Stativhøgtalere til ca 6K. TIPS?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 64
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stativhøgtalere til ca 6K. TIPS?

Hei:-D

Har hørt att en med stativhøgtalere kann få mye godlyd for pengene

Tenker da på mest godlyd for pengene og en så detaljert høgtaler som mulig til prisen. Det skall være ett annlegg nr 2. og derfor blir det stativhøgtalere til ca 6K.

Er glad i god og stram fin bass, men det må også være gode egenskaper og detaljer i mellomtone/diskant. Få frem vokal, instrumenter på en open og ekte måte. Samtidig skille instrumenter bra fra hverandre og gjerne høre hvor instrumenter kann plaseres i lydbildet. Sikkert litt dårlig forklart, men ønsker litt tredimensjonelt inntrykk der vokal plaseres frempå gulvet og en hører hvor de andre musikerne står bak eller ved siden og spiller på senen.

Forstår viss dette ikke er mulig å få til med stativhøgtalere for 6K

Men uansett hvilke stativhøgtalere er det som imponerer dere der ute i den prisklassen og som kommer så nerme det lydbildet som mulig i forhold til pris. Mest mulig hifi (eller om mulig high end) med stativhøgtalere til ca. 6K er ønskelig rett og slett:-D

Har ikke mulighet for å lytte på så mye høgtalere desverre. Greit å få tips på hva som kanskje kann være interesant å teste før eg må reise 4 timer til nermeste hifi butikker. Må jo planlegge litt da og greit å ha flere alternativer å høre på når en først tar turen:-D

Er det noen som har tips eller gjerne flere på stativhøgtalere som er så nerme dette lytte inntrykket som mulig til ca. 6K? Har en Yamaha RX-V1900, men effektforsterker kann kjøpes senere om det trengs:-D

Hører mest på musikk og ser vel 1 eller 2 filmer i veka.

Takker for svar:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynaudio DM 2/7 Stativhøyttaler | Soundgarden

Dynaudio DM 2/7 er verdt å sjekke ut.
    Veldig god lyd for pengene! Etter min smak så er det vanskelig å se noen som matcher disse høyttalerene til rundt 6k!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krix Equinox koster normalt godt over budsjettet ditt, men denne linken tyder på skikkelige utsalgspriser:

Pm Audio

3.500 for disse er et røverkjøp.

Lyric Hifi har Epos - et par M12i ligger noe over budsjettet ditt - men Lyric er rett som det er hyggelige med rabatter. På en god dag bør du kunne nærme deg 6.000.

Link til Lyric Hifi:

Lyric hifi & bilstereo as

Krix og Epos er begge gode, lettdrevne høyttalere.

Dette er nye høyttalere rett fra burikken - snakker vi 6.000 kroner i bruktpris, blir det noe helt annet
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cobalt
    Dynaudio DM 2/7 Stativhøyttaler | Soundgarden

Dynaudio DM 2/7 er verdt å sjekke ut.
    Veldig god lyd for pengene! Etter min smak så er det vanskelig å se noen som matcher disse høyttalerene til rundt 6k!

Den skall garantert høres på. Har fått tips om den høgtaleren før og den er i grunn den eneste stativhgtaleren som allerede er ført opp på listen av høgtalere eg skall teste

Men da eg fikk tips om den høgtaleren var det snakk om å matche den med H200, men nå har eg planer om å bruke RX-V1900 på stativhøgtalere.

Lurer litt på hvordan den matcher DM 2/7 høgtalerne. Noen som har hørt DM 2/7 sammen med den receiveren?

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg kan gi deg noe konkrete råd, dukker det ofte opp stativhøytallere på bruktmarkedet i den prisklassen du ser etter. Og disse koster ofte 10-15 000 nye. Da kan du få veldig bra lyd for prisen.

De er også ofte greie å sende da de selvfølgelig ikke er så store

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Krix Equinox koster normalt godt over budsjettet ditt, men denne linken tyder på skikkelige utsalgspriser:

Pm Audio

Lyric Hifi har Epos - et par M12i ligger noe over budsjettet ditt - men Lyric er rett som det er hyggelige med rabatter. På en god dag bør du kunne nærme deg 6.000.

Link til Lyric Hifi:

Lyric hifi & bilstereo as

Krix og Epos er begge gode, lettdrevne høyttalere.

Dette er nye høyttalere rett fra burikken - snakker vi 6.000 kroner i bruktpris, blir det noe helt annet

Wow!
    EQUINOX er jo VELDIG rimelige med tanke på før pris. Ble nysgjerrig på lyden i disse og om de er en god match til RX-V1900 Det som står om de høres jo lovende ut.

Kristiansand blir for langt å dra for å høre på disse desverre, men tilbudet frister, men blir litt gambling når en ikke får hørt de:-? Har du hørt hvordan de spiller selv?

Epos kunne eg godt tenkt meg å hørt på også. Finnes Lyric Hifi i Bergens området også? Er jo selvfølgelig mulig att det blir en ferietur til Oslo i løpet av sommeren og da har eg jo selvfølgelig muligheter til å høre på Epos og mye annet:-D

Bergen blir det nermeste eg kommer der de har flere hifi butikker.

Noen som har hørt Epos M12i og kann fortelle litt om lyden i disse?

Att de er forholdsvis lettdrevne er jo en fordel med tanke på att eg da kanskje ikke trenger effektforsterker til RX-V1900 med det første:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

B&W DM685 må nevnes, ble mektig imponert etter en demo på HFK. 685 har bla. den gode stramme punch-bassen som B&W er kjent for, og et veldig godt lydbilde.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var innom og hørte Equinox i forrige uke, og gikk ut med et par under armen Latterlig pris/ytelse.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Wow!
    EQUINOX er jo VELDIG rimelige med tanke på før pris. Ble nysgjerrig på lyden i disse og om de er en god match til RX-V1900 Det som står om de høres jo lovende ut.

Kristiansand blir for langt å dra for å høre på disse desverre, men tilbudet frister, men blir litt gambling når en ikke får hørt de:-? Har du hørt hvordan de spiller selv?

Epos kunne eg godt tenkt meg å hørt på også. Finnes Lyric Hifi i Bergens området også? Er jo selvfølgelig mulig att det blir en ferietur til Oslo i løpet av sommeren og da har eg jo selvfølgelig muligheter til å høre på Epos og mye annet:-D

Bergen blir det nermeste eg kommer der de har flere hifi butikker.

Noen som har hørt Epos M12i og kann fortelle litt om lyden i disse?

Att de er forholdsvis lettdrevne er jo en fordel med tanke på att eg da kanskje ikke trenger effektforsterker til RX-V1900 med det første:-)

Både Krix og Epos er det jeg oppfatter som forholdsvis detaljerte og nøytrale, men med et innslag av friskhet og smekk - uten dermed å bli skarpe eller slitsomme. Ikke noe ull og vatt i hvert fall. Som stativhøyttalere flest, leverer de ikke jordskjelvlignende dypbass - men absolutt godkjent i den størrelsesklassen.

Vil tro at begge passer bra til Yamahas klang. Jeg har et par Epos M5 - litt mindre enn M12i - på PCrommet mitt - og de spiller bra med en Densen-EC-kombinasjon og de gjorde også en god jobb sammen med en gammel Primare A20 forsterker som jeg har solgt.

Lyric har butikk i Oslo - det er det hele.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krix Equinox er ganske uslåelig til 3500 kr. Har hatt de selv. Har du derimot et budsjett på 6k, så kan den hende du finner noe bedre. Ser ikke borti ifra at f.eks B&W DM685 er en bedre høyttaler. Monitor Audio har en modell som regnes som enda bedre enn B&W, men de får du ikke lyttet til i Bergen.

Strekker du budsjettet litt, så er XTZ 99.25/26 et godt alternativ, og de kan du få høre hos meg. Har riktig nok ikke stativer til å ha de i front (brukes som bakhøyttalere), men det fungerer fint å plassere de på krakk med noen bøker. Send en pm i så fall.

Ellers kan du stikke innom MusikkMagazinet og spørre om å få lyttet til Chario. Varmtlydende høyttalere med god fylde som er veldig lett å like.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orso: Helhetlig har de kanskje områder de slår Equinox på, men Krixene er utifra min erfaring mye bedre på lydbilde og musikalitet fra 100 og opp. B&W 6xx er litt for hifi-kjedelige for min del, MA RS1 og GS10 er ikke så glatte i toppen, men har til gjengjeld en helt annen "slam" i bunnen når det trengs. Det må Equinox ha hjelp til. Hører du mye på jazz/bluegrass og annen musikk som ikke trenger voldsomt "drive" i bunn gir Krix utrolig mye gåsehud for pengene.Jeg endte selv opp med Krix versjon 2 da de har enda mer bass og glattere topp enn mk1 som jeg vil tippe du hadde Orso.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B

Pm Audio

Her er det noen som tjener godt på ordinærprisen.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, hva tror du andre leverandører og butikker gjør da?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Orso: Helhetlig har de kanskje områder de slår Equinox på, men Krixene er utifra min erfaring mye bedre på lydbilde og musikalitet fra 100 og opp. B&W 6xx er litt for hifi-kjedelige for min del, MA RS1 og GS10 er ikke så glatte i toppen, men har til gjengjeld en helt annen "slam" i bunnen når det trengs. Det må Equinox ha hjelp til. Hører du mye på jazz/bluegrass og annen musikk som ikke trenger voldsomt "drive" i bunn gir Krix utrolig mye gåsehud for pengene.Jeg endte selv opp med Krix versjon 2 da de har enda mer bass og glattere topp enn mk1 som jeg vil tippe du hadde Orso.
    Mulig, mulig. Jeg har ikke hørt B&Wene. Krixene låt veldig dynamisk eller kanskje hurtig er et bra ord. Når jeg sammenlignet de med XTZ 99.25, så var det tydelig at Equinox hadde ekstra presens i mellomtonen. Mange liker det, men det er ikke spesielt nøytralt. Diskanten synes jeg låt litt hardt på Krixene og XTZ var her i helt annen klasse. XTZene var ikke bare mykere i toppen, men også vesentlig åpnere. Eletronikken spiller også inn her.

Jeg fant aldri ut hvilke Krix modell jeg hadde. Kan godt hende jeg hadde mk1 og at versjon 2 er bedre. Til 3500 kr er det uansett et meget godt kjøpt.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    elkjøp var ikke i nærheten av den avansen der ialelfall, selv ikke på energy som de hadde egen import på.
    før kostet de 5k, deretter 9k, og nå "kraftig redusert" til 5k. aha. selger han gamleversjon med tap til 3500 da eller har han tatt for mye? antagelig det siste. (med mindre det er produsenten som rocker med prisene)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke forsvare noen, men jeg forstod på PM at de hadde fått en ny avtale med mye bedre priser på Krix nå, noe som gjenspeiles oppover i modellrekka og.

Jeg er helt enig i at 5-9-5 tusen i pris er misvisende. De har jo stort sett ligget på ca 5 tusen, men 3500 er en meget god pris på disse om man ikke trenger det voldsomme og heller er ute etter kvalitet til lav pris. For meg er disse like gode som f.eks. 99.26 fra XTZ dog er sistnevnte litt mer klinisk i lyden uten å være klinisk - om det er forståelig hva jeg mener.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper disse burde gå for rundt den prisen du forespeiler.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=49078&cat=12

Spiller fantastisk i mine ører ihvertfall, med skikkelig pondus i bassen.

Har ikke hørt Krix sine stativhøyttalere, men det jeg har hørt av gulvstående modeller har vært bra, men MA leverer uten tvil mer slam i bånn som Cyber så fint beskriver det:-D

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dumt Antiloop, utrolig gode for pengene, foretrekker pianolakk selv, men lydmessig er de gode - veldig gode til pengene.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt to jobber der vi drev med salg til privatkunder og på begge plassene brukte vi innkjøpspris u/mva x 1,6 i utsalgspris. Det er bare klesbutikker som opererer med høyere avanse enn AV-bransjen. De ganger gjerne med 10.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •