hva er det som gjør en liten pingle høytaler verdt prisen? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 217
    Newcomer Skummel sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Som ihugga B&W fan må jeg bare si "hæ?"
    CV er knall det også da men ikke for meg.

ellers er det jo fint at tonen på forumet er så bra, ingen som ble alt for provosert og starta en flaming kampanje8)
    knall bra sted.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mEhE
    har aldri hørt disse dyre små høytalerene,bortsett fra noen 4000kr kirkesetcher(husker ikke helt hvordan det staves) høytalere min fatter hadde.
    disse hørtes mildt sagt jævlig ut.
    derfor dette spørsmålet dukket opp. har hørt de gamle største modellen til cerwin vega og har selv noen billige Proson Stratego 212 med alt for liten forsterker(harman kardon avr 245).som jeg synes spiller ok,men ikke noe å hoppe i taket for.
    212 er nesten det samme som Qln Artech 12. De krever krefter!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har aldri hørt disse dyre små høytalerene,bortsett fra noen 4000kr kirkesetcher(husker ikke helt hvordan det staves) høytalere min fatter hadde.
    derfor dette spørsmålet dukket opp. har hørt de gamle største modellen til cerwin vega og har selv noen billige Proson Stratego 212 med alt for liten forsterker(harman kardon avr 245).som jeg synes spiller ok,men ikke noe å hoppe i taket for.
    Spørsmålet er helt legitimt, det. Value for money er en dyd også innen hifi.

Problemet med Cerwin Vega - og forsåvidt alle store og små billige høyttalere - er at de ofte brukes med billig elektronikk, og at det er derfor det høres forholdsvis ille ut. Elektronikken holder ikke mål til disse tilsynelatende lettdrevne høyttalerne. For er det noe Cerwin Vega eller store, billige Proson eller Kirksaeter - you name it - IKKE er, så er det lettdrevne. Stor misforståelse blant pengelense førstegangskjøpere. Dessverre.

Store høyttalere - enten de er billige eller dyre - krever gampesvære forsterkere og god elektronikk. Satt på spissen. Men et langt hifiliv - jeg blir snart 60 - har lært meg at en god, kraftig forsterker lokker godlyd ut av det meste - dyrt eller billig, stort eller smått - mens en svak forsterker ikke er egnet til noe som helst. Låter elendig på såvel billig som dyrt, stort og smått.

Det er nok derfor Cerwin Vega har et litt frynsete rykte. Sammen med god og kraftig elektronikk låter de faktisk overraskende bra. En kamerat av meg koblet sønnens Cerwin Vega opp på noe Krell eller DP - og det låt etter sigende av en annen verden. Men har man lommebok til slik elektronikk, har man også lommebok til høyttalere som sammen med slik elektronikk, kan gi enda bedre lyd. Alt henger sammen med alt - det blir et spørsmål om optimal matching eller maks valuta for pengene.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mentor1
    Og til syvende og sist så er det vel lyden som kommer ut av høyttalerne (og for noen kanskje også design) i forhold til prisen som er avgjørende ved valg av høyttalere, ikke hva slags avstivning og hvilke komponenter det er i delefilteret. Det er jo mer av akademisk interesse..?
    Det er selvfølgelig avgjørende for lyden, men får man bedre lyd av å vite hvordan høyttaleren er konstruert?
    Nei, (dvs det kommer kanskje av hva plasebo effekten kan frmbringe hos en lytter med teknisk interesse...), men det forklarer mye av prisforkjellen som vel egentlig var spørsmålet som ble besvart.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    neppe
    Størrelsesmessig på elementene så blir de nok det ja...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hehe - men det er nå et artig konsept - å kjøpe høyttalere etter literpris.

Eks. et par Cerwin Vega CLS215: 2x240 liter for 6.800 kroner: 14 kr/liter
    Kontra mine nyinnkjøpte ProAc D1: 2x15 liter for 17.000 kroner: 567 kr/liter

Jeg må være tjukk i hue - skjønner jo det - men jeg ville gjort det samme valget i dag også.

Antar at trådstarter kjøper bil etter kilopris også. Eller forsterkere etter nominelle Watt pr. krone. Det kan bli mye artige kjøp på den måten.
    Veldig off-topic, men syns det er så sjeldent noen nevner Proac her på forumet Så da benytter jeg sjansen

Fryktelig spent på de nye Proac D1. One SC er i mine ører en fantastisk høyttaler, er det noen særlig forskjell på D1 vs ONE SC ?

Står mellom D1, ONE SC, eventuelt D15. Klart D15 er noe litt annet, men vurderer de tre opp mot hverandre. Hvordan vil de forskjellige variantene klarse seg på Creek Classic?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av f3l1x
    Veldig off-topic, men syns det er så sjeldent noen nevner Proac her på forumet Så da benytter jeg sjansen

Fryktelig spent på de nye Proac D1. One SC er i mine ører en fantastisk høyttaler, er det noen særlig forskjell på D1 vs ONE SC ?

Står mellom D1, ONE SC, eventuelt D15. Klart D15 er noe litt annet, men vurderer de tre opp mot hverandre. Hvordan vil de forskjellige variantene klarse seg på Creek Classic?
    Enig - litt off-topic, ja. For ikke å fornærme noen, sender jeg deg en PM.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke egentlig så enkelt som at CV er best egnet til rock og da gjerne litt "komprimert" rock ala innspillinger på 90 og 00 tallet?

B&W er mere allround, men kanskje aller best på klassisk/jazz/blues?

Active Alinoe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en følelse av at med elektronikk med nok kraft, så er det ørene som gir seg før du ikke kan spille høyere, både med B&W og CV.

Syns også det var dritmorsomt at 802D var eksempelet på "liten pinglete høyttaler"

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kansje det kan virke provoserene for noen og jeg er rimelig sikker på at dette er tatt opp før.men kunne desverre ikke finne noe om emnet.
    jeg lurer på hva som gjør at en liten pinglete høytaler som feks B&W 802D er så enormt dyr? har de lurt inn noen diamanter og gull i kassen eller?
    hvorfor kjøper dere her inne generelt små og dyre høytalere?er det pga fruen og lite plass i stua?
    hvorfor er feks disse små høytalerene bedre en feks cerwin vega? kan være veldig enig at cerwin vega passer seg kun inn på et diskotek design messig.men finnes vel andre større høytalere med finere design.
    leser ofte detaljene i lyden er det som er forskjellen,men om man da spiller høyt med en liten dyr høytaler vil den vel bare lage skurrete ulyder? mens en cerwin vega vil kunne spille mye høyere og finere før den begynner og lage rare lyder??
    Dette er ingen vits å gjøre mer komplisert enn det er! Dette er faktisk banalt enkelt:

Cerwin Vega er hovedsakelig laget av papp og spon. Kilo-prisen på papp og spon er svært lav om dagen.

Tilstrekkelig mye papp kan flytte mye luft. Lydmessig låter papp og spon som papp og spon.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du aner ikke hva du snakker om da, er det det du sier?
    --
    Thorbjørn

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Er det ikke egentlig så enkelt som at CV er best egnet til rock og da gjerne litt "komprimert" rock ala innspillinger på 90 og 00 tallet?

Eller at B&W kan brukes til musikk, mens CV kan brukes som fuglekasse :twisted:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei, det tror jeg ikke. B&W 800-serie spiller rock (og alle andre sjangere) uansett årgang bedre enn CV.

Når det er sagt har jeg ingenting spesielt i mot CV, med tanke på prisen er det gode høyttalere som skaper masse moro når de fores med nok forsterker.

Grunnen til prisforskjellen (rent bortsett fra lydkvaliteten) har vel andre svart på.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

skjønner hva du mener, men er likevel uenig. rock og tyngre genre er gitarbasert musikk og detaljgjengivelse er viktig for en god opplevelse. mer basstung musikk er vel heller CV sin styrke. hip hop, R&B, Techno etc.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fenriz
    skjønner hva du mener, men er likevel uenig. rock og tyngre genre er gitarbasert musikk og detaljgjengivelse er viktig for en god opplevelse. mer basstung musikk er vel heller CV sin styrke. hip hop, R&B, Techno etc.
    Ja, du har nok rett der. Men synes faktisk ikke CV er helt på bærtur når det kommer til 00-tallets amerikanske rock. Men den er kanskje mere basstung.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja.. easy listening rocken fra usa funker nok finfint på CV. men cd samlinga mi blir desverre mishandlet på et par CV

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAHA, utrolig morsomt å lese igjenom denne tråden hver sin mening, men å kalle 802D liten pinglete høytaler blir jo bare litt for dumt... det å i det hele tatt prøve å sammenlinge CV med B&W??? cv=lada, b&w= ferrari??? vell, kan gå med på at b&w kan sammenlignes med ferrari, men her blir jeg blodig fornermer på lada sine vegne, da lada er svært mye bedre en CV. for å si det slik så ville jeg ikke hatt CV om noen hadde kastet dem etter meg en gang. noen styggere kasser av noen høytalere skal du lete lenge etter, desuten er også lyden i dem helt totalt ubrukelig... hva som betegnes som høyt er jo et deffinisjons spørsmål, men slik jeg ser det kan alle høytalere spille høyt nok, så lenge de kobles på kraftig nok forsterker, som greier å kontrollere høytalerene skikkelig. jeg selv sitter på 805S som jeg godt kan gå med på at er en ganske pinglete høytaler, ihvertfall i forhold til 802D. nå kan jeg komme godt over 100DB med mine små pinglete høytaler, uten noen som helst tegn på at de ikke tåler det, som er en del over det jeg føler er behagelig å høre på. for all del så syntes jeg 802D er en svært bra høytaler, men syntes allikavell ikke prisen kan forsvares. 805S er ikke like god men så koster dem bare 22k nye da B&W er en svært god allrounder som fungerer bra egentlig på det meste av musikk. det er en god grunn til at B&W blir brukt i 90% av de større studioene rundt forbi

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er unødvendig å disse CV så hardt. Jeg kunne lett hatt et par CV som partyhøyttalere hvis jeg hadde eid en låve jeg kunne gjort om som festlokale eller noe. Morsomme, ærlige høyttalere. (og med ærlige mener jeg ikke nøytral lyd, men at de er åpne om hva de er)
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg begynte min karriere med en JVC kassettspiller! Hadde nok solgt klærne for et par CV’r og en pa-forsterker på den ti’a. Det er vel med A/V som med alt annet her i verden = man oppgraderer etter hvert som personlige krav øker. Noen bruker pengene sine på dyriske kinoer <- god kompiz, og noen på biler, diamanter etc.

Om du ikke hører forskjell på papp/spon og Adam Tensor betyr ingen ting! Vi her inne kunne vel håpe at du ”ser lyset” og deretter deltar i mer eller mindre geniale debatter om hvorfor VI er så enestående!!

L.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    det er en god grunn til at B&W blir brukt i 90% av de større studioene rundt forbi
    Det var nok et litt vel optimistisk anslag. Engelske Abbey Road har vel et multikanals-sett basert på 800-series ståendes, men har ved flere innspillinger blitt erstattet av high-end monitorer. Tyske Stockfish har også et par 801 i en av rommene sine.

Produsenter som Dynaudio, Yamaha, JBL, Adam, Genelec osv. utgjør nok den aller største andelen i de tusen andre studioer.

Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •