hva er det som gjør en liten pingle høytaler verdt prisen? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 11 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 217
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Uttalelsen i første post tyder imidlertid på at trådstarter ikke har fått æren av å oppleve den sjelsettende opplevelsen det er å høre på et godt matchet og ordentlig velfungerende high-end anlegg i all sin prakt...
    Det er jo en slik opplevelse som gjerne leder en inn i prisklassene over budsjettklasse.
    Man innser plutselig, WOW, er det slik musikk på boks egentlig høres ut!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Uttalelsen i første post tyder imidlertid på at trådstarter ikke har fått æren av å oppleve den sjelsettende opplevelsen det er å høre på et godt matchet og ordentlig velfungerende high-end anlegg i all sin prakt...
    Det er jo en slik opplevelse som gjerne leder en inn i prisklassene over budsjettklasse.
    Man innser plutselig, WOW, er det slik musikk på boks egentlig høres ut!
    Enig med du.

Det var jo nettop det som gjorde at jeg har blitt fattig på penger men rik på opplevelser når det kommer til lyd og bilde.. Rimelig godt bitt av basillen ja..

Så om trådstarter får tatt seg en tur litt rundtomkring til personer med ordentlige saker skikkelig satt opp. Da tror jeg muligens han har annet og si..

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Lascala II spiller mye mye høyere en CW , og i tillegg så spiller de klokkeklart på PA nivåer. Men nå koster den deretter også da. CLS-215 har nå bare 97 db 1W . Lascala 105 db . Klipsch RF-82 har 98db, RF-63 har 99db og 83 har 100db . Så om man vil spille høyest mulig er det da bedre ting en CW.

RF 82 koster bare noen tusenlapper mer en den største CW, og er i en helt annen klasse. De spiller faktisk pent om man matcher de med rett elektronikk, og det betyr ikke at det må være dyrt.

Håper jeg ikke provoserte for mange nå . Og ja, jeg har hørt alle disse høytallerene .
    Denne du tenker på? La Scala II --- Floorstanding Loudspeaker - Klipsch Heritage Series - Overview
    Den ser jo ikke så mektig ut, men om det du sier er rett er det vel den ultimate høyttaler for meg, hvordan er den på "lave" lydnevåer?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det MULIG å bli mer nerdete enn å få dama si til å posere ved høyttalerne sine?
    --
    Thorbjørn

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La Scala II kan nok spille høyt med en høy følsomhet, men den er vel også oppgitt i spesifikkasjonene med

FREQUENCY RESPONSE51Hz-17kHz± 4dB
    POWER HANDLING100 w max continuous (400 w peak)
    SENSITIVITY105dB @ 1watt/1meter NOMINAL IMPEDANCE8 ohms CROSSOVER FREQUENCYHF: 4500Hz MF: 400Hz
    MAXIMUM ACOUSTIC OUTPUT121dB SPL

Må bare inrømme at jeg aldri har hørt en La Scala spille noen gang, så jeg sier ikke at den ikke er en verdig konkurrent til CV.

Ellers er det vel lydsignaturet til Høytaleren og akustikk/plassering lytterommet jeg setter som de viktigste faktorene for et anleggs lydsignatur og spillestil. Matchingen med resten av elektronikken er selfølgelig også viktig for den totale ytelsen, spesiellt når det gjelder effekt forsterkerens evne til å drive høytaleren når det kreves effekt ved vanskelige laster osv, men det finnes vel ikke noe annet audio produkt som er så lett å skille ut bare med hørslene, som forskjellige høytaler konstruksjoner.

Det er vel heller aldri vært konstruert en høytaler som er best på alle mulige lydkriterier som folk måtte ha.

Skjønner vel derfor egenlig ikke hvorfor man angripe CV på den ene siden og B&W på den andre siden, for de egenskapene de er kjennt for å ha, og som vel også er grunnen til at de som liker ytelsene og prisen, velger dem...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Er det MULIG å bli mer nerdete enn å få dama si til å posere ved høyttalerne sine?
    Ja, fordi en skikkelig nerd har ikke dame
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som skiller La Scala fra 802D er følelsen av mer dynamikk og "sprut". 802D er en mer tilbakelent, oppløst og nøytral klang. Begge høyttalere er mulig å få til bra med riktig matching, men det er ingen problem å få begge til å låte dårlig også om en bommer. Personlig mener jeg ikke 802D er den desisdert beste i (pris)klassen ift. mine preferanser, men den spiller definitivt meget bra under optimale forhold. Klipsch har aldri vært my cup of tea. Faktisk rangerer jeg det meste Klipsch har godt under 800-serien, og det hjelper ikke på at de er så dyre i Norge.

Ser en etter pose og sekk så finnes det flere gode alterantiver, men desverre lite å velge i på den riktige siden av 100k. Når elementene begynner å koste 5-10k stykket, kabinettene håndlages ut av spesielle matrialer og vekten går opp mot 100kg eller over med en finish som skal stå i stil, så sier det vel seg selv at det blir dyrt å bygge stort.

C.Vega DC15 har jeg hatt i mange år. Det var en svært morsom høyttaler når jeg var 16år, og den har skikkelig partyfaktor - mange gode minner. Men all verdens romkorreksjon eller forsterkere hadde nok ikke kunne gjort den til "high fidelity". Vanskelig å gjøre gull ut av gråstein, selv om gråsteinen kan pusses på.

En kan bruke mye argumentasjon på at en asiatisk stasjonsvogn til 250k har bedre plass til dyr og unger enn en tysk coupe til 600k, og at førstnevnte derfor er den beste bilen. Men uansett hvordan man vrir og vrenger på det for å passe sine ønsker, så vil en sistnevnte være mer påkostet i både deler og utvikling, være raskere og for de aller fleste vil den nok også komme ut som totalt overlegen ift. kjøre-egenskaper. Bagasjeplass (lydtrykk?) vil alltid være forholdsvis billig å produsere, det er alle de andre parameterne som drar opp prisen.

Med bil, som med alt annet er det selvfølgelig en prioriteringsak om man syntes den langt høyere prisen er verdt kvalitetshoppet. For entusiastene er det en selvfølgelighet, for andre er det kanskje ikke. Generelt møter jeg lite forståelse på hvorfor jeg bruker flere hundre tusen på høyttalere, men det er greit - jeg forstår heller ikke hvorfor de kaster bort 50 000kr på en fiskeutstyr i carbon når man heller kan kjøpe fisk billig på Rema 1000, eller hvorfor noen bruker 400k på større motor i bilen når den ikke skal brukes til noe annet enn å gå på tomgang etter norske fartsgrenser.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Hvorfor koster en Audi S3 mer enn en Toyota Avensis 1.6 liter? Toyotaen er jo mye større...

Er vel noe i det at man stort sett får det man betaler for...
    Pga avgiftssystemet.

Bilen min kostet som ny mellom 200 og 250.000kr på kaia i Norge. Skulle den ha vært registerert som 5-seter så hadde den kosta 1,2mill.

Men når det gjelder Hifi utstyr så har jeg fått inntrykk av at når du kommer til et punkt så må du veldgi mye opp i pris for å få en liten økning i kvalitet. Forskjellen på en høyttaler til 5.000kr og en til 10.000kr er nok merkbar, men tviler på at forskjellen er like stor på en høyttaler til 150.000kr og en til 155.000kr. Det blir som premium-bilmerkene. Det koster å gjøre ting mye bedre enn vanlige biler.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nja

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    ...eller hvorfor noen bruker 400k på større motor i bilen når den ikke skal brukes til noe annet enn å gå på tomgang etter norske fartsgrenser.

Men det er like bortkastet å bruke 400k på Hi-Fi og/eller hjemmekino dersom man bor i blokk/leilighetskompleks med "pappvegger" hvor man ikke får overstige 50dB

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Men det er like bortkastet å bruke 400k på Hi-Fi og/eller hjemmekino dersom man bor i blokk/leilighetskompleks med "pappvegger" hvor man ikke får overstige 50dB
    Da har du misforstått noe veldig grunnleggende om lyd dersom du tror vi som bruker 400k på anlegg gjør det fordi vi syntes db-drag er morsomt. Ønsker man et anlegg til å spille høyt med, holder det med Cerwin Vega til 1/50 av prisen.

Nå er de fleste leiligheter også bygget opp av enten gips eller betong som skille. Ren betong er slettes ikke noen god isolasjon mot lyd. Her er det luftlag mellom leilighetene, dvs. jeg hører ikke om naboen hopper på gulvet eller bruker en drill. I noen leiligheter (spesielt eldre) er det så lytt at man hører naboen spaserer over gulvet.

50db tilsvarer forøvrig en vanlig samtale. Bor man i telt er det muligens plagsomt for naboteltet. På en annen side, bor man i en flyktingsleier er man neppe noen potensiell kunde av dyre stereoanlegg uansett.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Og 802D inneholder faktisk diamanter! Hver diskant koster 10k i løsvekt om du skulle finne på å ødelegge en. Med andre ord er omlag 20k av prisen bare diamantdiskantene.
    Jeg er enig med deg i det meste du nevner marsboer, men håper virkelig ikke du tror det er 20k med diamanter i høytalere som klubben selger for under 80k (tenker da på 803D som har samme diskant)
    skal ikke starte en ny diskusjon omkring det, men alle skal ha sitt også i klubben og er vel mer sannsynlig at total del og produksjonspris ligger deromkring på eks 803D.

Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    men de tar ikke penger for navnet sitt slik som f.eks BO......
    Jeg er overbevist om at B&W også tar seg godt betalt for merket sitt, tror du vil ha vanskeligheter med å finne merker som ikke benytter (eller ville benyttet) seg av en slik mulighet.

Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Bilen min kostet som ny mellom 200 og 250.000kr på kaia i Norge. Skulle den ha vært registerert som 5-seter så hadde den kosta 1,2mill.
    Hvilken bil er dette, ble intressert

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj

Hvilken bil er dette, ble intressert
    2004 Chevrolet Tahoe.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Da har du misforstått noe veldig grunnleggende om lyd dersom du tror vi som bruker 400k på anlegg gjør det fordi vi syntes db-drag er morsomt. Ønsker man et anlegg til å spille høyt med, holder det med Cerwin Vega til 1/50 av prisen.

Nå er de fleste leiligheter også bygget opp av enten gips eller betong som skille. Ren betong er slettes ikke noen god isolasjon mot lyd. Her er det luftlag mellom leilighetene, dvs. jeg hører ikke om naboen hopper på gulvet eller bruker en drill. I noen leiligheter (spesielt eldre) er det så lytt at man hører naboen spaserer over gulvet.

50db tilsvarer forøvrig en vanlig samtale. Bor man i telt er det muligens plagsomt for naboteltet. På en annen side, bor man i en flyktingsleier er man neppe noen potensiell kunde av dyre stereoanlegg uansett.
    Kan si meg enig med deg der HåkonN men om jeg får mulighet til å bruke 400k på anlegg så forventer jeg et vist trykk også fra de nedre frekvenser som kanskje en nabo (telt eller ikke) ville reagert litt på

Det er sikkert langt fra umulig men, har ikke sett så mange stativhøytalere til 400k.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2004 Chevrolet Tahoe.
    hehe Da skjønner jeg hvordan naboen fikk rå til en kliss ny Avalanche

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes det blir helt feil å sammenlikne Hi-fi og bil. Prisingen i Norge er så dominert av avgiftssystemet som enkelte nevner her.
    I bil verden er også måten man måler ytelser og kjøreegenskaper på så utrolig mye mer eksakte og tallbaserte. Og dyrt er heller ingen garanti for bra her heller, luksusbiler har ofte svært dårlige kjøreegenskaper og det frykter jeg at mange luksusanlegg også har.

Jeg er stor fan av tyske biler, men støtter ikke at disse har bedre deler eller at det er brukt mer penger på utvikling. Asiatene har produkter som har bedre kvalitet og mer teknologi til mindre penger enn tyske biler. (Toyota, Nissan, Mitsubishi osv).
    Tyskerne er dog bedre på "opplevd" kvalitet og dette er noe også hi-fi bransjen tar seg godt betalt for. Når man beveger seg oppover i pris i hi-fi verden øker prisen helt latterlig i forhold til lydkvaliteten. I noen tilfeller er den til og med målbart dårligere og folk syntes det låter helt konge allikevel.
    Utrolig morsomt å lese om eiere av hi-end anlegg som beskriver romkoreksjon, eller bare forbedret plassering som den største oppgradering i deres anlegg. Og det gjerne etter at de har lagt ned en årslønn i kabler, spikes, drivverk og glinsende kontakter.

Og det med at 802 inneholder diamanter: det gjør kappeskivene på bauhaus også. Diamanter kommer i alle kvaliteter og former. Til og med kunstig fremstilte versjoner.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    hehe Da skjønner jeg hvordan naboen fikk rå til en kliss ny Avalanche
    Med avgifter som 2/3-seter koster den 5-600.000kr. Dyre bakseter gitt. Det er skikkelig miljøpolitikk. La det være dyrt å ha flere i bilen.

Beklager OT.

Men staten suger ut penger alle steder. Det er jo lisensavgift på alt av A/V-utstyr.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pga avgiftssystemet.

Men når det gjelder Hifi utstyr så har jeg fått inntrykk av at når du kommer til et punkt så må du veldgi mye opp i pris for å få en liten økning i kvalitet. Forskjellen på en høyttaler til 5.000kr og en til 10.000kr er nok merkbar, men tviler på at forskjellen er like stor på en høyttaler til 150.000kr og en til 155.000kr. Det blir som premium-bilmerkene. Det koster å gjøre ting mye bedre enn vanlige biler.
    Du må da ta med i regnestykket at 5 -> 10 tusen er en 100% økning; altså dobling av prisen, men 150 - 155 tusen er en økning på 3.3%. :wink:

Og tyske vs. japsebiler: Kjørte en god del biler før siste valg nå og tyske biler er langt fra overlegne. Trange og dyre er de og kvaliteten er ikke høyere enn japser som honda, toyota, mazda osv...

Min erfaring så langt er at rundt 50 000 er det meste som er fornuftig å kjøpe inn før man har gjort arbeid med de fleste rom.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Syntes det blir helt feil å sammenlikne Hi-fi og bil. Prisingen i Norge er så dominert av avgiftssystemet som enkelte nevner her.
    I bil verden er også måten man måler ytelser og kjøreegenskaper på så utrolig mye mer eksakte og tallbaserte. Og dyrt er heller ingen garanti for bra her heller, luksusbiler har ofte svært dårlige kjøreegenskaper og det frykter jeg at mange luksusanlegg også har.

Jeg er stor fan av tyske biler, men støtter ikke at disse har bedre deler eller at det er brukt mer penger på utvikling. Asiatene har produkter som har bedre kvalitet og mer teknologi til mindre penger enn tyske biler. (Toyota, Nissan, Mitsubishi osv).
    Tyskerne er dog bedre på "opplevd" kvalitet og dette er noe også hi-fi bransjen tar seg godt betalt for. Når man beveger seg oppover i pris i hi-fi verden øker prisen helt latterlig i forhold til lydkvaliteten. I noen tilfeller er den til og med målbart dårligere og folk syntes det låter helt konge allikevel.
    Utrolig morsomt å lese om eiere av hi-end anlegg som beskriver romkoreksjon, eller bare forbedret plassering som den største oppgradering i deres anlegg. Og det gjerne etter at de har lagt ned en årslønn i kabler, spikes, drivverk og glinsende kontakter.

Og det med at 802 inneholder diamanter: det gjør kappeskivene på bauhaus også. Diamanter kommer i alle kvaliteter og former. Til og med kunstig fremstilte versjoner.
    Det er flisespikkeri, men nå har jeg hatt noen og fått demontere andre dyre høytalere produsert i både europa og kina og selvom prisen i et par tilfeller var forrholdsvis sammenliknbar så var det svært merkbar forskjeld i byggekvalitet på noe produsert i tyskland og noe i kina.
    Kanskje tilfelle for akkuratt de merkene, men slik jeg ser det nå betaler jeg heller 100k for noe tysk produsert med 5 -10 eller kanskje 20 års garanti enn 80k for noe som skal være tilsvarende fra kina hvor de ikke tørr love det samme.
    Klart at status har noe å si her også, men nå snakket jeg om byggekvalitet og finish på produkter jeg har fått kjenskap til.

Ellers enig i at det ikke er noen nødvendig link mellom det at et dyrt anlegg er et bra anlegg og det rommet har som oftest utrolig mye mer å si enn om man bruker kabler til 2000 eller 22.000,- hvis ikke mer.

Tror ikke kappskivene inneholder noe i nærheten det samme som du finner på ringen til fruen nei Er vel vanligst med kunstig lagde i slike sammenhenger.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Du må da ta med i regnestykket at 5 -> 10 tusen er en 100% økning; altså dobling av prisen, men 150 - 155 tusen er en økning på 3.3%. :wink:

Og tyske vs. japsebiler: Kjørte en god del biler før siste valg nå og tyske biler er langt fra overlegne. Trange og dyre er de og kvaliteten er ikke høyere enn japser som honda, toyota, mazda osv...
    Vet ikke om det er eksempelet mitt du sikter til, men i så fall var det tatt høyde på en prisforskjell på 600k vs. 250k. En trenger vel ikke å ha sittet i mange biler til 600k for å skjønne at det vanligvis er en litt annen komfort og byggekvalitet enn en bil til 250k.

Vrir man på regnestykket og begynner å dra inn to like biler der kun motoren (avgifter) utgjør prisforskjellen, eller ser rett på gjennomsnitt feil/servicer er det fullt mulig å snu regnestykket. Men da er det heller ingen paraleller igjen å trekke til AV.

Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Min erfaring så langt er at rundt 50 000 er det meste som er fornuftig å kjøpe inn før man har gjort arbeid med de fleste rom.
    Hva som er fornuftig økonomisk er selvfølgelig høyst subjektivt.

Gaia står forøvrig i en normal ubehandlet stue. En god kokk og hans verktøy (EQ) er cluet.

Side 6 av 11 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •