innspillingen på låten?

Jeg fikk inntrykk av at disse klarer å spille med det trykket jeg leter etter, men er ikke 100% at de klarer å spille like pent på rolig musikk, noen som har testet dette mot f.eks klipsch?

Synes finishen er noe bedre enn klipsch sin, men skulle gjerne vært enda bedre når man er såppass høyt i pris, synes jeg. Andre alternativ med minst doble 8"?

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har hatt RF83 i litt over 2 år, og var KJEMPE fornøyd med disse, testet faktisk flere ganger LS80 som du nevner for å se om disse var gode nok til å vurdere å bytte RF83, JBL'ene var gode høytalere, men veldig "lik" klipsch synes jeg, menklipsh var mye bedre trøkk og punch i, og diskantene var heller ikke veldig "ulike" - alt i alt synes jeg Klipsch var jevnt over et par hakk bedre på de fleste områder.

Mulig dette er en smakssak, og begge er uten tvil gode høytalere. Selv synes jeg det var litt "plastikk" følelse på kabinettene til JBL, men de var tilgjengjeld flotte å se på, og spilte bra.

Klipsch virker noe dyrere visuelt sett synes jeg, spesielt kabinettene.

Vurderer du disse, så er du vel ute etter litt trøkk, puch og skikkelig filmlyd, og tror nok du ikke trår feil uansett hva du velger.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL er ganske bra de, men jeg hadde ikke vert i tvil. Klipsch hadde jeg valgt.

Sitat Opprinnelig postet av johneirik
    Jeg tenker å oppgradere og har sett mest på ls80. Var en snartur innom soundgarden å hørte på de, på første låten var diskanten litt slitsom, men volumet var høyt vel og merke. Hørte en låt til, en av clapton tror jeg, synes dette hørtes veldig bra ut, ikke no skarp diskant, bare herlig "stort" lydbilde. Det ble spillt på en dyrere primare

Jeg fikk inntrykk av at disse klarer å spille med det trykket jeg leter etter, men er ikke 100% at de klarer å spille like pent på rolig musikk, noen som har testet dette mot f.eks klipsch?

Synes finishen er noe bedre enn klipsch sin, men skulle gjerne vært enda bedre når man er såppass høyt i pris, synes jeg. Andre alternativ med minst doble 8"?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar!

Ja, jeg er overbevist om at r83 er noen kjempehøytalere, har ikke hørt de vel og merke, men har hørt rf82 og likte de også. Men det bør vel være noe som forsvarer ls80 sin høyere pris? begge like gode diskanter, detaljer? slitsomhet? klarer begge å spille slik at man ikke klarer å peke ut hvor høytaleren står? hvis dere skjønner hva jeg mener..

Jeg har nå triangle antal, liker disse godt, men savner det siste som skal til for å gi skikkelig trykk, og vil derfor gå opp til 8". Jeg er litt redd for å "miste" detaljene og det at høytalerne er "usynlig" som jeg liker med de jeg har nå. Noen meninger om jeg skal være redd for at jeg mister noe av det jeg har med mine triangle?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville helt klart spurt om å få låne med meg et par hjem å testet litt.

RF83 er ikke ulik RF82 som du har hørt, noe bedre basselementer og diskanthorn, men kan neppe kalles "natt og dag" i forskjell.

prpvø å teste de du vurderer.

og hvis du er så fornøyd med de du allerede har, kan du supplere med en skikkelig subwoofer så du får det trøkket du mangler..

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke testet RF 83 men har LS80 og er grisefornøyd. Kan egentlig ikke si annet enn at du må teste de selv. Har erfart at Klipsh er litt skarpere enn Jbl men det varerier fra modell til modell.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort forklart om hvordan jeg syne forskjellen var:

Klipsch er noe mer "agressiv, og et lite hakk høyere morro -faktor"

JBL har en diskant som er et lite hakk mindre "skrikete" men føler selv at forsjellen der er så liten at liker du den ene, så liker du også den andre. (jeg vurderte begge med samme forsterker brukt når jeg testet)

JBL har også litt mer bass, ikke mye - men litt

Klipsch sin bass er litt mer fysisk i form av hestespark og rask, kontant bass - som er verre å sette subwoofer til, enn hva JBL sin som er litt lettere å få en god subwoofer til å få til.

I min mening er begge disse godt egnet til å kalles "film-høytalere" da de ikke akkurat er HiFi-politisk-korrekt i lydsignaturen, men litt mer gøyfaktor av seg (som jeg liker til musikk også)

og når man beveger seg over til filmverden bruker mange subwoofer til deling i orådet 60-80hz og under likevel.

jeg hadde gjerne hatt LS80 i min kino, det skal ikke jeg nekte for - og var faktisk innom å vurderte disse senest for 2 uker siden, når jeg vurderte å gå tilbake til Klipsch RF83...

Jeg hadde ute tvil vært fornøyd med begge - men valget ser til slutt å bli Klipsch igjen denne gangen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel også det inntrykket av at klipsch har mer "smell" i det øvre bassområdet, og at jbl kanskje er bedre i lavere frekvenser. Men skal uansett bruke sub til, så sånn sett ligger klipsch best an.. Bra jeg har god tid på meg, ikke lett dette

synd man ikke får rf83 i kabinettet til B&W 803 :P Det hadde vært noe det

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel også det inntrykket av at klipsch har mer "smell" i det øvre bassområdet, og at jbl kanskje er bedre i lavere frekvenser. Men skal uansett bruke sub til, så sånn sett ligger klipsch best an.. Bra jeg har god tid på meg, ikke lett dette

synd man ikke får rf83 i kabinettet til B&W 803 :P Det hadde vært noe det

Hva er egentlig så ille med kabinettet til RF83? - greit at de er litt høyere, men de er til gjengjeld smal og fin, eneste problemet jeg kan se er vel egentlig at de er ganske dype..

noe som plaget meg med LS80 var at halve høytaleren var jo av plastikk - men lyden betyr jo mest - og siden jeg ikke bruker tid på å stå å ta på høytaleren når de først er på plass, så spiller egentlig det heller ingen rolle.. :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier ikke at utseende til klipsch er ille, for all del, de er pene de og. Men jeg synes de er litt enkle, bare vanlig firkantet plater, vanlig finish, få detaljer, og fronten ser litt ut som plastikk her også slik som på ls80, synes jeg.

Triangle quartet synes jeg er av de bedre utseendemessig, vel og merke passer de bedre i en stue enn i et dedikert kinorom

Men hva hjelper det når rf83 og ls80 sin lyd mest trolig passer meg bedre..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt Klipsch KSP-300 og KSP-400 og synes de var veldig dårlige.Har hørt RF-83 og JBL LS60.Ikke hørt LS80.Tviler litt på at LS80 spiller like høyt,men kan ikke skjønne annet enn at de er bedre på ALT annet.De har jo litt design også,det har ikke RF-83.Hadde ikke vært i tvil om RF-83 hadde kosta 15.000 engang.

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har eid begge de 2 modelene .

De er rimeligt forsjelige , selv om de er litt i samme gate .

Ls80 er mye mer laid back , å har ein utroligt god bass .

Klipsch Rf83 på sin side , har ein mer detaljert diskant samt som de spiller mer 3d . Å som nevnt ovenfor så har de ein litt høyere "gøy faktor" litt mere attack og direkte .

Men så er rf83 ein vanskelig match med resten av elektronikken , de kan låte helt forferdeligt på feil elektronikk. Mens jeg følte LS80 var litt mer alt spisende .

De høres nok ut i fra referatene til flere her , samt meg selv at RF83 er ein langt bedre høyttaler , men du må nesten få hørt begge to , for de blir bare ein smak sak som skiller de 2 . RF83 er bedre på noen ting , mens ls80 er bedre på andre ting der igjen .
    De er enklere og matche , de er penere og har ein deilig og feit lyd . Jeg valgte og selge suben når jeg brukte ls80 .

Nå Relanserer jo Klipsch RF7 på nytt , i ny farge også . Du kan jo ta og sjekke det litt opp .

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar!

Ja, jeg er overbevist om at r83 er noen kjempehøytalere, har ikke hørt de vel og merke, men har hørt rf82 og likte de også. Men det bør vel være noe som forsvarer ls80 sin høyere pris? begge like gode diskanter, detaljer? slitsomhet? klarer begge å spille slik at man ikke klarer å peke ut hvor høytaleren står? hvis dere skjønner hva jeg mener..

Jeg har nå triangle antal, liker disse godt, men savner det siste som skal til for å gi skikkelig trykk, og vil derfor gå opp til 8". Jeg er litt redd for å "miste" detaljene og det at høytalerne er "usynlig" som jeg liker med de jeg har nå. Noen meninger om jeg skal være redd for at jeg mister noe av det jeg har med mine triangle?

LS80 har mellomtone kompresjons horn da, ikke bare diskant horn...tenkt på det kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jbl ls 80

Jeg har kjøpt et par LS80 og Ls senter.... Jeg kan vel si meg enig i at de kan virke litt slitsomme på ørene ved noen typer musikk. Jeg liker for eksempel Cranberries, og det blir veldig masete å høre på. Men på hip hop og roilig musikk er de helt råe... Ingen høytalere greier å gi et slikt presist trykk og stort lydbilde. Og på film er de utilnærmelige!!!! Så noe lyttehøytaler til klassisk og jazz, så blir det skivebom. Så man må gi og ta litt.... Personlig blir mine mest brukt på film..... Men har opplevd musikk på ny, når det gjelder masse forskjellig. Men mye detaljer.....da sliter de litt.
    Aldri lett og bestemme seg for hva en skal kjøpe. Jeg kombinerer med Nad M 15 og 25. Og er veldig fornøyd med den matchen:=

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Har selv hatt Klipsch KSP-300 og KSP-400 og synes de var veldig dårlige.Har hørt RF-83 og JBL LS60.Ikke hørt LS80.Tviler litt på at LS80 spiller like høyt,men kan ikke skjønne annet enn at de er bedre på ALT annet.De har jo litt design også,det har ikke RF-83.Hadde ikke vært i tvil om RF-83 hadde kosta 15.000 engang.
    Da har du ikke hørt klipsch på riktig elektronik

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvor stort rom har du?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Da har du ikke hørt klipsch på riktig elektronik
    Vel,jeg prøvde med de dyreste receiverene til Yamaha og Denon.Effektforsterkere fra Aragon,Electrocompaniet og Marantz.Surround-forforsterkere fra Thule og Harman Kardon.Alt er dyrt og skikkelig utstyr med dyre kabler og kilder.Og i 3 forskjellige rom.RF 83 ble hørt med Vincent 2x200w med matchende cd-spiller.

Newcomer stereofreak... sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL LS 80 får du for 20k på komplett bare så det er sagt...det er ihvertfall 5k under Soundgarden sin pris

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    17995=)

7k billigere!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøpte ls 80 til 14k

Jeg kjøpte et par ls80 i helga for 14k på Expert. Hadde vel egentlig aldri vurdert å kjøpe disse høyttalerene, men ble "lurt" av prisen jeg har tidligere hatt sa ranger som jeg har likt veldig godt. Så det jeg lurer på er om jeg vil like ls80 hvis jeg liker ranger lyden. Er det natt og dag forskjell på disse høyttalerne? (har ikke henta de enda, bare betalt depositum som jeg kunnne få tilbake om jeg angra)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •