Sub hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Sub hjelp

Newcomer Xzyte sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub hjelp

Heyho ! Var og hentet subben min for en time siden og har så vidt begynt å koble. XTZ 99 w8 .
    Er ingen proff på dette , så lurer på hva er 'Phase' og 'Crossover' ? er muligheter for å justere dette bak på suben. Er og rød / hvit med sub in og out, hva skal jeg bruke? har plugget kabelen fra subwoofer out på forsterkern til sub in på suben.. Den spiller så regner med det er riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay leste nettop begge linkene dine.

Når jeg justerer på phase merker jeg ingen forskjell, når jeg justerer crossover til high virker det som den spiller mer bass..
    Men jeg har en gammel reciever så jeg kan ikke stille noe på sub på recieveren. Jeg føler den spiller litt lavt, jeg må sku opp en god del før jeg merker bassen..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo høyere X-over'en står jo høyere frekvenser spiller den. Det vil ofte høres ut som mer bass, men skrur du den for høyt så kommer du opp i mellombass-registeret og det vil en vanlig gulvhøyttaler takle bedre. Rundt 80hz er vanlig å sette X-over på, men det avhenger selvfølgelig av hvilke høyttalere du har.

Kanskje sub'en har gain? Det er det samme som volum. Skru den opp litt hvis den har det.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja! takk for informasjonen ! ;P

Lurte på hva det var, jeg har crossover på max, kanskje ikke så lurt da, hvis den spiller lysere toner da.. er jo meningen at den skal spille dypt.. jeg kjører den med dynavoice m-65 . Hva er gain?
    Den har en justerbar bryter for Phase, Crossover og volum..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gain er volum. Den bør stå ca på halv. Phase lar du være på 0 foreløpig, Crossover kan du prøve deg litt fram på ettersom hvor høyt M-65'ene spiller. Selv om du setter X-over høyt så spiller den fortsatt de dype tonene. X-over velger bare hvor høyt oppover i frakvensene den skal spille. rundt 80hz er nok ikke så langt unna tenker jeg, men alt fra 40-100 hz er vanlig etter hvor store høyttalere folk har.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •