Kjedelig innspillingstid!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjedelig innspillingstid!

Jeg liker å teste ut nye ting, skifter derfor ut komponenter, spes. høytt. relativt ofte.

Problemet er at de flest høytt./komp. krever mellom 50-300 timer for å yte sitt beste.

Jeg synes dette var morsomt til å begynne med. Interessant å se hvordan lyden endret seg over tid. Nå synes jeg imidlertid det begynner å bli en smule kjedelig å alltid ha ett eller annet komponent i kjeden som trenger innspillling. Og når ett komponent er innspilt, har jeg lyst til å kjøpe noe nytt..osvosvosvosvosvosvosvosvososovoscvoso

Da var det sagt... :wink:

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får kjøpe 2 par da. Eit setter du i kjellaren på innspeling, og eit har du i rommet ditt. Når du er lei, so berre bytter du, og erstatter det i kjellaren med eit nytt eit. 8)

Det er meint som ein liten spøk. :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må jo være definisjonen på et luksusproblem.

Personlig setter jeg på anlegget på dagtid mens familien er borte, slik at jeg i løpet av en ukes tid får spilt inn rundt 50 timer på høyttalerne. Da er ofte det verste gjort. Jeg skifter sjelden ut mine egne høyttalere SÅ ofte. 300 timers innspillingstid er jo rimelig drøyt og krever etter min metode over en måneds innspilling. Men fortsatt er det etter min mening et luksusproblem å ha så høy utskiftningstakt.

Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste året har samboer vært hjemme i barselpermisjon. Ikke populært med 100db+- kontinuerlig "støy" på dagtid da.

Årsaken til at jeg skifter ut såpass ofte er at jeg tok opp interessen igjen for under ett år siden, og derfor ønsker å teste ut endel forskjellig før jeg ender opp med ett "long term relationship".

Selv om jeg sikkert kommer til å ende opp med noe som er altfor dyrt, liker jeg å utfordre "dyrere er bedre" filosofien. Det finnes en så utrolig stor variasjon av produkter til fornuftige priser, som i mange tilfeller har kvaliteter langt over det man forventer ut i fra prislappen-
    sånt er morsomt F.eks QLN høyttalerne jeg nå har til hjemlån, synes jeg låter helt vanvittig bra til prisen.

Bra komponenter i prisklassen 5-15' er jo som regel lett omsettelige på bruktmarkedet, så det behøver ikke koste all verden å teste ut nye ting titt og ofte. :wink:

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo de første 10 timene som er mest kritiske når det gjelder innspilling da...

Jeg ble ferdig med høyttalerne mine i forrige uke, synes de var litt skarpe i diskanten men det er ikke lenger et problem, og jeg har ikke spillt mer enn 10-15 timer.

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo også mange definisjoner på innspilling da.
    Noen mener et normalt lydnivå, andre et lavt lydnivå over natta i en uke fremover o.s.v o.s.v

Men og trykke på fullt ifra start er vel alle enige om at ikke er så lurt :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller man dobbelt så høyt halverer man innspillingstiden. Spiller man helt på grensen så gjør man det meste på en times tid.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Spiller man dobbelt så høyt halverer man innspillingstiden. Spiller man helt på grensen så gjør man det meste på en times tid.
    Det sisite som du nevner.Er det anbefalt? Korleis kan du vite det når "smertegrensa" oppstår på eit nytt par med høgtalarar, før elementet ryker?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første er det slaglengden på bassene, for det andre er det fordelingen i frekvensspekteret. Bruker man rytmisk musikk med en del bass, og stor nok forsterker så skal man ikke kunne brenne av noe. Det skal fortsatt låte pent. Etter 20-30 min vil man kunne skru høyere uten ulyd.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første er det slaglengden på bassene, for det andre er det fordelingen i frekvensspekteret. Bruker man rytmisk musikk med en del bass, og stor nok forsterker så skal man ikke kunne brenne av noe. Det skal fortsatt låte pent. Etter 20-30 min vil man kunne skru høyere uten ulyd.
    Det er jo greit, men da må du vera koponent messigt på + og?

Edit: JA, eg ser du har skrevet det med "stor nok førsterkar" :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes innspillingen er noe av "kosen" med nye høyttalere jeg :wink:
    Den som venter på noe godt...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trukke på deg!

må heller ikke bruke altfor stor forsterker, da kan man hvefall svi av noe
    :wink:

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    trukke på deg!

Når man har en stor forsterker sender ikke den ut støy, forvrengning eller smelter noe.

Den har kontroll hele veien..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    trukke på deg!

Det er opp til deg det einis.

Imidlertid er det gjort en del målinger og tester på dette.

Eltek gjorde i sin tid en test med en liten høyttaler bestykket med vifa-elementer. De kjørte en stor PA-forsterker (om jeg ikke husker helt feil var den på 2x700W RMS, rett meg om noen husker bedre) som fikk spille på ca 90% av maksimal spenning. Det vil antakelig si over 500W. Dette var selvsagt frekvenser der elementene ikke bunnet. De trakk det litt ut i tid, og skrudde til og med opp til klippenivå på forsterkeren en liten stund. Jeg beklager at jeg ikke husker detaljene i testen, men den var gjort for å illustrere hvor enorm kapasitet en høyttaler har til å håndtere effekt så lenge den er ren. Høyttaleren spilte feilfritt etterpå.

En annen tilsvarende sak er når man brenner inn råelementer for måling. 5-tommerne i mine høyttalere for eksempel blir spilt inn uten baffel med 6,3 volt RMS ved resonansfrekvensen i 30-60 sekunder. Lavere enn resonansfrekvensen da er vil den heller ikke bli ved lang tids bruk.

Poenget er at det er det å strekke ytterpunktene i opphenget skikkelig som er forutsetningen for at høyttaleren skal nå sin stabile ytelseskurve. En høyttaler med kapasitet for å spille veldig høyt vil derfor kreve svært lang innspilling på lavt nivå, men kan spilles inn meget raskt ved høye nivåer.

Dersom forsterkeren er tilstrekkelig stor til å levere den krevede effekten i forhold til impedans og spenning uten å forvrenge nevneverdig er det enormt liten sannsynlighet for å brenne av høyttaleren. Det mest kritiske er når man har unaturlig høye nivåer i mellomtonen. Det kan knekke diskanten på grunn av slaglengde, og det kan være et gedigent antall watt selvom ikke mellomtonen får den helt store slaglengden. Da kan man teoretisk brenne av elementet, men da snakker vi om ekstreme nivåer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •