Bakhøyttalere og subkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bakhøyttalere og subkabel

Jeg har akkurat flyttet og må sette opp surroundanlegget på en litt annen måte. Som bakhøyttalere har jeg nå JM Lab 705 (Chorus serien), men lurer på om det nye oppsettet der høyytalerne vil stå på stativ til siden for bakerste lytteposisjon vil bli bedre hvis jeg bruker et par PSB ambient2 dipolare høyttalere. Noen som har noen synspunkter her?

Lurer også på hvordan det funker å bruke en Nordost Flatline Black Knight som kabel til suben. Den står nå veldig nærme forsterkeren, og en tre meter lang subkabel fra Monster virker litt overkill.

Receiver er Yamaha RX-V 1800 og fronthøyttalere er JM Lab Cobalt 816.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det jo ikke mange svar, så da blir det jo bare å prøve seg litt frem. Det ville jeg nok gjort uansett. Det jeg lurer mest på er om noe kan gå galt hvis jeg bruker en vanlig Nordost Flatline Black Knight signalkabel til suben. Hører jo alltid at den kabelen bør være skjermet. Lengden er bare 80 cm, så da går det kanskje likevel?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror min sub'kabel er en 5-meters Profigold og sub'en står max 1 meter unna receiver. Fungerer fett det, men jeg er ikke kabel-onanist heller jeg da

Hva som blir best av direktestrålende og bipolare er helt opp til deg selv. I følge THX standarden så skal du ha bipolare rett utfor sitteposisjon og direktestrålende bak, men folk oppfatter lyd så forskjellig at det noen synes er bra trenger ikke å fungere til andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabelonanist var et uttrykk jeg ikke har hørt før :-D Jeg tolker deg dit hen at den kabelen du bruker ikke er spesielt for sub, eller er den det? Jeg har noen korte kabler til overs etter at jeg begynte å bruke d/a-konverteren i receiveren istedet for den gamle Cambrigde dacen. Har selvsagt ingen ønsker om å forringe lyden.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går helt utmerket å bruke vanlige signalkabler til suben. Gjør det hele tiden, jeg. Snakker du veldig lange strekk - 5-10m - kan det tenkes at du må ta spesielle hensyn for å unngå støy - men selv da pleier det å gå bra. 80cm var ikke mye. Du trenger jo ikke akkurat å tape den fast til strømkabelen eller noe sånt.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en vanlig kabel med RCA i begge ender. Den ligger i en haug mellom receiver og sub. Skal du forringe lyden tror jeg du skal lete opp noe gammel hesjetråd, eller noe lignende, og da mener jeg ikke Haywire.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svarene. Da kan jeg jo få vekk litt kabel som bare ligger i en haug under hyllen.:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •