Tips til 7.2, rundt 60k.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til 7.2, rundt 60k.

Hei.

Som tittelen sier er jeg på jakt etter en nytt 7.2 system til kino'en.

Har funnet ut at en high end kino vil koste usannsynelig mye penger og satser derfor heller på et kino-oppsett og et stereo-oppsett på sikt.

Har pdd et SA oppsett med 1550 i front, 520 som senter, 4x505 bak og 2xSE200. Har i tillegg en Velodyne CHT12 som driver å leker seg fra 40hz og nedover. Denon 3808 leverer kraften.

Det jeg har kommet frem til at jeg vil ha er i utgangspunktet et kraftig 7.2 (evt 5.2) som kan spille HØYT.

Av aktuelle kandidater har jeg på den ene siden JBL LS med LS40 i front, LS Center som senter samt 2xLS120. Syntes dog ikke JBL'ene ser så fine ut. Rosentre er ikke helt meg.

I andre enden av skalaen har vi en Dynaudio oppsett bestående av Focus 140 i front og Focus 200C som senter. Har dette oppsettet i hus nå på prøve og det spiller knall, men spiller ikke fullt så høyt som jeg vil.

Den oppmerksomme leser legger fort merke til at jeg ser for meg stativhøytalere rund baut. Fronter kommer til å deles ved 80 eller 100 hz. For å kutte utgifter kan jeg gå ned til 5.2 i starten for så å kjøpe de siste 2 senere. Om det trengs mer effekt vil det komme en Parasound A21(front) i tillegg til A23'en(senter) jeg allerede har. Men vil helst kun bruke Denon'en.

Rommet er ca 7x3,3m og jeg kommer til å spille i lengderetningen. Det har skråtak ca 1,70 fra hver side på langs. Så det er rundt 3,5m med full takhøyde. Sofa står i overkant av 2,5m fra bakvegg.

Budsjettet er satt til 60k, give or take 10k. Kom med tips.

Hilsen
    Geir Arne

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før eller siden vil det nok bli nevnt i denne tråden, så kan likegodt nevne Klipsch. Du har penger til å velge på de øverste hyllene her. RF-83, RC-64 og RS-52/62 virker å være en pakke mange her har. Det skal i alle fall ikke stå på lydnivået. Kanskje ikke de flotteste høyttalerene (imo), men de er nærmest for synonymt med hjemmekino, i manges øyne.
    Men det er gulvstående fronter. Antaglig har du god grunn til at du MÅ ha stativ-ht...
    Det er i alle fall nevnt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har personlig gode erfaringer med Focal sin Electra BE serie i front (1007BE + CC1000BE) og Chorus på bakvegg (SR800V). Dette skal passe innen for budsjettet ditt (de er også mulig å få tak i brukt) og de passer vist også med Parasound Halo forsterker i følge andre på forumet her. Men om det spiller høyt nok det vet jeg ikke. Tror nok muligens du blir nødt til å supplere med de nevte Parasound forsterkerene da.

Det er også mange som har possitive erfaringer med Monitor Audio som har tenkt på de nevte Klipsch høyttalerene. Jeg hadde selv GS10 (stativ modellen fra Gold series) hjemme på lån med fant de selv litt for snille.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kjører et fullt dynaudiooppsett på Denon AVR-3808 kan jeg godt forstå de ikke spiller høyt nok. 140'ene spiser over 200 watt kontinuerlig effekt per kanal, og at det ikke er snakk om hjemmekinowatt kan både jeg og resten av Dynaudiotråden attestere.

Pioneer LX 71 er den absolutt minste surroundforsterkeren jeg kan anbefale til et slikt oppsett, helst et hybridoppsett med surroundprosessor+5kanals effektblokk+2kanals effektblokk, Primare SP32+A30.5+A33.2 er et slikt eksempel, skjønt de vil knuse budsjettet ditt alene.

Problemet med å kjøre store, tungdrevne høyttalere i surround, er at de ordinære surroundrecieverene i <20.000 kroners klassen blir alt for svake.

Det jeg ville anbefalt er focus 200c, 4x Focus 110 og 2x Focus 140, + evt Sub300 eller Sub500, skjønt det er vel noe lignende du allerede har til test. Prøv en større forsterker på disse i første omgang.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    Om du kjører et fullt dynaudiooppsett på Denon AVR-3808 kan jeg godt forstå de ikke spiller høyt nok. 140'ene spiser over 200 watt kontinuerlig effekt per kanal, og at det ikke er snakk om hjemmekinowatt kan både jeg og resten av Dynaudiotråden attestere.

Pioneer LX 71 er den absolutt minste surroundforsterkeren jeg kan anbefale til et slikt oppsett, helst et hybridoppsett med surroundprosessor+5kanals effektblokk+2kanals effektblokk, Primare SP32+A30.5+A33.2 er et slikt eksempel, skjønt de vil knuse budsjettet ditt alene.

Problemet med å kjøre store, tungdrevne høyttalere i surround, er at de ordinære surroundrecieverene i <20.000 kroners klassen blir alt for svake.
    Hei.

Kjører kun dynaudio foran. 140 og 200C. Har også prøvd med min A21 som gir 200w i 4ohm uten at de lever veldig mye mer. Må også huske at jeg deler de 3 foran ved 100hz.

Til dere som nevner Klipsch så vil jeg prøve å unngå reference serien, selv om disse later til å ha mye av egenskapene jeg er ute etter. Paladium i front med reference bak kan være aktuelt. Og kansje matche med en svs. Men uten å ha sett pris vil jeg tro dette ligger litt over budsjett.

Har forøvrig netopp hørt på M&K og må si jeg ble meget imponert. Skal få testet dette i kino'en i nær fremtid. Det er snakk om THX-750, og det havnet på rundt 40k som 5.1 før diskusjonen var i gang.

Takker for svar

Geir Arne

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •