hva er det som gjør en liten pingle høytaler verdt prisen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 217
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hva er det som gjør en liten pingle høytaler verdt prisen?

kansje det kan virke provoserene for noen og jeg er rimelig sikker på at dette er tatt opp før.men kunne desverre ikke finne noe om emnet.
    jeg lurer på hva som gjør at en liten pinglete høytaler som feks B&W 802D er så enormt dyr? har de lurt inn noen diamanter og gull i kassen eller?
    hvorfor kjøper dere her inne generelt små og dyre høytalere?er det pga fruen og lite plass i stua?
    hvorfor er feks disse små høytalerene bedre en feks cerwin vega? kan være veldig enig at cerwin vega passer seg kun inn på et diskotek design messig.men finnes vel andre større høytalere med finere design.
    leser ofte detaljene i lyden er det som er forskjellen,men om man da spiller høyt med en liten dyr høytaler vil den vel bare lage skurrete ulyder? mens en cerwin vega vil kunne spille mye høyere og finere før den begynner og lage rare lyder??

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange ting som er ute å går her, dyre komponenter og grei lønn til de ansatte bl.a, lydmessig så synes jeg det du kaller for pingler låter ofte meget godt. Og ofte klarer slike små bokser å dekke mye av lydfrekvensen og på en behagelig måte!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer Mjolnir sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble jeg litt motløs.

Lykke til med å utvide din hifi/hjemmekino horisont.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du har funnet et dårlig eksempel, da 802D vel må være noe de fleste kaller en ganske stor høyttaler...

Ja, den er dyr i for hold til CV - men lyden kan heller ikke sammenlignes.
    -Kassekonstruksjonen er mye mer avansert og solid. For ikke å snakke om finishen.
    -Elementene er i en helt annen klasse både på pris og ytelse
    -Delefilterkomponentene er i en helt annen klasse på både pris og ytelse
    -Utviklingsarbeidet er nok mye grundigere

Sier ikke at den ikke er overpriset likevel...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så forskjellen ligger i at cerwin vega feks dekker bare en liten del av lydfrekvensen mens disse små dekker hele? men de vil vel fortsatt skurre på høyt volum? eller hvordan fungerer dette?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom målet er å spille høyt, så for all del. kjøp CV

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjolnir
    Nå ble jeg litt motløs.

Lykke til med å utvide din hifi/hjemmekino horisont.

Hehe, muligens det beste svaret ja! :wink:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ikke målet mitt nei..prøver ikke å starte en krangel men prøver og forstå hva som gjør at disse små dyre er så veldig bra?må da finnes høytalere som kan spille både høyt og fint?
    det virker som at det er et veldig vanskelig spørsmål å svare på.siden jeg heller får usaklige svar.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mEhE
    leser ofte detaljene i lyden er det som er forskjellen,men om man da spiller høyt med en liten dyr høytaler vil den vel bare lage skurrete ulyder? mens en cerwin vega vil kunne spille mye høyere og finere før den begynner og lage rare lyder??
    Du har selvsagt 100% rett i at en "dyr pinglehøyttaler" lager skurrete ulyder når den spiller høyt nok.

Mange vi vel hevde at det er dette CV'en gjør hele tiden ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hahaha..kansje det var svaret jeg leta etter...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ikke målet mitt nei..prøver ikke å starte en krangel men prøver og forstå hva som gjør at disse små dyre er så veldig bra?må da finnes høytalere som kan spille både høyt og fint?
    det virker som at det er et veldig vanskelig spørsmål å svare på.siden jeg heller får usaklige svar.

Er det rart du får usaklige svar, når du kommer med mye usaklige meninger?

"hvorfor er feks disse små høytalerene bedre en feks cerwin vega?"

Vell.. lytt!

"...mens en cerwin vega vil kunne spille mye høyere og finere før den begynner og lage rare lyder??"

Høyere: JA, finere: Å, nei!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verdt prisen? Det er det vel opp til hver enkelt hifikjøper å vurdere. Personlig synes jeg B&W802D blir for dyre for meg - særlig med henblikk på at de krever ganske dyr elektronikk pluss stort lytterom med god avstand til alle vegger også, for å spille så godt som jeg har hørt dem gjøre. Så jeg har landet på noen "knøttsmå" ProAc D25 i stedet - mange vil si at de er enda mer overpriset enn B&W802D. Hvilket i og for seg kan være riktig hvis man regner i kroner pr. liter høyttalerkasse.

Men det er liksom ikke derfor man kjøper høyttalere, da. For å få flest mulig høyttalerlitere pr. krone.

Smak, behag, lommebok - samt de generelle rammebetingelsene i heimen - er viktige faktorer som man må ta hensyn til. Musikkrommets størrelse, konefaktor og - for enkelte av oss - nabofaktor.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende diskusjon her....

Foreslår at trådstarter tar seg en aldri så liten lytterunde......

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at du bare er ute etter å provosere, men grunnen til at B&W 802D og andre små og pinglete høyttalere er bedre enn CV er at folk flest ikke vurderer kvaliteten på en høyttaler etter hvor høyt den kan spille. Men 802D nok kan spille rimelig høyt før den begynner å skurre allikevel.

Hvis du synes CV spiller fint så er du jo egentlig ganske heldig. Høyttalere på som CV er jo veldig billige siden det ikke er brukt kvalitetskomponenter i de.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare føye inn det som irriterte meg gjennom samtlige innlegg:

Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W 802D Høyttalere

Små?? pinglete??

Størrelse: 113.5 x 36.8 x 56.3 cm (HxBxD)
    Vekt: 80 kg pr/stk

SMÅ????

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking lyd

er ikke altid størrelsen som teller

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samco
    er ikke altid størrelsen som teller
    Godt sagt.

men jeg ser jo at trådstarter er ute etter å hisse opp litt avforumere her, men jeg skjønner jo også at han vil ha en forklaring på det også.

men av og til er det ikke like lett å forklare så stikk til HFK. Be de sette opp 802D vedsiden av verdens største CV høyttalere med en milliard tommers basselement som kan spille 300 db på 1 wattt så får du nok et greit inntrykk der.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kansje det kan virke provoserene for noen og jeg er rimelig sikker på at dette er tatt opp før.men kunne desverre ikke finne noe om emnet.
    jeg lurer på hva som gjør at en liten pinglete høytaler som feks B&W 802D er så enormt dyr? har de lurt inn noen diamanter og gull i kassen eller?
    hvorfor kjøper dere her inne generelt små og dyre høytalere?er det pga fruen og lite plass i stua?
    hvorfor er feks disse små høytalerene bedre en feks cerwin vega? kan være veldig enig at cerwin vega passer seg kun inn på et diskotek design messig.men finnes vel andre større høytalere med finere design.
    Litt morsomt det du s kriver her.. Om de har lurt diamant inn i kassen.. Nei, har de lurt diamant inn i diskanten? Ja... Men selvom den har en pris på 10.000 kroner alene er ikke det den store utgiften i konstruksjonen av denne høyttaleren. Det er kabinettet...

Denne lille "pingle" høyttaleren du har brukt som eksempel kan skilte med 30Kg mer på strømpelesten enn cls215. Den er kun noen få cm lavere men mye dypere.. Så å kalle de en liten høyttaler blir iallefall for meg feil. Da den er "større" enn cls-215 på alle måter..

Selvom specsa ikke tilsier det, spiller denne B&W`n her i ett større frekvensområde enn f.eks cls-215... Tåler mer før den ryker gjør den også, gitt at den selvfølgelig får ren effekt. 1KW tåler diskanten før den ryker... Men, man kjøper seg ikke en slik høyttaler for å ha rånefest på låven.. Håper jeg iallefall. Det er ett smykke av en høyttaler, og den beste lyden man kan få i mine ører..

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke så mye å tilføre i denne tråden annet enn:

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    802D blir jo pinglete med sine 2x8" i forhold til CV med 2x15".

Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •