har høytallere/recievere sikringer som automatisk skur seg av?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

har høytallere/recievere sikringer som automatisk skur seg av?

Hei

Nå som jeg har kjøpt meg ns-555 så vurderer jeg å kjøpe en onkyo tx-sr607. Eneste jeg lurer litt på er at før i tiden hadde jeg et gammelt annlegg som ikke i sa ifra nå de ikke klarte er, og det endte til slut ikke særlig bra.

Det jeg lurer på er om det i nåtiden (5 år siden jeg har hatt anlegg) er noe form for sikringer som løser dette. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg lurer på om jeg kan kjøpre onkyo på fullt volum uten å skade høyttalerne. Ns-555 står oppført som nominell på 100 wat og max på 200 w. Jeg går ut ifra at onkyoen ikke klarer noe sånn i stereo.

Kan hend jeg er ute på tynn is her. Bare lurer

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henrikr
    Hei

Nå som jeg har kjøpt meg ns-555 så vurderer jeg å kjøpe en onkyo tx-sr607. Eneste jeg lurer litt på er at før i tiden hadde jeg et gammelt annlegg som ikke i sa ifra nå de ikke klarte er, og det endte til slut ikke særlig bra.

Det jeg lurer på er om det i nåtiden (5 år siden jeg har hatt anlegg) er noe form for sikringer som løser dette. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg lurer på om jeg kan kjøpre onkyo på fullt volum uten å skade høyttalerne. Ns-555 står oppført som nominell på 100 wat og max på 200 w. Jeg går ut ifra at onkyoen ikke klarer noe sånn i stereo.

Kan hend jeg er ute på tynn is her. Bare lurer
    Det er generelt bedre med en for stor forsterker enn en for liten, da høyttaleren lettere blir skadet av at forsterkeren overbelastes og vrenger/klipper.

Forsterkerne har sikringer, men de går ikke nødvendigvis fordi du overbelaster høyttalerne.

Du bør forøvrig aldri kjøre en forsterker på fullt volum, da vrenger den nesten garantert, da den ikke har noe å gå på når dynamikken i musikken krever enda høyere volum.

Så det korte svaret på spørsmålet ditt er vel egentlig Nei.
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi om en forsterker går på fullt volum og yter f.eks. 100w så har den en dynamisk effekt som er alt fra litt høyere til mye høyere avhengig av kvaliteten på forsterkeren.

Men når det er sagt så skal du litt opp i prisklassene for å kunne bruke en forsterker på maks uten at den vrenger. En "vanlig" forsterker vil forvrenge signalet før den spiller på maks pga for liten effekt på strømforsyningsbiten. Da sprenger du høyttaleren din.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar, grunnet til at jeg spør er rett og slett fordi jeg ikke akkurat er best på lyd. bilde har vært min greie, men på de annleggene jeg har prøvd/hørt, så har ikke turt å spille noe høyt fordi jeg er over nervøs for at noe skal gå galt.

men for bare sette meg noe å lære

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0