8" eller 6,5" - Hjelp meg å velge - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 73
    Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Rart det der. Jeg lånte et eksemplar hjem en gang og det låt veldig bra. Kanskje noe tam ja, i forhold til sin storebror som er helt sjef.

Nei dette er pokkern meg ikke lett... Jeg får vente til penga kommer, og gruse til på noe jeg liker.

Jeg er ferdig med bildedelen. Den skal stå der i mange år, mens jeg har bare lyddelen igjen. Tenkte jeg skulle slå meg til ro med et 7.1 anlegg....for en god stund. Slik at penga kan gå til andre ting. For akkurat nå kan jeg ikke slå meg til ro før jeg har fått det på plass. Det kribler i fingra etter å bare ta et forbrukslån på 35 000 og kjøpe alt og bli ferdig med det. :P
    låt den veldig bra (normalt høyt på dialog også)?

forbrukslån ja? Kribler som **** her også på å ta ett på 50 faktisk.

Mentor 6, Mentor Vokal, Ikon W2 og en Ikon Sub til. Låter det ikke bra da så legger jeg opp

Ser du vurderer Klipsch. Er den RC62 centeren veldig bra? Den til 4000 kroner.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja la ikke merke til noe spesielt

Huff må ikke prate om det. Dyrt som pokker i lengden! :P

Det er jo et perfekt oppsett som absolutt er å satse på. Blir nok noe villmann greier i framtiden, men ikke nå. Må studere ferdig, jobbe ferdig osv... er jo bare 22 år. Har mange år med lyd foran meg.

Jeg trenger bare et komplett anlegg som jeg kan være tilfreds med et par år. Bilde, blu-ray og Reciever er jeg ferdig med. Høyttalere, effekt og evt. cd spiller gjenstår. Blir artig

Har bare hørt RC64 og den er dynamikkkonge.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare hørt RC64 og den er dynamikkkonge.
    Soft eller spiss?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som på en god kino. Krisp og fin!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Det lyse kan parres med varmklang til et godt resultat vet dere.
    Ja , men mange av Dali sine diskanter er vel også ofte konstruert slik at man ikke trenger å vinkle høytaleren inn mot lyttepossisjon for å få riktig diskant nivå. Kjører man med vinkling inn, kan resultatet bli litt i overkant..

Edit:, når det gjelder valg av 6,5" eller 8" i bassen, så er det vel ingen fasit svar på det. Slaglengde, masse i bevegelse, ytelse til magnet system avtemming av kasse, egenskaper til lytterom, og effekt forsterker osv er vel alle viktige faktorer for resultatet.

Tror man mange ganger rett og slett må gjennomføre tester i det oppsettet man skal benytte for å få noen gode indikasjoner på dette.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ja , men mange av Dali sine diskanter er vel også ofte konstruert slik at man ikke trenger å vinkle høytaleren inn mot lyttepossisjon for å få riktig diskant nivå. Kjører man med vinkling inn, kan resultatet bli litt i overkant..

Edit:, når det gjelder valg av 6,5" eller 8" i bassen, så er det vel ingen fasit svar på det. Slaglengde, masse i bevegelse, ytelse til magnet system avtemming av kasse, egenskaper til lytterom, og effekt forsterker osv er vel alle viktige faktorer for resultatet.

Tror man mange ganger rett og slett må gjennomføre tester i det oppsettet man skal benytte for å få noen gode indikasjoner på dette.
    Det er sant som du sier at de ikke skal vinkles fordi de er konstruert for å spille rett frem, her hjemme bare prøver jeg meg litt frem og ser åssen resultat det er mulig å oppnå. Frem til nå så er det ikke no problem med den lille vinklingen altså.

Selv foretrekker jeg litt større basser for jeg liker at det er mest mulig liv i en høytaler, men det kommer litt ann på rom og plassering disse får også. Det er ikke bare å slenge inn store høytalere i en liten stue, selv er jeg ikke noe ekspert for å høre slike forskjeller. Tror slikt må nesten måles med et lite apparat for å få det optimalt.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant det.

Er også litt som deg Rogers, sliter med å høre forskjeller på plassering og gidder egentlig ikke bruke så mye tid på det hvis jeg er fornøyd med det. Kjører som regel 20-30 cm ut fra vegg og 20-30 fra side vegg (sidevegg er kun på ene siden) pluss at jeg vinkler høyttalerne kanskje en cm innover. Det funker som regel hver gang.

Skal prøve å få lånt med meg et sett høyttalere med 8 toms en dag og så hvor mye jeg har å hente på det....

Hadde HFK giddi å gitt noen bra tilbud hadde jeg handlet mye mer derfra... Hører om folk som har handlet for 30-40 tusen kr og ikke fått ei krone i rabatt...

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv foretrekker jeg litt større basser for jeg liker at det er mest mulig liv i en høytaler, men det kommer litt ann på rom og plassering disse får også. Det er ikke bare å slenge inn store høytalere i en liten stue, selv er jeg ikke noe ekspert for å høre slike forskjeller. Tror slikt må nesten måles med et lite apparat for å få det optimalt.
    You said it. Jeg hadde glatt gått for både en "Mentor 10" el. "Mentor 12" :twisted: om de noensinne skulle dukke opp... (selv mot en pen økning i pris)

I tillegg til forstanden kan en da også definitivt pensjonere subben. 8) Full-range høyttalere over hele linjen løser i mine øyne mange problemer som et HT-oppsett ofte kan by på (og er helt glimerende til SACD & DVD-Audio)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant det.

Er også litt som deg Rogers, sliter med å høre forskjeller på plassering og gidder egentlig ikke bruke så mye tid på det hvis jeg er fornøyd med det. Kjører som regel 20-30 cm ut fra vegg og 20-30 fra side vegg (sidevegg er kun på ene siden) pluss at jeg vinkler høyttalerne kanskje en cm innover. Det funker som regel hver gang.

Skal prøve å få lånt med meg et sett høyttalere med 8 toms en dag og så hvor mye jeg har å hente på det....

Hadde HFK giddi å gitt noen bra tilbud hadde jeg handlet mye mer derfra... Hører om folk som har handlet for 30-40 tusen kr og ikke fått ei krone i rabatt...
    Plasseringer og slikt er nok bra for de som hører disse små forskjellene, selv har jeg ikke nok lyderfaring for å til å få med meg hva som skjer i lydbildet. Er nok en amatør når det kommer til slike akustiske tiltak, men spiller det bra der det står så er det jo greit og alt annet blir flisespikkeri. Med den musikken jeg hører på så trenger jeg ikke fininstilling, dette hører med akustisk og rolig musikk enn rock n roll.

Jeg synes du skal snakke med Klubben om et evt. lån, når det kommer til rabatt hos klubben er nok det umulig siden de opererer med de prisene de har. Du kan være heldig å få med noen kabler og slikt, men så lenge man får noe i det heletatt skal man være fornøyd. De andre Hifi/Surround butikkene opererer med andre priser som de har har mere avanse på, derfor priser de gjerne produktene et par lapper så man får et godt tilbud. Sannheten er det vel prisen du får er vel det produktet koster i sin helhet.

Det er sånn det er å drive butikk og da må man følge markedet, men så har vi bruktmarkedet som gir best rabatt uansett hva.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Drag0nFly
    You said it. Jeg hadde glatt gått for både en "Mentor 10" el. "Mentor 12" :twisted: om de noensinne skulle dukke opp... (selv mot en pen økning i pris)

I tillegg til forstanden kan en da også definitivt pensjonere subben. 8) Full-range høyttalere over hele linjen løser i mine øyne mange problemer som et HT-oppsett ofte kan by på (og er helt glimerende til SACD & DVD-Audio)
    Selv ville jeg nok aldri gått for størrre enn 8" er ikke så int at gode høytalere skal se ut som Cerwin Vega høytalere heller. Det er godt trøkk i 8'erne om man har forsterker til det, er ikke noe party høytaler heller da.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasseringer og slikt er nok bra for de som hører disse små forskjellene, selv har jeg ikke nok lyderfaring for å til å få med meg hva som skjer i lydbildet. Er nok en amatør når det kommer til slike akustiske tiltak, men spiller det bra der det står så er det jo greit og alt annet blir flisespikkeri. Med den musikken jeg hører på så trenger jeg ikke fininstilling, dette hører med akustisk og rolig musikk enn rock n roll.

Jeg synes du skal snakke med Klubben om et evt. lån, når det kommer til rabatt hos klubben er nok det umulig siden de opererer med de prisene de har. Du kan være heldig å få med noen kabler og slikt, men så lenge man får noe i det heletatt skal man være fornøyd. De andre Hifi/Surround butikkene opererer med andre priser som de har har mere avanse på, derfor priser de gjerne produktene et par lapper så man får et godt tilbud. Sannheten er det vel prisen du får er vel det produktet koster i sin helhet.

Det er sånn det er å drive butikk og da må man følge markedet, men så har vi bruktmarkedet som gir best rabatt uansett hva.
    Nå skal vi ikke inn på det med avanse, men hadde jeg fortalt deg hva de faktisk tjener på hovedmerkene sine så hadde du gått mann av huse... :-P

men nå skal vi ikke lage noe diskusjon rundt det....

Btw, 8 tommerne på Mentor 8 holder i mengder... :-D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde nok godt for 2x8" hvis ikke jeg hadde lyst til å ha full SVS-pakke. Hadde et par Dali 850 med 2x8" og det trykke fett nok med stor forsterker.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal vi ikke inn på det med avanse, men hadde jeg fortalt deg hva de faktisk tjener på hovedmerkene sine så hadde du gått mann av huse... :-P

men nå skal vi ikke lage noe diskusjon rundt det....

Btw, 8 tommerne på Mentor 8 holder i mengder... :-D
    Men man trenger ikke å være rakettforsker for å finne ut det, ta feks Parasound A21 i USA koster halvpris av det den koster i Norge. Tenk deg selv hva amerikanske butikkene betaler for varene sine, er jo en pris av en annen verden og vi er verdensmestere på overprisning med tanke på moms og avgifter i dette landet. Desverre.....

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv ville jeg nok aldri gått for størrre enn 8" er ikke så int at gode høytalere skal se ut som Cerwin Vega høytalere heller. Det er godt trøkk i 8'erne om man har forsterker til det, er ikke noe party høytaler heller da.
    Absolutt--en høyttaler er et møbel. Men det går faktisk an å kombinere dette og fremdeles ha en slank og pen sak allikevel. Snell hadde f.eks i sin tid (dvs. når HK fremdeles solgte disse), en toppmodell med sidemonterte 12" elementer. Snell er jo egentlig strake motsetningen til CV.

Men uansett ligger vel hjertet foreløpig fortsatt på Dali-siden for mitt vedkommende iaf.! Mulig det blir Mentor 8, men en 10'er hadde vært utrolig gøy iaf...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vel Mentor 8 banker så det holder

Kjør på med ett par SVSer i tillegg så blir det Nirvana

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Tror vel Mentor 8 banker så det holder

Kjør på med ett par SVSer i tillegg så blir det Nirvana
    Det er det som er hele poenget. Dersom en ikke ønsker sub ville en toppmodell med 10" el. 12" elementer vært knas.

Og den trenger ikke se ut som et monster heller. Har doble 10" elementer her og en bredde på 30 cm. Har egentlig ikke noen grunn for å skifte ut frontene, så at det ikke finnes noen slike sparer meg egentlig for masse penger...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    btw., unnskyldninger til originalposter da dette sporet litt av.
    Hva skal en velge -- 6.5" el. 8"? Jo, svaret er enkelt: en 12" som ikke eksisterer. :shock:

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No problem. OT ivei... kanskje om noen titalls poster så kommer vi fram til en endelig konklusjon. Slik tenker jeg... Man sporer av, men så sporer man på igjen etterhvert

Men man måtte jo ha et kraftverk uten like da hvis man skal drive 4x 12 tommere på den "framtidige Mentor 12" :-D

Men noe sier meg at jeg vil ha 8"... ææ

Foresten, noen som veit hvilken størrelse det sitter i Audiovector S3? Ifølge specsa går de jo ned mot 27 hz!

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No problem. OT ivei... kanskje om noen titalls poster så kommer vi fram til en endelig konklusjon. Slik tenker jeg... Man sporer av, men så sporer man på igjen etterhvert

Men man måtte jo ha et kraftverk uten like da hvis man skal drive 4x 12 tommere på den "framtidige Mentor 12" :-D

Men noe sier meg at jeg vil ha 8"... ææ
    Kraft er sjeldent et problem... 8) Men om det skulle være det (tungdreven høyttaler/>4Ohms motstand--ting som Dali forøvrig ikke sliter så mye med) kan det løses ved å investere ca. en femtedel av kostnaden av høyttalerene på et par gode monoblokker. Elektronikk er billig for tiden. Til motsetning vil jeg hevde at en må ut med det dobbelte--ofte det trippelte i dag for å få tilsvarende høyttalere som en kunne få for 10-15 år siden; med unntak av div. forbedringer og litt bedre konstruksjon på nye modeller.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foresten, noen som veit hvilken størrelse det sitter i Audiovector S3? Ifølge specsa går de jo ned mot 27 hz!
    De har en bredde på rundt ~33 cm ser det ut som, så tipper 8" elementer. Ligger en test tilgjengelig her Test av Audiovector S3 Avantgarde Gulvhøyttaler - Tester - Lyd og Bilde om du ikke har sett den.

EDIT: tok feil av dim. 33 cm var dybden. De har 2 x 180 mm elementer, hvilket betyr 7".

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •