Høytalere påvirket av sommervarmen! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Dem kjøler den såpass ned for og overklokke den.
    Det er ikke den lave temperaturen som gjør den effektiv, men overklokkingen, selvsagt kunne ikke CPU-en taklet så kraftig overklokking uten ekstra kjøling, men om du fryser en CPU ned til under 0 grader uyten overklokking vil den nok ikke bli noe mer effektiv.
    feil. dette hadde jeg om i elektrotimene for noen år siden. ved så lav temperatur blir motstanden i kretsen betydelig lavere.
    ellers ville bruket av flytende nitrogen vært bortkastet, de kunne like gjerne bare brukt en større kjøleribbe. -det er ikke en kjernereaktor de skal kjøle ned akkurat heh

grunnen til at denne pucken leviterer
    YouTube - HD Liquid Nitrogen
    YouTube - How Superconducting Levitation Works

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    feil. dette hadde jeg om i elektrotimene for noen år siden. ved så lav temperatur blir motstanden i kretsen betydelig lavere.
    kanskje motstanden blir lavere, men vil prosessoren bli raskere uten overklokking?
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    ellers ville bruket av flytende nitrogen vært bortkastet, de kunne like gjerne bare brukt en større kjøleribbe. -det er ikke en kjernereaktor de skal kjøle ned akkurat heh
    Flytende nitrogen er som sagt ganske kalt, slik jeg ser det brukes dette til nedkjøling pga det kjøler mye bedre en vifter eller vannkjøler osv.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, man bruker selvfølgelig ekstreme kjølemetoder når man skal oppnå ekstreme frekvenser:
    EKSEMPELBILDE

Men nok om det og tilbake til tema. Jeg kan ikke si jeg har merket noe spesielt forskjell på lyden nå i varmen, bortsett fra at receiveren blir steike varm.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjer vel visse forandringer både i elektronikken og fysiske egenskaper for høytaler kant oppheng osv. Forskjellige transistor teknologier kan f.eks ha stikk motsatte ytelses egenskaper utifra høyere temperaturer.

Man har vel også litt forskjellig tetthet i lufta og lydhastighet ved ulike temperaturer på lufta også. Men, alle disse faktorene blir vel såpass små i den store sammenhngen, hvis ikke det er noe direkte galt med oppsettet til at de neppe gjør de store lydmessige forskjellene.

Den største lydmessige faktoren tror jeg ligge hos den som lytter til anlegget. Er det et for varmt lytterommet, avslutter man vel lyttingen og finner på noe annet å gjøre i svalere omgivelser....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens off topic fra min side:

Om diverse elektroner kjøles ned eller ikke har ikke så mye å si for prosessoren med tanke på hastighet. Grunnen er at en prosessor er satt til å jobbe i en viss hastighet. I noen tilfeller kan man justere dette enten via bios i hovedkort eventuelt 3 parts programmer + sikker mange hemmelige triks alle overklokkere kjenner til. . Hastigheten endrer seg ikke under endring i tempratur D. Varmeutviklingen endrer seg derimot. Det kan godt hende at kjølte elektroner jobber lettere, men det vil ikke endre hastigheten.

En prosessor tåler en viss temperatur før den sier stopp. Man kan godt justere opp hastigheten men har man ikke tilstrekkelig kjøling, og om den ikke "passer i hop" med andre komponenter i maskinen får man fort problemer. Derfor bruke rman gjerne nitroglyserin når man overklokker sammen med andre tiltak.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nitroglyserin?

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frekk
    Dagens off topic fra min side:

Om diverse elektroner kjøles ned eller ikke har ikke så mye å si for prosessoren med tanke på hastighet. Grunnen er at en prosessor er satt til å jobbe i en viss hastighet. I noen tilfeller kan man justere dette enten via bios i hovedkort eventuelt 3 parts programmer + sikker mange hemmelige triks alle overklokkere kjenner til. . Hastigheten endrer seg ikke under endring i tempratur D. Varmeutviklingen endrer seg derimot. Det kan godt hende at kjølte elektroner jobber lettere, men det vil ikke endre hastigheten.

En prosessor tåler en viss temperatur før den sier stopp. Man kan godt justere opp hastigheten men har man ikke tilstrekkelig kjøling, og om den ikke "passer i hop" med andre komponenter i maskinen får man fort problemer. Derfor bruke rman gjerne nitroglyserin når man overklokker sammen med andre tiltak.
    jepp, akkurat hva jeg ville frem til.
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    nitroglyserin?
    Nitroglyserin - Wikipedia

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Way to go, evelen, du bomma totalt. Det jeg lurte på var hvorfor Frekk skrev nitroglyserin istedetfor flytende nitrogen... Jeg vet godt hva nitroglyserin er, har sett dynamitt-harry i aksjon...

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Nei nei gutter, dette blir på nivå med kabelinnspilling! 8) Varmen har tydeligvis påvirket hodet deres, men ikke noe annet

x2

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sommervarmen gjør jo at det konsumeres noe mer øl enn ellers på året. Problemet er bare at utover kvelden blir "DJ-en" dårligere, får svekket hørsel som kompenseres med et latterlig høyt volum og musikken tar en tur nedover memory-lane helt til vi er i sutreland og gjestene går hjem

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det sier seg selv, du klarer skjeldent å få ned tempraturen i kjernen
    på minus siden, det hele handler om å unngå at den går varm og begynner
    å regne feil, den er jo ikke større enn f.eks 1x1cm. Og når du overklokker
    blir den fort extremt varm. En gammel athlon prossessor uten kjøling blir
    ved last over 250 grader i løpet av få sekunder. Og det uten at den er
    overklokket. Så det er grunnen til at disse kjøles ekstremt ned.

Og at varmen har mye å si på lyden er også tilfellet.
    Elementer blir mykere, og hvis ikke jeg har misforstått helt så leder
    vanlig kopper bedre ved høyere tempraturer. Men her i hjemmekinoen
    er det aldri noe jeg har bitt meg merke i, men bilforsterkeren min trenger
    å varmes opp før den spiller bra, med en gang er det ikke ordentli liv i den.

Men igjen kommer dette ann på forsterker teknologi. Rør skal vel også varmes
    opp før de kommer til liv?
    Jeg vet dette var en tulletråd, men noe er det i det alikevel.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har feks. papmembraner i højttaleren kan de ændre egenskaber alt efter hvor høj luffugtigheden er. Måske det kan spille ind på dine oplevelser i sommervarmen.

Mvh. l´Blundt

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker at vi fikk svar fra Martin Logan om at deres ESL-høyttalere spilte "bedre" ved lav temperatur og luftfuktighet - med andre ord så passer de godt i Norge

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kobberleder sin evne til å transportere strøm svekkes kraftig ved økende varme. Er flere ganger jeg har måttet øke tverrsnittet på kabelen under utregning, dette grunnet for høy omgivelsestemperatur - og for høy korreksjonsfaktor for temperatur.

Snakker her om el. innstallasjoner, men prinsippene gjelder all elektronikk.

Så ja, varme vil ha innvirkning på alt som leder strøm. Hvordan sammenhengen til Hifi vil være skal jeg ikke begi meg ut på. Men forskjeller vil det bli, positive, negative, i stor eller liten grad.

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cdrom
    En kobberleder sin evne til å transportere strøm svekkes kraftig ved økende varme. Er flere ganger jeg har måttet øke tverrsnittet på kabelen under utregning, dette grunnet for høy omgivelsestemperatur - og for høy korreksjonsfaktor for temperatur.

Snakker her om el. innstallasjoner, men prinsippene gjelder all elektronikk.

Så ja, varme vil ha innvirkning på alt som leder strøm. Hvordan sammenhengen til Hifi vil være skal jeg ikke begi meg ut på. Men forskjeller vil det bli, positive, negative, i stor eller liten grad.
    Beklager at jeg husket feil med at det ledet bedre når de ble varme.
    Men uansett, forskjellige metaller påvirkes forskjellig av tempratur,
    og dette er noe du kan merke i noen Hifi sammenhenger.

Men jeg tror egentli ikke kjernetempraturen i min forsterker går særlig
    opp selv om omgivelsene stiger med 5 grader.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her stod det mye rart.. Syklubb

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Jeg husker at vi fikk svar fra Martin Logan om at deres ESL-høyttalere spilte "bedre" ved lav temperatur og luftfuktighet - med andre ord så passer de godt i Norge

Her er svaret fra Jim Powers hos ML.

Sitat Opprinnelig postet av Jim Powers @ Martin Logan
    Indeed, the temperature of the panels will affect sound transmission at least within the immediate range of the panel. The ambient air temperature is also very much a factor. The higher the temperature of air, the faster the air can move but the "thinner" it behaves. It will move more freely out of the way as you try to push it. This will affect sound quality. Warmer air will sound duller and will loose efficiency. Temperature affects air density just like altitude.
    It does take quite a large temperature swing to be very noticeable however. Typically, 3 db is equal to about 30 degrees Fahrenheit or 10000 feet in altitude. As I mentioned earlier, it is also not truly a flat response change. Higher frequencies are affected first so the 3 db would be skewed rather than flat.
    What this would mean to the audiophile is that it would be slightly better to listen to music in miserably colder conditions assuming you really enjoy the upper register.
    As for the affects of sound volume based on the temperature of the black grid itself, it may have the result of a slight roll off for a warmer panel. There would be much more noticeable effect from relative humidity than just temperature alone. Higher RH will result in a higher or faster loss of static charge to the atmosphere or earth ground. That is why we strongly urge frequent vacuuming of the panels in dusty conditions. The humidity combines with the dust that the panel has collected (very fine electrostatic dust collector) and creates a path to earth ground as well as to the atmosphere. It is most helpful to have the speaker unplugged overnight for a thorough discharge before attempting vacuuming with your Hoover.
    I hope this helps.
    Happy listening!
    jp

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Way to go, evelen, du bomma totalt. Det jeg lurte på var hvorfor Frekk skrev nitroglyserin istedetfor flytende nitrogen... Jeg vet godt hva nitroglyserin er, har sett dynamitt-harry i aksjon...
    Var vel ikke jeg som bomma totalt, var vel heller du som formulerte altfor unøyaktig.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok at både varme og kulde har noe for seg, problemet er jo at de må kombineres! En varm høytaler er gunstig fordi den er "mykere" samtidig som lederene (som beskrevet over) ikke er glad i varme. Den beste tempen for kabler er vel ca 250g minus så skal man lage noe slikt bør man ikke være for opptatt av stuekomfort og interiør

L.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •