hva er det som gjør en liten pingle høytaler verdt prisen? - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 11 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11
Viser resultater 201 til 217 av 217
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Mulig det er noe feil på de cv jeg har hørt men mine ører blør når jeg har hørt de opp på 120db.har hatt målinger på mine la scala på 126db uten tegn til forvrengning men kroppen sa stopp.kan godt ta et veddemål med deg som påstår at de ikke spiller høyere enn 121db!!
    Var det med den berømte hodetelefonforsterkeren din dette....?

Hvordan målte du egentlig forvrengningen når du nådde nesten 4 ganger det maksimale lydtrykket Klipsch selv oppgir? Og hva målte du? Pink noise? Peak i musikk? Med hvilket måleinstrument? Var det kalibrert? C-weightning?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ikke at jeg tar dc1515sandnes sine innlegg med noe stort annet enn en liten klype salt, men jeg tar frem saltbørsa når jeg ser dine også, eddie. No offence....

Først og fremst så er La Scala specet til å gå opp til 121dB maks SPL, ikke 125dB. Og så kommer vi til 8w påstanden. Med følsomhet på 105dB og 3dB økning per dobling av effekt, så kommer vi opp i 114dB @ 8W, ikke 125dB. Det er ved 1m, måler du ved lytteposisjon 3m unna trenger du nok sikkert 2-3 ganger mer effekt for å oppnå 114dB (selv kompansert for room gain).

La oss nå si at Klipsch La Scala hadde klart 125dB. Skal man måle slike lydtrykk i sweetspot med en lytteavstand på 3m, trenger man 900w (dog, ikke kompansert for room-gain). La Scala er vel spekket til å tåle 100w, noe som stemmer bedre overens med hva de oppgir som maks lydtrykk.

Om tallene jeg fant stemmer om DC1515, skal de klare et maks lydtrykk på 131dB. Det er hele 10 ganger oppgitt lydtrykk til La Scala II.

Nuvel, maks SPL sier lite om hvilke frekvenser man måler det i. Heldigvis for La Scala sin del, har de en frekvensrespons som en middels bokhyllehøyttaler der de faller av allerede ved 50-60hz, og med tanke på at det er horn vi snakker om er nok 121dB nok ikke et urimelig tall. La Scala slipper unna de aller dypeste frekvensene, som selvfølgelig også krever mest når det kommer til SPL. Til sammenligning ruller DC1515 av ved 30hz og spiller mer som en fulltone-høyttaler. Kanskje også en av grunnene til at "hodetelefonforsterkere" fungerer så dårlig på sistnevnte....

Så "spiller dritten av"? Alt er relativt.
    Så har man det med fyldighet i lyden da.2x15" som ruller av ved 30 hz har vel en helt annen kropp.
    Jeg og en kompis hørte på RF-83 i et ganske lite rom med Vincent 200 watter.Det var høyt og ganske gøy i de 15-20 min vi synes det var gøy før de bare var slitsomme.Synes heller ikke hatt de annet enn mid-bass,men la gå-rommet var lite.Vi reiste så hjem til meg og lekte oss med Focal Electra 946 som ikke spilte like høyt.Manglet også en del forsterkerkraft den dagen,men har brukt 2x500 watt på de og da spiller de HØYT.Men som min ikke hifi-freak-kompis sa : Klipschene spilte ikke så mye høyere og de HYLER høyt mens Focal BRØLER høyt.
    Har hatt Klipsch KSP 400 som har oppgitt 95 d følsomhet..noe jeg tror må være målt med 5 w på 0,5 meter.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Så har man det med fyldighet i lyden da.2x15" som ruller av ved 30 hz har vel en helt annen kropp.
    Jeg og en kompis hørte på RF-83 i et ganske lite rom med Vincent 200 watter.Det var høyt og ganske gøy i de 15-20 min vi synes det var gøy før de bare var slitsomme.Synes heller ikke hatt de annet enn mid-bass,men la gå-rommet var lite.Vi reiste så hjem til meg og lekte oss med Focal Electra 946 som ikke spilte like høyt.Manglet også en del forsterkerkraft den dagen,men har brukt 2x500 watt på de og da spiller de HØYT.Men som min ikke hifi-freak-kompis sa : Klipschene spilte ikke så mye høyere og de HYLER høyt mens Focal BRØLER høyt.
    Har hatt Klipsch KSP 400 som har oppgitt 95 d følsomhet..noe jeg tror må være målt med 5 w på 0,5 meter.
    hahaha vincent 200w på rf83!!! med riktig elektronik så finnes ikke rf83 det spor slitsomme.De ka vel spille dobbelt så høyt som cv før de blir slitsomme og de trenger minst 40m2

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Var det med den berømte hodetelefonforsterkeren din dette....?

Hvordan målte du egentlig forvrengningen når du nådde nesten 4 ganger det maksimale lydtrykket Klipsch selv oppgir? Og hva målte du? Pink noise? Peak i musikk? Med hvilket måleinstrument? Var det kalibrert? C-weightning?
    Tror du må søke litt rundt på nettet så finner du mange sider og div forum,la scala har blitt brukt i ganske store lokaler samt blitt brukt i en del store konserter gjennom tiden men at du kritiserer er jo greit da vi alle har forskjellig svar å i tilegg så er vel du en av de som slakter alt som har med rør og gjøre.har selv som tidligere sagt 2 par cv selv så hvorfor skal jeg lyve om at jeg og de som har hvert innom synes la scala spiller høyere,renere,strammere bass,råere trykk samt overlegen dynamikk i forhold til mine cv!!!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sidenote: I have a copy of an old press release from Memorex. Remember those old Ella Fitzgerald commercials for Memorex tape where she hits this final high note & the wine glass shatters? Turns out that Ms. Fitzgerald's voice was amplified thru Klipsch LaScalas with enough peak power to produce "an incredibly loud 146 decibles". They went on warning not to attempt anything like this on your own as "this will not only shatter glass, but will destroy ear drums and, even damage other organs in the human body".

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantasien er det ingenting galt med i allefall....

1. Hva har rør med dette å gjøre?

2. Kilder?

3. Jeg har aldri hevdet at 1515 spilte "pent" eller "rent".

Din påstand var at du med en hodetelefonforsterker og/eller 8W skulle "spille dritten av noe". Det tyder på at du har misforstått noe vesentlig når det kommer til watt og lydtrykk (log). Registerer forøvrig at du velger å ikke svare på spørsmålene mine.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener bare det at du generelt er mot rør/horn
    denne reklamen med ella har jeg dessverre ingen kopi av,fant den inne på klipsch forumet så hvor sann en reklame er vites ikke
    hadde en bekjent fra hifiklubben hjemme hos meg og et par kamerater for og måle anleggene våre og da fikk jeg opplyst 126db,hva eller hvordan han gjorde dette vet jeg ikke bortsett fra at han målte fra sweetspot som er ca 3.5m og da var lyden behagelig.målte 127db med 2 par 1215 i et annet lokale på 4m og det var helt jævelig å høre på men som sagt så er jo cv billige høytalere da så det skal de ha

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom

[YOUTUBE]Bkt8Dwzl6Sg[/YOUTUBE]

Fitzgerald also appeared in TV commercials, her most memorable being an ad for Memorex. In the commercials, she sang a note that shattered a glass while being recorded on a Memorex cassette tape. The tape was played back and the recording also broke the glass, asking "Is it live, or is it Memorex?" She also starred in a number of commercials for Kentucky Fried Chicken, singing and scatting to the fast-food chain's longtime slogan, "We do chicken right!"
    Ella Fitzgerald - Wikipedia, the free encyclopedia

break a glass with sound pressure - The Klipsch Community

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener bare det at du generelt er mot rør/horn
    Nei. Om du gjør et søk på forumet finner du en tråd der jeg selv ser etter horn/rør for anlegg nummer 2. Faktisk også Klipsch. Men jeg er ingen utpreget rør/hornentusiast.

denne reklamen med ella har jeg dessverre ingen kopi av,fant den inne på klipsch forumet så hvor sann en reklame er vites ikke
    hadde en bekjent fra hifiklubben hjemme hos meg og et par kamerater for og måle anleggene våre og da fikk jeg opplyst 126db,hva eller hvordan han gjorde dette vet jeg ikke bortsett fra at han målte fra sweetspot som er ca 3.5m og da var lyden behagelig.målte 127db med 2 par 1215 i et annet lokale på 4m og det var helt jævelig å høre på men som sagt så er jo cv billige høytalere da så det skal de ha
    Det jeg vil frem til er at det egentlig forteller veldig lite ved å oppgi SPL uten å fortelle hva som er målt, hva det er målt med og hvordan det er målt. Måler man korte peaker i et bestemt frekvensområde (for eks. midt i det ideelle arbeidsområdet til en stor horndiskant), vil man naturligvis få et helt annet resultat enn om man måler for eks. pink noise over tid. Når Klipsch har oppgitt 121dB, så har de nok valgt å oppgi hva høyttaleren klarer over tid, og det innenfor hele sitt nominelle arbeidsområde (50-60hz til 16-17khz). Dette er selvfølgelig den riktige måten å oppgi maks SPL på, om det overhodet skal være relevant for brukeren. En annen ting er hvor mye effekt som faktisk kreves for å få ut slike lydtrykk, 8w er nok i den sammengeng litt vel optimistisk for å si det mildt. Nå varierer jo følsomhet med frekvens, også effektkrav. Alt dette tar nok Klipsch hensyn til når de oppgir målinger, men neppe hjemmebrukeren som sitter å vrir på på sin ukalibrerte Radioshack.

Hva som subjektivt låter bra eller ikke, avhenger også i stor grad hvilken frekvensrespons man besitter. Bidrar rommet med 10db ekstra over 5khz på høyttaler A, sier det seg selv at det blir fort slitsomt. Likeså om forsterkeren kneler i en dam av forvrengning. Rør hadde jeg aldri valgt å parre med 1515, det hadde sannsynligvis blitt en ganske tragisk kombinasjon om man skal bruke høyttaleren slik den er tiltenkt.

Små rørforsterkere (eller andre teknologier for den saks skyld) er forøvrig aldri veien å gå om man har tenkt til å drive med db-drag.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Små rørforsterkere (eller andre teknologier for den saks skyld) er forøvrig aldri veien å gå om man har tenkt til å drive med db-drag.

Helt feil hos meg da det måler 126db som jeg synes er brukbart,har sendt en mail til klipsch nå for å høre hvor mange db det er mulig å få ut av de.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt feil
    Ja det er godt mulig at James Watt, Nikola Tesla og Alexander Bell (og sikkert en rekke andre) var på jordet i sine glansdager, og alle metoder vi i dag bruker for utregning av energi og lydtrykk bør revideres. I så fall synd med tanke på hvor mye som baserer seg på denne læren i dag. Paradoksalt nok også rørforsterkere.

Men det er da enda godt at en liten rørforsterker og et par Klipsch høyttalere fikk ryddet opp i all forvirringen til slutt.

121dB og 100w er forøvrig hentet fra Klipsch sitt eget datablad. Du kan nok få ut mer i bestemte frekvensområder, med høyere forvrengning og over kortere tidsperioder (peaks), men det er vel ikke slik man skal/bør oppgi maks SPL. Og slike tall kan heller ikke sammenlignes med en fulltone-høyttaler som gjengir samme lydtrykk i bassen.

For min del kunne La Scala II klart 150dB, den spiller uansett ikke "dritten" av noe som helst i min bok når de har en mer begrenset frekvensrespons enn minimonitorer som B&W CM1.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydtrykk på 120dB kontinuerlig er vel totalt meningsløst dersom du ikke ønsker å bruke høreapparat om 5 år. (eller tidligere)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Lydtrykk på 120dB kontinuerlig er vel totalt meningsløst dersom du ikke ønsker å bruke høreapparat om 5 år. (eller tidligere)
    Definitivt. Men klarer en høyttaler 110-120db over et stort frekvensområde uten nevneverdig forvrengning, vil den også ha et flott dynamisk headroom for lyttevolum langt under dette.

Men nå er jo dette en mer "mitt konfirmasjonsanlegg spiller høyere enn ditt" diskusjon, og da er nok maks SPL relevant for noen. Tinnitus eller ikke.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok da gir jeg meg da er det målingene som er feil.Uansett så synes jeg la scalaen spiller dritten av mine cv 1215 å det må jeg ihvertfall kunne mene,
    har hatt en del highend høytalere før samt hørt på en del anlegg og la scala med rør er ihvertfall det beste jeg noensinne har hørt sammen med jbl array1400.har hørt høytalere som har styrken sin i diskant,mellomtone osv men ikke en bedre allrounder enn la scala.
    Spiller rammstein,michael j,acdc,katie m,bochelli osv med bravur så da lar jeg diskusjonen ligge død samt at jeg fortsatt lar mine cv1215 spille mp3 på lokalet

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .