XTZ 99.36: Erfaringer med plugger og terminaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question XTZ 99.36: Erfaringer med plugger og terminaler?

Til dere med pianolakkversjonen - hvilken konfigurasjon virker best hos dere? Selvfølgelig vil utallige andre parametre spille en rolle for hva som virker best hos hver enkelt av oss - forsterkeri, kabler, kilde, rom, akustikk, smak osv. Men det hadde vært artig å dele erfaringer med andre eiere av disse budsjett-hifi høyttalerne, spesielt fordi de gir så mange muligheter for innstillinger.

Selv er jeg ute etter en konfigurasjon som gir optimal allround ytelse - altså som funker brukbart på alt fra lett akustisk til tung lyd med punch. Spesielt ønsker jeg at innspillinger med ikke så veldig bra lyd (det aller meste når det kommer til stykket) også skal høres greit ut. Ikke noe problem å få Krall og Bremnes til å høres bra ut, værre med mine kjære gamle 70-talls helter

Stua mi er drøye 20 m2, høyttalerne står med 2m10cm mellomrom, vridd ca 15mm inn målt i forkant, og med 60 cm avstand fra bakvegg. Den ene høyttalern ganske nærme sidevegg, den andre med mye luft. Likesidet trekant med sweetspot.

Jeg har kjørt med "nøytral" pluggsetting - plugger i de to nederste, åpent i de to øverste, og fortsetter nok med det vil jeg tro. Setter jeg inn en plugg til (nest øverst) blir bassen løs i fisken, tar jeg ut en (nest nederste) blir det for mye bass som slenges rundt i rommet og lager kaos i lydbildet.

Terminalpluggene er jeg litt mer usikker på. Lenge har jeg kjørt med 0 dB på bass og 0 dB på tweeter. Mitt største oppheng nå er at med dagens anlegg blir diskanten litt i overkant trang og hard, med litt skurr og skarpe s'er - på mindre gode innspillinger. På kremlydplater er det null problem, men jeg vil gjerne at det meste skal høres ok ut. Hvis jeg setter i terminaler for å senke diskant til -2dB synes jeg at de øvre detaljene forsvinner så mye at det blir mer "Elkjøp"-lyd. Ikke interessant altså.

Det jeg forsøker nå er å bare dempe bassen - ingen terminaler gir -3dB, i et forsøk på å få litt snillere diskant :-? Og faktisk kan det virke som det har noe for seg. Mellomtonen (som en del synes er noe tilbakelent på disse høyttalerne) får litt mer albuerom, og det virker som om diskanten slapper litt mer av. Høres snålt ut, og jeg skal eksperimentere mer for å finne ut av dette.

Hadde vært ålreit å høre fra andre med disse høyttalerne. Hvilke settinger bruker dere, og hvordan liker dere det dere får ut av disse høyttalerne?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper denne med litt mer inntrykk. Har vært aktiv og endret flere parametre. Kjøpt strømrens - største padda til Monster, HTS 1000. Med denne føles det som øvre mellomtone slapper litt mer av. Pianobasert musikk f.eks blir litt mykere og riktigere. Det hørtes litt mer innestengt ut før. Så investerte jeg i nye høyttalerkabler - Nordost Super Flatline Mk II - som ga et generelt løft over hele linja. Klarhet, krisphet uten å bli for skarp. Til slutt skiftet jeg like godt ut hele racket mitt med to liggende Lack reoler fra Ikea (ikke oppdatert hjemme-tråden ennå). Dette gjorde at jeg fikk satt den ene høyttaleren lengre fra sidevegg, noe som ga betydelig bedring.

Så nå har jeg gått tilbake til 0 dB på begge terminaler, og synes dette låter bra. Andre med erfaringer de vil dele?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra tråd! Jeg har som sagt hatt mine i vel en uke og er godt fornøyd, men er enig i at mellomtonen kunne vært med fyldig.
    Har du 4 plugger per høytaler? Jeg har 3 på min pianoversjon, 2 nede og 1 oppe.
    Hittil har jeg stort sett hatt alle plugger i og bassterminalen på 0. Diskantterminalen skiftet jeg nettopp fra -2 til 0, men skal prøve -2 igjen for å se om det kan hjelpe mellomtonen sammen med -3 på bassen. Diskanten er veldig oppløst, men på en del mindre bra innspillinger og på mp3 med lav bitrate kan den bli slitsom.
    Jeg var skeptisk til å kjøpe uhørt, men er veldig fornøyd.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja fin tråd dette.
    Selv har jeg to plugger i nede og de to oppe åpne. Ingen av terminalene er justert på. Dvs diskant er til 0db og bass er -3db. Synest dette gav best karakter i mitt rom. De står ca 35-40 cm fra frontvegg, med 10cm akustikkplate bak.
    Har også akustikkplater på sidevegg/tak, noe som gjorde lyden betydelig mer harmonisk. Spesiellt diskant (obvious) ble mer behagelig.
    De får strøm fra en Rotel 1075 effektforsterker.

Jeg er meeget godt fornøyd med høyttalerene!

Flere bilder i profil.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes tydligvis minst to forskjellige typer av pianolakkmodellen. På surround's hjemmesider er den jeg har avbildet, med 4 bassrefleksporter (1 oppe, 3 nede), mens på XTZ's hjemmesider er den med 3 porter (1 oppe, 2 nede) avbildet. Modellen med bare 3 porter har til gjengjeld mulighet for 3-wiring, ikke bare biwiring som modellen med 4 porter har.

En liten justering jeg nå prøver er med 2 plugger (nederste) i den ene høyttaleren, og 3 (nederste) i den andre som står nærmest sidevegg. Får strammet bassen enda litt til da virker det som. Jeg vil tro at med åpne bassrefleksporter blir mer lavfrekvent lyd slengt i bakvegg, og når dette er i et hjørne blir det lett "romle"-effekt.

En annen ting jeg har lest om i forskjellige høyttaler-tester er at folk vipper høyttaleren litt bakover. Dette skal være spesielt gunstig i små rom. Tipper det er for å unngå at man får reflekser fra motstående vegg som skaper komplikasjoner når de møter bølgene fra høyttaleren. Jeg har skrudd opp gummispikene max i front. Vet ikke sikkert om dette har gitt noe effekt.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes egentlig man kunne holdt denne diskusjonen i den offisielle XTZ tråden, men men.

Backstreets:
    Veldig flott oppsett og pene akustikk plater!

Ble litt forvirret her siden jeg ikke visste at det fantes en modell med 4 porter. 99.36 modellen min har tre porter og triwire innganger. Har plugget igjen de to nederste og har den øverste åpen. Har ikke greid å få stram og korrekt bass med de to nederste åpne.
    Har både bass og diskant på 0. Kjørte tidligere bass på -3 i uvitenhet. Trodde den sto på 0 uten pinner. Får litt mye oppsamling av bass (enkelte innspillinger) med nivå 0 siden jeg sitter litt nærme bakveggen, men har foreløpig ikke gått tilbake til -3. Synes høyttalerne er utrolig bra til prisen, og de har en flott finish.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver nå med -4 på diskant og -3 på bass med alle plugger i. Forskjellen er mest merkbar i diskanten. Hører på the dead weather's horehound, en ganske 'sint' innspilling som ble i overkant skrikete med diskanten satt til 0. På -4 er denne innspillingen bedre, men jeg tror -2 vil bli standard for meg.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Synes egentlig man kunne holdt denne diskusjonen i den offisielle XTZ tråden, men men.

Backstreets:
    Veldig flott oppsett og pene akustikk plater!
    Takker for det

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •