8" eller 6,5" - Hjelp meg å velge - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 73 av 73
    Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Det lille du følte du manglet med Mentor tror jeg du hadde fått med en sub eller to
    Jeg endret den, så du får kommentere på nytt..

Men du har rett Rogers. Tror jeg bare må prøve meg fram...Så får vi se. Det nytter ikke å diskutere seg fram til noe her...

men hold denne tråden gjerne oppe for annen diskusjon. Så får jeg fundere på hva jeg skal velge!

og takk for tipsa folkens!

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med Roger. Lektor 8 tror jeg hadde blitt tøft.

Kanskje jeg skal vurdere denne igjen selv?

Men ****, møkkacenter til 2700 kr.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Jeg endret den, så du får kommentere på nytt..

Men du har rett Rogers. Tror jeg bare må prøve meg fram...Så får vi se. Det nytter ikke å diskutere seg fram til noe her...

men hold denne tråden gjerne oppe for annen diskusjon. Så får jeg fundere på hva jeg skal velge!

og takk for tipsa folkens!
    Tråden er kjempefin den så det er ikke noe problem og bare bra at folk kommer med tips, men det blir så mye å forholde seg til så da blir det vanskelig. Klipsch er jo en filmhøytaler sies det, men Dali Lektor er mere allround igjen og prisen på de to er vel ikke så mye. Du får jo mere igjen for denne Dali'en du skal jo ha sub til film, trøkket vil du alltid ha når subben er på så det er ikke noe problem.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Synes det er en lyd-interessert ting det å ønske kvalitet i hele frekvensområdet.
    Ja, men hadde Tronna vært interessert, så hadde han visst at en 6-tommer kan spille både dypere og med bedre kvalitet enn en tilsvarende priset 8-tommer. Han hadde videre visst at med Mentor 6 risikerer han en kvass diskant, som han hater. Om han hadde vært interessert, så hadde han visst at en 8-tommer kan spille helt forferdelig om rommet ikke er godt. Det samme kan en 6-tommer gjøre, særlig Mentor 6, men det kan være enklere å få til god kvalitet med en 6-tommer enn med en 8-tommer, dersom rommet er lite. En 8-tommer kan være dvask, mens en 6-tommer kan være stram og fin. Hvis du forbinder dvaskhet med kvalitet, så kan selvsagt en slik være å foretrekke, men moro får du neppe med slike høyttalere, selv om Tronna tror det aldri så mye. Det er ikke slik at en 8-tommer nødvendigvis gir mer trøkk og moro enn en 6-tommer, selv om en tror det fordi en 8-tommer er større og ser tøffere ut.

Med de ønsker og forutsetninger som Tronna har gitt til kjenne her på forumet, så er det rett og slett uforståelig at han fremdeles er interessert i Mentor 6. Dette er en høyttaler med liten morofaktor. Den må matches med omhu, dersom man ikke er glad i kvass diskant. Selv med god match kan den låte forferdelig og spiss i sarte ører, særlig på rock og pop, siden den er ganske transparent, og rock og pop ofte har skarpe kanter. Mentor 6 er en kvalitetshøyttaler med en helt fantastisk myk, rask og smidig diskant, men den er ikke spesielt myk og tilgivende med slemme innspillinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men nå skal jeg vri det litt inn på topic igjen:

For tiden har jeg mye mer interessere for lydkvaliteten og morrofaktoren på film enn på musikk. Jeg ønsker trøkket, bakoversveisen og at gliset skal komme tilbake igjen. Og jeg ønsker et sett som jeg kan ha lenge og være fornøyd med til jeg skal bytte det ut igjen...

og noe sier meg at dette er Klipsch med SVS. Eller hva tror dere?
    Jeg syns det høres fornuftig ut. Mange liker Klipsch for nettopp det du selv søker, så du burde absolutt prøve. Nå har du jo Mentor 6 å sammenligne med, og det er ingen dårlig høyttaler det heller, så du har gode forutsetninger for å bedømme om Klipsch gir det ekstra på enkelte parametre som Mentor 6 mangler. Lektor tror jeg blir feil retning, en nedgradering i forhold til Mentor 6 i stedet for en oppgradering av det Mentor 6 i dine ører mangler.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Jeg syns det høres fornuftig ut. Mange liker Klipsch for nettopp det du selv søker, så du burde absolutt prøve. Nå har du jo Mentor 6 å sammenligne med, og det er ingen dårlig høyttaler det heller, så du har gode forutsetninger for å bedømme om Klipsch gir det ekstra på enkelte parametre som Mentor 6 mangler. Lektor tror jeg blir feil retning, en nedgradering i forhold til Mentor 6 i stedet for en oppgradering av det Mentor 6 i dine ører mangler.
    Takk for bra svar. Nå er det slik at nedgradering blir det uansett. Mentorene er ikke lenger i hus og budsjettet på lyd er trangere rett og slett fordi jeg må prioritere mye annet framover og 1-3 år fram i tid (studier, utland, bil, leilighet osv) og målet mitt er å finne et anlegg til en god pris som jeg kan være tilfreds med de 1-3 årene... Det er derfor jeg vurderer RF-82 og ikke f.eks RF-83... 8-)

jeg skulle gjerne brukt ALLE penga mine på lyd, men slik er ikke virkeligheten....dessverre.

så vi får se..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det slik at nedgradering blir det uansett.
    Tja, ikke vær for sikker på dét. For alt vi vet kan jo Klipsch være midt i blinken for deg, og da trenger ikke forskjellen i budsjett bety all verden. Selv har jeg også Ikon 6, og denne er en innertier for meg. Så godt liker jeg denne lille perlen, at den etter mitt skjønn danker ut f.eks. Dynaudio Focus 220 som kostet 23 000. Men det er altså i mine ører, og til mitt behov.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men hadde Tronna vært interessert, så hadde han visst at en 6-tommer kan spille både dypere og med bedre kvalitet enn en tilsvarende priset 8-tommer. Han hadde videre visst at med Mentor 6 risikerer han en kvass diskant, som han hater. Om han hadde vært interessert, så hadde han visst at en 8-tommer kan spille helt forferdelig om rommet ikke er godt. Det samme kan en 6-tommer gjøre, særlig Mentor 6, men det kan være enklere å få til god kvalitet med en 6-tommer enn med en 8-tommer, dersom rommet er lite. En 8-tommer kan være dvask, mens en 6-tommer kan være stram og fin. Hvis du forbinder dvaskhet med kvalitet, så kan selvsagt en slik være å foretrekke, men moro får du neppe med slike høyttalere, selv om Tronna tror det aldri så mye. Det er ikke slik at en 8-tommer nødvendigvis gir mer trøkk og moro enn en 6-tommer, selv om en tror det fordi en 8-tommer er større og ser tøffere ut.

Med de ønsker og forutsetninger som Tronna har gitt til kjenne her på forumet, så er det rett og slett uforståelig at han fremdeles er interessert i Mentor 6. Dette er en høyttaler med liten morofaktor. Den må matches med omhu, dersom man ikke er glad i kvass diskant. Selv med god match kan den låte forferdelig og spiss i sarte ører, særlig på rock og pop, siden den er ganske transparent, og rock og pop ofte har skarpe kanter. Mentor 6 er en kvalitetshøyttaler med en helt fantastisk myk, rask og smidig diskant, men den er ikke spesielt myk og tilgivende med slemme innspillinger.
    At jeg ikke er interessert er vel å ta i litt Alef Kan heller si at jeg har lite erfaring foreløpig.

Ja jeg er fortsatt interessert i Mentor 6. Av den enkle grunnen at jeg ikke har hørt den ennå. Kanskje faller den i smak. Ikke godt å si.

Selv om jeg på forhånd frykter at den er spiss kan det hende jeg blir positivt overrasket.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er totalt uenig i at Mentor 6 er en høyttaler uten morofaktor!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er totalt uenig i at Mentor 6 er en høyttaler uten morofaktor!!!
    Da spørs det hva du mener med morofaktor?

Selv mener jeg at en høyttaler med høy morofaktor har én eller noen få særtrekk som sære lyttere kan sette pris på. For eksempel vil en del lyttere for moro skyld gjerne ha en overdimensjonert bass, mens andre gjerne vil ha en superoppløst og overtydelig mellomtone før gliset kommer på plass. Mentor 6 har imidlertid ikke noe slikt. Den er på sitt beste en meget god allrounder med høy grad av realisme i presentasjonen. Eventuell moro og glis kommer av musikken, ikke fra høyttaleren selv. Den kan riktignok være noe sær på ett område, nemlig diskanten/øvre mellomtone, men er den sær her, så er dette noe en heller vil kompensere for og nøytralisere (med matchende elektronikk), og/eller dempe og nedtone med akustiske tiltak i lytterommet, snarere enn å begeistres over fordi en syns det er moro med en høyttaler som låter hardt og skarpt i toppoktaven.

Mentor 6 er for krevende og avslørende til uten videre å kunne karakteriseres som morsom. Hvis du derimot mener at Mentor 6 har høy morofaktor fordi den på sitt beste kan spille ufattelig friskt og godt til prisen, så er jeg hjertens enig med deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At jeg ikke er interessert er vel å ta i litt Alef Kan heller si at jeg har lite erfaring foreløpig.

Ja jeg er fortsatt interessert i Mentor 6. Av den enkle grunnen at jeg ikke har hørt den ennå. Kanskje faller den i smak. Ikke godt å si.

Selv om jeg på forhånd frykter at den er spiss kan det hende jeg blir positivt overrasket.
    Ja, jeg overdriver og erter deg en smule, men det ligger allikevel noe alvor og god mening bak. Det jeg forsøker å fortelle, både med og uten ironi, er først og fremst to ting. For det første at du med dine preferanser bør høre andre høyttalere enn de høyttalere med bånddiskant som Dali tilbyr, før du henger deg for mye opp i spekulasjoner om Mentor 6 vil passe deg. Erfaring som grunnlag for å bedømme forutsetter et sammenligningsgrunnlag, og dette får du ikke ved å være så ensidig fokusert på Dali som du er.

For det andre kan du bli skuffet over Mentor 6 hjemme hos deg selv, selv om du blir positivt overrasket under prøvelytting i butikk, eller hos venner. Det omvendte kan også skje. Selv om du blir skuffet i butikk, så kan Mentor 6 overraske positivt, gitt andre betingelser enn i butikk. Dette gjelder generelt for alle høyttalere, at butikk og hjemme er to ulike steder, og at prøvelytting er noe annet enn lytting i det daglige, men når jeg stresser dette overfor deg i forbindelse med Mentor 6, så skyldes det nettopp din allergi overfor spiss/skarp diskant og dine ønsker om en stor, kraftig og mektig bass. Bassen i Mentor 6 er ingen pingle, men den er ikke spesielt stor og kraftig. Noen utpreget partykul med høy morofaktor har den heller ikke. Diskanten er du allerede klar over kan by på problemer/utfordringer. Det virker derfor på meg som om Mentor 6 hverken matcher dine preferanser, eller er en høyttaler som passer for folk med liten erfaring.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg overdriver og erter deg en smule, men det ligger allikevel noe alvor og god mening bak. Det jeg forsøker å fortelle, både med og uten ironi, er først og fremst to ting. For det første at du med dine preferanser bør høre andre høyttalere enn de høyttalere med bånddiskant som Dali tilbyr, før du henger deg for mye opp i spekulasjoner om Mentor 6 vil passe deg. Erfaring som grunnlag for å bedømme forutsetter et sammenligningsgrunnlag, og dette får du ikke ved å være så ensidig fokusert på Dali som du er.

For det andre kan du bli skuffet over Mentor 6 hjemme hos deg selv, selv om du blir positivt overrasket under prøvelytting i butikk, eller hos venner. Det omvendte kan også skje. Selv om du blir skuffet i butikk, så kan Mentor 6 overraske positivt, gitt andre betingelser enn i butikk. Dette gjelder generelt for alle høyttalere, at butikk og hjemme er to ulike steder, og at prøvelytting er noe annet enn lytting i det daglige, men når jeg stresser dette overfor deg i forbindelse med Mentor 6, så skyldes det nettopp din allergi overfor spiss/skarp diskant og dine ønsker om en stor, kraftig og mektig bass. Bassen i Mentor 6 er ingen pingle, men den er ikke spesielt stor og kraftig. Noen utpreget partykul med høy morofaktor har den heller ikke. Diskanten er du allerede klar over kan by på problemer/utfordringer. Det virker derfor på meg som om Mentor 6 hverken matcher dine preferanser, eller er en høyttaler som passer for folk med liten erfaring.
    Enig i det at på måten jeg har beskrevet mine ønsker så passer ikke Mentor 6 på papiret meg, og etter det du sier. Men jeg har også hørt fra andre som sier at den ikke er så lys, og at den låter underholdende og moro.

Men skal man se ut i fra det jeg har lagt fram av ønsker så høres Lektor 8 ut som drømmen. Testen skriver at den har en behagelig diskant, strålende mellomtone, og en skikkelig morsom punch.

Jeg har såvidt hørt den med en billig Nad forsterker og førsteinntrykket var varm og bra lyd. Så jeg utelukker ikke at jeg havner på denne.

Skal prøve å komme meg inn til lytt til uka og gjøre meg opp en mening selv i stedet for å snakke frem og tilbake her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det at på måten jeg har beskrevet mine ønsker så passer ikke Mentor 6 på papiret meg, og etter det du sier. Men jeg har også hørt fra andre som sier at den ikke er så lys, og at den låter underholdende og moro.

Men skal man se ut i fra det jeg har lagt fram av ønsker så høres Lektor 8 ut som drømmen. Testen skriver at den har en behagelig diskant, strålende mellomtone, og en skikkelig morsom punch.

Jeg har såvidt hørt den med en billig Nad forsterker og førsteinntrykket var varm og bra lyd. Så jeg utelukker ikke at jeg havner på denne.

Skal prøve å komme meg inn til lytt til uka og gjøre meg opp en mening selv i stedet for å snakke frem og tilbake her.
    Snakk gjerne i vei, du, det er slik du får innspill og mer eller mindre gode råd. De har helt rett de som har fortalt deg at Mentor 6 ikke er spesielt lys. Kanskje det er meg du har hørt dette av? For hverken jeg selv eller kompisene mine som er interesserte i hifi syns Mentor 6 låter lyst her hjemme i stua i hvert fall. Den låt ikke lyst hos Hifiklubben heller, men der opplevde jeg den som for skarp, stresset, sammenpresset og pågående i diskanten/øvre mellomtone. Dette var med NAD M3, som er en forsterker som trolig ikke passer meg så godt som Marantz.

Det er også riktig at den kan spille svært underholdende og morsomt, men dette forutsetter, som jeg var inne på i forrige innlegg, at innspillingen er underholdende og morsom, og at du har god match med rom og elektronikk. Potensialet til Mentor 6 er stort, men dette vil det trolig koste deg både tid og penger å få ut. Du må dessuten kunne sette pris på en frisk og frampå diskant, og så vidt jeg har forstått er du altså ikke særlig begeistret for slike.

Jeg syns Lektor 8 høres mer ut til å være mer i din gate. Denne bør du absolutt gi en sjanse, særlig siden du allikevel skal høre Mentor 6. Ring Hifiklubben i forkant av besøk, og be dem gjøre det klart for at du kan teste Mentor 6 opp mot Lektor 8, dvs. kjøre med samme elektronikk på begge. Ta deg god tid, og be om å få høre en stund uten selger til stede. Ta med egen musikk og evt. film som du er fortrolig med. Klubben har både svært flinke og mindre flinke ansatte, så ta det de sier med en klype salt.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •