Oppgradering på gang, kunne trengt et hint på veien...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering på gang, kunne trengt et hint på veien...

Saken er at jeg lenge har gått å ergret meg over den for meg store mismatchen mellom Yamaha1900 og M65 på musikk.. Jeg har derfor gått i de baner og tenkt på å gå videre til nye høytalere eller stereo. Har ikke så lyst til å kvitte meg med yamahaen heller..

Jeg hadde nemlig strålende match med en skarve 40Watts Pioneer-A og M65, men samme hva jeg har prøvd med av effekt på den(M65) etterpå så vil den ikke matche noe til musikk.

Jeg har prøvd NAD 75watts receiver og Yamaha661, Yamaha1900 og Cambridge640-A v2.

Av disse var kanskje NAD verst... Cambridge like etter og Yamaha like etter så... i akkurat denne rekkefølgen.

Med en liten strømsterk Pioneer 40watts hadde jeg som sagt helt kongematch. Du kan tro jeg angret på at jeg solgte den gamle forsterkeren.

Det er altså ingen som helst tvil om at M65 trives med nøytrale forsterkere i det forsiktig varme hjørnet... og som ikke har for mye info i toppen. Pioneer, Onkyo, Marantz og EC kan feks være veldig bra.

Til film så merker jeg ikke noe til mismatchen, da høres alt ut som det skal. Men på musikk så er det rett og slett plagsomt feil noen ganger..

Det jeg har fått med meg er at M65 må ha en klangnøytral forsterker som ikke blir for skarp i toppen... Det vil si Onkyo eller Pioneer, Denon ell kanskje Marantz.....

Sånn det er nå så har jeg kjøpt inn en stereoforsterker fra Cambridge på tilbud fra hifiklubben.... Det er en 640A V.2 som de driver å selger ut nå.
    Den skal ifølge hifiklubben ha 75 konservativt målte watt, hva nå enn de mener med det.
    Problemet var at Cambridge matchet enda dårligere enn Yamaha1900 :? Jeg fant nemlig ut at Cambridge signaturen har enda mer informasjon i toppen og det ganske mye iforhold til Yamaha.... Satt igjen med øresus før jeg dro ut mellomtone/diskant pluggene fra høytalerne og stilte ned diskant kraftig... Det hjalp litt på øreverket, men ødela jo alt det raffinerte "scene" feeling lydbildet som Cambridge har...
    Det var forresten en her på forum som sa at Cambridge matchet Dynavoice.. Jeg kan ikke fatte å begripe at noen mener det, de må isåfall ha hørt sammensetningen i søvne med hørselvern....

Vel, vel. Jeg har lenge sett etter noe som passer Yamaha bedre, Monitor Audio, Klipsch eller BW.
    Han på hifiklubben sa at BW matchet bra både med Yamaha og Cambridge...
    Planen min er å teste ut en BW685 i front, skal snart flytte og da blir det praktisk.
    Dessuten er jeg veldig klar for å prøve en medre match både til Yamaha, musikk film og kanskje litt på Cambridgen også i stereo.

Jeg har to spørsmål:

1.Klarer Cambridgen å drive Bw685 greit nok i stereo? Hifiklubb duden påstår jo at det går greit, men er de ikke litt tungdrevne?

2.Vil jeg tape mye på å gå fra m65 til Bw685 i front når det gjelder film? Jeg har ellers 12" sub til å sparke effekt...

Dette er bare et midlertidig påfunn, har lyst til å prøve noe nytt og det hadde vært greit å slippe mer mismatch nå...
    Når jeg får inn nok penger så skal jeg selge BW, stereo og spare til nytt Monitor audio silver oppsett med RS6 i front.

Takker for noen enkle tips angående dette.....

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som er feil med lyden da? Yamaha er litt mørk i toppen. Er det det som er problemet?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hva er det som er feil med lyden da? Yamaha er litt mørk i toppen. Er det det som er problemet?
    Med M65 så er det tilfellet at veldig mye høres skarpt ut, så også Yamaha..

M65 er endel farget i bass og diskant, og Yamaha har også en god del informasjon oppover. Jeg vet med meg selv at Yamaha som du sier ikke skal høres helt sånn ut... skarpt og lyst oppover etc..

Jeg har selv prøvd både pioneer til M65 som sagt og Yamaha med JBL og jeg vet at med grei matching så høres Yamaha mektig og varm/mørk ut.
    M65 høres også ganske fortreffelig ut om den matches riktig, dvs klangnøytralt.

Som sagt hører fint lite til dette på film, men jeg klarer ikke nyte musikken på Yamaha med dette oppsettet... ikke at det er lukket eller noe, ja det er det også muligens, men det er ikke der skoen trykker..

For å gi et lite eksempel... Pure direct.. det er helt uutholdelig på mitt oppsett. Med PD så skal jo egentlig lyden bli renere og finere i stereo... Med mine ht så blir det enda verre med diskanten i Pure direct...

Det viser vel litt av problemet mitt med at det blir spist i toppen med Yamaha og M65.... ellers så har jeg erfart at enkelte instrumenter sitter litt høyere på toneskalaen enn de burde.

Jeg ser meg ikke som så veldig kresen, men jeg vil at musikk skal høres bra ut i det minste... noen musikktyper takler oppsettet greit.. det kan være feks hiphop eller tekno....
    Men det er altfor mye som også blir feil, særlig iforhold til hvordan jeg opplever at andre med Yamaha og andre ht opplever lyden...

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Med M65 så er det tilfellet at veldig mye høres skarpt ut, så også Yamaha..

M65 er endel farget i bass og diskant, og Yamaha har også en god del informasjon oppover. Jeg vet med meg selv at Yamaha som du sier ikke skal høres helt sånn ut... skarpt og lyst oppover etc..

Jeg har selv prøvd både pioneer til M65 som sagt og Yamaha med JBL og jeg vet at med grei matching så høres Yamaha mektig og varm/mørk ut.
    M65 høres også ganske fortreffelig ut om den matches riktig, dvs klangnøytralt.

Som sagt hører fint lite til dette på film, men jeg klarer ikke nyte musikken på Yamaha med dette oppsettet... ikke at det er lukket eller noe, ja det er det også muligens, men det er ikke der skoen trykker..

For å gi et lite eksempel... Pure direct.. det er helt uutholdelig på mitt oppsett. Med PD så skal jo egentlig lyden bli renere og finere i stereo... Med mine ht så blir det enda verre med diskanten i Pure direct...

Det viser vel litt av problemet mitt med at det blir spist i toppen med Yamaha og M65.... ellers så har jeg erfart at enkelte instrumenter sitter litt høyere på toneskalaen enn de burde.

Jeg ser meg ikke som så veldig kresen, men jeg vil at musikk skal høres bra ut i det minste... noen musikktyper takler oppsettet greit.. det kan være feks hiphop eller tekno....
    Men det er altfor mye som også blir feil, særlig iforhold til hvordan jeg opplever at andre med Yamaha og andre ht opplever lyden...

Har du tenkt på å prøve rør ? Må nesten over på det om du skal ha enda mer "tilbakelendt" diskant enn Yamaha. Vet det er litt lamt å anbefale produkter man har selv , men hva med en Mc 275 ? . Denne har en lydklang som passer de kriteriene du er ute etter. + den er på bruktmerkedet her for øyeblikket.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Auch, ser nå det var ikke det svaret du var ute etter . Var høytallerene du ville gjøre noe med.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Auch, ser nå det var ikke det svaret du var ute etter . Var høytallerene du ville gjøre noe med.
    Jeg tror nok desverre ikke at jeg har råd til noen rør..., men skulle sef ønske jeg hadde råd..

Det er nok dessuten mer enn bare toppen som ikke stemmer med M65 og 1900, isåmåte så er det vel på tide å prøve å skrape sammen til noe som matcher bedre.... så får heller effekt komme senere..

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller for en billig penge kan du og prøve Music Angel MKII, vet du snakket om høytalerne, men mulig du kan slippe.. får du prøve en gang så prøv dette med rør.
    Eg var aldrig i nærheten av rør og ikke intresert i det i det hele. Men så vart det prøvd og angrer ikke på det nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke direkte få som har et sett M-65 stående i sin stue av gjengangerne her inne, så prøv å organiser deg en "lytterunde" en dag og se/lytt/smak på hvilke oppsett de forskjellige kjører høyttalerne sine på.

-Øivind-

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Eller for en billig penge kan du og prøve Music Angel MKII, vet du snakket om høytalerne, men mulig du kan slippe.. får du prøve en gang så prøv dette med rør.
    Eg var aldrig i nærheten av rør og ikke intresert i det i det hele. Men så vart det prøvd og angrer ikke på det nei.
    Det vil vel si at jeg må importere....

Vel, de fleste vet vel hvilke problemer jeg har med postmannen. Så jeg tror det er utenfor min rekkevidde...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke yamaha har endret lydsignatur de siste årene kan jeg ikke helt skjønne at de skal være så veldig mørke i toppen (hva nå som menes med det).

Noe særlig avrulling på toppen er det i alle fall ikke - og tror ikke nødvendigvis Yamaha er noen kjempematch for høyttalere som i utgangspunktet kan være litt skarpe (hadde selv f.eks lite hell med 600-serie B&W på Yamaha, dette ble fort skarpt og slitsomt på litt volum)
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hvis ikke yamaha har endret lydsignatur de siste årene kan jeg ikke helt skjønne at de skal være så veldig mørke i toppen (hva nå som menes med det).

Noe særlig avrulling på toppen er det i alle fall ikke - og tror ikke nødvendigvis Yamaha er noen kjempematch for høyttalere som i utgangspunktet kan være litt skarpe (hadde selv f.eks lite hell med 600-serie B&W på Yamaha, dette ble fort skarpt og slitsomt på litt volum)

Noe jeg også merket meg var at mismatchen tiltok fra 661 og til 1900.. På 661 klarte jeg meg ganske greit, men på 1900 så sitter musikken litt dårligere enn den gjorde før.

Det hadde jo vært fint om noen kunne svare på hva jeg spurte om også da, om Cambridge 640A2 har nok til å drive 685....

Det er jo stadig vekk BW og MA og Klipsch som blir trukket fram som Yamahamatch.... alle disse er jo egentlig litt skarpe i toppen så er alle på AVforum helt på trynet da eller?

Eller er rett og slett absolutt alt for skarpt for Yamaha?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tester så får ofte Yamaha litt trekk på musikk pga mørkere lyd i forhold til f.eks. Pioneer.

Jeg har en Denon CD-spiller og en Yamaha 663. Hvis jeg bruker den innebygde DAC'en i Denon så blir lyden mye lysere og mer frampå enn hvis jeg kjører optisk inn på 663'en. Jeg koblet på analog og digital på en gang og switch'et mellom og forskjellen var stor. Mulig dette ikke er fasit, men det sier litt om lyd-filosofien.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tester så får ofte Yamaha litt trekk på musikk pga mørkere lyd i forhold til f.eks. Pioneer.

Jeg har en Denon CD-spiller og en Yamaha 663. Hvis jeg bruker den innebygde DAC'en i Denon så blir lyden mye lysere og mer frampå enn hvis jeg kjører optisk inn på 663'en. Jeg koblet på analog og digital på en gang og switch'et mellom og forskjellen var stor. Mulig dette ikke er fasit, men det sier litt om lyd-filosofien.
    Hmmm, bruker jo Denon spiller på musikk jeg også, Denon1800...
    Jeg er iallefall overbevist om at det finnes bedre matcher enn Dynavoice.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Hmmm, bruker jo Denon spiller på musikk jeg også, Denon1800...
    Jeg er iallefall overbevist om at det finnes bedre matcher enn Dynavoice.
    Du kan jo prøve digitalt over til receiver bare for å se hvordan det låter.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve digitalt over til receiver bare for å se hvordan det låter.
    Jeg foretrekker digitale foran analogt på musikk på Yamahaen...

Hvorfor vet jeg ikke, det blir bedre lyd har jeg inntrykk av.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Danke, jeg har selv hatt M65 på min Yamaha receiver. Lyden var veldig fin den, spesielt tatt i betraktning prisen på disse M65.

Min oppgradering, slik jeg tror du også søker, ble basert på at jeg ønsket fronter med mer "kontroll" i lyden, og mere (bedre) holografi.

Valget falt til slutt på Dali Suite 2.8. Dette er supre høyttalere til Yamaha. Lyden er for meg nærmest perfekt og akkurat slik jeg ønsket den.

Så om du tar deg bryet med å se deg om etter noen brukte (de er utgått), så får du både kjempegode og forholdvis rimelige nye fronter.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Danke, jeg har selv hatt M65 på min Yamaha receiver. Lyden var veldig fin den, spesielt tatt i betraktning prisen på disse M65.

Min oppgradering, slik jeg tror du også søker, ble basert på at jeg ønsket fronter med mer "kontroll" i lyden, og mere (bedre) holografi.

Valget falt til slutt på Dali Suite 2.8. Dette er supre høyttalere til Yamaha. Lyden er for meg nærmest perfekt og akkurat slik jeg ønsket den.

Så om du tar deg bryet med å se deg om etter noen brukte (de er utgått), så får du både kjempegode og forholdvis rimelige nye fronter.
    Ok takker for tipset, jeg får se hva jeg gjør.. har mange ideer i hodet nå...

Da har jeg iallefall en mulighet til.. Får søke litt rundt på Finn og se om jeg finner noe...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •