CW, Proson osv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation CW, Proson osv

Hei

Har nå tenkt å anskaffe meg et par store gulv høytalere MEN hva skal jeg velge?

Har en electrocompaniet aw-100 effektforsterker som skal drive disse høytalerne.

Men så kommer spørsmåla, hva skal jeg hvelge for å få mest trøkk og finest lyd oppgradering av forsterker for bedre høytaler er uaktuelt, høytalerne må kunne dras på effekforsterkern min

Har bare sett disse på markedet. CW cls-215 og Proson 215

er det flere høytalere i denne klassen? minimum 212

Mvh Simen Iversen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Cv 215 er morsomme høytalere, med mye trøkk fra bassene. Men lydkvaliteten er ikke så veldig god, mellomtone og diskant har en tendens til å drukne i all bassen. Hadde det vært en ide med litt mindre høytalere med bedre lydkvalitet + sub?

Ta en demorunde og se hva du synes, kan nesten garantere at etter en demo med CV 215 kommer du til å forlate HFK med et stort smil (jeg gikk i alle fall hjem med et stort smil).

Disse bure også levere godt med trøkk fra bassen:
    - Dali Concept 10(2x10").
    - JBL ES100(2x10").

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ihvetfall fraråde deg Proson 212 og 215RR! Spiller helt forferdelig, de fleste Cerwin-Vega modeller spiller "mye penere" enn disse + at f.eks CLS-215 spiller mye høyere og mere basstrøkk.

Sjekk ut merker som Cerwin-Vega, JBL, Klipsch osv.
    Du får mange modeller av Klipsch på bruktmarkedet med store basselementer som ikke tømmer lommeboka

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De proson høyttalerene spiller ikke forferdelig. Etter min mening er de bedre LYDmessig enn det nyere av cv. Samtidig så ser de faktisk flotte ut.
    Var selv og hørte på cls 215 her om dagen. Lyden var ikke dårlig, men jeg følte at bassene ikke ga nok DB før de ikke ville mer. HFK i sandnes bruker 2x2,6kw på de.

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sykt enig med dj-vega. De spiller ikke forferdelig i det hele tatt. I den tiden jeg hadde Proson HFC10 Mk2 grusa jeg en kompiss sine CV'er. Husker ikke hvilken model, men kosta 5000 spenn for et par på hifiklubben ellerno.

Proson 212 spiller en del bedre enn 215 tho. Kan anbefale deg det til partybruk å veldig høytspillende kvelder, dog skal du ha den veldig fine lyden bør du nok satse på noe annet enn både Proson og Cerwin Vega.
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt malurt i begeret: Jeg synes at Electrocompaniet AW-100 blir for veik til så krevende høyttalere som er nevnt her. At store Cerwin Vega og Proson er lettdrevne, er bare en papirmyte - i virkeligheten trenger begge disse masse krefter for å spille med overbevisende trøkk på høyt volum. Min AW-100 slipper ikke til på noe større enn et par stativhøyttalere - og strengt tatt synes jeg at den har mer enn nok med det. Men det er nå mine ører, det.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er jo forsåvidt lettdrevne i det at de slipper gjennom masse strøm. Men dette krever jo også at forsterkeren kan levere masse strøm.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EC AW-100 er forsåvidt strømsterk og alt det der - i teorien - men det er ikke en forsterker som jeg ville ha anbefalt å bruke til det formålet som trådstarter indikerer. Men så er jeg en enkel sjel. Over 40 år med hifi har lært meg at store forsterkere til små høyttalere er mye morsommere enn det omvendte. EC'en min tåler ikke mye motgang før det høres at den sliter med å få sving på store høyttalermembraner. Det blir fort grøtete og lite punch.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    EC AW-100 er forsåvidt strømsterk og alt det der - i teorien - men det er ikke en forsterker som jeg ville ha anbefalt å bruke til det formålet som trådstarter indikerer. Men så er jeg en enkelt sjel. Over 40 år med hifi har lært meg at store forsterkere til små høyttalere er mye morsommere enn det omvendte. EC'en min tåler ikke mye motgang før det høres at den sliter med å få sving på store høyttalermembraner. Det blir fort grøtete og lite punch.
    Den filosofien deler jeg med deg. Dessverre så ser det ut til at endel pushere ikke gjør det og lurer folk til å kjøpe en liten forsterker til et par store "lettdrevne" høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt i deg siste på å skaffe meg enda en effektforsterker av samme sorten å brokoble de (går det an? har hørt at folk har gjort det men)

Da vil de nokk klare å hanskes med noe stort eller tar jeg feil?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan AW100 brokobles? Folk bruker ofte CV A2.6KW2 på CLS-215. Og gjerne to stykker også. De yter 2x700watt i 4ohm som CLS-215 er på. Det sier litt om hva disse høyttalerne trenger av strøm.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge min brukermanual for AW-100 DMB, kan denne brokobles. Manualen min sier ingenting om hvor mange Watt man får ut av dette.

Men obs! det ligger ett eller annet og murrer i bakhodet om brokobling og høyttalerimpedans som man må være forsiktig med - jeg er bare ikke kar om å komme på hva. Det var noe med halvparten - eller var det det dobbelte?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som regel så må impedansen være det dobbelte hvis en brokobler, f.eks. minimus 4ohm i stereo og minimum 8ohm i brokoblet modus. Men EC har jo tradisjonelt vært rimelig stabile på lav last.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Kan AW100 brokobles? Folk bruker ofte CV A2.6KW2 på CLS-215. Og gjerne to stykker også. De yter 2x700watt i 4ohm som CLS-215 er på. Det sier litt om hva disse høyttalerne trenger av strøm.
    Cls-215 er spesifisert til 400w kontinuerlig og 500w max.
    Kombinasjonen av 2x CV a2.6kw2 er faktisk imponerende.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Proson R63 MKII bør nevnes som et billig og bra alternativ.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •