2 subwoofere, f.eks. 2 x Klipsch RT10D eller 2 x Klipsch RT12D

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 subwoofere, f.eks. 2 x Klipsch RT10D eller 2 x Klipsch RT12D

Sitter litt og lurer på om jeg skal unne meg et par subwoofere over sommeren. Jeg er møkka lei av å forsøke å få den ene suben jeg har nå plassert korrekt (umulige hjørner, stående bølger og annen faenskap), og tenkte at det kunne være en ide å prøve med to.

Dette skal stå i en stue uten å dominere for mye. Pri #1 er musikk, med film som nummer to. Jeg har ikke behov for å gjøre utslag på jordskjelvsmålerne på Kjeller, men jeg er glad i at det trykker i bassen på musikk.

Jeg har ikke hatt anledning til å høre f.eks. Klipsch RT-12D mot RT-10D. Videre er jeg glad i å fikle med innstillinger og liker å ha muligheten til å klå på EQ/romkorreksjon osv., så jeg tenkte at disse kunne være et alternativ.

Så, noen som har hørt 10" mot 12" av RT-serien? Andre forslag?

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det trykk du vil ha på musikken bør du vel anskaffe deg et par midbasser, går litt høyere i frekvens en vanlig subber.
    Og kanskje et par vanlige subber i tilegg for filmens skyld.

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veeel, 4stk sub i stua når de ikke skal dominere blir sikkert litt vanskelig. Hvertfall når det er snakk om 10" eller 12".
    Har dog ikke hørt RT-12D, men vil tro disse 2 er veldig like?! Kanskje litt mer "slam" i 12'eren, men er ikke sikkert den er verd 3 lapper ekstra.

Litt antakelser fra min side siden jeg bare har hørt den ene...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velodyne har også alternativer med auto eq innebygget

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til både film og musikk så er vel RT serien til Klipsch noe av det råeste der ute

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    veeel, 4stk sub i stua når de ikke skal dominere blir sikkert litt vanskelig. Hvertfall når det er snakk om 10" eller 12".
    Har dog ikke hørt RT-12D, men vil tro disse 2 er veldig like?! Kanskje litt mer "slam" i 12'eren, men er ikke sikkert den er verd 3 lapper ekstra.

Litt antakelser fra min side siden jeg bare har hørt den ene...

utenom at jeg har hørt begge to sammen vil jeg tro du har helt rett, og det er nok to knakende gode subber så det blir nok veldig bra:-D

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og tusen takk for innspillene!

Tar selvsagt poenget om diskret skjuling av to subwoofere i en stue, men jeg tenkte meg noe mindre dominerende enn et par hundehus fra SVS :-)

Grunnen til at jeg har siklet litt på Klipsch er at de kan passe bra inn i et par hjørner her i stua og dermed også virke mindre i størrelse.

Når det gjelder midbass så får jeg OK punch fra frontene mine, men bassen fra 60Hz og nedover "svømmer" litt. Det er jo vanskelig å gjøre noe med ansamling av bass når man har sitteplass ved relativt nærme bakveggen, men jeg har veldig lyst til å prøve to stk suber for å ta knekken på et par stående bølger jeg har.

Slik det er nå, etter å ha kjørt en del målinger, så må jeg ha suben stående midt foran på gulvet for å få grei bass. Står suben i et hjørne så flyter det ut, og alt anslag forsvinner. Da må jeg få hjelp av frontene, og de gir en stående bølge på 45Hz som mest minner om pyramiden i Giza i Room EQ. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg en RT-10D for et par uker siden, og bruker den sammen med to gamle Klipsch RF3-mk2. og det fungerer utrolig bra . Jeg slet med å stille inn suben med ved hjelp av mikrofon, deling, slope, fase, osv det ble bare ikke bra.
    Jeg slo av innstillingene på sub, og lot Yamaha RX-V3900 gjøre jobben med innstillingene å kontrolere suben.
    kjørte romkorigeringen og det ble perfekt med en gang, RT-10D spiller veldig bra på musikk. Det er trykk og dynamikk bassen og den er veldig bra integrert i lydbilde.
    Min konklusjon så langt er at RT-10D er en meget god musikk sub, så jeg tror ikke du blir misfornøyd hvis du går for RT-10D eller RT-12D.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brummund
    Hei og tusen takk for innspillene!

Tar selvsagt poenget om diskret skjuling av to subwoofere i en stue, men jeg tenkte meg noe mindre dominerende enn et par hundehus fra SVS :-)

Grunnen til at jeg har siklet litt på Klipsch er at de kan passe bra inn i et par hjørner her i stua og dermed også virke mindre i størrelse.

Når det gjelder midbass så får jeg OK punch fra frontene mine, men bassen fra 60Hz og nedover "svømmer" litt. Det er jo vanskelig å gjøre noe med ansamling av bass når man har sitteplass ved relativt nærme bakveggen, men jeg har veldig lyst til å prøve to stk suber for å ta knekken på et par stående bølger jeg har.

Slik det er nå, etter å ha kjørt en del målinger, så må jeg ha suben stående midt foran på gulvet for å få grei bass. Står suben i et hjørne så flyter det ut, og alt anslag forsvinner. Da må jeg få hjelp av frontene, og de gir en stående bølge på 45Hz som mest minner om pyramiden i Giza i Room EQ. :-)
    Skal jo være helt rå midtbass i disse subbene så tror ikke det blir noe problem

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RT-12d er ikke å opprive i Norge/Europa lenger såvidt jeg har fortstått. Dette er fordi Klipsch har trukket den tilbake fra markedet grunnet tull med displayet på toppen av subwooferen. Disse var ikke mulig å fjerne og enhetene med feil måtte erstattes med nye - og ble sådan dyrt for Klipsch i lengden.

Så det må da enten bli RT-10d eller evt. en etterkommer. Har ikke hørt at RT-10d har hatt dette problemet. Du kan jo høre importøren i Norge (Audiocompaniet)?

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    RT-12d er ikke å opprive i Norge/Europa lenger såvidt jeg har fortstått. Dette er fordi Klipsch har trukket den tilbake fra markedet grunnet tull med displayet på toppen av subwooferen. Disse var ikke mulig å fjerne og enhetene med feil måtte erstattes med nye - og ble sådan dyrt for Klipsch i lengden.

Så det må da enten bli RT-10d eller evt. en etterkommer. Har ikke hørt at RT-10d har hatt dette problemet. Du kan jo høre importøren i Norge (Audiocompaniet)?

ifølge audiocompaniet er både RT12d OG RT10d discontinued, det er ikke bestemt om de skal fortsette på markedet, eller om det kommer nye modeller, og det er ikke displayene som skjer det.. (samme display på begge visstnok)

Det er visstnok snakk om at Klipsch skal re-lansere disse, evt komme med nye i 2010... time will show..

frem til da kan man jo kjøpe brukt - skjer det noe med displayet, så får man jo ny, evt pengene tilbake dersom det ikke kan skaffes en likt produkt.
    heldigvis har man jo 5 års reklamasjon når det er kjøpt nytt i norge, så det skal jo være null problem!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv testet rsw10-d sammen med la scala og kan bare si at det blir mine neste subber

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •