Stativhøgtalere til ca 6K. TIPS? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 64
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    har skummet fort over tråden her og ser du har fått mange gode tips.

Eneste som jeg ville styrt unna, av personlig smak og erfaring, er B&W sine stativhøyttalere da disse fort kan låte litt kjedelig uten tilstrekkelig med krefter for å drive de. Men nå har ikke jeg erfart med hvor mye krefter RX-V1900 har å by på.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for god respons og mange gode tips og råd:-D

Beklager att eg ikke har vært innom tråden før nå, men fekk lekasje på vaskemaskina i går og da ble det litt arbeid med å tørke opp vann på gulvet

Ja her er det nokk mye bra å velge i så her er mine tanker til nå:

Krix Equinox er sikkert en veldig bra høgtaler og høres ut som den kan være en god match til RX-V1900, men det blir som sagt litt gambling å bestille de uten å høre de først. Epos M12i er sikkert også en god match til 1900'n kan det virke som, men de blir iallefall for dyre å kjøpe uten å høre de først.

XTZ 99.26 har eg hørt mye positivt om og hadde den i tankene en stund, men har lest her på forumet att det er noen som ikke er fornøyd med mellomtonen og da blir eg litt usikker. En tilbakelent mellomtone er ikke ønskelig, men eg har ikke hørt de selv og skall derfor selvfølgelig ikke forhondsdømme de Er jo flere som er fornøyd enn de som er misfornøyd for å si det slik Men uansett slik eg har forstått det tror eg XTZ krever mer strømterk og kraftigere forsterker enn 1900'n klarer å levere desvere.

Monitor Audio må eg lese litt mer om i denne tråden: http://avforum.no/forum/hoyttalere/8...smal-svar.html

Chario kan eg jo høre på MusikMagazinet når eg først er i Bergen og skall høre på Dynaudio DM 2/7 og B&W 685.

Vet jo ikke om RX-V1900 er en god match til noen av disse høgtalerne eller om den er kraftig nokk:-? Må derfor ta med receiveren og høre høgtalerne sammen med den. Er det beste eg kann gjøre ut av det når eg ikke har mulighet til å høre de i mitt rom uansett

Da blir det disse høgtalerne som er ført opp på listen over høgtalere eg kann høre på i Bergen:
    Dynaudio DM 2/7 (er spent på hvordan det blir med tanke på match med 1900 på den), Chario (er litt usikker på den med tanke på match også) og B&W 685 (er litt usikker på om 1900'n er kraftig nokk til å sparke skikkelig liv i de + matching)

Etter det eg har lest her i tråden er det mulig Chario blir for mørk sammen med 1900'n, B&W for kjedelig sammen med 1900'n og med Dynaudio DM 2/7 er det ikke godt å si, men har litt mer tro på den, men vet selvfølgelig ikke noe før eg får prøvd

De andre høgtalerne har eg også notert meg i tilfelle eg i løpet av sommeren er i nerheten av disse hifibutikkene:-D ( Som dere sikkert forstår blir det for langt å kjøre for å høre på en og en av disse høgtalerne for meg:-? )

Som dere ser er det mye eg er litt usikker på og det er bare en måte å finne det ut på. Det er å prøve de sammen med 1900 som eg kommer til å ta med meg til Bergen Men kjekt viss noen har erfaring med disse komboene og kann forklare hvordan de opplever de sammen med 1900:-D

Takker for alle tips og råd:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kommer over noen pent brukte Mission 751 så kan jeg anbefale dem, lyder himmelsk av de små tassene.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har RX-V1900 på XTZ 99.36 noe som låter veldig bra. Skulle ikke låte noe dårligere på 99.26 som er en mindre høyttaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Jeg har RX-V1900 på XTZ 99.36 noe som låter veldig bra. Skulle ikke låte noe dårligere på 99.26 som er en mindre høyttaler.

Har tenkt litt på XTZ 99.26 før som sagt, men har lest i denne tråden http://avforum.no/forum/hoyttalere/6...traden-61.html att det er flere og flere som klager over mellomtonen og att det også blir nevnt i test(er) og da blir eg litt skeptisk desverre. Mange som skriver att de trenger mye effekt også. Selv har eg bare lest en test. Denne: http://www.xtz.se/pdf/9926_ljudochbild_svensk.pdf

Der nevnes det att: "XTZ 99.26
    återger trumpeten på ett sätt som får mig att
    flina. KEF går ett steg längre i diskanten och
    tre steg längre i mellanregistret. Högtalarna
    får mig att häpna."

Viss dette betyr att instrumenter ikke høres så ekte ut på XTZ blir dette ikke helt det eg er ute etter i en stativhøgtaler desverre. Men samtidig forstår eg jo att en selvfølgelig ikke kan forvente like mye på dette området i forhold til disse dyrere høgtalerne den sammenlignes med

Mitt inntrykk er att bass og diskant er XTZ gode egenskaper. En må vel velge hva en prioriterer og legger vekt på med stativhøgtalere og eg tenker att kanskje bassegenskapene til XTZ går litt på bekostning av mellomtonen i XTZ 99.26? (mulig eg har mistolket litt her)

Dette er bare spekulasjoner fra min side siden eg ikke har hørt de og setter veldig pris på om noen kanskje kann utdype eller rette meg på det eg eventuelt har fått feil inntrykk av:-D

Har ikke hørt de selv og kan da selvfølgelig ikke dømme de ut ifra att noen synes det mangler en del i mellomtonen og synes mellomtonen er tilbakelent, men det er jo litt rart att det er en del av de som har XTZ høgtalere selv som nevner dette "problemet".

Hvordan opplever du mellomtonen i høgtalerne dine sammen med RX-V1900 da? Har RX-V1900 strøm/effekt nokk til å drive de?

Viss du leser mitt første innlegg står det litt om lydkvaliteter eg er ute etter

Forstår jo også att mine krav til stativhøgtalere kanskje ikke kan oppfylles på alle områder med stativhøgtalere i denne prisklassen som eg også skriver i mitt første innlegg

Blir takknemlig for svar som eventuelt kann oppklare eller forklare litt mer om mine inntrykk eg har fått om XTZ 99.26 :-D

Edit: Håper eg tar grundig feil med tanke på mellomtonen til XTZ 99.26 siden de er VELDIG pene i svart pianolakk:-)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du trekker for raske konklusjoner her angående at receiveren din ikke kan drive ditten og datten. Det er klart at en stereo forsterker til sammen prisen av RX-V1900 vil løfte høyttalerne enda mer. Men det betyr ikke at det ikke vil fungere med receiveren din. Jeg tror det vil fungere veldig bra med alle disse alternativene, men du vil som mange andre ha mer å gå på med en enda bedre forsterker til musikk.
    Jeg har bare hørt to stykker som ikke var fornøyd med mellomtonen på 99.26/25. Du hører ikke dette fra de andre eierne. Du er uansett i prisklasse at jeg tviler på at du finner noen høyttalerne med særlig bedre mellomtone. KEF høyttalerne i den testen koster jo rundt 20 laken.....
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Active Alinoe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke tenke meg at 1900 ikke skal ha krefter til å drive 685 godt. Min denon 2809 driver dem til stor fornøyelse, og 1909 klarte det fint den og.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg synes du trekker for raske konklusjoner her angående at receiveren din ikke kan drive ditten og datten. Det er klart at en stereo forsterker til sammen prisen av RX-V1900 vil løfte høyttalerne enda mer. Men det betyr ikke at det ikke vil fungere med receiveren din. Jeg tror det vil fungere veldig bra med alle disse alternativene, men du vil som mange andre ha mer å gå på med en enda bedre forsterker til musikk.
    Jeg har bare hørt to stykker som ikke var fornøyd med mellomtonen på 99.26/25. Du hører ikke dette fra de andre eierne. Du er uansett i prisklasse at jeg tviler på at du finner noen høyttalerne med særlig bedre mellomtone. KEF høyttalerne i den testen koster jo rundt 20 laken.....

Ok, men det er jo flere enn to i den tråden som klager på mellomtonen da.

Skriver jo også i innlegget mitt: "Men samtidig forstår eg jo att en selvfølgelig ikke kan forvente like mye på dette området i forhold til disse dyrere høgtalerne den sammenlignes med" Har jo lest den testen så eg vet jo prisen på B&W og KEF

Angående receiveren var det mer for å få en bekreftelse på om den fungerer brukbart på disse høgtalerne. Mener å ha lest att XTZ høgtalerne er litt kravstore.

Men takker for svar og håper du har rett angående mellomtonen:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alinoe
    Jeg kan ikke tenke meg at 1900 ikke skal ha krefter til å drive 685 godt. Min denon 2809 driver dem til stor fornøyelse, og 1909 klarte det fint den og.

Dette var på bakgrunn av det øverste innlegget på denne siden:-D

Har lest en test om den og der står det jo att denne er lett å drive, så er ikke så redd for det. Men som sagt var det noen som skrev att den kunne låte litt kjedelig om den ikke fekk nokk med krefter og da var eg litt usikker på det området:-D

Edit: Elers er det bare XTZ utenom B&W 685 eg har stilt spørsmålstegn ved om 1900'n er kraftig nokk:-) Sistnevnte var som sagt på grunnlag av att kanskje 685 kunne låte kjedelig med for lite effekt:-)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tatt målinger av 99.36 som har samme mellomtone som 99.26. Jeg ser at de har litt lite nivå i området 110Hz-380Hz, men dett vil jeg karakterise som bassområde. Min forsterker som er super nøytral (klasse D) kan også ha innvirkning på det. Skal også nevne mange høyttaler mangler energi i det området. Kan ikke se dog at mellomtonen ligger lavt.

Min opplevelse er at mellomtonen på XTZ er veldig nøytral og ikke legger noe til. Mange andre høyttalere har ekstra nivå i mellomtonen og det kan forklare at noen savner litt. I tillegg spiller rommet inn. Det er også avhengig av elektronikken. Selvfølgelig vanskelig å si hvordan det blir hos deg og ikke minst hva du foretrekker. 14 dagers returmulighet er jo fint. Men ta deg gjerne en lyterunde hvor du tar med Yamahaen din. Kanskje du finner noe annet som faller i smak. Alltid vanskelig å anbefale andre siden vi har ulik smak. ;-)
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå hadde jeg ikke 99.26 i hus lenge av andre grunner enn lyden 8) men mellomtonen er meget god. I forhold til andre dyrere saker er den litt mer "kjøtt på beinet" enn mange andre som har en mer haifai-stil over det, men nivået er lavt slik at den ikke står ut som den kan gjøre på andre konstruksjoner. De er vel det man kaller litt mer "musikalske"? I forhold til dyrere saker er de ikke fullt så godt "sydd sammen" diskant/mellomtone, men tror du finner lite som slår dem av liknende saker på den hyggelige siden av 10 lapper, Dynaudio Focus og Adam som jeg hadde sist er bedre, men til pengene er det en "no-brainer" hvis du selv liker lyden (!).

Til prisen er de kanongode og RX-V1900 har ingen problemer med dem, problemet vil nok heller bunne i økningen i lydkvalitet du kan få fra en dedikert 2-kanals forsterker. En RX-V1900 tar deg langt når du har det blå lyset på i front. 99.26 er midt på treet sånn kravmessig.

Om de er noe for deg er bare noe du selv kan svare på, men ved kjøp fra nettet har man vel 14-dagers returrett hvis de sendes tilbake i den stand de ankom?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg har tatt målinger av 99.36 som har samme mellomtone som 99.26. Jeg ser at de har litt lite nivå i området 110Hz-380Hz, men dett vil jeg karakterise som bassområde. Min forsterker som er super nøytral (klasse D) kan også ha innvirkning på det. Skal også nevne mange høyttaler mangler energi i det området. Kan ikke se dog at mellomtonen ligger lavt.

Min opplevelse er at mellomtonen på XTZ er veldig nøytral og ikke legger noe til. Mange andre høyttalere har ekstra nivå i mellomtonen og det kan forklare at noen savner litt. I tillegg spiller rommet inn. Det er også avhengig av elektronikken. Selvfølgelig vanskelig å si hvordan det blir hos deg og ikke minst hva du foretrekker. 14 dagers returmulighet er jo fint. Men ta deg gjerne en lyterunde hvor du tar med Yamahaen din. Kanskje du finner noe annet som faller i smak. Alltid vanskelig å anbefale andre siden vi har ulik smak. ;-)

Dette var ett MYE mer betryggende svar og faktisk det eg håpet på:-D Ønsker en nøytral mellomtone

Mulig du har rett i att det kann være grunnen til att noen savner litt i mellomtonen.

Returmulighet høres jo bra ut. Mulig det blir en telefon til Surround.no snart da Sparer meg kanskje for den lytterunden da viss eg kann få prøve XTZ 99.26 hjemme. Det er jo uansett det beste å teste hjemme i sitt rom med sitt oppsett:-D

Takker for svar:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Nå hadde jeg ikke 99.26 i hus lenge av andre grunner enn lyden 8) men mellomtonen er meget god. I forhold til andre dyrere saker er den litt mer "kjøtt på beinet" enn mange andre som har en mer haifai-stil over det, men nivået er lavt slik at den ikke står ut som den kan gjøre på andre konstruksjoner. De er vel det man kaller litt mer "musikalske"? I forhold til dyrere saker er de ikke fullt så godt "sydd sammen" diskant/mellomtone, men tror du finner lite som slår dem av liknende saker på den hyggelige siden av 10 lapper, Dynaudio Focus og Adam som jeg hadde sist er bedre, men til pengene er det en "no-brainer" hvis du selv liker lyden (!).

Til prisen er de kanongode og RX-V1900 har ingen problemer med dem, problemet vil nok heller bunne i økningen i lydkvalitet du kan få fra en dedikert 2-kanals forsterker. En RX-V1900 tar deg langt når du har det blå lyset på i front. 99.26 er midt på treet sånn kravmessig.

Om de er noe for deg er bare noe du selv kan svare på, men ved kjøp fra nettet har man vel 14-dagers returrett hvis de sendes tilbake i den stand de ankom?
    Det er det eg har fått en ide om å gjøre:-D

Det er jo glimrende å få teste de hjemme

Eg blir fort litt ivrig, men har tenkt mye på disse høgtalerne før og de må også levere godkjent på film så har en god følelse når det gjelder disse. Att de er lekre i svart pianolakk er jo en ren bonus:-D

Edit: Takk for svar forresten:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut som eg må vente ett par mnd. med stativhøgtalerkjøp p.g.a ny vaskemaskin

Får se det positive i det og tenke att eg da får mer å se frem til å glede seg til:-D

Eg er veldig takknemlig for tilbakemeldinger og tips fortsatt selv om eg nå har en god følelse på XTZ 99.26:-D

Takker alle som har svart i denne tråden og setter veldig pris på det og kom gjerne med flere erfaringer:-D

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke ei elv i nærheten? Det handler om prioriteringer!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Har du ikke ei elv i nærheten? Det handler om prioriteringer!

He he...:-D Er ikke akkurat like spennende med ny vaskemaskin i forhold til nye høgtalere nei:-D

Hadde lekasje på lørdag, men hadde håpet det bare var en pakning eller noe enkelt å fikse, men selvfølgelg måtte det være mye mer nå når eg hadde andre planer:-?

ja ja, får bare ta tiden til hjelp

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Det er det eg har fått en ide om å gjøre:-D

Det er jo glimrende å få teste de hjemme

Eg blir fort litt ivrig, men har tenkt mye på disse høgtalerne før og de må også levere godkjent på film så har en god følelse når det gjelder disse. Att de er lekre i svart pianolakk er jo en ren bonus:-D

Edit: Takk for svar forresten:-)
    Jeg har 99.26 og jeg kan love deg at de leverer til film også.
    Har disse sammen med en Marantz AV8003 prosessor og en Krell KAV-3250 effektforsterker på 3x250 Watt. Jeg er rett og slett knallfornøyd. Har ikke savnet noe i mellomtonen på dem i det hele tatt, de er som Orso sier, veldig nøytrale. Jeg synes de leverer stram, thight bass og det er veldig sjeldent jeg føler behov får å ta i bruk subwooferne når jeg lytter til musikk.
    Dette er en kvalitetshøyttaler med elementer som står i høyttalere helt opp i 100.000 kronersklassen.
    Du kan forresten se bilder i linken i signaturen min, hvis det skulle være av interesse.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer Camst648 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan. har du vurdert utvalget hos Hi-Fi klubben ? Min erfaring med deres nett butikk er meget god, og produktene de leverer i denne prisklassen er helt på høyde. Ta en titt da vel. Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg har 99.26 og jeg kan love deg at de leverer til film også.
    Har disse sammen med en Marantz AV8003 prosessor og en Krell KAV-3250 effektforsterker på 3x250 Watt. Jeg er rett og slett knallfornøyd. Har ikke savnet noe i mellomtonen på dem i det hele tatt, de er som Orso sier, veldig nøytrale. Jeg synes de leverer stram, thight bass og det er veldig sjeldent jeg føler behov får å ta i bruk subwooferne når jeg lytter til musikk.
    Dette er en kvalitetshøyttaler med elementer som står i høyttalere helt opp i 100.000 kronersklassen.
    Du kan forresten se bilder i linken i signaturen min, hvis det skulle være av interesse.

Det høres jo veldig bra ut:-D Har stor tro på 99.26, men må desverre vente litt nå:-?

Betryggende å høre att de leverer på film også

Veldig ryddig og fint oppsett du har i stuen:-D Har vært innom og lest og sett bilder og har lagt igjenn velfortjent topp score:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Camst648
    Heisan. har du vurdert utvalget hos Hi-Fi klubben ? Min erfaring med deres nett butikk er meget god, og produktene de leverer i denne prisklassen er helt på høyde. Ta en titt da vel. Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben

Ja, B&W DM685 har eg jo tenkt litt på. Skall lytte på den viss eg skall til Bergen i løpet av et par mnd. Men ellers tror eg kanskje att XTZ 99.26 blir bestilt til prøvelytting om ett par mnd.:-D

Vi får se hva det blir til. Ingenting er 100% bestemt før eg har hørt på den ene eller andre:-D

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •