Nye fronter - XTZ 99.36 vs Ma rs6??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye fronter - XTZ 99.36 vs Ma rs6??

Heisann
    Har bestemt meg for å kjøpe nye fronter snart,og har studert litt hit og dit,og kommet frem til at valget står mellom MA RS6,og XTZ 99.36 pianolakk

XTZ'ene er jo noe dyrere,men ser at begge kanditatene har fått veldig mye skryt!

Så spørsmålet er vel hva dere tror vil passe mitt oppsett best?
    Høytalerne må stå ganske tett på bakvegg(ca 25cm),og de skal drives av pio lx 51 som pre,og Rotel rb 1562 som effekt!( 2x100w v. 8 ohm)
    Blir brukt både til film og musikk,med hovedvekt på musikk!

Hva mener folket??
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan i alle fall gi 99.36 meget gode skussmål, men de trenger effekt for å få skikkelig kontroll på bass/mid. 100 ekte W fra Rotelen burde nok vekke de bra til live. Selv har jeg en Rotel 1075 (5x120W) på disse - og det synest jeg fungerer meget bra.

Angående plassering er det nok ikke optimalt med 25cm til bakvegg, men jeg har ikke så mye mer selv (30-35cm) i et lite rom (13m2). Du kan kontrollere bassen nokså bra med skum-pluggene samt jumpere. Jeg har i tillegg dempeplater, som hjelper med akustikken.
    Har B&W 603 også (omplassert nå), og ingen tvil om at 99.36 blåser de bort.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, nei og atter nei.
    Dette må du ikke finne på. 25cm er alt for lite til XTZ 99.36 som har bassporter på baksiden. Du vil få masse bassproblemer og det er også uheldig for øvre frekvens området. Det er ikke tilstekkelig at du plugger igjen portene og senker db i bassen. Her tror jeg lyttetretthet vil fort inntreffe.

MA RS6 har porten på framsiden og da vil i alle fall fungere mindre dårlig, men denne høyttalerne kom nok heller ikke til sin rett med en sånn plassering.

Du er mye bedre tjent med å kjøpe en høyttaler som er beregner til å stå tett på frontveggen. Jeg har ikke oversikten over hvilke som finnes, men en populær høyttaler som får mye skryt er svenske Larsen:
    Høyttalere

Larsen - That sounds beautiful
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!
    Hørtes ikke spesielt lovende ut dette nei
    Men virker uansett som i dette tilfellet så blir Monitor Audio rs6 den som passer best da,siden den har bassport foran! Så vidt jeg har skjønt,så er heller ikke disse like kravstore på elektronikk som xtz,for å spille bra!

Så får jeg heller prøve og jobbe litt ang plasserig (smiske med husfruen

Andre innspill?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns du skal ta en prat med fruen. Du må da få lov å plassere høyttalerne der de låter best, og ikke der de "tar minst plass".

Du har uansett plukket ut to meget gode kandidater. Jeg har hørt begge opptil flere ganger og begge imponerer. Rs6 er en del smalere da de har 6" bass istedetfor 6,5" men de har et imponerede stort lydbilde fordet. 99.36 stiller med Seas excel mellomtone og bånddiskant og låter stort og flott.

Du har jo all forutsetning til å få det til å låte bra med en rotel effekt - dersom du får lov å dra de ut fra veggen til lyden sitter.

Hvor langt er det mellom front og bakvegg?

Mine Focal har kun bassport foran og lyden sitter når jeg drar de ca 40cm fra bakveggen. Jeg har ca 3,6 meter mellom front og bakvegg.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shpongle
    Jeg syns du skal ta en prat med fruen. Du må da få lov å plassere høyttalerne der de låter best, og ikke der de "tar minst plass".

Du har uansett plukket ut to meget gode kandidater. Jeg har hørt begge opptil flere ganger og begge imponerer. Rs6 er en del smalere da de har 6" bass istedetfor 6,5" men de har et imponerede stort lydbilde fordet. 99.36 stiller med Seas excel mellomtone og bånddiskant og låter stort og flott.

Du har jo all forutsetning til å få det til å låte bra med en rotel effekt - dersom du får lov å dra de ut fra veggen til lyden sitter.

Hvor langt er det mellom front og bakvegg?

Mine Focal har kun bassport foran og lyden sitter når jeg drar de ca 40cm fra bakveggen. Jeg har ca 3,6 meter mellom front og bakvegg.
    Det er omtrent samme avstand som hos deg! Det som er litt dumt er at de må stå mot en "halv" delevegg mellom stue og kjøkken,og at den ene ikke får noen skikkelig bakvegg bak seg - den andre inni hjørnet! Vet det ikke er ideelt,men det må nesten bli sånn(er faktisk ikke bare fruen sin feil )

Ser at rs6 har bassport både foran og bak,og den bak kan vel tettes - derfor tenkte jeg at det kansje ikke ble så ille likevel! Har idag patos 410mkII,og de har porten foran,og de spiller faktisk ganske bra med bass syns jeg!

Siden det er sånn som det er,så virker det kansje som MA sine kan passe bedre enn XTZ sine? Mer plasseringsvennlig kansje? Og heller ikke så kravstore på effekt?

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Det er omtrent samme avstand som hos deg! Det som er litt dumt er at de må stå mot en "halv" delevegg mellom stue og kjøkken,og at den ene ikke får noen skikkelig bakvegg bak seg - den andre inni hjørnet! Vet det ikke er ideelt,men det må nesten bli sånn(er faktisk ikke bare fruen sin feil )

Ser at rs6 har bassport både foran og bak,og den bak kan vel tettes - derfor tenkte jeg at det kansje ikke ble så ille likevel! Har idag patos 410mkII,og de har porten foran,og de spiller faktisk ganske bra med bass syns jeg!

Siden det er sånn som det er,så virker det kansje som MA sine kan passe bedre enn XTZ sine? Mer plasseringsvennlig kansje? Og heller ikke så kravstore på effekt?
    Ja stua er alltid en utfordring, men det er jo fullt mulig å få god lyd i en stue som er rar også. Hørte noen stativhøyttalere (Tannoy Sixes) hvor høyre høyttaller spilte nesten uten bakvegg. Kjøkkenet var bak frontveggen. Og de spilte så dypt og fyldig at det var helt rått!

Begge høyttalerne du nevner har jo flere bassporter så du kan tune dem, men det vil kanskje være lettere med ma sine.

Begge låter åpent og farger ikke lyden med for mye bass eller lignende. Alikevel låter de jo forskjellig. Prøv å få hørt på begge...

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    99.36 er gode høyttalere, men mine måtte (hele) 60 cm ut fra vegg før jeg fikk stram lyd på bassen. Men mye kan gjøres med plugger og terminaler. Jeg vil tro at ulempene med forskjell på høyttalernes plassering vil kunne løses med romkorreksjon i receiveren.

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt RS6 og har noen 99.36 nå. Synes RS6 var en del bedre på mellomtone og diskant, så sitter å lurer på om byttet var så lurt. Siden RS6 har bassport foran i tillegg ville nok jeg valgt RS6.

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av St3ffaN
    Har hatt RS6 og har noen 99.36 nå. Synes RS6 var en del bedre på mellomtone og diskant, så sitter å lurer på om byttet var så lurt. Siden RS6 har bassport foran i tillegg ville nok jeg valgt RS6.
    Ser av din signatur at du bruker Yamaha RX-V1900 som eneste? forsterker på dine 99.36 høyttalere. Da kan jeg forstå at du ikke er helt fornøyd. De trives veldig godt med litt krefter, og etter at jeg fikk på Meridian 557 sluttrinnet åpnet de seg virkelig opp. Innbiller meg at MA går for å være noe mer lettdrevne. Vet ikke om du bi-amper (det kan man i alle fall med 3900), men det kan sikkert hjelpe noe.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for alle tilbakemeldinger! Kom faktisk hjem med et par MA RS6 nå i natt! Var og hørte på dem på Hifi huset på onsdag,og ble såpass frelst at jaggu havna de inni lastebilen:grin: (Fikk det plutselig veldig travelt med å komme meg hjem,hehe) Har fått koblet de opp i dag,og så langt må jeg si det høres veldig bra ut! Og bedre blir det vel etter litt innspilling sikkert!

Noen som har erfaring ang. innspilling av disse? Er det noen forandring etterhvert?

Grunnen til at jeg havnet på disse,var at jeg som nevnt her,hørte at de ikke var så kravstore på forsterker,og at de har bassport foran!
    At de var en god del billigere gjorde jo heller ikke noe:grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med nye høyttalere. Du holder kanskje på med innspilling ennå, men du får si noen ord om hvordan det låter etterhvert

Jeg vurderer også disse to høyttalerene, men har ikke fått hørt dem ennå. Skal snart på ferie, så satser på å ta en tur og lytte da. Noen som har en formening om RS6 kan passe klangmessig sammen med en Denon AVR- 3803?

Utifra det jeg leser så er kanskje Denonen for kjip i forhold til XTZ 99.36. Jeg har dog en Hypex UCD400 effektforsterker som kan benyttes evt. Noen som har tro på den komboen?

Kupper tråden din litt, men siden du har tatt valget ditt, så håper jeg det er i orden

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger til litt flere opplysninger:
    Stuen er ca 23m2, og høyttalerne blir plassert opptil 40cm fra bakvegg. Høyre front er ca 50cm fra sidevegg, venstre front har 200cm til sidevegg. Annlegget blir brukt ca 70/30 på film/musikk.

Det var ikke så veldig mye svar på forrige post, så jeg legger enda en kombinasjon på bordet. Hva med MA rs6 og emotiva xpa-3? Da blir også senterkanalen i serien kjøpt inn.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tokki
    Legger til litt flere opplysninger:
    Stuen er ca 23m2, og høyttalerne blir plassert opptil 40cm fra bakvegg. Høyre front er ca 50cm fra sidevegg, venstre front har 200cm til sidevegg. Annlegget blir brukt ca 70/30 på film/musikk.

Det var ikke så veldig mye svar på forrige post, så jeg legger enda en kombinasjon på bordet. Hva med MA rs6 og emotiva xpa-3? Da blir også senterkanalen i serien kjøpt inn.
    Har fått spilt en del på mine RS 6 nå,og må si jeg er veldig fornøyd! Alt lyder veldig detaljert,og må si jeg er imponert over bassen i disse "små" høytalerne,enda de langt fra står optimalt plassert her i stua! Den ene står i et hjørne,med kun 25 cm til bakvegg og 15 cm fra sidevegg,men med litt "toe in"! Den andre står kun med et cd-stativ til bakvegg! Men jeg syns de låter stor uansett! Så jeg vil påstå disse er ganske plasseringsvennlige,plus at de ikke er så kravstore på forterker som det kan virke for at XTZ'ene er!
    Så med dine forutsetninger,bør det hvertfall bli like bra som her hos meg

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med det jeg tror er en knall høyttaler!

Jeg har selv kunne tenkt meg å prøve disse,selv om jeg nå er kjempefornøyd med de nye JBL`ene mine.

En annen ting jeg vil bare legge til,om du er godt fornøyd nå,så ser det ut til at du blir mye mer fornøyd etter hvert(Mange omtaler og kjøpere har nevnt dette med innspilling av dem).Disse har ganske lang innspillingstid.Så tror du skal høre enda mer forbedring etter 200-300 timer.Da har du sikkert enda dypere bass også,for disse skal jo levere ganske imponerende etter størrelsen.

Kom med litt tilbakemeldinger senere da.Kos deg!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •