hva er det som gjør en liten pingle høytaler verdt prisen? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 217
    Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Yess, da fikk vi avklart det....

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samco
    er ikke altid størrelsen som teller
    Hehe - men det er nå et artig konsept - å kjøpe høyttalere etter literpris.

Eks. et par Cerwin Vega CLS215: 2x240 liter for 6.800 kroner: 14 kr/liter
    Kontra mine nyinnkjøpte ProAc D1: 2x15 liter for 17.000 kroner: 567 kr/liter

Jeg må være tjukk i hue - skjønner jo det - men jeg ville gjort det samme valget i dag også.

Antar at trådstarter kjøper bil etter kilopris også. Eller forsterkere etter nominelle Watt pr. krone. Det kan bli mye artige kjøp på den måten.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, den har jeg ikke tenkt på før. Fin vinkling!

eneste du misset litt på var bil etter kilopris. Det er ofte de tyngste bilene som er dyrest. (Bentley, Mercedes osv)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denne kan bli morsom......

Hvorfor kjøre Ferrari når en Lada går like fort i 80.(80 er 80)
    Hi-fi/lyd er en veldig subjektiv beskjeftigelse.
    ”Alle” har det beste anlegget, finnes knapt unntak. Men moro er det, på samme måte som en Ferrari hadde gjort seg.

PS! Cerwin Vega er Lada om du skulle lure.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mEhE
    hahaha..kansje det var svaret jeg leta etter...
    Høyttalere koster det de koster, og det gjelder å finne rette høyttalere i forhold til hva du bruker de til.

Skal du ha: masse bass, spiller for det meste høyt, du liker at det trøkker så det flytter inventar både hos deg og evt. hos naboen, og ikke har noen genuin hi-fi interesse (kun lydtrykkinteresse), og alt sammen til en rimelig pris, ja da er nok Cerwin Vega helt konge høyttalere i forhold til prisen.

Men, om du ikke spiller høyt hele tiden, du liker å lytte etter detaljer i musikken, du irriterer deg over resonanslyder fra høyttalerne, du ønsker noe pent, som spiller fint, ja da er nok ikke Cerwin Vega midt i blinken. Og man kan komme et stykke der også med noen tusenlapper, men jo mer man legger vekt på naturlighet, luftighet, dybde, stereoperspektiv osv., jo mer koster en høyttaler som er i stand til å innfri kravene.

Hører du ikke forskjellen er du vel på mange måter begavet; da får du mye moro for lite penger.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvorfor koster noe som mer eller mindre gjør mye av de samme jobbene såpass forskjellig?

Dette gjelder vel ikke bare høytalere for å si det sånn, bare tenk på bil verdenen.....

Når det gjelder de høytalere du nevner mEhE , så er det vel teknologi og teknisk kvalitet på komponentene, material valg, toleranser , spillestil, samt utseende osv, noe som gjør forskjellene, både pris og ytelses messig.

Det er mange prinsippielle likheter, men ta f.eks oppbyggningen og avstivingen av kabinettene på B&W sine konstruksjoner, og sammenlign disse med sponplate kassene til CV.

CV er greie til sitt bruk de, men det er vel B&W også

Edit: når det kommer til stykket, så er det vel egentlig markedet, dvs kundene som via tilbud etterspørsel som er med på å få frem produkter i de forskjellige prisklassene.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Hehe, den har jeg ikke tenkt på før. Fin vinkling!

eneste du misset litt på var bil etter kilopris. Det er ofte de tyngste bilene som er dyrest. (Bentley, Mercedes osv)
    Jojo - du har rett i det. Jeg tenkte på større varebiler, pick-up'er og slikt - som veier omtrent det samme som mer navngjetne modeller - men til en brøkdel av (kilo)prisen. Ikke samme kjøregleden - men det teller jo ikke i trådstarters verden. Men kjøreglede er nok ikke sammenlignbart med det vi hifigærne kaller lytteglede.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke hvorfor noen gidder å kjøpe sånne små pinglete Cerwin Vega høyttalere. Denne spiller mye høyere uten å skurre:

http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1244638521

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener at prisen på en høyttaler skal bestemmes av størrelse?
    Cerwin Vega er bare en stor tom kasse, altså mest luft så det trenger ikke å være dyrt. I tilegg bruker de svært billige elementer som minner en del om papp.

Lyden kan beskrives som usammenhengende, klønete og ja brutal. Litt som en elefant på en trampoline. (Dette er min personlige mening, har eid flere CV høyttalere) Til enkelte ting som å dra tømmerstokker er elefanter gunstige ellers ikke.

802 er ikke noen liten høyttaler og det er brukt svært dyre komponenter, materialer og tid på utviklingen derfor er den dyrere. Selvfølgelig koster den ikke så mye å lage som prisen tilsier men dette er det eksklusivitet handler om og Hi-fi verden er et mekka for produsenter som egentlig selger status.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da må da være mulig å finne en mellomting,en høytaler som kan både spille høyt og fint?? jeg liker trøkk å høy lyd,men liker ikke blafrene\brommene bass skrik fra diskant og skurrete mellomtone..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det er mange prinsippielle likheter, men ta f.eks oppbyggningen og avstivingen av kabinettene på B&W sine konstruksjoner, og sammenlign disse med sponplate kassene til CV.
    Og til syvende og sist så er det vel lyden som kommer ut av høyttalerne (og for noen kanskje også design) i forhold til prisen som er avgjørende ved valg av høyttalere, ikke hva slags avstivning og hvilke komponenter det er i delefilteret. Det er jo mer av akademisk interesse..?
    Det er selvfølgelig avgjørende for lyden, men får man bedre lyd av å vite hvordan høyttaleren er konstruert?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri hørt mine Dynaudio Focus 140 skurre på høyt volum, og det er pinglene over alle pingler iflg din definisjon. Men hvis du er ute etter å spille så høyt at du er i fare for å sprenge trommehinnene så er sikkert CV den rette høyttaler for deg. Vet ikke hvilke småhøyttaler du har hørt, men du bør ta deg en lytterunde så vil du helt sikkert få svar på dine spørsmål.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da må da være mulig å finne en mellomting,en høytaler som kan både spille høyt og fint?? jeg liker trøkk å høy lyd,men liker ikke blafrene\brommene bass skrik fra diskant og skurrete mellomtone..
    Trøkk og høy lyd er sjelden noe problem. Skrikende diskant og skurrete mellomtone kan like gjerne komme av at elektronikken begynner å knele. Jeg har i hvert fall ingen problemer med å spille så høyt her hjemme at ørene får mer enn nok desibel før problemene du nevner oppstår. Men så har jeg forholdsvis små rom å fylle opp med musikk, da - det minste er på 7 kvm, det nestminste er på 16 kvm og det største er bare på 40 kvm.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er absolutt mulig, men å få til begge disse tingene er ja nettopp dyrt!
    Et populært merke i denne kategorien er Klipsch, de har et godt kompromiss mellom trykk, engasjement, lydkvalitet og pris. Men smaken er som baken.

Ellers så har Cerwin Vega noen ganske gode eldre modeller, men da må du tråle bruktmarkedet. F.eks AL-1000

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Lyden kan beskrives som usammenhengende, klønete og ja brutal. Litt som en elefant på en trampoline.
    Du tuller... elefanter gjør seg jo stort på trampoliner!

[YOUTUBE]TK27aknWVI4[/YOUTUBE]

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier du nå at lydsignaturen til CV er:

blafrene\brommene bass skrik fra diskant og skurrete mellomtone
    ?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Du tuller... elefanter gjør seg jo stort på trampoliner!

[YOUTUBE]TK27aknWVI4[/YOUTUBE]
    Haha, så feil kan man ta ^^

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fyttikatta for en rå tråd.
    Jeg vil ikke si at CV er søppel, CV har blitt mye bedre på lydkvaliteten de senere åra, selv om de hadde noen gull serier, alà DC og Al serien.
    CV bruker generelt sett billigere delefilterkomponenter og nå er det VE serien som blir lagd av spon, mens CLS serien er lagd av MDF. VE serien er faktisk ikke så plaget av resonanser, som man skulle tru, men kansje er pga de ikke har allverden av DYP bass.

B&W lager gode høyttaler, og det er slikt som det er med red bull og coca cola og forsåvidt Tine. Du betaler en del for merket.

Både CV og B&W produserer elementene sine selv...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har aldri hørt disse dyre små høytalerene,bortsett fra noen 4000kr kirkesetcher(husker ikke helt hvordan det staves) høytalere min fatter hadde.
    disse hørtes mildt sagt jævlig ut.
    derfor dette spørsmålet dukket opp. har hørt de gamle største modellen til cerwin vega og har selv noen billige Proson Stratego 212 med alt for liten forsterker(harman kardon avr 245).som jeg synes spiller ok,men ikke noe å hoppe i taket for.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    802D blir jo pinglete med sine 2x8" i forhold til CV med 2x15".
    neppe

Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •