Stativhøgtalere til ca 6K. TIPS? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 64
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    DM 2/7 er på ukestilbud hos nettbutikken til soundgarden.no til 4995
    Dynaudio DM 2/7 Stativhøyttaler | Soundgarden

Nå er det etter min mening ingen vits i å vurdere noe annet om du er ute etter stativhøyttalere i den prisklassen. Punktum.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    DM 2/7 er på ukestilbud hos nettbutikken til soundgarden.no til 4995
    Dynaudio DM 2/7 Stativhøyttaler | Soundgarden

Nå er det etter min mening ingen vits i å vurdere noe annet om du er ute etter stativhøyttalere i den prisklassen. Punktum.

Ja denne er også en av de eg har vurdert å høre på i Bergen som det står litt lenger bak i tråden, men må utsette kjøp desverre p.g.a penger som det også står lenger bak i tråden:-?

Men takker for tipset om ukestilbud. Men det er jo typisk att det blir tilbud når en ikke har råd:-?

Hadde tilbudet vart i ett par mnd. hadde det vært mye bedre nyheter for meg Får ta det som det kommer og se det positive i det;-) Får mer tid på meg og kann glede meg lenger:-) Jakten på gode stativhøgtalere (eller andre komponenter) er jo gøy og også litt av gleden med denne hobbyen:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser i første tråden at du har samme ønsker som meg mht. stativhøyttalere.

Jeg endte opp med både XTZ 99.26 og B&W CM1, og planen var å velge en av disse - et valg som hittil har tatt 3 mnd...

XTZ har best bass og diskant, har nøytral mellomtone og spiller generelt bra. Enig med Cybervision ang. overgangen mellom elementene ikke er perfekt. Dette gjør at f.eks. stemmer ikke blir like troverdige, lydbildet ikke like tredimensjonalt. Men til rytmisk musikk, pop, elektronica så er 99.26 herlig.

B&W CM1 har slapp bass i forhold, men jeg opplever at de har mer energi i øvre bass/ nedre mellomtone ifht. XTZ (ref. måling av Orso). Vet ikke om det er denne ekstra energien som gir CM1 den fortryllende mellomtonen som gir meg gåsehud hver gang jeg setter på Diana Krall, Kari Bremnes etc. Diskanten er silkeglatt, men ikke like dynamisk som hos XTZ. Likevel vil jeg påstå at B&W gruser XTZ på f.eks. mer tyngre saker som Dimmu Borgir, Dream Theater, Metallica

For min del så tror jeg det blir B&W CM1 kombinert med sub, dette spiller kanonbra i stua mi nå. Hovedargumentet til dette valget er at B&W høres mer "ekte" ut i mine ører, selv om de kanskje er mindre nøytrale.

B&W 685 har mange fellestrekk med CM1 men har generelt bedre bass og kan oppleves som mer dynamisk (men ikke like silkeglatt og med samme balsam-effekt for ørene som CM1...) Anbefaler en lytt til disse, tror de kan være et godt kompromiss.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    Leser i første tråden at du har samme ønsker som meg mht. stativhøyttalere.

Jeg endte opp med både XTZ 99.26 og B&W CM1, og planen var å velge en av disse - et valg som hittil har tatt 3 mnd...

XTZ har best bass og diskant, har nøytral mellomtone og spiller generelt bra. Enig med Cybervision ang. overgangen mellom elementene ikke er perfekt. Dette gjør at f.eks. stemmer ikke blir like troverdige, lydbildet ikke like tredimensjonalt. Men til rytmisk musikk, pop, elektronica så er 99.26 herlig.

B&W CM1 har slapp bass i forhold, men jeg opplever at de har mer energi i øvre bass/ nedre mellomtone ifht. XTZ (ref. måling av Orso). Vet ikke om det er denne ekstra energien som gir CM1 den fortryllende mellomtonen som gir meg gåsehud hver gang jeg setter på Diana Krall, Kari Bremnes etc. Diskanten er silkeglatt, men ikke like dynamisk som hos XTZ. Likevel vil jeg påstå at B&W gruser XTZ på f.eks. mer tyngre saker som Dimmu Borgir, Dream Theater, Metallica

For min del så tror jeg det blir B&W CM1 kombinert med sub, dette spiller kanonbra i stua mi nå. Hovedargumentet til dette valget er at B&W høres mer "ekte" ut i mine ører, selv om de kanskje er mindre nøytrale.

B&W 685 har mange fellestrekk med CM1 men har generelt bedre bass og kan oppleves som mer dynamisk (men ikke like silkeglatt og med samme balsam-effekt for ørene som CM1...) Anbefaler en lytt til disse, tror de kan være et godt kompromiss.

Takker for nyttig og god informasjon:-D

Har tenkt å bruke subwoofer selv og lurer på om B&W DM686 kann være ett like bra valg da? Den har en 5" bass/mellomtone og lurer på om den spiler med like god mellomtone (eller kanskje bedre? Er jo lov å håpe) som B&W DM685?

Viss en ser bort i fra att B&W685 selvfølgelig spiller lavere i frekvens enn 686 hvem av de to B&W686 vs 685 spiller best da?

Mulig dette ble helt feil, men må jo spørre når eg ikke vet

Takker for svar:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Viss en ser bort i fra att B&W685 selvfølgelig spiller lavere i frekvens enn 686 hvem av de to B&W686 vs 685 spiller best da?
    Hei.

Har testet både 686 og 685. Må si at 685 imponerte meg stort, og at 686 var veldig god på middels lydnivå.

Mine erfaringer etter demotur var at; Begge høytalerne spiller meget bra, de låter tilnærmet likt på "normalt/koselyttings nivå". Forskjellene viser seg mer når man øker volumet en del, da begynner 686 å slite litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C30
    Hei.

Har testet både 686 og 685. Må si at 685 imponerte meg stort, og at 686 var veldig god på middels lydnivå.

Mine erfaringer etter demotur var at; Begge høytalerne spiller meget bra, de låter tilnærmet likt på "normalt/koselyttings nivå". Forskjellene viser seg mer når man øker volumet en del, da begynner 686 å slite litt.

Takker for svar:-D

Da høres det ut som 685 passer meg bedre siden det blir litt høyt på film til tider:-D

Active Alinoe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker 685 som fronter til film, og det funker veldig bra. De er jo tross alt ganske store til å være stativhøyttalere. 686 hørte jeg en del på da jeg skulle ha høyttalere til rommet mitt, og de er som nevnt over knallfine på middels nivåer, men hvis det er film som står på menyen vil jeg absolutt gått for 685.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er valget tatt. Det ble B&W 686:-D

De var mer etter min smak og syntes de spilte åpnere i mellomtonen enn 685. Merket dette spesielt på vokal. Merket meg også att det var god sammenheng mellom bass, mellomtone og diskant i 686. Lydbildet i 686 imponerte meg stort:-D

685 kom seg mye når vi satt i skumdottene i bassporten med tanke på sammenheng mellom bass, mellomtone og diskant, men syntes fortsatt att mellomtonen etter min mening ikke var like åpen. Selvfølgelig var den åpen og fin på 685 også og 685 imponerte stort den også, men til min smak/"krav" ble det for mye bass og vokal var ikke like åpen etter min smak:-D

Er veldig imponert over lyden i 686 og att den skiller instrumenter veldig godt fra hverandre, den spiller åpent og detaljert og den har imponerende bass i forhold til hvor små disse høgtalerne faktisk er. Samtidig likte eg også att det ikke var for mye og ikke for lite bass i forhold til mellomtone og diskant:-D Veldig fornøyd med lydbildet:-D

Fikk høre lenge på begge høgtalerne og sammenlignet de også direkte opp mot hverandre.

B&W 685 spiller selvfølgelig med høgre volum nivå, men synes 686 spiller høyt nokk til musikk. Kommer vel 95% av tiden til å spille på moderat volum.

Til film er det mulig eg ikke kann spille så høyt som før selvfølgelig, men på film deler eg de på 80hz og det meste av lyden ligger jo i senter høgtaleren. Selv om eg må justere volum o.s.v på alle kanaler på nytt nå slik att alle høgtalerne spiller bra sammen tror eg det blir høyt nokk for meg som ser film en gang i uken

På film er jo selvfølgelig 685 en bedre høgtaler og selvfølgelig er det sikkert veldig mange som liker den bedre på musikk også. Men for meg ble valget tatt med tanke på att etter min smak syntes eg 686 var bedre for meg til musikk. Så får det heller bli litt legre volum på film

Det må nevnes att det ikke var noe enkelt valg siden eg likte 685 også, men kom frem til att 686 var den høgtaleren som etter min smak var best på musikk etter mine krav.

Vi har jo ikke alle lik smak og vi har ofte forskjellige krav og meninger når det gjelder lyd. Dette er bare mine erlige meninger og lytte inntrykk og respekterer selvfølgelig om andre ikke mener det samme:-D

Takker alle for alle gode råd og tips eg har fått:-D

Edit: Bruker en B&W subwoofer (utgått modell) til de lave frekvensene og denne har eg koblet til pre out og deler den med delefilteret på subwoofer slik att eg kjører 686 i pure direct. Kann det skade receiver eller høgtalerne? Til film bruker eg en annen gammel subwoofer og den er koblet til subwoofer utgangen som vanlig. Da er selvfølgelig B&W subwooferen avslått:-)

Edit2: Må bare få legge til att servicen på HiFi Klubben var helt topp. Hyggelige og hjelpsom betjening:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjenn

Noen som vet ca. hvor lang innspillingstiden på B&W 686 er?

Spiller på moderat volum og bruker de som eg ville ha gjort til daglig bruk ellers

Takker for svar

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager att eg helt har glemt min egen tråd.

Har ikke 686 lenger selv om eg var veldig fornøyd med de og her kommer forklaringen:

Fikk solgt 686 etter 3-4 dagers bruk. Var veldig fornøyd med 686, men solgte også noen gamle stativhøgtalere eg hadde bak samtidig og da hadde eg muligheten til å kjøpe litt dyrere stativhøgtalere enn 686.

Siden eg til nå aldri har hatt bruk for 7.1 lyd kunne eg like greit selge det ene paret bak for å få noen bedre fremme) (Tenker da kvalitet fremfor kvantitet.) Hvorfor ha 2 høgtalerpar bak når eg ikke egentlig har bruk for mer enn ett par:-) Da kann eg også benytte meg av bi amping på fronthøgtalerne.

Da ble det en ny demo på HiFi Klubben Ble 2 turer da, men tenkte att det kunne lønne seg på sikt å kjøpe litt dyrere stativhøgtalere når eg først var så heldig å selge 686 for nypris og noen eldre stativhøgtalere som eg ikke hadde bruk for til en kamerat.

Resultat etter ny demo ble til att B&W CM1 var helt KONGE på musikk etter min smak/mening:-D

Var enkelt og greit den høgtaleren som passet min smak/krav best av de høgtalerne eg sammenlignet med. Selvfølgelig var den litt dyrere også så det skulle bare mangle, men tror det lønner seg i lengden å kjøpe høgtalere en kann ha lengre før neste oppgradering melder seg:wink:

686 var eg veldig imponert over som sagt, men 685 har eg fått ett bedre inntrykk av nå etter min andre lytterunde og den er veldig bra, men CM1 hadde den lyden eg falt pladask for.

Ble veldig imponert over den åpne og detaljerte og ikke minst den ekte lyden vokal og instrumenter får på CM1. Plaseringen av instrumenter var også veldig bra og den skiller instrumenter veldig bra fra hverandre. Den ekte lyden er så imponerende att eg stolt kann si att B&W er blitt min første opplevelse av virkelig god lyd i mitt rom og selvfølgelig i forhold til det eg er vand med fra før:-D

Finnes selvfølgelig mye til 8K som sikkert er like bra eller bedre for enkelte og kanskje til og med for meg, men føler eg har funnet den lyden som passer meg og min smak/krav best og har aldri vært mer fornøyd

Utrolig imponert over hvor bra de spiller med 1900'n også. Virker som en veldig god match etter min mening:-D

Nå er eg endelig kommet i mål:-D

Takker for alle tips og råd eg har fått av dere:-D

Edit: Glemte å skrive att eg aldri har hatt så tredimensjonalt lydbilde før heller i mitt rom, men det har sikkert mye med plasering å gjøre også:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye!

Enig med deg, CM1 er en fantastisk høyttaler som får musikken til å høres ekte ut.

For min del så blir det lenge til jeg bytter ut disse småtassene...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    Gratulerer så mye!

Enig med deg, CM1 er en fantastisk høyttaler som får musikken til å høres ekte ut.

For min del så blir det lenge til jeg bytter ut disse småtassene...

Takk:-D

CM1 er uten tvil de beste høgtalerne eg har hatt i mitt rom noensinne og har aldri vært mer fornøyd:-D

Kommer nokk til å ha de leeenge ja

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Låner denne tråden litt.
    Har et spørsmål om stativ/bokhyllehøyttalere og bass (refleks).
    Dette er hentet fra Soundgarden om de nye Jamo S 602:

God lyd trenger ikke koste mye. Jamo S 602 er en kompakt og økonomisk høyttaler med imponerende kvaliteter man ikke forventer å finne i denne prisklassen. Plasser den på stativ, i reol eller heng den direkte på veggen via det integrerte veggfestet.

S 602 er en tradisjonell to-veis bassreflekshøyttaler utstyrt med et 4" basselement og et 1" diskantelement i et stivt og solid MDF-kabinett.

Jamo har altså laget festene med tanke på å henge dem på vegg.
    Bassporten sitter bak, så hvordan i all verden skal man få noe bass dersom høyttaleren henger rett på veggen?

Jeg mener at det kreves av en høyttaler med bassporten bak, at de må stå/henge x-cm ut fra vegg, ellers mister man hele poenget med bassrefleks.

Synspunkter?

ps! CM1 = lekkert, dritlekkert!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er bassrefleks på stativ og trykkammer på vegg.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Den er bassrefleks på stativ og trykkammer på vegg.
    Ja, nettopp. Skulle nesten tro det da.
    Hadde det bare vært så enkelt...........

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke se at noen har nevnt dynaBel 2s.

Disse har fått overstrømmende omtale, og er flere stedet nevnt som referansehøttalere, også i forhold til høyere prisklasser.

Koster riktignok nesten 10.000 ferdig montert - man kan fås som byggesett, der det bare er å skru ting på plass (kan gjøres på stuegulvet uten spesielt verktøy). Da er prisen 5.700; gratis levert. Stativer koster 2.000, eller man kan bygge selv etter dynaBels tegninger.

Selges på www.dynabel.no (tidligere ELTEK).

Har selv ikke fått hørt dem ennå, men anmeldelsene er så entydig positive, at jeg er 99,5 % sikker på at dette blir mitt valg.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Låner denne tråden litt.

God lyd trenger ikke koste mye. Jamo S 602 er en kompakt og økonomisk høyttaler med imponerende kvaliteter man ikke forventer å finne i denne prisklassen. Plasser den på stativ, i reol eller heng den direkte på veggen via det integrerte veggfestet.

S 602 er en tradisjonell to-veis bassreflekshøyttaler utstyrt med et 4" basselement og et 1" diskantelement i et stivt og solid MDF-kabinett.

Bassporten sitter bak, så hvordan i all verden skal man få noe bass dersom høyttaleren henger rett på veggen?

Jeg mener at det kreves av en høyttaler med bassporten bak, at de må stå/henge x-cm ut fra vegg, ellers mister man hele poenget med bassrefleks.

Synspunkter?
    Høres noe merkelig ut det der. Kan tenke meg at blåselyder også
    vil bli et problem hvis høyttaleren ikke blir fuget fast i veggen. Tror nok jeg ville tatt meg en lyttetur til Soundgarden før jeg evt hadde kjøpt høyttalerne.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Låner denne tråden litt.

Synspunkter?

ps! CM1 = lekkert, dritlekkert!

Bare lån tråden så mye du ønsker du:wink: Bare fint viss du også kann få litt tips og råd

Du har jo ett veldig godt poeng med att det ikke er noen grunn til å ha bassporter bak viss de skall henge på vegg.

Grunnen til att de kann henges på vegg, plasseres i reol eller på stativ tror eg er fordi de ønsker å nå flere kundegrupper med tanke på att noen har begrenset med plass og må bruke reol eller henge de på vegg og noen har god plass til stativer. Det integrerte veggfestet koster vel ikke mange kronene å produsere og bruksområdet øker og salget blir vel større og de tjener mer penger. Da bryr de seg sikkert ikke om at bassport bak er bortkastet på vegg så lenge de selger flere høgtalere:wink:

Viss en MÅ henge de på vegg bør det iallefall følge med slike bassportputer som en kann bruke. Uansett er det alltid best å bruke stativ siden en da får bedre lyd, enklere å plassere og en kann justere avstand fra vegg(er) for å få den mengde og type bass som er ønskelig. Dette med avstand fra vegg(er) varierer vel litt etter hvilke stativhøgtalere det er snakk om og litt etter smak. Personlig liker eg å ha litt avstand fra vegg(er).

Det aller beste er å prøve de hjemme i sitt rom og med sitt oppsett viss du er heldig og får lånt med deg ett par

Anbefaler deg iallefall å høre på de før du kjøper de:-)

Lykke til

Edit: Kortet ned og ryddet litt i innlegget:-)

Edit 2: Har skrevet inn igjenn noe av det eg tok bort siden det var grei informasjon å ta med likevel:-) Men uansett er stativhøgtalere med passporter bak selvfølgelig i utgangspunktet ikke noe lurt å bruke på vegg. Da er vel lukket konstruksjon det beste.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, puter til portene (eller et par tennissokker) er fint det, men det demper bassen - fjerner den ikke.

Ser for meg at man i verste fall får resonnans i ting som henger på veggen dersom slike høyttalere henges tett inntil veggen.

Disse, derimot, har en super bokhylleløsning (samme løsning som i mine Tekton Fostex forøvrig) - og med samme opphengsløsning bak som Jamo sine.

SYSTEM AUDIO JIFFY

(må ikke forveksles med andre produkter med JIFFY navnet.....)

hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, puter til portene (eller et par tennissokker) er fint det, men det demper bassen - fjerner den ikke.

Ser for meg at man i verste fall får resonnans i ting som henger på veggen dersom slike høyttalere henges tett inntil veggen.

Disse, derimot, har en super bokhylleløsning (samme løsning som i mine Tekton Fostex forøvrig) - og med samme opphengsløsning bak som Jamo sine.

SYSTEM AUDIO JIFFY

(må ikke forveksles med andre produkter med JIFFY navnet.....)

hehe

Tok bort det med bassportputer før eg såg dette innlegget, men skrev bare att viss slike høgtalere med bassporter skulle henges på vegg må iallefall slike bassportputer brukes:-)

Skall en ha bokhylleløsning er nokk det beste å kjøpe høgtalere som er laget til det bruket ja

Edit: Ser eg ikke burde tatt bort det med bassportputer i innlegget mitt siden det var litt viktig å få med. Skall prøve å legge det inn igjenn noenlunde slik som eg skrev det:-)

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •