Hvor mye effekt trenger RF-82, leverer RX-1900 nok?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer RobertiouZ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mye effekt trenger RF-82, leverer RX-1900 nok?

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe nye høyttalere og ny receiver. Høyttalerne er Klipsch RF-82, og dermed lurer jeg på om receiveren Yamaha RX-1900 med en effekt på 130 Watt i hver kanal vil være nok til å drive et par Klipsch RF-82 til å spille rimelig høyt?
    Høyttalerne skal spille sammen med en SVS PB13-Ultra subwoofer, så dermed krever de ikke fult så mye effekt pga. receiver kutter ned frekvensene hvor subwooferen tar over. (?)

Om størrelsen på rommet har noe å si, så er det ca. 3 x 4,5 meter.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan spiller høyt.. men mye bedre med noe skikkelig power.. yamaha er dog noe av det grommeste syns jeg

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne er relativt lettdrevne, så du vil ikke ha noen problemer med å drive dem. Men selvfølgelig, jo mer kraft de får, jo mer kontroll vil du ha. For all del, du trenger ikke være redd for at det skal være skadelig for høyttalerne.
    Det du sier om subwoofer og effekt stemmer.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raske svar!

Jeg har en kompis som er typisk fan av Cerwin Vega, han har to stk. CLS-15 som blir dreven og styrt av Cerwin Vega A1.5KW2 Effektforsterker og NAD C326BEE.
    Dette gir høyttalerne en effekt på rundt 400 Watt (Rett meg om jeg tar feil). Man kan spille med så og si fult volum uten at man får særlig vondt i ørene, så da høres det ganske lite ut med 130 Watt?

Vil man da kunne oppnå bort imot slikt volum som anlegget til kompisen min utgir med RF-82 og RX-1900, med tanke på at 15" basselementene i CV høyttalerne muligens tar mesteparten av effekten?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har testet den forrige modellen på mine rf82 og du kan spille høyt med den komboen, no worries about that:-D

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men trenger du et par fr83 da du skal ha en så potent subb?? kjøp et par hakk mindre fronter og invester mellomlegget i et sett gode kabler, eller en brukt effektforsterker

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    men trenger du et par fr83 da du skal ha en så potent subb?? kjøp et par hakk mindre fronter og invester mellomlegget i et sett gode kabler, eller en brukt effektforsterker
    Han skriver RF-82 ikke 83.

Og til trådstarter. Kjør på. Du vil bli superfornøyd. Jeg har også RF82 med Onkyo 875 som jeg ikke tror er noe veldig kraftigere enn den yamaha'en du skal ha. Jeg er veldig fornøyd. Deler på 80 Hz slik at subben spiller alt under og da er det nok krefter i massevis.

Selvsagt blir det nok enda mer gøy med effektforsterker, men det er ikke nødvendig for å få bra lyd og trøkk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KydeX

Og til trådstarter. Kjør på. Du vil bli superfornøyd. Jeg har også RF82 med Onkyo 875 som jeg ikke tror er noe veldig kraftigere enn den yamaha'en du skal ha. Jeg er veldig fornøyd. Deler på 80 Hz slik at subben spiller alt under og da er det nok krefter i massevis.

Selvsagt blir det nok enda mer gøy med effektforsterker, men det er ikke nødvendig for å få bra lyd og trøkk.
    helt enig, selv med min marantz 6003 er det mer enn nok trykk og god lyd , og den har nok ikke kreftene til 1900 eller 875, deler på 60 på sub, men selvfølgelig er det slik at man etterhvert blir besøkt av oppgraderingssyken og ønsker mer:-D

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bi-amper har du ca 140w til frontene i 5.1 og noe under 140w i 7.1.

Vil anbefale og kjøpe effekt på 2*200w+ for og hente ut det siste av 82

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører rf-63 på samme reciever og er meget fornøyd. De er bi-ampet som h/k sier ovenfor. Selvsagt kan det bli bedre om jeg invisterer i ekstra effekt, men pengene vokser jo ikke som ugress heller da...

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KydeX

om det er 82 eller 83 er ikke poenget da, hlder vel i bøtter å spann med en 62 eller 63 eller hva det nå enn er, og mellomlegget kan brukes til subb eller effektforsterker

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    om det er 82 eller 83 er ikke poenget da, hlder vel i bøtter å spann med en 62 eller 63 eller hva det nå enn er, og mellomlegget kan brukes til subb eller effektforsterker

Sjekk nå heler hva di diverse modlene heter før du begynner og anbefale i alle rettninger . RF63 er støre enn rf82 der igjen .

Tilbake til trådstarter , du vill nok bli kjempe fornøyd med komboen RF82/RX1900 og pcultra . Rx1900 vill ha nok effekt til og spille utroligt høyt , å den er kansje den Surround reciveren som passer best til Klipsch . Så kan du heler legge litt penger i ein effekt forsterker i senere tid . Med eit effekt trinn seinere vill du fort oppleve ein mye rikere lyd .

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, du har rett, jeg bøyer meg i støvet, sorry

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar folkens!

Jeg går for dette anlegget, men jeg er redd jeg ikke kan kjøpe alt på en gang. Det har nemlig en nypris på rundt 44.000 kr, UTEN frakt og kabler.

Er det noen mulighet hvor jeg kan få det ganske mye billigere?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    helt enig, selv med min marantz 6003 er det mer enn nok trykk og god lyd , og den har nok ikke kreftene til 1900 eller 875, deler på 60 på sub, men selvfølgelig er det slik at man etterhvert blir besøkt av oppgraderingssyken og ønsker mer:-D

må forandre litt her, marantz sr 6003 klarer mer watt enn 1900 ifølge sound & vision målinger, ble faktisk veldig overrasket over hvor godt den kom ut kontra bla yamaha3900 og andre , har hele tiden ment den har power men at den hadde såpass mye å rutte med i trodde jeg ikke
    Sound & Vision Magazine - Marantz SR6003 A/V receiver

Active lunnarn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hallo

nå er det jo mer en bare effekten som har noe å si da du skal handle forsterker,
    nå vet ikke je hvordan klipche - marantz er så for det je vet kan det være en god kombo, men vet yamaha og klipche skal være en bra kombo
    så je vil sterkt ambefale deg å lytte til begge forsterkerene på en sett rf82 og så velger du liker best

mvh

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertiouZ
    Takk for svar folkens!

Jeg går for dette anlegget, men jeg er redd jeg ikke kan kjøpe alt på en gang. Det har nemlig en nypris på rundt 44.000 kr, UTEN frakt og kabler.

Er det noen mulighet hvor jeg kan få det ganske mye billigere?

Hos L-sound er det ikke mye rabatt og hente , men på forsterker og høyttalere kan de svinge ganske kraftigt . Nå om dagen leveres det nermest rabatt kuponger i døra hos butikkene . Du vill nok også få ein go pris om du handler ivertfall frontene og forsterkeren på samme plass .

Du kan jo også vurdere tube versjonen av 13ultra som koste litt mindre .

Rf82 dukker jo også opp ganske ofte på brukten om du er villig til og vente litt

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om et par ht er lettdrevne, så kan potensialet i de være mye større enn en liten forsterker kan gi de! Har selv hatt RF82 på flere amper bl.a Onkyo 875, greit nok, men med en ekstra transistoreffekt fra Parasound på 2x200w så ble det mildt sagt noe helt annet...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lunnarn
    nå er det jo mer en bare effekten som har noe å si da du skal handle forsterker,
    nå vet ikke je hvordan klipche - marantz er så for det je vet kan det være en god kombo, men vet yamaha og klipche skal være en bra kombo
    så je vil sterkt ambefale deg å lytte til begge forsterkerene på en sett rf82 og så velger du liker best

mvh
    helt enig, har hatt begge merker, og liker marantz bedre enn yamaha pr nå

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Selv om et par ht er lettdrevne, så kan potensialet i de være mye større enn en liten forsterker kan gi de! Har selv hatt RF82 på flere amper bl.a Onkyo 875, greit nok, men med en ekstra transistoreffekt fra Parasound på 2x200w så ble det mildt sagt noe helt annet...
    det burde det absolutt bli har testet de til og med med jc1 blokkene i en periode hvor vi spillte de inn, med audio reaserch pre og marantz cd spiller og kimber/ audiquest kabling. er noe helt annet det:-D
    men så koster det deretter også, har også hørt de med halo forsterkerne og en mengde andre effektforsterkere, til og med en effetforsterker til 5 k ny gir ett løft, men jeg mener nå også at jeg klarer å storkose meg med 6003 på film og musikk selv om det er mer å hente som du påpeker med effektforsterkere.
    Mitt oppgraderingspøkelse går mer på å få testet ulike produkter og komboer over tid, er ikke interesert i og ha 200-250 watt nødvendigvis:-D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •