sliter med å få god lyd i center når jeg ser film

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

sliter med å få god lyd i center når jeg ser film

nå som jeg har fått surround annlegget opp å går har jeg testet med en del filmer med dts spor, sånn cirka med 1,5mbps bitrate.

problemet som går igjennom er som følger. eksplosjoner, og annen lyd overdøver dialoger, og når det først bare er to som snakket. Føler jeg at det blir alt for lavt.

det som jeg syntes er litt merkelig at det også varierer litt fra film til film. noen steder kan stemmene være helt ok, og noen veldig lav.

audyssey kalibrering satt front på -7db, senter på -6 db og surround på -9 db. med -7db på senter, må jeg langt over 50 i volume på onkyoen før det er hørtbart, og dette fører igjen til at når det skjer noe voldsomt, så blir lyden alt for høy. Ikke det at lyd over 50 er for høyt, er bare at denne leiligheten er ikke akkurat hjemmekino vennelig når det kommer til lyd.

hvis jeg holder meg på 40 i volume, og kjører senter til +2db, altså 8 hakk, så er det ok. Men jeg føler fortsatt at når det først oppstår noe i lyd med veldig lys lyd, så kan det faktisk være "vondt" å høre på. vet ikke om dette kan ha noe med å gjøre at crossover på recieveren er satt på 50hz?

Og en ting til, når jeg ser film, med dts spor så har jeg egentlig bare to valg som er reele. det er direct og et eget som heter dts. Nå har det seg sånn at jeg ikke har sub (enda) og jeg lurer på om direct sporer går utifra at jeg har sub og bare kjører det ut ukompriert. Fordi med direct valg er så og si bassen fraværende.

Skifter jeg til dts kommer helt klart bassen fram, men jeg føler jeg mister lyd i senteren i forhold til det jeg gjør i direct. Audyssey lyset slukkes jo også når jeg går i direct modus.

Bare lurer på hva dette kan være.
    Kan det være rommet?
    Høyttalerkabler? 18 kr meter på elkjøp. 2.5 mm tykkelse.

senteren er en yamana ns-c444, front er ns-555. og reciever er onkyo tx-sr607.

Lurte også på om noen i trondheimsområdet som har peil på lyd kunne ta seg en tur. Det hadde jo vært det beste, så lærer jeg litt og, men det er jo sommerferie for tiden.

Vel, sorry for lang tråd

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henrikr
    Høyttalerkabler? 18 kr meter på elkjøp. 2.5 mm tykkelse.
    Dette er det ikke, så det ser vi bort fra først som sist.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo har satt x-over for høyt vil jeg tro

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du mener at leiligheten ikke er lydvennlig fordi det blir for høyt, så er det nok det som gjør det med dialogene og. Når jeg bodde i leilighet å spilte lavt for å ta hensyn til naboene om kvelden så sleit jeg med dialogene jeg og.
    Om man spille lavt så blir det som du sier altfor høyt når det komme action.
    Du har en funksjon som heter midnight eller noe lignende som hjelper noe på problemet. Effektene blir litt tonet ned men et greit komprimiss om man må begrense volumet.

Den lyse lyden du får av og til kan du vel tone noe ned ifra eq på forsterkeren vil jeg tro. Det har ikke noe med crossover å gjøre. Det er hvor bassen skal kutte på de høytalerene som er stilt på small.
    Vet ikke om du kan kjøre sub sporet på frontene. Men det er vel noen onkyo gutter som kan svare på. Men om det er mulig så er jeg ganske sikker på at frontene må stå på large om de ikke gjør det ifra før.

Audysy lyset slukker som det skal. NÅr du setter i direct så kobles alle eqlisere og slikt ut, om du føler at direct sporet er veldig mye bedre så må du nok inn å justere lyden litt selv. Har selv sittet å justert selv siste kveldene fordi jeg ikke har vært fornøyd med resultatet audisy .

Edit: Glemte å si at eg vil anbefale og sette opp crosoweren litt å sette center til small om det ikke er gjort.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Onkyo har satt x-over for høyt vil jeg tro
    Og det betyr på norsk? neida, holder på å lære, men er ærlig nå og aner ikke hva du snakker om

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKO
    Om du mener at leiligheten ikke er lydvennlig fordi det blir for høyt, så er det nok det som gjør det med dialogene og. Når jeg bodde i leilighet å spilte lavt for å ta hensyn til naboene om kvelden så sleit jeg med dialogene jeg og.
    Om man spille lavt så blir det som du sier altfor høyt når det komme action.
    Du har en funksjon som heter midnight eller noe lignende som hjelper noe på problemet. Effektene blir litt tonet ned men et greit komprimiss om man må begrense volumet.

Den lyse lyden du får av og til kan du vel tone noe ned ifra eq på forsterkeren vil jeg tro. Det har ikke noe med crossover å gjøre. Det er hvor bassen skal kutte på de høytalerene som er stilt på small.
    Vet ikke om du kan kjøre sub sporet på frontene. Men det er vel noen onkyo gutter som kan svare på. Men om det er mulig så er jeg ganske sikker på at frontene må stå på large om de ikke gjør det ifra før.

Audysy lyset slukker som det skal. NÅr du setter i direct så kobles alle eqlisere og slikt ut, om du føler at direct sporet er veldig mye bedre så må du nok inn å justere lyden litt selv. Har selv sittet å justert selv siste kveldene fordi jeg ikke har vært fornøyd med resultatet audisy .

Edit: Glemte å si at eg vil anbefale og sette opp crosoweren litt å sette center til small om det ikke er gjort.
    Har en funksjon som heter dynamic volume i tilliegg til midnight, dette hjelper noe, da den skal jevne ut volumet noe, og dempe høye sekvenser, og bruke dialoger som et referansepunkt.

Har nok mye med leiligheten å gjøre ja. Både til hensyn til naboer selvfølgelig, men også fordi, bare rommet ikke er laget for lyd. Har jo 3 forskjellig veggtyper i 3m2 rundt høyttalerne. Mur, gips og tre. Tok en test å kjørte ut volumet høyere når jeg visste det var ren dialog, men når det action kom, ble det rett og slett stressende å høre på. Kan dette ha noe med å gjøre at jeg sitter 2.5 meter unna høyttalerne, at det rett og slett blir for voldsomt? Jeg går utifra at det er derfor audyssey satt kalbirering av front,senter og surround ned så mange -db? Men å ha senter -6db i lavt volum går ikke. Den må over på + siden. På høyere volum merker jeg at dette jevner seg ut mye mer.

Når det gjelder sub på frontene, så er det jo som natt og dag om jeg velger direct (omtrent ingen bass) og når jeg valger dts på recieveren (bra bass). Når du mener large, er det onkyo kaller for full band? Siden jeg ikke har noe sub, tar jo fronten av bassen. Selvom ikke det virker sånn når jeg kjører direct. Og angående at direct er bedre, så var det ikke det jeg mente, bare dialogene ble mer tydelig også i action sekvenser, men det kan jo ha mye å gjøre med at bassen blir fraværende. Og derfor kommer dialogene tydligere frem.

Når du mener å sette crossoveren litt opp, mener du den hz tingen sant, sorry for at jeg spør. Står følgende nå:

Center: 50hz
    Surround: 100 hz
    Front: Full band

Hadde vurdert følgende:
    Center: 80 hz
    Surround: 80 hz
    Front: Full Band

Når det gjelder å sette centeren til small, så har jeg ingen slik funksjon på onkyoen.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv
    Center: 100hz
    Surround: 100hz
    Front: Full Band (hvilke alternativer har du engentlig her?)

Edit: Det er bare å prøve seg litt frem

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har full band, og fra 40hz til 200hz

Active lunnarn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har full band, og fra 40hz til 200hz
    Full Band = large

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Full band er large som lunaren sier. Resten er da det som normalt kalles small på diverse andre recivere. HZ`en er hvor de andre høytalrene blir "kuttet" det som er under feks. 100 Hz blir da spilt på frontene evt. suben eller begge deler om man vil.

Det vil kansje hjelpe litt å stille centeren opp til 100-120 så den slipper å stresse med bass. Mulig dialogene vil komme klarere fram da.

Men ellers er det nok veldig stor forskjell ifra rolig til action på en film. Det er helt normalt.
    Hvilket nivå centeren står på er ikke så farlig. Det er det du liker best som blir det rette for deg.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette problemet er du ikke alene om trådstarter. Har hatt Dali Ikon Vokal 2 i ett år, og volumet på dialogene stinker rett og slett. Uansett hva jeg har gjort så er det for dårlig. Like ille både med Denon og Yamaha receiver.

Så den skal i grunn ut etterhvert

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Del alt på 80 hz og kjør alle ht som small. Sett gain på center til pluss 3. Dette bør blir bra

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Del alt på 80 hz og kjør alle ht som small. Sett gain på center til pluss 3. Dette bør blir bra
    Helt enig her. Alle ht skal deles på 80hz og settes til small. Til trådstarter: Åssen har du kjørt autosetup da?

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så selvom jeg ikke har sub burde jeg dele alle høyttalere på 80hz? da vil jeg jo miste mye trøkk i bassen?

er på ferie og besøker familien min for tiden, men dette hørtes jo som en bra ide, og tar gjerne å ofrer litt bass for bedre lyd fra center, sånn som det er nå, føler jeg fronten overdøver alt og dele alt på 80hz hjelper sikkert en del. Og sub kommer jo når jeg kommer hjem uansett.

skal teste med en gang jeg er hjemme, selvom det er en stund til. takk for rådene.

et spørsmål da, hvis jeg deler alt av ht på 80hz, burde ikke da level på høyttalerene så ganske likt, så hvis center er +3 db/gain. Så burde vel ikke front ht/surr ht, stå på -8db som det gjør nå. Vil jo ikke at center skal være dominerende heller.

da-ty@online.no: hva mener du med hvordan jeg har kjørt auto setup? Velger jo bare tre lytteposisjoner. Men siden sofaen er liten, blir det ikke akkurat store forskjellen med der micen står når audyssey kjører.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så selvom jeg ikke har sub burde jeg dele alle høyttalere på 80hz? da vil jeg jo miste mye trøkk i bassen?

er på ferie og besøker familien min for tiden, men dette hørtes jo som en bra ide, og tar gjerne å ofrer litt bass for bedre lyd fra center, sånn som det er nå, føler jeg fronten overdøver alt og dele alt på 80hz hjelper sikkert en del. Og sub kommer jo når jeg kommer hjem uansett.

skal teste med en gang jeg er hjemme, selvom det er en stund til. takk for rådene.

et spørsmål da, hvis jeg deler alt av ht på 80hz, burde ikke da level på høyttalerene så ganske likt, så hvis center er +3 db/gain. Så burde vel ikke front ht/surr ht, stå på -8db som det gjør nå. Vil jo ikke at center skal være dominerende heller.

da-ty@online.no: hva mener du med hvordan jeg har kjørt auto setup? Velger jo bare tre lytteposisjoner. Men siden sofaen er liten, blir det ikke akkurat store forskjellen med der micen står når audyssey kjører.
    Har Room EQ'n mulighet for 8 målinger så kjører du alle 8. Starter i sweetspot og avslutter i sweetspot. Prøv å mål i sirkel rundt posisjon 1

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva om du setter x-over på 60hz ?
    Setter center mere åpent...

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Har Room EQ'n mulighet for 8 målinger så kjører du alle 8. Starter i sweetspot og avslutter i sweetspot. Prøv å mål i sirkel rundt posisjon 1
    har bare muligheter for 3 dessverre, men ingen/du svarte på spørsmålet. Siden jeg ikke får prøvd, så kunne det vært greit å vite om jeg skal kjøre på 80hz selvom jeg ikke har noe sub, toner jo frontene ganske mye ned da? eller tenker jeg helt feil.

gleder meg til å teste det før subben kommer i august

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste er vel å prøve seg fram. Du starter med å dele center på 60 hz, så 80, 100 osv så velger du det du synes låter best. Det tar lang tid, men vil gi best resultat. Jeg ville latt frontene spille som large for å ikke miste alt i bunnen, men du kan jo prøve deg fram på de også.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •