hjelp til justering av xtz sub.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hjelp til justering av xtz sub.

hei. jeg har 2stk xtz subber i min kjellerstue. en XTZ 99 W12.16 og en XTZ 99 W12( den gamle) . disse står sammen med qln 12..

problemet er att jeg ikke syns jeg får nok djupbass i subwooferne. de trøkker bra å følger meget bra med på metallica og diverse rock men på trance(som jeg hører mest på) så syns jeg att bassen blir helt borte når bass slagene slår.. før hadde jeg en CV15sx subber og synes den ga MYE mere fra seg på trance musikk pga det store elementet osv så den gikk djupere.. vurderer nå og selge mine to xtz å bytte tilbake til 2stk CVsx15 i stedet.. MEN, så leser jeg flere steder att xtz skal gå lavere enn CV15sx å da lurer jeg på om jeg ikke har stilt den inn rikti for jeg har bare rørt de 3 justeringene man kan vri på hvor jeg har satt volum på halv, frekvens på 1/4del og samme med den siste å resten har jeg ikke rørt! kjører uten pluggene i forresten.

ble langt dette men takker for svar!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ner0
    hei. jeg har 2stk xtz subber i min kjellerstue. en XTZ 99 W12.16 og en XTZ 99 W12( den gamle) . disse står sammen med qln 12..

problemet er att jeg ikke syns jeg får nok djupbass i subwooferne. de trøkker bra å følger meget bra med på metallica og diverse rock men på trance(som jeg hører mest på) så syns jeg att bassen blir helt borte når bass slagene slår.. før hadde jeg en CV15sx subber og synes den ga MYE mere fra seg på trance musikk pga det store elementet osv så den gikk djupere.. vurderer nå og selge mine to xtz å bytte tilbake til 2stk CVsx15 i stedet.. MEN, så leser jeg flere steder att xtz skal gå lavere enn CV15sx å da lurer jeg på om jeg ikke har stilt den inn rikti for jeg har bare rørt de 3 justeringene man kan vri på hvor jeg har satt volum på halv, frekvens på 1/4del og samme med den siste å resten har jeg ikke rørt! kjører uten pluggene i forresten.

ble langt dette men takker for svar!
    Det er en stor mulighet for at subene dine faser ut hverandre.
    Du kan begynne med å sette frekvens på fullt, slik at de ikke bare spiller de aller laveste frekvensene. Pass på at High Pass-filter er av, da dette filtrerer bort de lave frekvensene du er ute etter.
    Det er også stor sannsynlighet for at subene ikke er plassert bra nok. Du kan jo teste denne metoden:
    YouTube - Axiom Audio - Subwoofer Crawl

Ellers kan jeg anbefale deg å ta en titt her:
    http://www.xtz.se/manualer/99w1216_SWE.pdf

Det er ikke bare å plassere en sub i et rom og forvente at den spiller bra.
    Plassering, fase og crossover for å nevne noe, er veldig, veldig viktig å justere rett.

Her burde du finne svar på det meste:
    http://avforum.no/forum/search.php?searchid=3668420

Jeg er rimelig overbevist om at XTZ-ene spiller langt bedre enn dine gamle CV-suber, så sant du bare får justert dem noenlunde riktig.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •