hva er det som gjør en liten pingle høytaler verdt prisen? - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 11 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 217
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mEhE
    da må da være mulig å finne en mellomting,en høytaler som kan både spille høyt og fint?? jeg liker trøkk å høy lyd,men liker ikke blafrene\brommene bass skrik fra diskant og skurrete mellomtone..
    Nå har du akurat beskrevet CV slik jeg syns de låter....nei takke meg til en liten pingle høyttaler som 802D istedenfor all verdens CV.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, Tiger, det hele kommer jo an på hva man skal bruke den til, mitt inntrykk er ofte at man ikke trenger så vanvittig mye "displacement" om man skal lytte til musikk på moderate nivåer, da er det bedre med mindre kaliber og mer kontroll, kortere lytteavstand osv... og da er små "pingle"-høyttalere overlegne.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingkong
    Nå har du akurat beskrevet CV slik jeg syns de låter....nei takke meg til en liten pingle høyttaler som 802D istedenfor all verdens CV.
    Enig i at cv låter krapp.har 2 par i et partylokale og det meste av pa låter faktisk bedre men må også si at 802d burde halveres i pris for å være hvert kronene for maken til oppskrytt høytaler har jeg ikke opplevd maken til

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking papp

jbl, b&w, og klipsch.. er det ikke de som har forstått feil, å monterer elementene i pappeskene istedet for i kassene.....
    og b&w har vel membranene lagt av bly.. mer tungdreven høyttaler skal en på biltema for å finne.. klipsch er papp som betaler dyre goder å ferie yatch'er til sjefene i firmaet.. jbl gjør det bra pga de har betalt lucas art for THX godkjenning som og logitech klarer å få på pc speakerene sine.. å de selger dritbillige høyttalere med store logoer på til kinoer som igjen er reklame og til slutt var det bilstereo folket som betalte 5000kr for en papp sub... mange blir lurt hehe.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    jbl, b&w, og klipsch.. er det ikke de som har forstått feil, å monterer elementene i pappeskene istedet for i kassene.....
    og b&w har vel membranene lagt av bly.. mer tungdreven høyttaler skal en på biltema for å finne.. klipsch er papp som betaler dyre goder å ferie yatch'er til sjefene i firmaet.. jbl gjør det bra pga de har betalt lucas art for THX godkjenning som og logitech klarer å få på pc speakerene sine.. å de selger dritbillige høyttalere med store logoer på til kinoer som igjen er reklame og til slutt var det bilstereo folket som betalte 5000kr for en papp sub... mange blir lurt hehe.
    hohoho så jeg spiller ikke dritten av dc1515???

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    hohoho så jeg spiller ikke dritten av dc1515???
    med de eskene du har? de tåler jo kun 100w?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ser en slik på det burde kanskje CV ha latt elementene sine ligge i papp eskene i steden for å skru de fast i de billige kleskapene de selger dyrt :lol:

Å bygge noe en kaller høytalere med 19-22mm foliert sponplate (Ok materiale i slike 2L bokser som jeg bruker som bakhøytalere, Men ikke når volumet forlengst har passert 100L) vitner om svært liten interesse i å produsere noe som gir nevneværdig eieglede for folk over konfirmasjons stadiet.

Newcomer Yawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    watt er igrunnen litt oppskrytt å beregne hvor mye en høyttaler takler vil nå jeg si. Man har jo klasse A rørforsterkere med kun 2 x 35w. De er jo, hvis man bare ser på watta, ikke mulig å trekke noe som helst jo! Hehee.
    Hvorfor kjøper ikke alle CV sine på 2.5kw for 1/10 del av prisen???

Jaja, dette er jo en artid diskusjon da, mange gode lattere jeg har fått i denne tråden... Keep i on...

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gratulere med et veldig saklig innlegg,fortsett slik.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er spent på hva du selv bruker, dc1515sandnes.....

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker eg var å hørte B&W 801D... hehe, det var bare helt sjukt gøyt, for ett trykk

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe ja kjører med rør på 2*40 w,trenger 2*8w for å komme opp på 125db
    har selv hatt en del cv men vokst fra det men har to par 1215 som mange mener er ok cv i et party lokale og det låter ikke akkurat bra.
    Spiller dritten av to par 1215 så jeg tror jaggu jeg spiller dritten av et par 1515 også selv med en liten hodetelefon forsterker

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at jeg tar dc1515sandnes sine innlegg med noe stort annet enn en liten klype salt, men jeg tar frem saltbørsa når jeg ser dine også, eddie. No offence....

Først og fremst så er La Scala specet til å gå opp til 121dB maks SPL, ikke 125dB. Og så kommer vi til 8w påstanden. Med følsomhet på 105dB og 3dB økning per dobling av effekt, så kommer vi opp i 114dB @ 8W, ikke 125dB. Det er ved 1m, måler du ved lytteposisjon 3m unna trenger du nok sikkert 2-3 ganger mer effekt for å oppnå 114dB (selv kompansert for room gain).

La oss nå si at Klipsch La Scala hadde klart 125dB. Skal man måle slike lydtrykk i sweetspot med en lytteavstand på 3m, trenger man 900w (dog, ikke kompansert for room-gain). La Scala er vel spekket til å tåle 100w, noe som stemmer bedre overens med hva de oppgir som maks lydtrykk.

Om tallene jeg fant stemmer om DC1515, skal de klare et maks lydtrykk på 131dB. Det er hele 10 ganger oppgitt lydtrykk til La Scala II.

Nuvel, maks SPL sier lite om hvilke frekvenser man måler det i. Heldigvis for La Scala sin del, har de en frekvensrespons som en middels bokhyllehøyttaler der de faller av allerede ved 50-60hz, og med tanke på at det er horn vi snakker om er nok 121dB nok ikke et urimelig tall. La Scala slipper unna de aller dypeste frekvensene, som selvfølgelig også krever mest når det kommer til SPL. Til sammenligning ruller DC1515 av ved 30hz og spiller mer som en fulltone-høyttaler. Kanskje også en av grunnene til at "hodetelefonforsterkere" fungerer så dårlig på sistnevnte....

Så "spiller dritten av"? Alt er relativt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Så "spiller dritten av"? Alt er relativt.
    1515 kan kanskje ifg CV klare 131db
    Men merkelig nok så har jeg ved simuleringer av div CV drivere ALDRI sett en følsomhet i nærheten av hva CV selv oppgir (Caad 4.1 som kalkulerer følsomhet utfra T/S parametre) OG, dette er med parametre CV selv oppgir????

Ved simuleringer av drivere fra anerkjente produsenter som feks Seas, Vifa, Peerless, Dynaudio, Focal og Morel havner jeg som regel opp med en simulert følsomhet på +/- 1 db av produsentens tall.

En annen pussig ting når det gjelder opplevd lydtrykk fra høytalere er at jo mer forvrengt lyden er jo høyere lydtrykk høres det ut som om en har.

Mao med 2 par høytalere innstilt til å spille like høyt, vil det paret som forvrenger mest oppleves som det mest høytspillende.

Det jeg gjerne skulle ha visst er hvor høyt CV1515 kan spille FØR de spiller merkbart dårligere enn feks eddie`s Klipch høytalere

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cv 1515 har jeg selv hatt, og de spiller sinnsykt høyt!
    At disse spiller noe særlig lavere enn la scala tror jeg ikke, men lyden er nok en annen historie.

Har ikke fått gleden av å høre la scala, men har selv rf 83, og dette er av en helt annen verden enn cv. Utrolig mye klarere og uten høye s er og grøtete lyd.

Er vel en grunn til at utrolig mange bytter fra cv til klipsch ettersom musikk smaken endres og man fortsatt vil ha trøkk når det trengs.

1515 er en utrolig underhldende og mrsom høyttaler som er langt mer påkostede og bedre enn nye cv høyttalere. Det beste jeg har hørt fra den kanten faktisk.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FE3T
    1515 kan kanskje ifg CV klare 131db
    Men merkelig nok så har jeg ved simuleringer av div CV drivere ALDRI sett en følsomhet i nærheten av hva CV selv oppgir (Caad 4.1 som kalkulerer følsomhet utfra T/S parametre) OG, dette er med parametre CV selv oppgir????
    Det kan godt være at CV krydrer målingene sine, ja.

Dog, jeg ser ikke på det som noe nødvendigvis utelukkende positivt at en høyttaler er så veldig følsom, i allefall ikke om man har stor nok forsterker tilgjengelig. La scala har bassrespons som en liten bokhyllehøyttaler, og da er de ikke vanskelig å få ut skyhøy følsomhet. Sistnevnte tilsier selvsagt gunstige arbeidsforhold for små rørforsterkere.

En annen pussig ting når det gjelder opplevd lydtrykk fra høytalere er at jo mer forvrengt lyden er jo høyere lydtrykk høres det ut som om en har.

Mao med 2 par høytalere innstilt til å spille like høyt, vil det paret som forvrenger mest oppleves som det mest høytspillende.
    Det har du rett i. Men for at det skal få noe annet enn teoretisk interesse er man nødt til å teste produktene under samme forhold.

Det jeg gjerne skulle ha visst er hvor høyt CV1515 kan spille FØR de spiller merkbart dårligere enn feks eddie`s Klipch høytalere
    Jeg vet ikke hva som menes med dårligere i denne sammenheng (dette er to veldig forskjellige høyttalere), men er det snakk om kun maks SPL og bassrespons (som jeg mistenker i dette tilfellet), så hadde jeg holdt en finger på 1515 om man måtte velge mellom de to. Det etter å ha hørt begge. Målinger har jeg ikke sett på noen av de.

Active Bass Booster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg nye høytt idag.. hadde heldigvis cls 215 som stativer til disse.. ganske kjekt ,for da slapp jeg å løpe og kjøpe det og.. :-D
    Samsung 63" Nad 272,B&W 683s2,686s2,htm61s2,asw610.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Mulig det er noe feil på de cv jeg har hørt men mine ører blør når jeg har hørt de opp på 120db.har hatt målinger på mine la scala på 126db uten tegn til forvrengning men kroppen sa stopp.kan godt ta et veddemål med deg som påstår at de ikke spiller høyere enn 121db!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Dog, jeg ser ikke på det som noe nødvendigvis utelukkende positivt at en høyttaler er så veldig følsom, i allefall ikke om man har stor nok forsterker tilgjengelig.

Selv ser jeg heller ikke så mye på følsomhet når det gjelder høytalere, hverken hjemme eller i bil.
    Spesiellt fordi meget høy følsomhet ofte betyr manglende dypbass (PA er et greit eksempel, gjerne 95-100Db/1w men skjelden dypbass under 40-45hz fra 15" basser)

Men når et merke som CV så til de grader markedsfører sine produkter med nettopp følsomhet synes jeg at tallene i det minste burde ha rot i virkeligheten.

Siden det er flere år siden jeg kikket på CV drivere og simulerte disse i Caad 4.0 og 4.1 hadde jeg ikke lengre parametrene inne, men jeg fant i det minste TS parametrene på Vega 154D4 på nett nå og la inn disse.

Reultatet ble en kalkulert følsomhet på 90db/1w. CV oppgir 96DB/1w!!! dette synes jeg er litt vel drøyt. først ved 4 watt inn klarer denne lydtrykket CV hevder den skal klare ved 1W inn (om da ikke CV har pyntet på andre parametre som er mer viktige) :-?

For å gi et sammenlignings grunnlag kjørte jeg også en simulering på en Rockford Fosgate RFR 2215 som også er en 15" DVC (2x4ohm)
    Her ble resultatet 89db/1w! dette er det samme tallet som RF oppgir

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en annen ting er at vi er en gjeng med to par 1215 som også går for å være brukbare cv høytalere og ørene mine orker ihvertfall ikke lyden av skrikete urene og romlelyd lign høytalere.(ja har testet div forsterkere)
    har aldrig før hørt høytalere låte så rent og klart med en så syyyk brystkasse bass som la scala innen hifi ved siden av Array 1400
    uansett hva som står på klipsch sin siden så går hz ned til 40 å i tilegg så er den bassen så sinnsyk stramm og dynamisk så den oppleves uansett som mye råere enn en cv bass

Side 10 av 11 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •