Senter høyttaler nødvendig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Senter høyttaler nødvendig?

Vi vet alle hvor mye vekt det legges på en senter høyttaler i et surround-oppsett, men er det noen grunn til å anta at ikke to bra front høyttalere skulle kunne klare å reprodusere et like flott lydbilde (senter-kanalen mikset over to front-høyttalere)? Alle er jo meget fornøyd med å høre på musikk i vanlig stereo og de klarer jo også å reprodusere et bra oppløst lydbilde. Jeg skjønner jo kanskje behovet for en senter når du har en enorm kinosal og hvor publikum ikke nødvendigvis sitter i nærheten av noen sweetspot, men hjemme der bredden mellom frontene kanskje er 2-3 meter og en sitter i sweetspot er kanskje ikke behovet like stort?

Hva tror dere?

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hatt center nå på en stund, den er lånt bort til en med mye
    mindre forsterker og store fronter, for han var centeren et veldig løft.

Men hos meg syns jeg ikke lyden har blitt stort dårligere uten center.
    Forsterkeren mixer det hele så all snakking i film osv kommer riktig frem.
    Så for meg går det fint uten center, men nå var min center litt "smalere"
    i lyden enn frontene, selv om den var fra samme produsent. Noe som
    gjorde at stemmer på film høres mere riktig ut uten syns jeg.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en av dem som aldri har likt å kjøre filmlyd uten senter. Phantom senter går 'greit', men det mangler ofte noe - kall det gjerne presisjon. Nå er det forskjell på oppsett og fra film til film, så noe fasit er det ikke. Noen anlegg gjør jobben bedre enn andre, så du må nesten teste selv.

Sist jeg fikk høre Phantom senter, da ble bankrobber-scenen fra siste Batman kjørt. Den manglet litt i det å sette lyden på rett plass (fokus?). Men en annen scene der to personer hadde en enkel dialog - ingen problemer i det hele tatt!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er skrevet her et sted at hvis du sitter alene i sweetspot så er phantom-senter bedre. Hvis det sitter flere ved siden av hverandre så er det bedre med ordinær senter-høyttaler. Det er litt naturlig siden du da blir sittende offset i forhold til sweetspot og kommer nærmere den ene fronten enn den andre. Phantom vil i tillegg løfte dialogen oppover siden de fleste gulvhøyttalere er høyere enn der senteren ligger.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Vi vet alle hvor mye vekt det legges på en senter høyttaler i et surround-oppsett, men er det noen grunn til å anta at ikke to bra front høyttalere skulle kunne klare å reprodusere et like flott lydbilde (senter-kanalen mikset over to front-høyttalere)? Alle er jo meget fornøyd med å høre på musikk i vanlig stereo og de klarer jo også å reprodusere et bra oppløst lydbilde. Jeg skjønner jo kanskje behovet for en senter når du har en enorm kinosal og hvor publikum ikke nødvendigvis sitter i nærheten av noen sweetspot, men hjemme der bredden mellom frontene kanskje er 2-3 meter og en sitter i sweetspot er kanskje ikke behovet like stort?

Hva tror dere?
    Etter min mening bør en senter være minst like godt istand til å takle hele frekvensområdet som de øvrige høyttalerne i oppsettet, greier den ikke det får du helt klart følelsen av at det mangler noe i senter.
    Har man en liten pinglesenter er det etter min mening bedre uten og å kjøre phantom senter.
    Kinorommet skal forresten ikke være så veldig stort før du merker at en god senter øker kvaliteten på kino opplevelsen både for den som sitter i sweetspot og de som sitter litt på siden.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du en seriøs hjemmekino entusiast så er sikkelig center et must...

Viktigste høytaler for en sikkelig filmopplevelse med sin gjengivelse av 70% av filmens lydspor

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en film skjer det aller meste i centerkanalen. Så ja, du bør ha en center for DTS/DD/DTS HD osv

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Er du en seriøs hjemmekino entusiast så er sikkelig center et must...

Viktigste høytaler for en sikkelig filmopplevelse med sin gjengivelse av 70% av filmens lydspor
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    I en film skjer det aller meste i centerkanalen. Så ja, du bør ha en center for DTS/DD/DTS HD osv
    En liten kommentar til disse innleggene. Det kan nesten tolkes slik at man mister allt som skjer i senter dersom en velger bort senter, men det skjer jo ikke. Lyden blir mikset inn i Front Left og Front Right signal når en fjerner senter reciever-oppsettet. Er disse to fronthøytalerene kapable nok, så mistes ingenting. Mange sitter jo på fronthøyttalere som overgår senter i kapasitet. Derimot er det i de fleste tilfeller forskjell på spredning av lyd på vanlige fronthøytalere vs senter så lydbildet vil endre seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min beste høytaler er centeren. Jeg bruker subwoofer også. Det jeg har lurt litt på er om man bør sette centeren til small i reciever slik at subben tar seg av alt fra f.eks. 80hz og nedover. Eller skal man la centeren få spille det den klarer. Dvs. at jeg setter den til "large" på min yamaha.
    Jeg vet jo at mange setter alle høytalere til small for og spare kruttet til reciever, men nå venter jeg på en emotiva xpa-3 som skal drive frontrekken min.
    Da vil jeg prøve dette med liten og stor til center, også vil jeg prøve med crossover på 60hz. Gøy og leke seg litt. Noen som har prøvd dette før og kan gi meg "fasit" før jeg bruker tid på dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Phantom vil i tillegg løfte dialogen oppover siden de fleste gulvhøyttalere er høyere enn der senteren ligger.
    Dette er vel ofte en stor fordel om en ikke kan plassere senter midt bak et lerret? De fleste har jo senter under lerret eller TV og da blir jo nødvendigvis senter veldig lavt plassert. Phantom vil jo plassere dialogen mer rett i midten av bildet.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En senterhøyttalers oppgave er å sørge for at dialog og annen "mono-lyd" holder seg midtstilt også for de som ikke sitter i sweet spot. Dette er svært viktig i en kinosal. Det er mindre viktig hjemme i stua hvor de fleste sitter rimelig midt mellom frontene sine. Men sitter man litt på siden i hjemmekinoen, kommer senteren til nytte også her. Jeg mener det er bedre å sløyfe senterhøyttaler enn å benytte en som ikke holder mål. Ideelt sett bør LCR (frontrekka) bestå av identiske høyttalere, i hvertfall tilpasset hverandre. Man bør absolutt ikke spare penger på å kjøpe en billig senter. Da mener jeg, som sagt, det er mye bedre å sløyfe hele senteren og kjøre "phantom" senter.

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker ikke center , å lar heler frontene gjøre jobben . Å jeg synes de gjør jobben utmerket .

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Kokken]Jeg er en av dem som aldri har likt å kjøre filmlyd uten senter. Phantom senter går 'greit', men det mangler ofte noe - QUOTE]

Min erfaring er som følger;

Rimelig ok å kjøre uten senterhøyttaler.

Med en dårlig senterhøttaler blir det vanskelig å finne riktig nivå på denne, ofte en mumlende lyd.

Med en god senter løftes lydbildet vesentlig. Replikker som skal fram høres.

Dette er nå min konklusjon og hva jeg har landet på.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er rimelig misfornøyd med min Ikon Vokal 2 center. Den har aldri slått seg løs. Kanskje best å kjøre uten.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Jeg er rimelig misfornøyd med min Ikon Vokal 2 center. Den har aldri slått seg løs. Kanskje best å kjøre uten.
    Du har jo rimelig store fronter - kanskje du bør prøve med 2 stk. Vokal 2 i Senter......

Ja, senterhøyttaleren bør være like stor som frontene.....

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Du har jo rimelig store fronter - kanskje du bør prøve med 2 stk. Vokal 2 i Senter......

Ja, senterhøyttaleren bør være like stor som frontene.....
    Hei. Skal inn å høre på Mentor 6/Mentor Vokal snart, så hvis det faller i smak forsvinner hele rekka her.

Litt klangforskjell i Concept 8 og Ikon Vokal 2 og det er vel ikke akkurat noen fordel heller?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Litt klangforskjell i Concept 8 og Ikon Vokal 2 og det er vel ikke akkurat noen fordel heller?
    Klangforskjell - det er en helt klar ULEMPE!

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Flageborg sier så bør senteren ideelt sett ha samme elementbestykningen, hvertfall i mellomtone og diskant, som frontene. Dette fordrer som regel en senter i samme serie som frontene...

Ser mange har skrevet det samme som jeg har erfart, nemlig at hjemmekino uten senterhøyttaler fungerer helt greit. Jeg selv kjørte uten senter i et halvt år, men etter at jeg gikk til anskaffelse av senter kommer jeg aldri å gå tilbake til phantom-senter!

Man oppnår ekstremt mye bedre kanalseparasjon og romfølelse, selv om man sitter i sweetspot i utgangspunktet. I tillegg har jeg en samboer som også liker å se film sammen med meg, og da må vi nødvendigvis dele sweetspot, noe som medfører at ingen av oss sitter helt i senter...

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har erfart at INGEN senter kan være bedre enn DÅRLIG senter.
    Men det hele toppes av en GOD senter

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg greide engang å sprenge diskanten i senteren, og den perioden jeg var uten senter var grusom.

Du skal ikke bevege deg mange millimeter utenfor sweetspot før du merker det, og har du ikke identiske vegger/refleksjoner på begge sider så er det ennå verre.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •