8" eller 6,5" - Hjelp meg å velge

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 73
    Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

8" eller 6,5" - Hjelp meg å velge

Jeg har nå hatt 6,5" elementer på alle høyttalerne jeg har hatt. Dvs Dali 6006 og Dali Mentor 6.

....dere tenker, hvorfor går han NED fra Mentor 6? Han er jo dum og teit og dust!.. Jo det har litt med prioriteringer å gjøre....

Jeg skal nå kjøpe nye høyttalere, og det står mellom Klipsch RF-82 og KEF IQ90. RF-82 stiller jo med 8" mens IQ90 har 6,5". Mentor 6 ga meg jo mengder med trøkk og dybde med sine 6,5", men jeg ønsker å prøve 8". Jeg er ikke ekstremt kresen på lydkvaliteten, men jeg ønsker trøkk som gir deg bakoversveis men alikevel en høyttaler som jeg kan lytte på med god musikk.

Men vil en dyrere høyttalere med 6,5" element gi meg like mye trøkk som en noe billigere høyttaler med 8"?

Målet mitt nå er å skaffe meg et helt komplett anlegg som skal stå leeenge, og jeg skal ha sub i tillegg og etterhvert effektforsterker. Så vil jeg trenge 8" hvis jeg skal ha sub i tillegg? Dette først og fremst med tanke på musikk og ekstra trøkk fra front på film

....dette ble kanskje noe kronglete men jeg håper dere forstår.

jeg starter litt fra scratch igjen...noe som er litt gøy. Dyre høyttalere high-end er prøvd og godt likt, men jeg føler jeg liksom ikke trenger så gode da jeg ikke hører såå mye på musikk og har heller ikke tid til det. Jeg ønsker heller godt med trøkk og morro, uten å drepe lommeboka, som er litt stor..

....er også åpen for andre alternativer!

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann Maw Akkurat det spørsmålet om en dyr høyttaler med 6,5" gir mer trøkk enn en billig en med 8" har jeg spurt meg selv om også

Du skal jo nedgradere nå mens jeg vurderer Mentor 6 og Mentor Vokal som ett glohett alternativ når jeg skal oppgradere anlegget mitt over nyttår.

Skjønner at du vil prøve 8". Hva med Ikon 8 da? Spiller som F den i følge Waters her

Sikkert trøkk så det holder både på musikk på film.

Eller blir den for dyr?

Kjøp deg Concept 10, da får du vel trøkk?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er et vanskelig spørsmål som jeg har tenkt mye på...

Ikon 8 hadde vært dritkult, men er nok litt dyr akkurat nå. Jeg er fullt åpen for bruktmarkedet også så kanskje jeg finner noe der.

Concept 10 er jo gigantiske, men hadde vært gøy å prøvd. Er ikke noe fan av diskanten i Concept, så det kommer nok til å drepe opplevelsen ganske mye.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Jeg har nå hatt 6,5" elementer på alle høyttalerne jeg har hatt. Dvs Dali 6006 og Dali Mentor 6.

....dere tenker, hvorfor går han NED fra Mentor 6? Han er jo dum og teit og dust!.. Jo det har litt med prioriteringer å gjøre....

Jeg skal nå kjøpe nye høyttalere, og det står mellom Klipsch RF-82 og KEF IQ90. RF-82 stiller jo med 8" mens IQ90 har 6,5". Mentor 6 ga meg jo mengder med trøkk og dybde med sine 6,5", men jeg ønsker å prøve 8". Jeg er ikke ekstremt kresen på lydkvaliteten, men jeg ønsker trøkk som gir deg bakoversveis men alikevel en høyttaler som jeg kan lytte på med god musikk.

Men vil en dyrere høyttalere med 6,5" element gi meg like mye trøkk som en noe billigere høyttaler med 8"?

Målet mitt nå er å skaffe meg et helt komplett anlegg som skal stå leeenge, og jeg skal ha sub i tillegg og etterhvert effektforsterker. Så vil jeg trenge 8" hvis jeg skal ha sub i tillegg? Dette først og fremst med tanke på musikk og ekstra trøkk fra front på film

....dette ble kanskje noe kronglete men jeg håper dere forstår.

jeg starter litt fra scratch igjen...noe som er litt gøy. Dyre høyttalere high-end er prøvd og godt likt, men jeg føler jeg liksom ikke trenger så gode da jeg ikke hører såå mye på musikk og har heller ikke tid til det. Jeg ønsker heller godt med trøkk og morro, uten å drepe lommeboka, som er litt stor..

....er også åpen for andre alternativer!
    Dette kommer vel også litt anpå hva som skal drive disse høytalerne?? Med en litt spimkel forsterker kan man vel komme vel så langt med en litt "mindre" høytaler! Jeg har må monitor audio rs 6,med "bare" 6 toms elementer,og jeg må si disse spiller veldig god bass etter størrelsen! Så jeg tror vel en god kvalitetshøytaler med 6-6,5 toms elementer,kan spille bedre enn en "jalla" høytaler med 8 tommmer i! Større element krever også kraftigere forsterker!
    Men skjønner godt at du er "sugen" på noe kraftig
    Ikke alltid så godt å vite hva man skal gå for i denne "hifi-jungelen"!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Yamaha RXV3900 som driver det meste, men skal ha effekt etterhvert...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er et vanskelig spørsmål som jeg har tenkt mye på...

Ikon 8 hadde vært dritkult, men er nok litt dyr akkurat nå. Jeg er fullt åpen for bruktmarkedet også så kanskje jeg finner noe der.

Concept 10 er jo gigantiske, men hadde vært gøy å prøvd. Er ikke noe fan av diskanten i Concept, så det kommer nok til å drepe opplevelsen ganske mye.
    Jeg snakka med klubben her og skal inn for en lytt på Mentor 6 snart. Eneste jeg er redd for er om diskanten kan bli for lys. Men det de sa til meg hvert fall var at diskanten i Concept var mer slitsom.

Hvis du ikke liker Concept-diskanten så er vel kanskje ikke den serien veien å gå nei.

Men får håpe du finner deg noe artig F**nskap som trøkker

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lyse kan parres med varmklang til et godt resultat vet dere.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant!

men spørs om det ikke blir Klipsch RF-82 med psycho senteren dems. Senteren i KEF IQ serien blir litt for pinglete, spesielt etter åpenbaringen med Dali Mentor Vokal. Klipsch har også bipolare bakhøyttalere som jeg har lyst til å prøve ut.

Hva anbefales av forsterkere til Klipsch? Parasound A23 ser jo spennende ut.

men bare å komme med andre forslag, punch er vel stikkordet.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant!

men spørs om det ikke blir Klipsch RF-82 med psycho senteren dems. Senteren i KEF IQ serien blir litt for pinglete, spesielt etter åpenbaringen med Dali Mentor Vokal. Klipsch har også bipolare bakhøyttalere som jeg har lyst til å prøve ut.

Hva anbefales av forsterkere til Klipsch? Parasound A23 ser jo spennende ut.

men bare å komme med andre forslag, punch er vel stikkordet.
    Jeg tror Klipsch har godt av en Parasound 2250 for å få den til å lage liv i leiren, har troa på at det kan bli rock n roll med stålkontroll med en slik i hus. Åssen går det med shoppinga da? Regner med tv og det er vel på plass allerede, en ting som har slått meg at det har vært utrolig lite Ikon 8 til salgs egentlig. Brukten har ikke mye å by på der for tiden, kanskje folk er for glad i de og det er ikke helt umulig.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sendt deg pm

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg tror Klipsch har godt av en Parasound 2250 for å få den til å lage liv i leiren, har troa på at det kan bli rock n roll med stålkontroll med en slik i hus. Åssen går det med shoppinga da? Regner med tv og det er vel på plass allerede, en ting som har slått meg at det har vært utrolig lite Ikon 8 til salgs egentlig. Brukten har ikke mye å by på der for tiden, kanskje folk er for glad i de og det er ikke helt umulig.
    TVen er på plass og spiste mye av budsjettet....

Så neste prosjekt er lyden. Parasound er absolutt på ønskelisten, og er nok ganske sikker.

Ikon 8 er selvfølgelig en mulighet! :-D

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TVen er på plass og spiste mye av budsjettet....

Så neste prosjekt er lyden. Parasound er absolutt på ønskelisten, og er nok ganske sikker.

Ikon 8 er selvfølgelig en mulighet! :-D
    Spiste mye ? 55" led er vel ikke gratis så la meg si det sånn at den er ikke gratis men veldig dyr. Jeg var i Oslo forrigårs og titta på Oslo Hifisenter, de hade Loewe tver. Pokkers pris på de altså, sykt dyre og den ene kosta vel 70k eller.

Har du latt Lektor 8 utebli helt eller? Den spiller Rock n roll på en morsom måte.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, ble 50" i 8 serien i plasma range'n til Samsung, som i mine øyne faktisk er bedre...

Lektor 8 har jeg tittet på. Tror jeg faktisk skal få lånt med et par hjem en dag... Vært kult å testet ut litt. Går vel greit med hjemlån, så lenge man betaler et depositum?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg brukt 2-3 timer på å lese alle verdens hifi forumer, og det Spørs om jeg ikke ender på KEF IQ90, IQ60C og IQ10. Så kombinerer jeg disse med en SVS sub, og så sier jeg meg ferdig... Skikkelig godlyd i stereo pluss trøkket fra subben skulle holde.

Kjøper dissa gjennom jobben og bruker litt ekstra på sub! Så blir det gøy!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, ble 50" i 8 serien i plasma range'n til Samsung, som i mine øyne faktisk er bedre...

Lektor 8 har jeg tittet på. Tror jeg faktisk skal få lånt med et par hjem en dag... Vært kult å testet ut litt. Går vel greit med hjemlån, så lenge man betaler et depositum?
    Prøv Lektoren før du evt bestemmer deg for å gå for noe annet, de låner vel ut mot et lite depositum eller om de er greie så slepper man å betale. Du har jo kjøpt litt der så de burde vel være greie sånn sett.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp...vi får se. Ingenting er endelig. Kjenner jeg meg selv rett blir det noe spontan greier! 8)

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lektor 8 ser unektelig saftig ut. Men skal man ha ett godt komplett anlegg er jeg redd den centeren blir for puslete.

Dali lager for dårlige centere i de lavere prisklasser

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja veit...Mentor Vokal er egentlig den eneste de har som duger. Ikon Vokal 2 er jo ålreit også men

Leser foresten at Lektor 8 sliter noe i dybden, men er en god høyttaler til prisen.

Ser foresten at det ligger en SVS sub på brukten, grisebillig nå. Hadde jeg bare hatt 6000 spenn akkurat nå!!

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja veit...Mentor Vokal er egentlig den eneste de har som duger. Ikon Vokal 2 er jo ålreit også men

Leser foresten at Lektor 8 sliter noe i dybden, men er en god høyttaler til prisen.

Ser foresten at det ligger en SVS sub på brukten, grisebillig nå. Hadde jeg bare hatt 6000 spenn akkurat nå!!
    Lektor 8 er nice og den er ikke spiss Fikk noen minutter med den på klubben og førsteinntrykket var bra. Prøv den ut

Ikon Vokal 2 duger ikke desverre Nesten som den sier beklager for at den er til hva dialoger angår. Jeg har ikke hatt en kjeft her som ikke har sagt at dialogene er for lave.

Skrudd opp db, hatt to receivere, prøvd large og small, forskjellig deling osv. Alt. Den slår seg bare ikke løs.

Trenger de syyykt mange timer disse ikon høyttalerne eller? For jeg kan ikke finne noen annen forklaring enn at den ikke er ferdig innspilt - ENNÅ

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart det der. Jeg lånte et eksemplar hjem en gang og det låt veldig bra. Kanskje noe tam ja, i forhold til sin storebror som er helt sjef.

Nei dette er pokkern meg ikke lett... Jeg får vente til penga kommer, og gruse til på noe jeg liker.

Jeg er ferdig med bildedelen. Den skal stå der i mange år, mens jeg har bare lyddelen igjen. Tenkte jeg skulle slå meg til ro med et 7.1 anlegg....for en god stund. Slik at penga kan gå til andre ting. For akkurat nå kan jeg ikke slå meg til ro før jeg har fått det på plass. Det kribler i fingra etter å bare ta et forbrukslån på 35 000 og kjøpe alt og bli ferdig med det. :P

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •