Swans vs. Klipsch vs. Focal - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 74
    Newcomer kjetilp sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Devilej: Hva vil du si er de største forskjellene lydmessig mellom F2.2F og RF-83? Hva vinner jeg/taper jeg?? Har bl.a fått med meg at spesielt i bassomerådet så er Klipsch rå.

Ser vel her at Focalen kanskje kan dette litt igjennom grunnet at den er en billigere høyttaler, men skal selvfølgelig gi den en lytt.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du skal se på pris i denne sammenhengen. Klipsch koster litt mer enn for eks. Focal i Europa pga. ekstra mellomledd.

Swans har jeg hørt for lite på til å uttale meg, men skal du utelukkende bruke det til film er nok Klipsch et bedre valg enn akkurat den Focal-modellen (om du må velge), men personlig har jeg aldri falt for Klipsch. Jeg hadde en kollega som var fast bestemt på et Klipsch-sett til 25k etter en demo, og var hellig overbevist om at det ikke gikk ann å få bedre lyd til prisen. Jeg dirigerte han til Hifi Huset og plutselig kom han tilbake med Monitor Audio høyttalere og et stort smil rundt munnen og store ord om at dette også spilte pen lyd. Han hadde sikkert vært fornøyd med Klipsch settet også, man bare etter en demo til fant han et sett som passet hans preferanser/smak bedre. Derfor er det viktig å få en demo før du bestemmer deg.

Klipsch, XTZ og Swans er langt fra eneste vei til god lyd selv om det kanskje er lett å sitte igjen med det inntrykket etter noen timer på AVforum. Om du har mulighet bør du ta en runde og få så mange demoer som overhodet mulig. Hold alle muligheter åpne (så fremt lommeboken tillater det), og bruk gjerne tid på å høre på løsninger som du kanskje ikke har hørt *så* mye om. Kun da vil du få et realistisk bilde på hva som begynner å ligne på noe som passer dine preferanser.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Tror ikke du skal se på pris i denne sammenhengen. Klipsch koster litt mer enn for eks. Focal i Europa pga. ekstra mellomledd.

Swans har jeg hørt for lite på til å uttale meg, men skal du utelukkende bruke det til film er nok Klipsch et bedre valg enn akkurat den Focal-modellen (om du må velge), men personlig har jeg aldri falt for Klipsch. Jeg hadde en kollega som var fast bestemt på et Klipsch-sett til 25k etter en demo, og var hellig overbevist om at det ikke gikk ann å få bedre lyd til prisen. Jeg dirigerte han til Hifi Huset og plutselig kom han tilbake med Monitor Audio høyttalere og et stort smil rundt munnen og store ord om at dette også spilte pen lyd. Han hadde sikkert vært fornøyd med Klipsch settet også, man bare etter en demo til fant han et sett som passet hans preferanser/smak bedre. Derfor er det viktig å få en demo før du bestemmer deg.

Klipsch, XTZ og Swans er langt fra eneste vei til god lyd selv om det kanskje er lett å sitte igjen med det inntrykket etter noen timer på AVforum. Om du har mulighet bør du ta en runde og få så mange demoer som overhodet mulig. Hold alle muligheter åpne (så fremt lommeboken tillater det), og bruk gjerne tid på å høre på løsninger som du kanskje ikke har hørt *så* mye om. Kun da vil du få et realistisk bilde på hva som begynner å ligne på noe som passer dine preferanser.
    så sant som det er sagt, hvis man skal være mest mulig sikker på å kjøpe " riktig" på første forsøk må man bruke ørerene mye og gjerne flere ganger og ta forbehold om hvilket utstyr som er koblet opp mot de forskjellige høytalerne også, til syvende og sist blir det så en magefølelse som vil gi deg ditt beste resultat vil jeg tro, slik er det for meg ihvertfall.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra råd og tips her! Takker og bukker :-D Har også hørt mye positivt om Hi-Fi huset som det snakkes om. Skal prøve å være så åpen til sinns som mulig :-)

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjetilp
    Devilej: Hva vil du si er de største forskjellene lydmessig mellom F2.2F og RF-83? Hva vinner jeg/taper jeg?? Har bl.a fått med meg at spesielt i bassomerådet så er Klipsch rå.

Ser vel her at Focalen kanskje kan dette litt igjennom grunnet at den er en billigere høyttaler, men skal selvfølgelig gi den en lytt.
    Klipsch leverer helt klart dynamikk for pengene, men jeg synes den blir for hard i kantene og brutal i lyden. Den er veldig frempå både i mellomtone og diskant, og må derfor matches med forsiktighet. F2.2 er en større konstrusjon, og spiller også med større myndighet. Lyden fra høyttaleren henger bedre sammen. Alt i alt en enklere høyttaler å få til i et oppsett. Begge trenger godt med power for å yte optimelt.

Som Håkon nevner kan nok Monitor Audio være et bedre valg enn Focal Chorus. F.eks modellen RS8. Focal 1027S er også noe du bør vurdere hvis du først skal innom hifihuset
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukes anlegget til både musikk og film så er Klipsch perfekt,heller ikke mange som slår de på dynamikk.De som klager på masete skrikete diskant osv har nok ikke testet de med rør men til rf83 så tror jeg rør vil bli veldig dyrt.
    Hvor stort rom har du?
    Ser du nevner moro faktor og der er vel klipsch konge,skikkelig "live" spiller de

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tilhører også de som ville stemt på klipsch,med det forbehold at jeg ikke kjenner til swans sine modeller personlig, focal blir for meg noe helt annet og ikke sammenlignbart med klipsch i det hele tatt, men smaken er som baken

Jeg tilhører heller ikke de som synes at klipsch blir skarpe i mellomtonen eller toppen, de få gangene jeg har opplevd det er de gangene lyden har vært for høy for meg rett og slett, eller det har vært en missmatch og da vil jo de aller fleste høytalere si ifra klart og tydelig.

hvis man kjører klipsch på en f.eks receiver så har jeg målt med db måler at de når ett visst db nivå kanskje på - 15, en annen høytaler må ha kanskje 0 for å klare samme DB nivå, begge høres da uanstrengte ut men hvis man kjører klipsch opp på samme nivå (0) så vil jo de spille merkbart høyere og man kan vel da i enkelte tilfeller oppfatte lyden skarpere , jeg oppfatter også klipsch som så uanstrengte å høre på at det er fare for å dra for høyt opp uten at man helt skjønner hvilke db nivåer man er oppe på

lykke til med valget, du blir sikkert fornøyd, og husk veien til målet er like spennende minst som det å nå nirvana

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting å ta hensyn til er vel også prisen, hvis man velger en noe billigere løsning kan man jo legge mer i forsterker biten, det er vel en god prisforskjell på de modellene som er nevnt her

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    Jeg tilhører også de som ville stemt på klipsch,med det forbehold at jeg ikke kjenner til swans sine modeller personlig, focal blir for meg noe helt annet og ikke sammenlignbart med klipsch i det hele tatt, men smaken er som baken

Jeg tilhører heller ikke de som synes at klipsch blir skarpe i mellomtonen eller toppen, de få gangene jeg har opplevd det er de gangene lyden har vært for høy for meg rett og slett, eller det har vært en missmatch og da vil jo de aller fleste høytalere si ifra klart og tydelig.

hvis man kjører klipsch på en f.eks receiver så har jeg målt med db måler at de når ett visst db nivå kanskje på - 15, en annen høytaler må ha kanskje 0 for å klare samme DB nivå, begge høres da uanstrengte ut men hvis man kjører klipsch opp på samme nivå (0) så vil jo de spille merkbart høyere og man kan vel da i enkelte tilfeller oppfatte lyden skarpere , jeg oppfatter også klipsch som så uanstrengte å høre på at det er fare for å dra for høyt opp uten at man helt skjønner hvilke db nivåer man er oppe på

lykke til med valget, du blir sikkert fornøyd, og husk veien til målet er like spennende minst som det å nå nirvana

Nå vil jeg bare påpeke at jeg skrev pågående og ikke skarp. Å drive RF83, eller for den saks skyld RF82 med en receiver sier bare at eieren av høyttalerene har endel testing foran seg før han opplever hele potensialet de har.
    Klipsch RF serie rocker helt klart, men er dessverre ikke så sofistikerte at man beholder dem i lengden. Noe som ofte gjenspeiles på bruktbørsen
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet dette skal stå i er usikkert enda, men ser for meg mellom 20 og 30 kvm. Dette vil sikkert også ha litt innvirkning på hvor en bør legge seg...
    Hvordan er Klipsch i mindre rom? Blir hornet for pågående?

Liker måten Swans blir beskrevet her, mye likhet til hvordan jeg ser for meg.
    Har sett og hørt mange forskjellige typer høyttalere i løpet av årene.
    Det jeg ofte har savnet er den stålkontrollen i bassområdet.
    Den skal være fast og kontant og ikke bli for tørr og kjedelig, samt at høyttalerne faktisk klarer å levere i dypbassen uten å virke stresset. Jeg er fullt klar over at man i et system som jeg ser for meg, faktisk også har en sub som gjør mye. Det jeg derimot ikke vil er å havne på fronthøyttalere som er avhengige av subben for å låte komplett. Sub ser jeg på som en fin mulighet til å gi det siste i bunn på musikk, men selvfølgelig spille en større rolle på film.

Dere gir meg mye å tenke på og vurdere, dette liker jeg. Man gjør seg liksom opp meninger om ting i sitt eget hodet, men har godt av å høre andre synspunkter fra de utenifra.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Nå vil jeg bare påpeke at jeg skrev pågående og ikke skarp. Å drive RF83, eller for den saks skyld RF82 med en receiver sier bare at eieren av høyttalerene har endel testing foran seg før han opplever hele potensialet de har.
    Klipsch RF serie rocker helt klart, men er dessverre ikke så sofistikerte at man beholder dem i lengden. Noe som ofte gjenspeiles på bruktbørsen
    det er veldig mulig det, har vel inntrykk at mange klipsch eiere oppgraderer til andre klipsch modeller også, selv synes jeg de er mer enn sofistikerte nok for meg til å lytte til , men innrømmer gladelig at jeg ikke er ute etter en nøytral og i mine øyne kjedelig høytaler, har hørt en del høytalere som er både dyrere og mer hifi korrekte og fantastisk gode på sine områder men spillegleden til klipsch har de ikke matchet i mine ører, men for all del ,de er ikke verdens navle de har bare truffet "sjela" til noen av oss

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjetilp
    Rommet dette skal stå i er usikkert enda, men ser for meg mellom 20 og 30 kvm. Dette vil sikkert også ha litt innvirkning på hvor en bør legge seg...
    Hvordan er Klipsch i mindre rom? Blir hornet for pågående?

Liker måten Swans blir beskrevet her, mye likhet til hvordan jeg ser for meg.
    Har sett og hørt mange forskjellige typer høyttalere i løpet av årene.
    Det jeg ofte har savnet er den stålkontrollen i bassområdet.
    Den skal være fast og kontant og ikke bli for tørr og kjedelig, samt at høyttalerne faktisk klarer å levere i dypbassen uten å virke stresset. Jeg er fullt klar over at man i et system som jeg ser for meg, faktisk også har en sub som gjør mye. Det jeg derimot ikke vil er å havne på fronthøyttalere som er avhengige av subben for å låte komplett. Sub ser jeg på som en fin mulighet til å gi det siste i bunn på musikk, men selvfølgelig spille en større rolle på film.

Dere gir meg mye å tenke på og vurdere, dette liker jeg. Man gjør seg liksom opp meninger om ting i sitt eget hodet, men har godt av å høre andre synspunkter fra de utenifra.
    da burde du vurdere rf63 da rf83 burde ha minst 40m2 for og fungere maksimalt.har selv la scala som jeg synes låter bedre enn rf serien men de går ikke dypt i bassen noe jeg faktisk heller ikke savner men tror du blir knall fornøyd med klipsch med riktig matching,bruker selv rør noe som var et løft i forhold til transistorer

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    da burde du vurdere rf63 da rf83 burde ha minst 40m2 for og fungere maksimalt.
    Tør jeg spørre hvorfor?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja kanskje RF-83 faktisk blir for mye i et slikt rom....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Tør jeg spørre hvorfor?
    Det er noe jeg selv har erfart,anbefaling fra klipsch samt råd fra en skribent i fidelity,rf83 vil rett og slett låte bedre i et mindre rom enn sin storebror.Det er også de som mener at lillebror faktisk er en mer komplett høytaler men som sagt så er ikke jeg noen "ekspert"

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    det er veldig mulig det, har vel inntrykk at mange klipsch eiere oppgraderer til andre klipsch modeller også, selv synes jeg de er mer enn sofistikerte nok for meg til å lytte til , men innrømmer gladelig at jeg ikke er ute etter en nøytral og i mine øyne kjedelig høytaler, har hørt en del høytalere som er både dyrere og mer hifi korrekte og fantastisk gode på sine områder men spillegleden til klipsch har de ikke matchet i mine ører, men for all del ,de er ikke verdens navle de har bare truffet "sjela" til noen av oss
    Og det diskuterer jeg ikke på noen måte. At mange går fra RF til dyrere modeller skjønner jeg godt. Eddie bruker noen usedvanlig gode modeller fra Klipsch, men disse er det ikke alle som har plass til dem da hver høyttaler bygger like mye som en vaskemaskin.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt klip. noen ganger, men ikke likt de en eneste gang, desverre.

En kompis hadde de hjemme, å der passet de ikke inn, eller dårlig match?.

Hørte de på oslo hificenter, å der låt det kjedelig, når de skrudde av rumperisteren i stolen, som selgeren påsto ikke stå på, hehe.

Å en gang i demo hos en annen kompis, heller ikke imponert over de.

Hørt Swans 2.2 en gang, å likte det jeg hørte.

Er en Focal mann sjøl, så skal ikke si noe om de

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YNWA
    Har hørt klip. noen ganger, men ikke likt de en eneste gang, desverre.

En kompis hadde de hjemme, å der passet de ikke inn, eller dårlig match?.

Hørte de på oslo hificenter, å der låt det kjedelig, når de skrudde av rumperisteren i stolen, som selgeren påsto ikke stå på, hehe.

Å en gang i demo hos en annen kompis, heller ikke imponert over de.

Hørt Swans 2.2 en gang, å likte det jeg hørte.

Er en Focal mann sjøl, så skal ikke si noe om de
    Hvilken model og med hvilken elektronik?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem er mest kresen på elektronikk av Klipsch og Swans?? Regner at på power biten så vil begge ha endel for å yte best, selv om Klipschene er mer lettdrevne...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Og det diskuterer jeg ikke på noen måte. At mange går fra RF til dyrere modeller skjønner jeg godt. Eddie bruker noen usedvanlig gode modeller fra Klipsch, men disse er det ikke alle som har plass til dem da hver høyttaler bygger like mye som en vaskemaskin.
    var ikke min mening å starte en diskusjon med deg på noen som helst måte da dine innlegg har vært saklige og lett forstålige.
    :-D
    blir vel bare litt lettere oppgitt innimellom av alle "oppleste" meninger om klipsch at de spiller på en tynn skrikende måte , de har helt ifra B3 modellen høytalere som HiFi Guruer trekker frem for sine HiFi egenskaper, i RF serien er vel 63 modellen som kan gi deg best HiFi lyd , når det er sagt så kan jeg uten problem forstå at ikke alle liker lydsignaturen til klipsch, på samme måte som jeg ikke liker andre merker
    synes bare det ville være dumt hvis noen går glipp av å bli "bitt" av klipschbassillen fordi de danner seg ett mentalt bilde før de lytter på de at de skal være tynne i mellomtone og skrikende i topp med en buldrebass i bunnen

Ps Eddie har drømmehøytalere , helt klart

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •