Ny høyttaler, SA Mantra 60 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 60
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Knudder
    Som nevnt i en annen tråd her så har jeg disse høyttalerne og kan skrive under på at de endrer karakter så det holder etter hvert som de får noen timer på nakken. Er knallfornøyd med hva de leverer nå med tanke på at jeg ikke har all verdens forsterker (gammel Denon PMA-915R og Squeezeboz som spiller flac-filer).

Kan varmt anbefale disse høyttalerne.

Mvh,
    Knut
    PMA 915 er ingen dårlig forsterker det selv om den er gammel.Var en meget bra serie til Denon. Hadde en selv for mange år siden

Newcomer Knudder sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    PMA 915 er ingen dårlig forsterker det selv om den er gammel.
    Slik lydopplevelsen er nå gir både forsterkeren og Mantra'ene meg stadig vekk aha-opplevelser for tiden, så forsterkeren gjør ikke skam på seg - langt ifra. Har hatt mye glede av denne.
    Jeg er likevel veldig nysgjerrig på hvordan det vil låte med en annen forsterker, og i hvilken grad det er på grunn av eller på tross av forsterkeren at lyden er såpass tilfredsstillende som den er nå. Så vi får se...

K

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har satt disse på ønskelisten som nye fronter. noen som har fått de i hus? er spent på om de gjør en god jobb på et normalt lydnivå, tilbringer vel flere timer i kino/soverommet om dagen, da det blir endel tv-serier, da er det greit og ha litt hørsel igjenn om noen år

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Testvinner

Mantra 60 ble nylig testet i L&B.

K

Newcomer DC-15 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har sammenlignet Mantra og Ranger? De koster det samme på soundgarden nå

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den venter ikke forgjeves...

Da var endelig (se under) mine Mantra 60 på plass og begyner å bli innspilt.

Kort oppsummering:
    Utrolig bra til prisen.
    Dansk design på sitt beste.
    Fungerer på alt fra Mozart til Red Hot Chili Peppers
    Stort tredimensjonalt lydbilde
    Dynamisk
    "organisk" gjengivelse av akustiske instrumenter
    kunne vært ennå mer oppløst og detaljert sammenlignet m f.eks Dali Mentor 6
    Bør prøvelyttes hvis man skal ha høyttalere i 10-20 tusen klassen +/-

Lang historie om hvordan de havnet i min stue og hvilke andre høyttalere som ble vurdert.

Historien starter i mars i år når jeg fikk penger "til overs" i forbindelse med et arveoppgjør. Endelig kunne jeg realisere ønsket om godlyd i stua uten å måtte skjele alt for mye til økonomiske begrensinger satt av familieøkonomien, men som det skulle vise seg, og som sikkert flere har erfart, er det ikke bare økonomien som kan sette begrensinger når man trenger aksept for hva som kan plasseres i stua. Uansett; Far frant fam et engere utvalg av CD'er og dro ut på lytterunde hos Tromsøs ikke alt for tallrike hifi-forhandlere.

Soundgarden hadde akkurat satt ned prisen på System Audio 1750 og det var første par ut. Stakk innom på vei hjem etter jobb, uten avtale, og fikk kjempeservice 1750 ble båret inn og koblet til Electrocompaniet CD/forsterkere (forøvrig utstyr skyhøyt over mitt budsjett). Joda absolutt brukbart og vel så det - det de gjorde gjorde de veldig bra, men stua vår er på drøyt 45m2 og jeg var litt skeptisk til om de klarte å fylle den. Etter en kort diskusjon med betjeningen der klar anbefaling var at de ville bli i minste laget, ble det alternativet forkastet. I forbifarten da jeg var på vei ut nevnte han at de hadde et par Dynaudio demohøyttalere som skulle selges "til en god pris". Der og da hadde jeg ikke tid og var vel og litt skeptisk - kanskje noe "dårlig" de ville bli kvitt? (Det viste seg senere at det absolutt ikke var slik, men mer om det senere).

Ruslet bort til HiFi Klubben og spurte om å få høre på "nye høyttalere til stua" - ikke noe problem, men jeg måtte avtale tid. Med to ansatte på jobb og ingen kunder i butikken framstod det som litt underlig, men jeg så ikke noe poeng i å krangle (jeg hadde uansett smått om tid selv) og avtalte tid en annen dag.

Tilbake på "klubben" etter et par dager var det tid for en runde med tre utvalgte;
    Dali Ikon 6
    Dali Mentor 6
    B&W CM9

Ble spilt på NAD (husker ikke akkurat hva, men i allefall var effekttrinnet C275BEE).

Ikon 6 var først ut - den gjorde det meste bra, men jeg noterte et par "problemer" i margen - den klarte ikke helt å få "liv" i Red Hot Chili Peppers "Suck my kiss" - det var som om noe av energien ble borte og på noen inspillinger virket det som om om bassen rotet det litt til for vokal/mellomtone. Jeg merket forøvrig ikke noe til den etter sigende litt "spisse"/"slitsomme" diskanten enkelte omtaler selv om jeg var litt ekstra obs på dette.

Så Mentor 6 - WOW! - Her kan vi snakke om klasseforskjell, kan ikke komme på noe negativt om denne (annet en prisen kanskje :-). Lydbildet vokste ut over høyttalerene og alt ble passert med stor selvfølge på riktig plass, energi der det skulle være energi og fløyel der det skulle være fløyel.

CM9 til slutt - den plasserte seg mellom de to Dali høyttalerene klart "bedre" enn Ikon 6, men, i mine ører, på langt nær så bra som Mentor 6 - den klarte ikke å formidle med samme energi og sprut og rotet også *litt* til i overgangen mellom bass og mellomtone på noen inspillinger.

Avsluttet med litt mere lytting til Mentor 6. Hadde de hatt de inne hvitt så hadde de sannsynligvis blitt med hjem, men med størrelsen de har hadde jeg en anelse om at disse i kirsebær (som vi ikke har noe av i stua ...) neppe ville bli mottatt med entusiasme av "den bedre halvdel".

Hmm - kanskje Mentor 5 tenkte jeg, der jeg ruslet litt slukøret bortover mot Soundgarden igjen. Jeg spurte om å få høre litt på demoparet (Dynaudio Focus 220 satt ned fra 22 til 10k ), men det ble litt amputert pga av andre kunder og diverse. "Lån dem heller med hjem og hør på dem i ro og fred" var rådet jeg fikk. Som sagt så gjort - dagen etter deponerte jeg 2000 og puttet høyttalerene i blien. Kjørte hjem og koblet opp. Jada! Nå ble det lyd i stua - ti tusen for disse nå gjør du et røverkjøp tenkte jeg med et stort glis rundt munnen. Glad og fornøyd tenkte jeg; "kanskje det var flaks at de ikke hadde Mentor i hvitt". Hvor lenge var Adam i Paradis? I dette tilfelle til han ble oppmerksom på "Evas" reaksjon på Focus 220 i "Rosewood". Det er jo et pent lite møbel forsøkte jeg meg, men uten særlig suksess. Selv ikke hjelp fra junior på 6 - "Pappa e det ikkje du som har betalt høyttaleran" - "jo" - "da e det vel du som kan bestæmme korsjen dæm skal se ut" - "jo, men dæm skal jo stå i stua så alle må jo like dæm og ho mamma syntes ikkje dæm va så fin" - ...tenke... "når ho mamma blir stor så kanskje du får lov til å bestæmme litt mer". Steminga ble bedre, men høyttalerne var likevel ikke særlig velkommen.... :evil:

Dagen etter troppet jeg slukøret opp hos Soundgarden og leverte høyttalerene tilbake og sa jeg trengte noe som både var akseptabelt interiørmessig og som var bra lydmessig. "Prøv Mantra 60"! Selv om det egentlig var slutt på messetilbud fikk jeg et godt tilbud. Som den intelligente leser du er vet du jo at de falt i smak og ble satt i bestilling - i hvitt!

Dette var altså i slutten av mars. "De er nok ikke i butikken før en stund etter påske - System Audio har har solgt mer enn de klarer å produsere". Ja, ja tenkte jeg, kan jo være greit å få fadesen med "de mørke kassene" litt på avstand før jeg kommer trekkende med noe nytt. Lite ante jeg hvor lenge etter påske de skulle komme.

I mellomtiden måtte min Denon AVR 1905 få litt hjelp - det var litt mye å forlange at den skulle yte Mantraene rettferdighet. Først ble det handlet effekt - Rotel RB-1562 fra L-sound, så var planen en DAC + preamp med prosessor pass-through, men så dukket det opp en Marantz SR 6003 på avtorget og jeg tenkte at "pure audio" på denne kombinert med Rotelen burde bli bra. At den er "altetende" over hdmi inklusive dsd (SA-CD) gjorde at jeg kunne rydde kraftig i kabelsalaten. Litt nervøs begynte jeg å bli - jeg hadde nå kjøpt høyttalere, reciever og effekt uten å ha prøvd noen av dem sammen... Det varte og det rakk og Mantraene lot vente på seg - først siste uka i juni :shock: fikk jeg en etterlengtet tekstmelding om at de var kommet. Kjapp tur for å hente - koble opp i nattens mulm og mørke ..... Godkjent

Den venter ikke forgjeves som venter på noe godt!

PS.
    Forøvrig stod Dynaudio Focus 220'ene i butikken fremdeles - helt utrolig at de ikke er solgt. Et røverkjøp for 10 lapper....

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med kjempehøyttalere! 8)

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OddB
    Gratulerer med kjempehøyttalere! 8)
    Takk, takk!

Regner med de blir stående noen år i stua. Mulig jeg må se meg om etter ny SA senter også, i hvertfall hvis det skal høres på musikk i 5.1 - for film klarer jeg meg fint med den jeg har (Qln 602 mkII).

Newcomer Petter-S sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Soundgarden har diverse tilbud. Vurderer SA Ranger, men ser at Aura 60 får varm omtale. Valgets kval. Hvordan er disse to i forhold til hverandre. Er Aura en oppdatert Ranger? Virker som om Ranger fases ut. De hadde ikke en enste modell inne for prøvelytting da jeg var innom.

Edit. Jeg så visst feil. Forvekslet Aura med Mantra. Nå er jeg virkelig usikker

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mantra 60 "erstatter" 1750. Ranger master er erstatteren til Ranger.
    Jeg *tror* Ranger til 10k er et "bedre kjøp" enn Mantra 60 til 15.

I mine ører er M60 en god del bedre enn 1750.
    Veldig lenge siden jeg hørte R så skal ikke gi råd utover at du bør få hørt før du kjøper.
    Husk å sjekke leveringstid...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter spent på mine Mantra 60 som kommer i uka nå !

Gleder meg sykt å håper de leverer varene !
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er mine Mantra 60 til innspilling. Er storfonøyd så lankt. De ga meg en del mer musikalitet enn mine forrige høyttalere. Det eneste svake punktet for meg blir en litt kvass mellomtone på noe vokal, saksofon og S-lyder, regner med dette kan tweakes med rett DAC å forhåpentligvis en bedre og mer riktig forsterker

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal teste ut disse jeg også. Kandidat nr.1 til stuekinoen i det nye huset. Teamet opp med 2 svs sb12-nsd tipper jeg og emotiva forsterkeri.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser Soundgarden bruker Hegel på Mantra 30 og 60

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    ser Soundgarden bruker Hegel på Mantra 30 og 60
    Snuser på H70 / H100 til mine
    Pene og lekre forsterkere dette, ikke er det feil med integrert DAC heller.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte Mantra60 og 30 på Soundgarden i Bergen, Mantra60 + Hegel 200 imponerte stort. Hørte Mantra30 og Hegel 70 eller 100, litt mindre lyd men overraskende bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller gå for dette tilbudet:
    Hegel H1 Special Edition Integrert forsterker | Soundgarden

Virkelig et kupp til prisen!
    Selv er meg meget fornøyd med denne forsterkeren til mine Mantra 60.

Fikk låne en Lyngdorf TDAI 2200 til 35.000 av en kollega i noen uker forleden. Denne forsterkeren låt altfor klinisk etter min smak. Det tok ikke lang tid før savnet etter den gode, varme Hegel-lyden ble for stort og jeg byttet tilbake!
    System Audio Mantra 60 - Hegel H1SE - Hegel CDP2SE - Audiolab M-DAC - Nordost Blue Heaven

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DJDAN
    Eller gå for dette tilbudet:
    Hegel H1 Special Edition Integrert forsterker | Soundgarden

Virkelig et kupp til prisen!
    Selv er meg meget fornøyd med denne forsterkeren til mine Mantra 60.

Fikk låne en Lyngdorf TDAI 2200 til 35.000 av en kollega i noen uker forleden. Denne forsterkeren låt altfor klinisk etter min smak. Det tok ikke lang tid før savnet etter den gode, varme Hegel-lyden ble for stort og jeg byttet tilbake!
    Surfet litt å kom nettop over denne ja. Mulig denne og en Hegel DAC kan bli en vinner

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Mantra 60 og har hatt både Hegel H70, H100, H200, samt NAD M3 og ECI 5 mkII på hjemlån over de siste par ukene, og alle ble kjørt i spann med HD10 DAC'en. Jeg sliter dessverre med akustikken i stuen min, så jeg må jeg må få litt kontroll over den før jeg bestemmer meg endelig.

H200 og H100 gir virkelig liv i musikken, og H200 og NAD M3 ga et herlig trøkk. Til tider kanskje i meste laget faktisk - ref. akustikkproblemer. Disse krever kanskje mer avstand fra vegger til høyttalerne enn jeg kan avse.

ECI 5 mkII havnet litt imellom disse to og er en fin forsterker, men den krever en ny tv/stereobenk pga bredden og klarer ikke forsvare prisen.

H70 er det prismessig fornuftige valget, men jeg vil ha litt mer trøkk i de nedre tonene, og da blir H100 et mer naturlig valg. Med HD10 blir derimot prisen veldig nær en H200/HD10-combo, så da er valgets kvaler der, for jeg må innrømme at det er H200 jeg helst vil ha hvis jeg klarer å dempe noe av klangen i rommet.

NAD M3 har et lite ess i ermet ettersom den lar meg justere lydbildet (pros & cons), men den låter også litt mer avrundet enn H200. Har planer om en ny test av to-tre av forsterkerne når jeg har fått gjort noe for å dempe refleksjoner, etc.

Holder dere oppdatert på valget, men spør gjerne hvis dere lurer på erfaringene jeg har gjort meg så langt.

K

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Megawatt
    Skal teste ut disse jeg også. Kandidat nr.1 til stuekinoen i det nye huset. Teamet opp med 2 svs sb12-nsd tipper jeg og emotiva forsterkeri.
    Det blir nok helt topp!!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •