hva er det som gjør en liten pingle høytaler verdt prisen? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 11 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 217
    Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvem bryr seg da om hvordan høyttalere ser ut innvendig? Klipsch ser fin nok ut på utsiden og det er det som teller.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det har jeg heller ikke sagt. I USA og kanskje også midtøsten er markedet litt spesielt. Der er det et stort antall kjøpesterke mennesker som er svært opptatt av pris og blingbling-faktor. Nå har B&O også vært på svært vaklende grund økonomisk i det siste, så at de setter opp prisene er neppe kun for å treffe riktig marked.

Kjøper man en høyttaler til 300 000kr, vil ikke +/- 30 000kr hos en annen produsent være et bevis for bedre/dårligere kvalitet. Akkurat samme som 10% variasjon i prisene på høyttalere til 4000kr heller ikke sier mye om lyden.

Kreativ markedsføring finner man forøvrig i alle prisklasser.

Klipsch er dyrt i Norge pga. mange mellomledd, og sannsynligvis ganske gode marginer. I USA er prisene mer riktige ift. innmat og matrialbruk. Sannsynligvis koster slike høyttalere ikke mange kronene å produsere.

Slike eksempler finner man i alle prisklasser. Som kunder velger vi jo selv hva vi vil betale for....
    Synes faktisk du får mye for prisen hvis du handler Klipsch her i norge i forhold til fleste andre merker,er som sagt en grunn til at det er verdens mest populære høytaler produsent

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Synes faktisk du får mye for prisen hvis du handler Klipsch her i norge i forhold til fleste andre merker, er som sagt en grunn til at det er verdens mest populære høytaler produsent
    Om det så er tilfelle, er det i allefall ikke fordi de er billige i Norge.

At Klipsch er overpriset i Norge har vært diskutert flere ganger før, men RF-83 koster 1400$, altså 8800,- ferdig levert med dagens kurs. I Norge koster samme høyttaler hele 22500kr. Det er i underkant av 3 ganger prisen! Flere andre merker koster det samme i Europa som i USA, og er fortsatt populære til prisen der borte. Objektivt sett er det neppe mye for pengene, men subjektivt.....

Men nå handlet ikke denne tråden om prisene på Klipsch.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde noen mission stativ høyttalere på 90 tallet, husker ikke helt hva de heter, 7 ett eller annet. Angrer meg ihjel på at jeg solgte de, noe av det bedre jeg har hatt. Dårligste jeg har hatt er CV AT80 og B&W 640

Edit: Mission 751 het de. Hvis noen har disse i kiresebær farge og skal selge de så send meg en pm.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe hva med Klipsch La Scala den ultimate høytaler uansett pris i mine ører da! Har hatt to par høytalere tidligere som i mine ører! er bedre enn feks 802D og det til halv pris så det er klart at produsenter som b&w tar ekstra bare på navnet
    nåja, det som står i La scala er billig standardvare fra PAmarkedet. audiocompaniet krever ca 5000kr stk for en diskant til de, eletrovoice tok 1/10 del. helt lik!
    "at first glance" som man sier er nautilus teknisk sett på en annen planet enn heritage spør du meg

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det så er tilfelle, er det i allefall ikke fordi de er billige i Norge.

At Klipsch er overpriset i Norge har vært diskutert flere ganger før, men RF-83 koster 1400$, altså 8800,- ferdig levert med dagens kurs. I Norge koster samme høyttaler hele 22500kr. Det er i underkant av 3 ganger prisen! Flere andre merker koster det samme i Europa som i USA, og er fortsatt populære til prisen der borte. Objektivt sett er det neppe mye for pengene, men subjektivt.....

Men nå handlet ikke denne tråden om prisene på Klipsch.

Nå er vel prisen der borte per st ikke for et par.

Når det gjelder prisen på elementer etc, så er jo ikke det sagt at en høytaler med dyre elementer nødvendigvis låter så utrolig mye bedre.
    Klart at man forventer det men det er ingen selvfølge, og om noen finner den perfrekte høytaler for seg og det ikke er diamant/berylium/safir/gull i dem så er vel det bare bevis på at utstrakt bruk av edle metaller ikke gjør en høytaler "best" for alle.

Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Hvem bryr seg da om hvordan høyttalere ser ut innvendig? Klipsch ser fin nok ut på utsiden og det er det som teller.
    Det er derimot en mellomting mellom å være jålete og vellbygd syns nå jeg, noen sa at klipsch så ut som "noen gamle fuglekasser inni." det vet jeg ikke noe om, men jeg syns det er greit at en høytaler til over 20k også er litt gjennomført innvendig.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Nå er vel prisen der borte per st ikke for et par.
    Du har selvfølgelig rett. Jeg har registrert en del prisdiskusjoner ang. Klipsch og røsket tak i det første eksempelet jeg fant. My bad....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    nåja, det som står i La scala er billig standardvare fra PAmarkedet. audiocompaniet krever ca 5000kr stk for en diskant til de, eletrovoice tok 1/10 del. helt lik!
    "at first glance" som man sier er nautilus teknisk sett på en annen planet enn heritage spør du meg
    Ja nå har jeg hatt et par høytalere som bl.annet har slått 802D i test hvis det betyr noe og etter min mening så er La Scala mye mye råere enn feks 802D så derfor må jeg få lov til og mene at B&W er sykt overpriset.uansett hva du må mene om Klipsch så tror jeg de faktisk har solgt mer enn B&W på verdensmarkedet

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så Toyota lager bedre biler enn Aston Martin rett og slett fordi førstnevnte har et større produksjonsantall?

Klipsch eier forøvrig mange mindre firma, som er en av årsakene til deres størrelse.

Når det gjelder hva som er "best", går det vel i stor grad på preferanser.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så Toyota lager bedre biler enn Aston Martin rett og slett fordi førstnevnte har et større produksjonsantall?

Klipsch eier forøvrig mange mindre firma, som er en av årsakene til deres størrelse.

Når det gjelder hva som er "best", går det vel i stor grad på preferanser.
    Nei men det er vel en grunn til at en høytaler produsent selger så sinnsykt mye som de gjør og har gjort i en del tiår! Hva har Toyota og AM med høytalere og gjøre?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei men det er vel en grunn til at en høytaler produsent selger så sinnsykt mye som de gjør og har gjort i en del tiår! Hva har Toyota og AM med høytalere og gjøre?
    Det at noen selger mye trenger ikke nødvendigvis bety at det er best/bra.,

Se på BOSE f.eks, det er den ht produsenten som selger mest på verdensbasis.. Er det forde de er best? Eller forde de bruker mest på markedsføring? hmm..

Men uansett, hva som er best er som vi vet individuelt.. Jeg liker biffen min godt krydret og medium stekt..

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toyota lager og har laget MYE bedre biler enn Aston Martin ja. De er riktignok ikke konkurrenter overhode, men Aston er et merke som til tross for sitt utrolig kjente navn har vært preget av gammeldags teknologi, dårlig kjøreegenskaper og høy feilrate som har ført dem mot konkurs mange ganger. Deres storhetstid var 50 og 60tallet hvor bilene ble forbundet med James bond.

Dette bedret seg veldig når Ford overtok som eier og ny sjefsdesigner ble ansatt, Aston Martin lager i dag kanskje verdens lekreste GT biler, men det er en grunn til at Aston har vært forsøkt solgt flere ganger og til slutt ble de det, i dag eier Ford kun 15%. Tror du det er fordi Aston Martin er så bra biler? Når man kjører eldre Aston Martin beskrives det som sjarmerende at ingen ting fungerer som det er tenkt.

Dette har forøvrig ingen ting med diskusjonen å gjøre, jeg bare blir litt lei av disse bileksemplene som dukker opp til stadighet. De har ikke noe med høyttalere å gjøre og de er stort sett helt bak mål i forhold til budskapet. :P

Så kan jeg være enig at store salgstall ikke betyr at ting er best, markedsføring er som kjent utrolig viktig. Og at lyd først og fremst går på preferanser etterhvert som man beveger seg opp i pris.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som er bra/best avhenger av hvilke kriterier man stiller til grunn.

Mange som åpenbart ikke tenker på dette.

Active Alinoe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal påpekes at nettopp pga sitt gode navn og dermed sine relativt store produksjonsvolum har B&W muligheten til å ha prisene sine såpass lave som de er. Flaggskipmodellen til B&W koster 190k på hifiklubben, og de fleste vil nok, uansett smak, tanke om pris, etc, være enig i at det er en svært god og forseggjort høyttaler. Til sammenligning koster flaggskipmodellen til Dynaudio 700k på soundgarden. Er den 3.5x bedre?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Dette har forøvrig ingen ting med diskusjonen å gjøre, jeg bare blir litt lei av disse bileksemplene som dukker opp til stadighet. De har ikke noe med høyttalere å gjøre og de er stort sett helt bak mål i forhold til budskapet. :P

Tror dere Saab blir en bedre bil nå, eller tror dere at B&W kommer til å beholde diamantene sine? :twisted:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Toyota lager og har laget MYE bedre biler enn Aston Martin ja. De er riktignok ikke konkurrenter overhode, men Aston er et merke som til tross for sitt utrolig kjente navn har vært preget av gammeldags teknologi, dårlig kjøreegenskaper og høy feilrate som har ført dem mot konkurs mange ganger. Deres storhetstid var 50 og 60tallet hvor bilene ble forbundet med James bond.

Dette bedret seg veldig når Ford overtok som eier og ny sjefsdesigner ble ansatt, Aston Martin lager i dag kanskje verdens lekreste GT biler, men det er en grunn til at Aston har vært forsøkt solgt flere ganger og til slutt ble de det, i dag eier Ford kun 15%. Tror du det er fordi Aston Martin er så bra biler? Når man kjører eldre Aston Martin beskrives det som sjarmerende at ingen ting fungerer som det er tenkt.
    At Aston Martin har vaklende økonomi bare bekrefter poenget mitt. Men AM var bare et eksempel, så bytt det gjerne ut med noe annet om du ikke føler en DB9 vs Toyota Corolla statuerer poenget mitt godt nok. Men som du sier, debatten handler ikke om biler. Jeg kan omformulere meg litt:

Salgsvolum/masseproduksjon er ingen garanti for ytelse. Det betyr kun at produsenten har et produkt som treffer en stor andel av kundegruppen ift. bruksområdet og ikke minst pris (!). Ofte er slike selskap også svært gode på markedsføring, og bruker enorme summer av omsetningen på reklame for igjen å øke omsetningen. Målet er her altså mest mulig penger til aksjonærene, og selv om det sikkert sitter ingeniører på bunnen som elsker jobben sin, er det ofte bundet en del av det økonomiske, rett og slett for at konkurransen i dette kundesegmentet ofte er svært hard og det er ofte større fokus på hvor man kan spare penger ift. design og produksjon.

De produsentente som heller satser på å presse ytelsene i taket, ender ofte opp som nisjeprodusenter som henvender seg til en langt mindre kundegruppe som er villig til å betale langt mer enn menigmann for å få "det beste". Disse produktene har ofte større økonomiske rammer når det gjelder komponentpriser, produksjonsmetoder og ikke minst hva ingeniør/konstruktør kan tillate seg av design. Noen av disse produktene er går også under kategorien "cost no object" der det omtrent er helt frie tøyler for utviklere.

Det sier seg vel selv at sistnevnte produktgruppe får en helt annen prisklasse enn den første. Om en er villig til å betale for noe slikt blir selvsagt en personlig vurdering basert på økonomi og interesser. Men å si at første gruppe produkter er bedre enn sistnevnte pga. salgsvolum blir feil i min verden.

Sitat Opprinnelig postet av Alinoe
    Det skal påpekes at nettopp pga sitt gode navn og dermed sine relativt store produksjonsvolum har B&W muligheten til å ha prisene sine såpass lave som de er.
    Nå er på ingen måte 800-serien dårlig - tvert i mot, men tester har vist at tilsvarede produkter fra langt mindre firmaer har kommet like bra ut i test og vel så det.

En må huske på at selv om B&W er en stor organisasjon, bruker de også enorme summer på markedsføring. Se bare på store internationale messer der de leier inn flotte stands på flere hundre kvm, luksusbiler etc etc. De har også et stort distribusjonsnett med mange mellomledd. Alt dette må noen betale for (gjett hvem). Når en også tar med i regnestykket at 800-serien ikke har i nærheten så stort produksjonsvolum som resten av B&W`s portofølje, er det ingenting som tilsier at de skulle være så veldig billige (noe de heller ikke er).

Sitat Opprinnelig postet av Alinoe
    Flaggskipmodellen til B&W koster 190k på hifiklubben, og de fleste vil nok, uansett smak, tanke om pris, etc, være enig i at det er en svært god og forseggjort høyttaler. Til sammenligning koster flaggskipmodellen til Dynaudio 700k på soundgarden. Er den 3.5x bedre?
    Dynaudio har tunge røtter i pro-bransjen, og vet hva de holder på med. 3,5 ganger bedre er de selvfølgelig ikke, og slik kan en heller ikke regne i denne prisklassen.

Ofte er det slik at produsentenes top-of-the-line serie starter i området 100-200k, og det man får over der er egentlig bare mer av det samme, altså større høyttalere med mer headroom.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Nå bruker sikkert B&W minst like mye penger som Klipsch til markedsføring og begge merkene har høytalere fra et par tusen lapper og opp til et par hundre og det som er helt sikkert er at Klipsch selger i bøtter og spann så noe må det jo være.Til slutt så er vi jo enige i at det er en smaksak og etter min smak så spiller La Scala dritten av 802D men som sagt så har jeg ikke hørt dem hjemme hos meg men et par andre steder

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå bruker sikkert B&W minst like mye penger som Klipsch til markedsføring og begge merkene har høytalere fra et par tusen lapper og opp til et par hundre og det som er helt sikkert er at Klipsch selger i bøtter og spann så noe må det jo være.Til slutt så er vi jo enige i at det er en smaksak og etter min smak så spiller La Scala dritten av 802D men som sagt så har jeg ikke hørt dem hjemme hos meg men et par andre steder

Selger Klipsch mere en B&W i verden, ikke vet jeg - jeg har ikke sett noen tall. Har du prøvd La Scala på de anleggene du har hørt "dritten", hvis ikke så blir det ikke så lett å sammenligne.

Høyttaleres pris er som alt annet, en må tjene inn produksjonskostnader (så fremt en ikke "selger" seg inn i et marked), alle leddene skal ha sitt og ikke minst populæriteten trekker produktet opp. Synes en at det koster for mye vs. prisen, ja så lar man de være.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Selger Klipsch mere en B&W i verden, ikke vet jeg - jeg har ikke sett noen tall. Har du prøvd La Scala på de anleggene du har hørt "dritten", hvis ikke så blir det ikke så lett å sammenligne.

Høyttaleres pris er som alt annet, en må tjene inn produksjonskostnader (så fremt en ikke "selger" seg inn i et marked), alle leddene skal ha sitt og ikke minst populæriteten trekker produktet opp. Synes en at det koster for mye vs. prisen, ja så lar man de være.
    Ok var muligens litt krass men Klipsch er uansett hva noen mener en av verdens største produsenter og det må vel være en grunn til at så sykt mange mennesker kjøper Klipsch.Både her og på hifisentralen så har Klipsch de lengste tråene så intressen er der!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....Både her og på hifisentralen så har Klipsch de lengste tråene så intressen er der!

Hehe, ja da må de nok være de beste i verden - jeg tok feil.

Side 8 av 11 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •