JBL LS80 vs Dali Mentor 6/8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

JBL LS80 vs Dali Mentor 6/8

Hei. Når januar kommer tenker jeg på å oppgradere ganske kraftig i anlegget mitt. Concept skal ut, og det skal Ikon centeren også.

Har lest en del om JBL LS80 og Dali Mentor.

Jeg ønsker meg mer ordentlig feit kinolyd og høyttalere som ikke låter tynt eller spisst, men med en varm og rund klang, med detaljnivå og morofaktor på høyt nivå. Vil ha noe som jeg føler på kroppen og som virkelig gir meg litt skikkelig live-følelse hvis man kan bruke det uttrykket.

LS80 høres unektelig ut som en våt drøm på papiret når det gjelder kinolyd, men så har man også mentor serien, spesielt 8ern som visstnok skal være helt vill.

Da jeg ikke har mulighet til å reise innover for en lytt med det første, lurer jeg på om det er noen som vet litt om disse høyttalerne, og hvem som er det beste valget for en som vil ha ordentlig kinomoro

P.S: Dette skal spille sammen med Yamaha RX-V3900

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har sammenlignet disse?

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL er jo unektelig mer kjent for kinolyd enn det Dali er. Av den grunn holder jeg en knapp på JBL. Det er jo ingen hemmelighet at horn i en kino gir helt bestemte egenskaper.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du er rett for litt kvass diskant.. så gå for JBL .

Selv syns jeg Mentor 6 er en VELDIG god høyttaler, kanskje bedre enn 8'ern .

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det bare å gå for Mentor 8, jeg sammenlignet de i Oslo og synes at LS80 var en mer "masete" høytaler. Den passer nok fint til film men når det kommer til det musikalske så stiller denne bak i rekken, vil ikke si den hadde samme fine og raffinerte lyden som Mentor 8 hadde. Her har vi en prisklasse som skiller de ganske bra også, men det beste er å dra til Oslo og sjekke dem ut selv så finner du ut hva du liker med det samme. Hva andre sier her inne tror jeg blir likegyldig for det er du som vet hva du liker, dra med første tog innover og sjekk disse ut og gjør deg opp en mening med det samme. Om din kamerat sier at Cerwin Vega er kanon kult, så kan du mene det motsatte pga det er en høytaler som ikke passer til dine kriterier.

Ville jeg vært deg så hadde jeg virkelig dratt for å sjekke dem ut, har testa ut begge der inne selv og falt på Mentoren og det samme gjorde dama mi også. Hun synes at LS80 ikke hadde noe bra lyd sånn musikalsk, den har bass og alt sånt men det er noe "urent" med den som jeg ikke likte. Det kan være mulig den spiller "kulere" på en varmere forsterker, men Hegel er ikke å anbefale til denne i det heletatt. Om man liker skarpe topper og skrike diskant så det greit, men her snakker jeg bare om å tilpasse de best mulig men Mentoren leder rått over den JBL saken.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob

Haha, dere har misforstått og den er ikke kvass om du matcher den riktig. Har selv hatt Mentor 6 her en uke med masse testing, bruk en varm forsterker så har du roa ned toppen med det samme. Den spiller knallbra mener jeg og det vil jeg fortsette og mene, folk leser for mye og prøver altfor sjeldent de sakene og da blir det sånn. Prøv selv og kos deg med den lyden den vrenger ut, her snakker vi om veldig bra lyd.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 6 synes jeg låter en del bedre enn Mentor 8.

Har ikke hørt LS80 nevneverdig, men LS60 har imponert og passer meg bedre enn Mentor.

Mener forøvrig at Mentor har mer skrikende topp og er mer kresen på matching enn JBL etter det jeg har hørt (med mine egne ører).

Tror også at når noen mener at en av disse leder rått over den andre så har man det ene merket som favorittmerke

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel er vel kjent for å være rimelig nøytral (noe mange tolker som lys, inkl meg selv). LS serien passer betraktelig bedre til ec som de også har på soundgarden.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg HATER kvass diskant, så da er det vel bare å drite i JBL eller?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Hørte LS 40 på eci-5 her om dagen, det var alt annet enn kvasst. Om noen sier den kombinasjonen er kvass burde de finne seg en annen hobby. Er selv allergisk mot S´er og lyse toner generelt som skiller seg ut fra lydbildet. I en annen kombinasjon enn med EC skal jeg ikke uttale meg om.

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal være vanskeligt å få LS80 til og låte lyst . Jeg prøvde dem med klasse d , rør etc... ble aldri for lys . Men du må nesten få hørt dem , noen mener også at LS80 er FOR laid back . Jeg kjørte komboen LS80 med Mcintosh MC602 med stort hell .

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Jeg sier den ikke er "kass"... Jeg liker både Mentor og LS serien! Men tror nok JBL trekker det lengste strået til ditt bruk....

Fullt ös i vardags- rummet - Bild & Ljud Hemma

Grei test . Det Mentor 8 koster ekstra kan du legge i en god rørforsterker?! :P. hehe. MEN, ikke se bort ifra at JEG ender opp med Mentor! Det løpet er enda ikke kjørt!

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke jeg ville valgt rør til ls80 , de kan bli litt i overkant mørkt og laid back(kommer jo litt an på hva du velger og selfølgeligt ) , og du må ikke minst ha eit kraftverk av ein rør amp for og drive de . De er ikke direkte tungdrevne , men med ein følsomhet på 90db krever de sitt visst du liker og dra på .

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten opplysning, ls80 koster 18 tusen på komplett.no, Mentor 6 koster 23000 på klubben.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier den ikke er "kass"... Jeg liker både Mentor og LS serien! Men tror nok JBL trekker det lengste strået til ditt bruk....
    Ut i fra testen i lyd og bilde virka LS80 som en drøm til kinobruk.

Misforsto deg jeg da. Trodde du mente at hvis jeg likte skarp diskant så skulle jeg holde meg unna JBLene

Disse skal evt matches med Yamaha 3900. Vet ikke om det er en god eller dårlig match.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •