hva er det som gjør en liten pingle høytaler verdt prisen? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 11 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 217
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Jeg er enig med deg i det meste du nevner marsboer, men håper virkelig ikke du tror det er 20k med diamanter i høytalere som klubben selger for under 80k (tenker da på 803D som har samme diskant)
    skal ikke starte en ny diskusjon omkring det, men alle skal ha sitt også i klubben og er vel mer sannsynlig at total del og produksjonspris ligger deromkring på eks 803D.

Jeg er overbevist om at B&W også tar seg godt betalt for merket sitt, tror du vil ha vanskeligheter med å finne merker som ikke benytter (eller ville benyttet) seg av en slik mulighet.

Hvilken bil er dette, ble intressert

Alle tar selvfølgelig betalt for sitt navnt, poenget mitt var vel heller det at de ikke tar uanstendig mye forde de har B&W logoen. Jeg tok BO som ett eksempel, jeg mener se på tv`ne deres.. Er de verdt 30K mer enn en Kuro?
    10K er prisen fra B&W, altså skal du bestille en slik diamant diskant koster den omkring 10K... Det er en utrolig dyr prossess å produsere den kunstige diamanten som er 0,02mm.. :P ;Men ikke spore av her nå-- * ta seg i nakkeskinnet *

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mEhE
    kansje det kan virke provoserene for noen og jeg er rimelig sikker på at dette er tatt opp før.men kunne desverre ikke finne noe om emnet.
    jeg lurer på hva som gjør at en liten pinglete høytaler som feks B&W 802D er så enormt dyr? har de lurt inn noen diamanter og gull i kassen eller?
    hvorfor kjøper dere her inne generelt små og dyre høytalere?er det pga fruen og lite plass i stua?
    hvorfor er feks disse små høytalerene bedre en feks cerwin vega? kan være veldig enig at cerwin vega passer seg kun inn på et diskotek design messig.men finnes vel andre større høytalere med finere design.
    leser ofte detaljene i lyden er det som er forskjellen,men om man da spiller høyt med en liten dyr høytaler vil den vel bare lage skurrete ulyder? mens en cerwin vega vil kunne spille mye høyere og finere før den begynner og lage rare lyder??
    Gidder ikke lese gjennom alle svarene..

jeg regner med du mener 805.. det er en stativhøyttaler mens 802 er en svær jævel som burde vært levert med gaffeltruck....

om det primære målet er å spille 100db+ er CV ett godt valg. Eller JBL. CV har vel aldri laget en high fidelity høyttaler. JBL har definitivt det, selv om de kan spille tordnende høyt.

på den annen side er det enda viktigere med god forsterker om man skal spille veldig høyt. hvis man ikke er lastet med penger kan man like greit kjøpe en PAforsterker. har ikke lydkvaliteten noe å si så..

er du ute etter kvalitet, detaljer, de små detaljer og det estetiske er CV ikke ett valg..

edit=kan som en digresjon bare legge til at sansynligvis koster ett delefilter i en 805 like mye å produsere som mange CVmodeller..

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Vet ikke om det er eksempelet mitt du sikter til, men i så fall var det tatt høyde på en prisforskjell på 600k vs. 250k. En trenger vel ikke å ha sittet i mange biler til 600k for å skjønne at det vanligvis er en litt annen komfort og byggekvalitet enn en bil til 250k.

Vrir man på regnestykket og begynner å dra inn to like biler der kun motoren (avgifter) utgjør prisforskjellen, eller ser rett på gjennomsnitt feil/servicer er det fullt mulig å snu regnestykket. Men da er det heller ingen paraleller igjen å trekke til AV.
    --------------------------------------------------------------
    Hva som er fornuftig økonomisk er selvfølgelig høyst subjektivt.

Gaia står forøvrig i en normal ubehandlet stue. En god kokk og hans verktøy (EQ) er cluet.
    Helt enig, var en avsporing den der

--------------
    Ja, svært subjektivt. Nå koster Gaia vesentlig mer enn vanlige folk bruker da, men jeg er enig i at man får til mye vha EQ, dog er det vel ganske mange $$$ i utstyr bare på korreksjonsdelen i nevnte oppsett. Dog er det uansett best med et optimalt rom, også til slike anlegg. Selv om Gaia har headroom til å korrigere det meste så er det jo optimalt å korrigere så lite som mulig.

Det jeg mente øverst i innlegget var at det er jo naturlig å merke større forskjell fra 5 - 10 000 enne fra 150 - 155 000

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Helt enig, var en avsporing den der

--------------
    Ja, svært subjektivt. Nå koster Gaia vesentlig mer enn vanlige folk bruker da, men jeg er enig i at man får til mye vha EQ, dog er det vel ganske mange $$$ i utstyr bare på korreksjonsdelen i nevnte oppsett. Dog er det uansett best med et optimalt rom, også til slike anlegg. Selv om Gaia har headroom til å korrigere det meste så er det jo optimalt å korrigere så lite som mulig.

Det jeg mente øverst i innlegget var at det er jo naturlig å merke større forskjell fra 5 - 10 000 enne fra 150 - 155 000

Er jo greit for folk flest å bruke eq da ikke alle har lyst til å gjøre så mye med rommet selvom de har dyrt utstyr der, det hjelper en del selvom man ikke ønsker å gjøre de voldsomme endringene med rommet.
    Mange som kanskje har en bedre halvdel som reagerer litt negativt på slikt.

Uansett er jo Gaia et litt spesiell sådan, de er jo laget på en måte som skal gjøre den litt mindre avhengi av store endringer på rommet.
    Har ingen fasit selv, men de fleste her inne liker jo en eller annen form for korrigering, eller "farging" av lyden.
    Det er jo i prinsippet det samme om det er en preamp som er bygget for å farge på en spesiell måte eller om man bestemmer selv med en form for eq hvordan man vil det skal låte.
    Ikke mange som har anlegg som formidler musikken så nøytralt at det kan sammenliknes med studio monitorer etc.

Jeg kan skjønne de som ønsker å ha bedre kontroll på hvor og hvordan lyden blir farget.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult at et mehe kan få folk til å engasjere seg på en slik engasjerende måte...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Kult at et mehe kan få folk til å engasjere seg på en slik engasjerende måte...

Har ikke du pingle-høyttalere også Tiger?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hehe, vurderte å dra den i går, men... 8)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Hehe, vurderte å dra den i går, men... 8)

Jeg er tøff alene ja..!

Har løpt i fra mindre folk en Tiger'n
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer OriginalRed sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    ...10K er prisen fra B&W, altså skal du bestille en slik diamant diskant koster den omkring 10K... Det er en utrolig dyr prossess å produsere den kunstige diamanten som er 0,02mm.. :P ;Men ikke spore av her nå-- * ta seg i nakkeskinnet *
    Dette er vel bare tull... En karat med diamant koster omlag 64000,- (1 karat = 200 mg). 0,02 kubikkmillimeter (7 mg) med diamant koster omlag 2250,-
    Kostnaden ved fremstilling av kunstige diamanter på denne størrelsen ligger nært, eller under, tilsvarende kostnad ved å utvinne diamamantene fra en gruve.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OriginalRed
    Dette er vel bare tull... En karat med diamant koster omlag 64000,- (1 karat = 200 mg). 0,02 kubikkmillimeter (7 mg) med diamant koster omlag 2250,-
    Kostnaden ved fremstilling av kunstige diamanter på denne størrelsen ligger nært, eller under, tilsvarende kostnad ved å utvinne diamamantene fra en gruve.
    Samma det vel. Prisen er 10k for et nytt diskantelement om du ødelegger det, mens det er langt mindre for S-diskanten.
    Selvfølgelig er dette sikkert med påslag av diverse griske mellomledd, men dette er nå realiteten.

Du må også huske på at det ikke bare er mengden som koster.
    Husk hvilken nøyaktighet og presisjon selve formen på elementet må fabrikkeres med. Det er dette som var hovedutfordringen ved å bruke diamant i D-elementet, ikke det å fremstille selve materialet.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Spiller vel ikke så mye rolle om diskantelementet koster 5000, 10000 eller 20000kr ut til kunde. Poenget er at det er langt dyrere å utvikle noe slikt "in-house" for hånd enn en papirdome masseprodusert på et asiatisk samlebånd.

Det er selvfølgelig helt opp til oss som kunder om vi er villige til å betale mer for mye/tilsvarende/litt [stryk det som ikke passer] bedre ytelse.

Selv har jeg alltid vært imponert over godt sammensatte high-end anlegg som spiller i optimale forhold (og selvfølgelig tilsvarende skuffet over de som ikke gjør det). Etter hvert som jeg har fått økonomi til å realisere noe slikt, har jeg funnet ut at jeg (!) får mye igjen for pengene, da i form av ekstra store smil rundt musikken når jeg sitter alene på kvelden med noe godt i glasset og hører på favorittmusikken. Store høyttalere for meg gir en autoritet, tyngde og en dynamikk som rett og slett ikke er mulig å få på mindre høyttalere. Det handler altså ikke bare om å spille høyt. Det sagt, jeg har også merket at når man har muligheten til å spille høyt helt uforvrengt, krystallklart og med en dynamikk ut av en annen verden blir det også til at man gjerne vrir volumkontrollen litt ekstra noen ganger. Et anlegg som ikke har kontroll og headroom til dette, vil starte ganske umiddelbart å gi til kjenne forvrengning/klipping med en gang man drar på. Det oppfattes som slitsomt for ørene (rask lyttetretthet), og en velger raskt å skru knotten ned til mer "behagelige" og trygge nivå. Mange slår seg da til ro med at de ikke liker å spille høyt.

Kunne jeg ha levd med en god bokhyllehøyttaler? Definitivt. Har hørt flere små høyttalere som har gitt meg gåsehud, kanskje spesielt på litt roligere musikk. Det er vel kanskje de små høyttalerne i litt lavere prisklassene som imponerer mest ift. pris. Definitivt mulig å få svært god lyd ut av mindre oppsett. De kan også være lettere å få til å spille bra, nettopp pga. lite energi i de laveste frekvensene.

CV klarer jeg ikke å plassere i noen av disse kategoriene, men det spiller høyt og gir mye bass for pengene. Så vidt meg bekjent har vel CV heller aldri gitt inntrykket av at de har noen større ambisjoner heller.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Joda, jeg har pinglehøyttalere. Men, jeg er ikke så femi at jeg må ha diamanter i dem...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller vel ikke så mye rolle om diskantelementet koster 5000, 10000 eller 20000kr ut til kunde. Poenget er at det er langt dyrere å utvikle noe slikt "in-house" for hånd enn en papirdome masseprodusert på et asiatisk samlebånd.

Det er selvfølgelig helt opp til oss som kunder om vi er villige til å betale mer for mye/tilsvarende/litt [stryk det som ikke passer] bedre ytelse.

Selv har jeg alltid vært imponert over godt sammensatte high-end anlegg som spiller i optimale forhold (og selvfølgelig tilsvarende skuffet over de som ikke gjør det). Etter hvert som jeg har fått økonomi til å realisere noe slikt, har jeg funnet ut at jeg (!) får mye igjen for pengene, da i form av ekstra store smil rundt musikken når jeg sitter alene på kvelden med noe godt i glasset og hører på favorittmusikken. Store høyttalere for meg gir en autoritet, tyngde og en dynamikk som rett og slett ikke er mulig å få på mindre høyttalere. Det handler altså ikke bare om å spille høyt. Det sagt, jeg har også merket at når man har muligheten til å spille høyt helt uforvrengt, krystallklart og med en dynamikk ut av en annen verden blir det også til at man gjerne vrir volumkontrollen litt ekstra noen ganger. Et anlegg som ikke har kontroll og headroom til dette, vil starte ganske umiddelbart å gi til kjenne forvrengning/klipping med en gang man drar på. Det oppfattes som slitsomt for ørene (rask lyttetretthet), og en velger raskt å skru knotten ned til mer "behagelige" og trygge nivå. Mange slår seg da til ro med at de ikke liker å spille høyt.

Kunne jeg ha levd med en god bokhyllehøyttaler? Definitivt. Har hørt flere små høyttalere som har gitt meg gåsehud, kanskje spesielt på litt roligere musikk. Det er vel kanskje de små høyttalerne i litt lavere prisklassene som imponerer mest ift. pris. Definitivt mulig å få svært god lyd ut av mindre oppsett. De kan også være lettere å få til å spille bra, nettopp pga. lite energi i de laveste frekvensene.

CV klarer jeg ikke å plassere i noen av disse kategoriene, men det spiller høyt og gir mye bass for pengene. Så vidt meg bekjent har vel CV heller aldri gitt inntrykket av at de har noen større ambisjoner heller.
    Hei

Ser jo fort att du er en som vet hva du snakker om. Derfor har eg ett spørsmål eg håper du kann svare på:-D

Har hørt att en med stativhøgtalere kann få mye godlyd for pengene. Tenker da på mest godlyd for pengene og en så detaljert høgtaler som mulig til prisen. Det skall være ett annlegg nr 2. og derfor blir det stativhøgtalere til ca 6K.

Er glad i stram fin bass, men det må også være gode egenskaper og detaljer i mellomtone/diskant. Få frem vokal, instrumenter på en open og ekte måte. Samtidig skille instrumenter bra fra hverandre og gjerne høre hvor instrumenter kann plaseres i lydbildet. Sikkert litt dårlig forklart, men ønsker litt tredimensjonelt inntrykk der vokal plaseres frempå gulvet og en hører hvor de andre musikerne står bak eller ved siden og spiller på senen

Forstår viss dette ikke er mulig å få til med stativhøgtalere for 6K Men uansett hvilke stativhøgtalere er det som imponerer deg i den prisklassen og kommer så nerme det lydbildet som mulig i forhold til pris. Mest hifi (eller om mulig high end) med stativhøgtalere til ca. 6K rett og slett:-D

Dette ble vel kanskje litt off topic så beklager på forhånd:wink:

Er ikke meningen å kuppe tråden så send gjerne en PM viss du har tid og gidder å hjelpe en som ikke har mulighet for å lytte på så mye høgtalere:-D Greit å få tips på hva som kanskje kann være interesant å teste før eg må reise 4 timer til nermeste hifi butikker Må jo planlegge litt da:-D

Forstår viss du ikke har tid til å sende PM eller synes det er for mye stress:-D

Har du ett tips eller gjerne flere på stativhøgtalere som er så nerme dette lytte inntrykket som mulig til ca. 6K? Har en RX-V1900, men effektforsterker kann kjøpes senere om det trengs

Takker for svar:-D

Edit: Kan slette innlegget viss trådstarter eller andre synes dette innlegget blir for mye off topic:-) Men det snakkes om store og små høgtalere og tenkte kanskje det er mye forskjellige erfaringer ute og går her:-)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ScanSpeak AirCirc går for å være en av verdens beste diskanter. De koster "bare" 2000kr/stk og blir brukt i høyttalere som koster mer enn bilen min. Så det er ikke alltid prisen bestemmer hva som er bra. Ikke diamanter heller.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Er ikke meningen å kuppe tråden så send gjerne en PM viss du har tid og gidder å hjelpe en som ikke har mulighet for å lytte på så mye høgtalere:-D Greit å få tips på hva som kanskje kann være interesant å teste før eg må reise 4 timer til nermeste hifi butikker Må jo planlegge litt da:-D

Forstår viss du ikke har tid til å sende PM eller synes det er for mye stress:-D

Har du ett tips eller gjerne flere på stativhøgtalere som er så nerme dette lytte inntrykket som mulig til ca. 6K? Har en RX-V1900, men effektforsterker kann kjøpes senere om det trengs
    Spørsmålet ditt er interessant det, men det fortjener ikke bare svar fra en enkel sjel som meg, og kanskje ikke i akkurat denne tråden.

Starter du opp en egen tråd, er det sikkert mulighet for mange flere å komme med gode tips og forslag. Det er mange her inne som har testet en rekke bokhylle-høyttalere i 5-10k klassen. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet ditt er interessant det, men det fortjener ikke bare svar fra en enkel sjel som meg, og kanskje ikke i akkurat denne tråden.

Starter du opp en egen tråd, er det sikkert mulighet for mange flere å komme med gode tips og forslag. Det er mange her inne som har testet en rekke bokhylle-høyttalere i 5-10k klassen. :-D

Ja det har du rett i:-D

Skall lage en egen tråd og får håpe på god respons

Takk for tipset:-D

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    ScanSpeak AirCirc går for å være en av verdens beste diskanter. De koster "bare" 2000kr/stk og blir brukt i høyttalere som koster mer enn bilen min. Så det er ikke alltid prisen bestemmer hva som er bra. Ikke diamanter heller.
    Dog, vanskelig å få god lyd ut av bare diskanten. Mange her inne kjøper forøvrig ferdige høyttalere til prisen av den ene diskanten du bruker som eksempel. Mon tro hva diskanten i de koster. 20kr? 50kr? Det som gjør prisen på diamant-diskanten og for eks. Be-diskantene til Focal høy er produksjonsmetoden.

Deleprisen på en dyr høyttaler er nok svært lav ift. høyttalerens veil. pris for oss kunder, men det blir jo litt penger allikevel når produsenten for eks. skal bruke 2-3 Aura Sound basselementer til veil. rundt 7k stykket i hver høyttaler. Det som koster mye penger er tusenvis av timer i utviklingsarbeid/testing/tuning, gode fagfolk og ikke minst et begrenset opplag. Så skal en gjerne ha en finish og byggekvalitet som står i stil. I tillegg kommer markedsføringskostnader som skal deles på et svært mindre antall opplag, messedemoer og avansen blir også større for mellomledd/butikker. En høyttaler til 500k er neppe 5 ganger så bra som en til 100k, men det hadde vært rart om den ikke hadde vært bedre.

For en DIY`er vil det selvfølgelig være mulig å komme mye billigere unna. Men skal en ha like god lyd forutsetter det at man klarer kunstykket å konstruere et like bra kabinett, matche elementer og sette sammen et delefilter som er like fintunet. Svært mange elementer som brukes i ferdige høyttalere (også billige) er laget med custom-spesifikasjoner ikke tilgjengelig for de som handler løst på internett.

Noen high-end konstruksjoner har også særegne kabinetter konstruert etter spesielle teknikker for at det skal være så akustisk dødt som mulig, og da går prisen fort i været.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håkon: det er nok ikke alltid slik at produksjonskostnader står i stil med prisen. Bang Olufsen måtte sette opp prisen for å få fortgang i salget i USA, folk så merket dermed som mer eksklusivt.

Nå kjenner jeg derimot ikke så godt til B&W.

Hvor mye tror du f.eks det koster å produsere et sett med Klipsch Rf83? Dyre høyttalere men de ser jo ut som noen gamle fuglekasser inni.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Håkon: det er nok ikke alltid slik at produksjonskostnader står i stil med prisen. Bang Olufsen måtte sette opp prisen for å få fortgang i salget i USA, folk så merket dermed som mer eksklusivt.

Nå kjenner jeg derimot ikke så godt til B&W.

Hvor mye tror du f.eks det koster å produsere et sett med Klipsch Rf83? Dyre høyttalere men de ser jo ut som noen gamle fuglekasser inni.
    Slike ting hører med til image og prisstrategi som alltid kommer med i regnestykket, men HåkonN er inne på noe viktig med at menesklige ressurser og utvikling fort blir glemt.
    Om man har en mann eller en gruppe flinke folk som jobber og forsker for å finne nye løsninger og alternativer i måndere kanskje år skal jo kostnadene fordeles på de produktene som benytter den teknologien.
    Det er sikkert greie marginer på det meste med tanke på høytalere etc, men syns kanskje folk flest burde spørre seg litt hvilke produkter det faktisk er vannvittig inntjening på.
    Når en butikk kan ta 10 gangen eller mer på et produkt i siste ledd syns jeg det kan bli litt for voldsomt.
    Har ikke inntrykk av at slike regnestykker blir brukt i noen serlig grad på eksklusive og godt lagde høytalere eller forsterkere, men om man ser på andre segmenter og kanskje særlig tilbehør kommer man fort over noen slike tilfeller.

Skal ikke nevne merker men hva tror folk koster mest i produksjon, en høytaler til 100k eller en kabel til 100k ??

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg heller ikke sagt. I USA og kanskje også midtøsten er markedet litt spesielt. Der er det et stort antall kjøpesterke mennesker som er svært opptatt av pris og blingbling-faktor. Nå har B&O også vært på svært vaklende grund økonomisk i det siste, så at de setter opp prisene er neppe kun for å treffe riktig marked.

Kjøper man en høyttaler til 300 000kr, vil ikke +/- 30 000kr hos en annen produsent være et bevis for bedre/dårligere kvalitet. Akkurat samme som 10% variasjon i prisene på høyttalere til 4000kr heller ikke sier mye om lyden.

Kreativ markedsføring finner man forøvrig i alle prisklasser.

Klipsch er dyrt i Norge pga. mange mellomledd, og sannsynligvis ganske gode marginer. I USA er prisene mer riktige ift. innmat og matrialbruk. Sannsynligvis koster slike høyttalere ikke mange kronene å produsere.

Slike eksempler finner man i alle prisklasser. Som kunder velger vi jo selv hva vi vil betale for....

Side 7 av 11 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •