Hvor tok bassen veien?????

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor tok bassen veien?????

Har endelig fått meg hus og kinodrømmen var ett stort skritt nærmere trodde jeg.

I leiligeheten min har jeg hatt en dynabel/phobos 12" sub.
    Der kunne jeg bare skru på gain så mye jeg turde. Hvertfall såpass at jeg var sikker på at jeg ikke hørte naboene om de kom for å klage.

Har oppgradert litt og satt opp annlegget i ett midlertidig kinorom på 18kvm.
    Rommet er vel ca 3.6m x 5m. og frontene er satt mot kortveggen.

Står no Jbl Tl-260, phobos subben og en svs-pb12/2 i rommet.
    Som den litt basskåte grisen jeg er så tenkte jeg at med 5 stk 12" elementer så kunne jeg bare skru opp og holde meg godt fast i stolen til orgasmen var ett faktum.
    Men dengang ei. Har bi-ampet jbl høytalerene med 2x125watt på hver. Phobosen vet jeg jo funker fjell og svs`en trenger vel ikke noe nærmere introduksjon.
    Satt å så på diverse klipp som jeg er glad i. Bla.a fra hulk, materix, transformers og valkyrie. (Valkyrie mener eg no forresten har ett av de aller beste lydsporene jeg noengang har hørt.)

Ok hva skjer. Synest det var lite bass. Veldig lite bass. Tilsynelatende mindre enn i leiligheten med bare en 12"
    Tenkte det var autosetupen på forsterkeren som hadde rota så jeg skrur opp litt. Da bunner svs suben lenge før jeg får noe (hørbar) bass.
    Tror ikke det er fase feil for det burde autosetupen funnet ut av. Har og prøvd og snu fasen.
    Skal ta med meg noen sinustoner og en radioshak imorgen og se hvor jeg har dropp i bassen. Men selv om jeg finner ut av det så har jeg jo ikke noen løsning på problemet. Har prøvd å flytte litt rundt på tingene. Litt forskjell blir det men ikke noe hurra greier.

Noen som har noen gode råd å komme med? Lurer litt på hvordan jeg bruker den eq greien bak på svs subben.
    Veldig taknemlig for gode råd.

Mvh. HKO.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett sub'en i sofaen, så går du rundt i rommet og hører hvor det er best bass - der setter du sub'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det er ett triks. Men plassen er jo begrenset. Ett hjørne pleier jo å være bankers. Men men skal vel uansett med 5 stk 12" klare å få mere nivå enn med en om jeg plaserte de aldrig så feil, eller?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom ett punkt i rommet har en dip på 25dB - så har det en dip på 25dB.... Da skal det mye strøm til for å dra opp denne igjen.

Ja, normalt så skal hjørner være bra for bass-boost / room-gain.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKO
    Ok hva skjer. Synest det var lite bass. Veldig lite bass. Tilsynelatende mindre enn i leiligheten med bare en 12"
    Tenkte det var autosetupen på forsterkeren som hadde rota så jeg skrur opp litt. Da bunner svs suben lenge før jeg får noe (hørbar) bass.
    Tror ikke det er fase feil for det burde autosetupen funnet ut av. Har og prøvd og snu fasen.
    Nesten garantert Fasefeil ute å går her som gjør at de forskjellige SUB'ene og forsåvidt frontene også faser hverandre ut. Autooppsett på forsterkerene er ikke så flinke på det her føler jeg, å når du også kjører flere enn 1 SUB så er du nødt til å manuelt få satt dette i fase.

Ligger "ørten" guider ute her inne på hvordan du skal få dette til. Søk litt etter de, så tester du deg frem. En PB12+/2 er nok til å sette de fleste rom i bevegelse hvis kalibrert ordentlig.

Skulle gjerne letet frem en guide selv til deg, men nå bærer det i seng her...........
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor sitter du, i forhold til rommet da?
    Har du plassert deg "langt" unna bakvegg, så risikerer du fort å havne i et område hvor utfasing i bassområdet kan bli et problem. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt radioshak for å være sikker på at subbene er i fase.
    Men bruker uansett bare svs`en når jeg prøver på basic innstillingene.
    Men eg får vel dobbelsjekke at svsen er i fase med frontene. Men fikk som sagt ikke noe særlig merkbart når jeg eksprimenterete med fasen på svs.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Hvor sitter du, i forhold til rommet da?
    Har du plassert deg "langt" unna bakvegg, så risikerer du fort å havne i et område hvor utfasing i bassområdet kan bli et problem. ;-)
    Sitter litt i underkant av to meter ifra bakvgg vil jeg tro.
    Har prøvd med subben både framme og bak.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke lett. Sliter noe enormt i mitt rom også. Ville hvertfall prøvd å flyttet litt på svs-en og testet. Phobosen ville jeg prøvd å få solgt eller brukt andre steder i huset. Er rimelig sikker på at svs-en spiller bedre alene. Har du satt høyttalerne til small eller large?

Om du setter på en sinustone på feks 50hz og beveger deg frem og tilbake i rommet vil du få en indikasjon på hvor enorm forskjell det kan være i samme rom. Prøv å juster både plassering av sub og sitteposisjon slik at du ikke sitter der det er minst bass.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Jeg skal teste litt med sinustoner og radishack idag.
    Så skal jeg komme tilbake med det jeg finner ut.
    Jeg tror nok ikke jeg kommer til å kvitte meg med phobosen. Siden jeg har laget den selv. Hjertebarnet mitt.
    Men selvsagt er det mere krutt i svs`en. Men jeg skal vel likevel få en gain i rommet med to subber selv om den ene er mindre. Om det da ikke er noe jeg har misforstått da.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel... det er sommerferie nå da... så kan jo hende bassen er ute på en reise ?

Om mulig... tegn opp romet og ta bilder så får folket sett mulighetene....

-Normalt vil beste plassering vært i front i et hjørne med yttervegger...
    -Har du det i front så start med plus/2 helt inne i hjørnet med 5cm lufting.
    -Du kan da peke bassportene bakover eller sette den sidelengs med portene mot senter eller motsatt langvegg om du skjønner.
    -Flytt unna fronter når du tester groft 20 - 30 - 40hz o.s.v med sinustoner kunn på subw. der responsen blir nermest flat er riktig plassering, små dipper i responsen er ok, det er peekene som en må bli kvitt.
    -Har selv hatt plus/2 i 2 små rom med problemer med og få sikkelig kalibrering da en også måtte få på plass front og center. Så løsningn min ble og skaffe meg EQ hjelt i form av Velodyne SMS-1 som er det beste kjøpet som jeg har gjort på bassiden noen gang. Nå er det kommet en ny sak fra fra SVS som heter SVS AS EQ1 som er til kalibrerings hjelp med auto oppsett.
    Det er tips om du ikke får temmet villdyret plus/2 :-D

Ellers så er det en 1/3 regel som kan brukes... men den må nesten noen andre folklare nermere som har erfaring med den.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •