Spytte inn 15-20 tusen i nytt anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spytte inn 15-20 tusen i nytt anlegg

Jeg er så og si nybegynner med HiFi, men har lenge ønsket meg et skikkelig anlegg i motsetning til den lille boomblasteren jeg har på rommet. Som tittelen sier, så har jeg planer om å spytte inn en 15-20 tusen i nytt anlegg og lurer derfor hva jeg må tenke på når jeg skal kjøpe dette anlegget.

Det jeg tenkte var å enten kjøpe to gulvstående høyttalere kombinert med en sub. Eller kjøpe noe a la Cerwin Vega hvor jeg ikke trenger en sub med det første.

Anlegget skal brukes så og si kun til musikk, og da elektronisk musikk. Dette er da elektronisk musikk med ganske detaljerte lydbilder og derfor vektlegger jeg en god dybde i lydbildet samtidig som bassen trykker godt.

Samtidig har jeg også lyst til å ha et anlegg som tåler mye volum. Jeg er helt klar over at jeg må gjøre noen kompromisser angående lydbilde mot volum. Og da heller jeg mot å vektlegge volumet foran lydbildet. Tror jeg vektlegger det i 40 % lydbilde og 60% volum.

Så til slutt, med dette sagt, hva bør jeg sjekke ut av merker, og generelt, hva bør jeg ha i bakhodet når jeg kjøper anlegget?

Setter stor pris på hjelp her.

Mvh
    Aleksander

EDIT: Skal også nevnes at jeg skal ha en forsterker her også.

Newcomer POSEN sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    298
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen!

Er du åpen for å kjøpe brukt?

Det er viktig å huske på at det finnes så mye mer enn CV og Hifiklubben.

Hvor stort er rommet anlegget skal stå i?

Har du vært og hørt på noen merker og modeller, og er det en spesiell type lydsignatur du liker spesielt godt? Det mest nyttige du kan gjøre er å ta en lytterunde eller to og høre på forskjellige anlegg.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Al X
    Jeg er så og si nybegynner med HiFi, men har lenge ønsket meg et skikkelig anlegg i motsetning til den lille boomblasteren jeg har på rommet. Som tittelen sier, så har jeg planer om å spytte inn en 15-20 tusen i nytt anlegg og lurer derfor hva jeg må tenke på når jeg skal kjøpe dette anlegget.

Det jeg tenkte var å enten kjøpe to gulvstående høyttalere kombinert med en sub. Eller kjøpe noe a la Cerwin Vega hvor jeg ikke trenger en sub med det første.

Anlegget skal brukes så og si kun til musikk, og da elektronisk musikk. Dette er da elektronisk musikk med ganske detaljerte lydbilder og derfor vektlegger jeg en god dybde i lydbildet samtidig som bassen trykker godt.

Samtidig har jeg også lyst til å ha et anlegg som tåler mye volum. Jeg er helt klar over at jeg må gjøre noen kompromisser angående lydbilde mot volum. Og da heller jeg mot å vektlegge volumet foran lydbildet. Tror jeg vektlegger det i 40 % lydbilde og 60% volum.

Så til slutt, med dette sagt, hva bør jeg sjekke ut av merker, og generelt, hva bør jeg ha i bakhodet når jeg kjøper anlegget?

Mvh
    Aleksander
    Hei

Kan gi deg et veldig godt råd; ikkje kjøp for store høyttalere dersom rommet er under ca. 20kvm2.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av POSEN
    Hei og velkommen!

Er du åpen for å kjøpe brukt?

Det er viktig å huske på at det finnes så mye mer enn CV og Hifiklubben.

Hvor stort er rommet anlegget skal stå i?

Har du vært og hørt på noen merker og modeller, og er det en spesiell type lydsignatur du liker spesielt godt? Det mest nyttige du kan gjøre er å ta en lytterunde eller to og høre på forskjellige anlegg.
    Takk for raskt svar!

Jeg har mest lyst til å kjøpe nytt da jeg finner det som en liten sikkerhet (selv om jeg vet det ikke trenger å være det). Rommet det skal stå i er soverommet mitt til hverdags, men jeg vil at det skal kunne fylle et større rom også, kanskje en 70-100 kvm.
    Dette med lydsignaturer er jeg ikke sikker på.

fordfiesta, takk for tipset

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til elektronisk musikk er dypbass ofte viktig. Det taler for subwoofer løsning. Man bør helst to subwoofere for å jevne ut stående bølger. Cerwin Vega gi etter min mening altfor dårlig og udefinert bass.
    Jeg foreslår en løsning med XTZ som gir mye for pengene. Det sprenger budsjettet ditt litt, men budsjett er jo til for og sprenges. 8)

Stativhøyttalere på toppen av suber:
    XTZ 99.26 W10.17 P

Subamp:
    XTZ Sub Amp 1

Forsterker til 99.26:
    XTZ Class A100 D3, Sort
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    298
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støtter ditt forslag orso!

Trenger trådstarter kilde også?

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har XTZ selv, men til ditt bruk tror jeg at jeg villa valgt noe fra Klipsch, RF 82 eller noe sånt, med en kraftig forsterker.. RF 82 spytter godt med bass, så det er ikke sikkert at du da trenger en sub... Noe å ha i tankene...

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første jeg tenkte på da jeg leste tråden, Klipsch må jo være tingen!
    Glem CV! foreløpig, mener nå jeg.
    Få en demo på RF-82 eller 63, men elektronikk som passer lommeboken :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar!

Jeg har mest lyst til å kjøpe nytt da jeg finner det som en liten sikkerhet (selv om jeg vet det ikke trenger å være det). Rommet det skal stå i er soverommet mitt til hverdags, men jeg vil at det skal kunne fylle et større rom også, kanskje en 70-100 kvm.
    Dette med lydsignaturer er jeg ikke sikker på.

fordfiesta, takk for tipset
    70-100 kvm?!? nå ble jeg svært nysgjerrig på hva slags hus/leilighet/slott du bor i som har så store enkeltrom!?!?

Active Dali B5005 sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ¨Har du tenkt på concept 8-10.Der får du detaljert lyd samtidig med et kraftig trøkk
    Jeg ville ikke gått for CW da på grunn av de har kansje mye bass,MEN Du får ikke serlig detaljert lyd.Klipsch er også et godt anterlativ!
    Lykke til videre!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Concept 8 til 8000kr og NAD C375BEE til 10000kr burde gi bra volum og trykk.

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evt Concept 10 med tilsvarende elektronikk :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Hører en del på elektronisk musikk som bla: Infected Mushroom( ganske krevende musikk) og Xploding Plastix. Har selv B&W DM683, og disse er verdt en demo på HFK. 683 passer etter min mening ganske bra til slik musikk. FST mellomtonen er fantastisk og utvider lydopplevelsen.

683 + forsterker kommer mest sansynlig på litt over 20k, men det er verdt de ekstra kronene.

PS. Disse høytalerne trenger litt effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cobalt
    70-100 kvm?!? nå ble jeg svært nysgjerrig på hva slags hus/leilighet/slott du bor i som har så store enkeltrom!?!?
    Går mer på dersom jeg skal bruke anlegget på en fest i et lite lokale

Men orso nevner stativhøyttalere. Jeg vil da tro gulvstående er bedre enn stativhøyttalere? Og Posen, hva mener du med kilde?

Og tusen takk for svar her. Skal gå igjennom litt grundigere imorgen, akkurat nå er det natta for min del.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men orso nevner stativhøyttalere. Jeg vil da tro gulvstående er bedre enn stativhøyttalere?
    Det er jo stativhøyttalere på toppen av subwoofere. Dette vil gi langt mer og bedre bass enn en gulvstående. I tillegg får du gode justering muligheter til bassen og det har enormt mye å si. Stativhøyttalerne XTZ 99.36 går ned til ca. 40Hz. Subene vil gå ned til rundt 25Hz. Det kan du bare glemme med høyttalere som Klipsch e.l. Klipsch har derimot en ekstra basskul i mellombassen som mange liker. Jeg tror musikk som Infected Mushroom trenger høyttalere som kan gjengi dypbass. Det er ofte mikset inn mye dypbass til electronica. Dette mister du hvis du ikke har sub.
    Klipsch er en høyttaler som kler pop, rock og film godt. XTZ er en mer nøytral høyttaler som fungerer som en veldig god allrounder. Hva du foretrekker, må du finne ut selv. Godt mulig Klipsch er en høyttaler du vil like, men jeg holder et klart knapp på XTZ.

De andre alternativene som nevnes her (B&W og Dali) er etter min mening ikke i nærheten av kvaliteten til XTZ.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    morsomme nye høyttalere med mye bass og bånn

Mark & Daniel

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg oppgraderte for ca 17.500 i februar.

ente opp med onkyo 606 og audio pro høytalerpakke. (se signatur)

meeeget fornøyd! hørte mye forskjellig, men ingen slo høytaler i lydkvalitet.

TonArt • Audio Pro Blue Diamond Høyttalerpakke
    (prisen er ikke helt riktig, mener jeg)
    jeg byttet også ut bakhøytalerene i noen mindre høytalere.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    298
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og Posen, hva mener du med kilde?
    Med kilde mener jeg CDspiller, eventuelt DAC for avspilling digitalt fra PC/mediaspiller. Dersom du allerede har noe slikt på plass som er brukandes er jo ikke det noe å tenke på.

Bor du i nærheten av en av HiFiklubbens butikker? I så fall kan du jo få en demo av noen av modellene som er nevnt (Dali concept+ B&W 683) og finne ut om du liker lyden disse gir.

Audio pro er jo også et godt forslag da de er semiaktive (de har en egen innebygget effektforsterker som driver basselementet).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av POSEN
    Med kilde mener jeg CDspiller, eventuelt DAC for avspilling digitalt fra PC/mediaspiller. Dersom du allerede har noe slikt på plass som er brukandes er jo ikke det noe å tenke på.

Bor du i nærheten av en av HiFiklubbens butikker? I så fall kan du jo få en demo av noen av modellene som er nevnt (Dali concept+ B&W 683) og finne ut om du liker lyden disse gir.

Audio pro er jo også et godt forslag da de er semiaktive (de har en egen innebygget effektforsterker som driver basselementet).
    Jeg er hobby DJ, så har en meget god kilde vil jeg si i form av CD spiller til 7000 og mixer til 6000, begge pioneer.

Og ja, skal se å sjekke ut HiFiklubben snart, bor rett utenfor Drammen. Men dersom jeg skulle være interessert i å sjekke Klipsch, XTZ og andre merker HiFiklubben ikke markedsfører, hvor må jeg dra da?

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mvh
    Aleksander

EDIT: Skal også nevnes at jeg skal ha en forsterker her også.

Når jeg leser dette innlegget lukter det Klipsch Lange veier spørr du meg. Da kan du guffe på høyt og få masse trykk, uten at noen ting forvrenger seg. Til slik musikk du hører på vil jeg anbefale RF-82 i denne prisklassen. Den koster ca 10 lapper ny. Vet ikke om du skal ha cd spiller eller dac osv, men på forsterker delen liker Klipsch litt varm klang, da klipsch i utgangspunktet er litt kald i klangen.

Mange rørforsterkere er veldig bra på klipsch, da disse ofte har denne varme klangen. Andre transistor forsterkere som ofte ( ikke alle modellene ) heller mot det varme er f.eks Mcintosh, Electrocompaniet, Vincent ( hybrid ) , Rotel, Xindac og Parasound.

Hadde jeg vert deg, og om du hadde gått for denne høytalleren, hadde jeg sett rundt på bruktmerkedet etter forsterker. Det dukker f.eks i ny og ne opp noe Parasound eller Rotel på torget i den prisklassen du ser etter.

Men viktigst av alt, prøv å få en demo på disse høytalerene om du kan. Klipsch er litt sånn elsk eller hat. Men flere som elsker de enn hater de vell og merke . Klipsch spiller også bra med Yamaha Receivere, så om butikken du evnt går i for å høre har det, kan du gjerne prøve de på en av de kraftige Yamaha receiverene for å få ett intrykk.

maddie.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •