Hjelp til en "nybegynner" i hjemmekinoens verden.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Hjelp til en "nybegynner" i hjemmekinoens verden.

Hei alle AV entusiaster.

Har kun for kort tid tilbake så smått begynt og fatte litt interesse for det rimelig omfattende emnet hjemmekino og alt det som hører til faktisk er.
    Har de siste par mnd lest mye inne her, da spesielt om høyttalere, recievere, anbefalinger osv osv. Men fotsatt er jeg nok rimelig uvitende om det aller meste. Men noe har jeg da skjønt

Forutsetningene er som følger : Har en liten stue i 2 etg(3x3 m) sånn ca,som jeg har til og sette opp min egen lille kino. Samboeren ville ikke ha det i en noe større brukbar stue nede. Så her må det jobbes hardt over lengre tid skal det muliggjøres,altså lagt på hyllen inntil videre.

Jeg vurderte lenge og kun kjøpe ett lite anlegg fra Elkjøp el lignende. Og det ville jo vært adskillig bedre enn kun tv lyd. For den opprinnelige grensen var maks 3-4000kr. Inntil jeg kom over dette forumet, det ledet meg selvfølgelig vekk fra billiganleggene.(takk skal dere ha:razz: )

Det førte meg først inn på Yamaha RX-V463 + Dynavoice 5.1-pakke svart Yamaha RX-V463 Dynavoice 5.1-pakke svart | Surround.no - Høyttaler spesialisten . Det hadde sikkert funket flott for en som ikke har hatt noe. Men litt vil gjerne ha mer.
    Blir lagt vekk rimelig kjapt.

Dynavoice M-65 + C-6, 5.0-pakke Black Oak Dynavoice M-65 C-6, 5.0-pakke Black Oak | Surround.no - Høyttaler spesialisten. Er neste steget jeg kommer til. Og det ville nok blitt mitt endelige valg for høyttalere hadde det ikke vært for at Surround.no var utsolgt(og er det enda for den pakken), men jeg har ikke slått den fra meg for det. For det mangler jo fortsatt reciever....og subwoofer...

SVS, mye skryt av mange, valget ble tatt rimelig kjapt, jeg måtte bare, selv om budsjettet absloutt ikke tålte det. En SVS PB-10 ble bestilt av av lsound. Og den står fortsatt helt alene, ikke fått prøvd den sammen med mine gamle Dali 109 og Denon AVR-1000 reciever engang(er noe innstillinger som jeg ikke får til på Denonèn dessverre, hadde gledet meg en del).

Mer lesing inne her fører meg inn på Klipsch......nok en gang masse skryt. Men nå starter pengene straks og galoppere fullstendig vekk. Allikevel...de frister veldig.........TonArt • Klipsch RF 52 Høyttalerpakke. Rf-52 pakke blir uansett det lengste jeg strekker meg, uten sub selvfølgelig, og ikke nødvendigvis fra tonart

Reciever : Jeg har forstått det slik at Yamaha passer bra med Klipsch. Men jeg får bra priser på Pioneer gjennom bekjente.

Spørsmål : Med tanke på romstørrelsen, blir eventuelt ett Klipsch anlegg med SVS for massivt?

Vil en Pioneer vsx-1019 (etterkommer til 1018 ) el LX-51 være bra nok for dette, eventuelt hvilken Yamaha må jeg minimum ha/trenger/er i samme prisklasse som de ovennevnte?

Hvor mye burde jeg legge i kabler?Sal bare ha noe helt enkelt egentlig. Kjøpte med BetterCables til sub.

Skal forresten brukes kun til film.

Sikkert mye jeg har glemt, suppler gjerne.

Hjertelig takk for eventuelle svar.

Mvh Rune M

Newcomer ICE_84 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til AVforum...

Vil bare komme med et tips om bruktmarkedet, my fint der.
    Både her på forumet (torget) og på finn... dette gjør at du kan få mer for samme pris.

SVS er et gått valg etter min mening, men Klipsch er ikke mitt førstevalg...
    Men dette er noe du kommer til å høre mye her på forumet, lyden oppfattes forskjelling fra person til person... Så her lønner det seg og låne utstyr, eventuelt dra på besøk til noen som har utstyr du kansje vil ha... dra på lytteturer i butikker også.

Og uansett så kommer oppgraderingsmonstert og tar deg før eller siden...:-P

Lykke til...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ICE_84
    Hei og velkommen til AVforum...

Vil bare komme med et tips om bruktmarkedet, my fint der.
    Både her på forumet (torget) og på finn... dette gjør at du kan få mer for samme pris.

SVS er et gått valg etter min mening, men Klipsch er ikke mitt førstevalg...
    Men dette er noe du kommer til å høre mye her på forumet, lyden oppfattes forskjelling fra person til person... Så her lønner det seg og låne utstyr, eventuelt dra på besøk til noen som har utstyr du kansje vil ha... dra på lytteturer i butikker også.

Og uansett så kommer oppgraderingsmonstert og tar deg før eller siden...:-P

Lykke til...
    jeg er glad i klipsch og har ingen betenkligheter med å anbefale de, pioneer på klipsch må du nesten bare få hørt selv for å se om du liker det , det er tross alt det viktigste, lykke til videre:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei og velkomen

jeg har samme dynavoice pakke som du vurderer sammens med et sett Klipsch rf52 om jeg har en plan om og kjøpe resten av et 5.0 oppset f-6 spiller knall til prisen sammen med min ny inkjøpte xtz w12subwoofer.
    og min stue er ca 25kvd... og det med at sambon ikke vil ha det ned i finn stua?? hehe min ville ikke ha det hu heller... meeen det var før jeg tro i gang transformers på dvd rullen hva fikk jeg til svar ? "kan vi se en til!?!"
    ang kabler? tja eneste som er kosta på oss meg er sub og hdmi fra monster og xtz sub så lykke til til en flått hobby, ang Klipsch nydelig dynamik bombe! synd jeg ikke fikk et sett med rf82 i inpass i stuen litt pga at "må det koste så mye"

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du kjøre mest film, eller spiller du mye musikk også? For meg er Klipsch et flott valg til hjemmekino med sin enormt energiske dynamikk, men de kan bli litt for frampå for musikkbruk etter min smak.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke lett for at Pioneer og Klipsch kan bli i overkant lyst i toppen?

Et 5.0 sett av SVS S-serie koster fra 5000kr og får veldig bra skussmål i alle tester.

http://www.lsound.no/webedit_files/8...hjemmekino.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Skal du kjøre mest film, eller spiller du mye musikk også? For meg er Klipsch et flott valg til hjemmekino med sin enormt energiske dynamikk, men de kan bli litt for frampå for musikkbruk etter min smak.
    Detr blir nok 99% filmbruk til dette anlegget. Og som jeg ser blir nevnt her og i mange andre tråder er dette det blant annet du skriver : Musikkbruk for frempå, for lyst på toppen, osv osv...Vil jeg som ikke har noen referanse annet enn mine gamle Dali høre slikt?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg oppfatter ikke klipsch som pågående i toppen annet enn på missmatchet utstyr, det er ikke en ferdig opplest sannhet at de er lyse og pågående i toppen spør du meg, og jeg liker de også veldig godt på musikk ikke bare film så det er vel også en smakssak

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det er film... Klipsch høytalere + SVS subw.(ere) gir mest på den siden for og si det kort. Det gir et slagkraftig oppsett med grom bass i bunnen :-)

Skal du bruke forsterker uten effektforsterker så anbefaler jeg og se på Onkyo eller Yamaha.

Så sto det noe om kabler... 1 regel... Kjøp kabler som er lengere en det som trengs da mann angrer når kabelen er for kort.
    Sist i dag så jeg en som angret på og kjøpt en for kort kabel :-D hehe.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •