Mini Guide: Plassering av høyttalere (5.1) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av xxtipxx
    Username: Du har jo en haug med tråder hvor du spør om de mest bisarre ting! Denne guiden var spesielt ment for deg
    Du understreker bare poenget mitt! Ja, jeg vet veldig lite egentlig, så jeg trenger å spørre om mye, og jeg bruker ofte guider. Men en guide som ikke er er korrekt er ubrukelig for meg. Det er det du ikke skjønner tror jeg. Kjempefott med guider, men ikke hvis de gjør mer skade en godt.

For å komme med litt konstruktiv kritikk. Det som er feil med denne guiden din er at den er for spesifikk siden det er en nybegynnerguide som skal dekke over et veldig bredt spekter av rom og utstyr. Det kan være at nybegynneren som leser guiden din får skikkelig dårlig lyd med sitt utstyr med disse anbefalte plasseringene. Men han vet ikke bedre, så han tror det er slik det skal være, for det står i guiden han fant på forsiden av et seriøst forum.

Alle vet jo at fronthøyttalerne skal stå på hver sin side av TVen, så da er de fleste i mål allerede. Det må da være mye bedre å bare anbefale noe sånt som at man bør prøve seg litt frem med plasseringen, og at plasseringer litt ut fra hjørner ofte er det beste. Brukerveiledningen til høyttalerne er også til stor hjelp her.

Sitat Opprinnelig postet av xxtipxx
    Subwoofer: Plasseres gjerne i ett hjørne (6db forsterkning) og aller best bak f.eks soffa (les nære lytteposisjon). Er akkurat hva en manual til SVS sier, men de kan vel ikke sånt?? Mere kan man lese her:
    Subwoofer Placement Guidelines — Reviews and News from Audioholics
    og her: Aperion University - How to Get the Most Out of Your Subwoofer - Aperion Audio og ja her kunne man fortsatt til mann ble grønn i trynet!
    Det er jo dette som er problemet med guiden. Her anbefaler du en plassering ut i fra hva som kanskje passer for en type subwoofer. Ikke alle har SVS skjønner du.
    Når du skal underbygge dine påstander så er det en fordel å lese artiklene du linker til. Det står ingenting der om at det blir best å plassere subben bak sofaen, men som du påstår er aller best. Det er anbefalt hjørneplassering. Ut over det er det rommet som bestemmer hvor det er best å plassere den.
    Sitat Opprinnelig postet av Alan Lofft - audioholics.com
    To hear all the bass energy from the subwoofer in the corner of your room, you would have to sit in the corner diagonally opposite the subwoofer!
    Jeg kunne fortsatt å plukke i fra hverandre guiden din, men jeg håper du skjønner tegninga nå. Det er vel ikke meningen å guide folk i feil retning, er det det da?

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Når det gjelder å påstå at det er "useriøst av AVforum" å la våre brukere legge ut innhold, og da også guider, faller det på sin egen urimelighet. AVforum er et brukergenerert nettsted. Det er altså brukerne som skaper innholdet her inne, og AVforum som sådan er derfor en kollektiv kunnskapsbase vi alle kan nyte godt av!

Samtidig forstår jeg at det kan virke litt misvisende å vise en guide som dette helt på topp av forsiden, da det virker veldig "offisielt"
    Nettopp.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tullebukker

Utrolig mange tullebukker det skulle samles i denne tråden.
    Hva i alle dager er vitsen med å skjelle ut trådstarter som har brukt tid på å lage en guide med formål om å hjelpe andre.

Korriger heller innholdet med kommentarer til guiden. Folk leser det også.

Mvh. friedman

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av friedman
    Utrolig mange tullebukker det skulle samles i denne tråden.
    Hva i alle dager er vitsen med å skjelle ut trådstarter som har brukt tid på å lage en guide med formål om å hjelpe andre.

Korriger heller innholdet med kommentarer til guiden. Folk leser det også.

Mvh. friedman
    dette kan jeg bare ikke la være å kommentere, så vidt jeg kan se er det ingen tullebukker her inne. så langt jeg kan se så er det stort sett bare konstruktive tilbakemeldinger her.
    vil sI det at det er utrolig bra at noen tar seg tid til å skrive guider som kan hjelpe andre, men det blir under den forutsettningen at du som skriver en guide faktisk vet hva du snakker, og kan lage en korrekt guide, desverre så har han som skrev denne guiden ikke god nok greie på dette til å kunne gjøre dette.
    når du på et slikt seriøst forum med så mange som har veldig god greie på dette med hifi og hjemmekino, så må du regne med, ihvertfall slike åpenbare feil, at disse vil bli kommentert. som sagt så finnes det så mange type høytalere og subber med forskjellige egenskaper, bare av den grunn, blir en guide slik du har skrevet helt feil, og som mange andre har påpekt så var det masse andre feil i denne guiden.
    det med rom akustikk og slike ting, mener jeg også ikke har noe som helst i en nybegynner guide å gjøre i det hele tatt.
    men for all del, utrolig bra at du prøver å lage en guide som kan hjelpe nybegynnere, ta med deg de kommentarene du har fått her, og les litt til, så venter vi spendt på en forbedret utgave, som det forhåpentligvis ikke er noe å sette fingeren på.

lykke til

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Username
    Du understreker bare poenget mitt! Ja, jeg vet veldig lite egentlig, så jeg trenger å spørre om mye, og jeg bruker ofte guider. Men en guide som ikke er er korrekt er ubrukelig for meg. Det er det du ikke skjønner tror jeg. Kjempefott med guider, men ikke hvis de gjør mer skade en godt.
    Det er nok ganske mye mer som er riktig i guiden til trådstarter enn du og kanskje flere andre også innser. Og guidene og testene som trådstarter refererer til er absolutt like reelle og "riktige" som feks. Flageborg sin, misforstå meg rett. Flageborg er veldig god på lyd og har sine meninger om gode utgangspunkt, men lyd er jo rimelig subjektivt og da kan det jo lønne seg å sjekke flere steder.

Feks. Har jeg vore i "high-end" hjemmekinoer med subwoofer stående i hjørne bak lytteposisjon og det har fungert veldig bra.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns iallefall at de fleste tilbakemeldingene her inne har vore ganske langt ifra konstruktive. De har vore destruerende og de som har kommet med har ikke underbygget påstandene sine. En stygg tendens!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Det er nok ganske mye mer som er riktig i guiden til trådstarter enn du og kanskje flere andre også innser.
    Hvis jeg gir deg oppskriften på en kake, hvor jeg treffer riktig på bare noen få av ingrediensene, så vil ikke kaka bli så veldig vellykket.

...guidene og testene som trådstarter refererer til er absolutt like reelle og "riktige" som feks. Flageborg sin...
    Joda, men han har ikke satt seg godt nok inn i det som står i de guidene han refererer til, eller så har han kanskje misforstått noe av det som står der.

Feks. Har jeg vore i "high-end" hjemmekinoer med subwoofer stående i hjørne bak lytteposisjon og det har fungert veldig bra.
    Det er ingen som har sagt at ikke det kan fungere bra i noen rom.

Min mening er at hvis man skal skrive en guide, så bør man jaggu vite hva man snakker om. Ellers lar man være, så enkelt er det. Jeg hadde blitt rimelig forbanna hvis jeg hadde lest en guide her inne og uvitende plassert anbefalt nyinnkjøpt utstyr, og i ettertid fått vite at jeg burde kjøpt noe helt annet for å dekke mitt behov, og som fungerer i mitt rom.

Newcomer AV-Frexen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper denne jeg Også prøver jeg med ett spm. En kamerat av meg var hjemme hos meg i helga og så på rommet som blir hjemmekino/spillrom i kjellern. Han mente at siden det var lav takhøyde (ca 195) kunne jeg lett få stående lydbølger mellom tak og gulv. Han anbefalte difusorer på bakveggen opp mot tak og akustik plate over hver front ht. Noen som mener noe annet? rommet er 5.75 langt og 4.00 bredt. 195 høyde. Det blir teppefliser over hele gulvet. Bilder kan sees her: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/AV-Frexen

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så skulle jeg spørre om plassering av ht også glemte det i farta. 5.1 oppsett, hvor høyt bør egentlig bak ht plasseres? og vinkles?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kameraten din har selvsagt rett men bare delvis, for du vil få stående bølger i alle retninger men de vil opptre ved forskjellige frekvenser. Du finner en ganske god forklaring her Standing Waves

Edit: og når det gjelder bakhøyttalerne så er det delte meninger om dette selvsagt. Mine henger med diskanten ca 180 cm over gulvet. Jeg brukte denne guiden A Guide to Home Theater Speaker Placement som bl.a. refererer til Dolbys anbefalinger.

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkte på at det måtte være mer innviklet enn jeg håpet på Og takk for svaret, skal gjøre ett forsøk på å lese litt om bølger. Har forresten en audessy romkorreksjonsmic til denon recievern. Er dette relativt enkelt i bruk? jeg har brukt det, men skjønner egentlig lite av hva det egentlig gjør.. Og jeg har ikke lest bruksanvisningen på den:P

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, da må vel det første tipset være RTFM Ellers har vel Akto her på forumet skrevet en god guide til Audessy, men jeg finner den ikke i farten.

Men dette blir jo litt OT da, siden dette er en høyttalerplasseringsguidetrådsomharkommetlittskjev tut.

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt tips man! Skal gjøre det. Men det jeg egentlig tenkte på var plassering av ht og bruk av audessy. Vil det være "riktig" å plassere ht (5.1) i hht dd og så korigere med audessy, eller setter jeg ht litt mer tilfeldig og så bruker audessy?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen romkorreksjonssystemer kan "lage gull av gråsten", så man bør forsøke å etablere et best mulig utgangspunkt med riktig plassering av høyttalere, deretter kan romkorreksjonen hjelpe deg med å justere inn fase, nivåer, klangtilpasning med eq, osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor viktig er avstanden til bakhøyttalerne i 5.1?
    i mitt tilfelle blir det i såfall dobbelt så langt til bakhøyttalere, som til frontene.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •