Droppe senter og heller sette senter bak?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Droppe senter og heller sette senter bak?

Har pr. i dag 5.1 kanals hjemmekino i form av Dali 6006, Dali 1001 og Dali C1000. MÅ man ha senter foran? Trodde før at det var nødvendig pga de som ikke satt i sweetspot? Stemmer vel ikke dette? Senter skal jo gjengi tale og lyd i midten. JEG sitter stort sett i midten. De andre blåser jeg i! Uansett har jeg litt lyst til å sette C1000 bak! Liker veldig godt skikkelig lyd bak! Hvis jeg setter senter til "none" i Denon 1803, vil den gi en "phantom" lydbilde da? Hva mener dere? Er det noe vits? Eller skal jeg fortsette å ha det sånn som jeg har det? Tenkte jeg skulle prøve dette i dag, men hvis noen her mener at dette er helt absurd, så i fra før jeg kobler...

ProtoType

Newcomer stopphue sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Center bak

Jeg ville funnet meg en brukt c1000 og plassert bak, og beholdt center i front. Du får den jo brukt til ca 1000,-. Senteren er viktig i surround oppsettet!!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vanlige er at når man setter senter til "none" i receiveren, så vil lyden fra denne fordeles likt til venstre og høyre frontkanal. Så lenge frontene er "voice matched", så tipper jeg dette vil høres temmelig likt ut, så lenge du:
    * har bare en lytteposisjon (sweet spot)
    * har fronthøyttalere som takler den ekstra effekten uten å komprimere lydbildet (bør ikke være noe problem med 6006 når du tidligere har brukt en C1000 som frontsenter).
    * har effekttrinn i receiveren som takler litt ekstra press på effekttrinnene til frontene. Så lenge det ikke klipper, vil det vel fungere bra. Du vil kanskje få litt redusert maksimal lydstyrke nettopp fordi du skal forsterke opp et kraftigere signal til hver av frontene.
    * ikke har besøk av kresne venner som merker forverring i lydbildet når de ikke sitter i sweet spot, spesielt ved at dialog og all annen lyd blir forskjøvet. Man kan også få uønskede utfasninger i andre posisjoner enn sweet spot (men det er faktisk også mulig med lyden fra frontene i stereo, så det er ikke noe ukjent fenomen).

Skal du ha C1000 bak i et slags amputert 6.1-oppsett (der frontsenteren er borte), så vær klar over at du bør ha litt avstand mellom hodet ditt og senteren for at lyden fra bakre senter ikke skal bli for direkte. Sitter man for nær en høyttaler (gjelder nesten uansett), så vil denne dominere lydbildet så mye at man ikke får noe lydbilde mellom høyttalerne. Dette vil kunne hemme istedenfor å fremme surroundeffekten. Det er derfor mange heller tar steget til 7.1, der det er lettere å få avstand til de to bakerste høyttalerne. Om 6.1 vil fungere hos deg er avhengig av rommet ditt.

Det er uansett ikke absurd å forsøkskoble! Om ikke annet, så blir man en erfaring rikere. Jeg vil foreslå at du prøver, og poster resultatet her, slik at vi andre kan ta del i din erfaring.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som oftest bedre uten center hvis du har stillt opp høyttalerene skikkelig og "har en sweet spot".

Centeren er bare for de som sitter utenfor sweet spot....

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Det er som oftest bedre uten center hvis du har stillt opp høyttalerene skikkelig og "har en sweet spot".

I henhold til den teorien, så bør det samme gjelde for bakhøyttalerne, eller hva, slik at man ikke trenger en bakre senter heller.... Egentlig burde det da holde i massevis med 4.1. Så i henhold til dette kan Prototype selge senteren sin.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.

Men han kan jo prøve uten center fremme (4.1) og hvis det ble dårligere oppgradere med 2 center kanaler og hvis det ble dårligere selge den...

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av martin

I henhold til den teorien, så bør det samme gjelde for bakhøyttalerne, eller hva, slik at man ikke trenger en bakre senter heller.... Egentlig burde det da holde i massevis med 4.1. Så i henhold til dette kan Prototype selge senteren sin.
    I hans situasjon ville jeg gjort nettopp det han har tenkt til. flytt senteren bak.
    En bakre senter er ikke en senterhøyttaler, men en bakhøyttaler i midten bak. Altså, den kreves ikke å være noe større enn de andre bakhøyttalerne, og aller helst helt like. Det blir ikke samme "regler" for senter foran og bak, p.g.a. det over + at den i midten bak ikke er like viktig å retningsbestemme. (siden det ikke kommer stemmer derfra) senter bak-lyden kommer også an på hvilken lyd som er i de andre to bak, da signalet kalkuleres og kan sies å være "gjennomsnittet" av de to. I front er det diskrete signaler.

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg satt senteren bak! Har ikke fått tid til å prøve med DD EX filmer eller DTS ES enda, men satte bare på X-men 2 som har DD 5.1. Først var det veldig uvant uten senter foran! Ble på en måte "mindre skarpt" fra stemmer foran! Tipper dette er en tilvenningssak! I og med at det er tre 6.5" i hver Dali 6006 tror jeg de fungerer veldig greit i phantom innstiling. Det er to av tre som spiller mellomtone og bass, mens den ene spiller kun bass i eget kammer.

Har liten plass bak sofaen (måtte dra den ut). Det ble vel en ca. 30 - 40 cm avstand til senter bak. Stilte jo inn avstanden i 1803 så regner med at den stiller inn riktig forsinkelse da. Burde hatt større avstand men men... Fikk i hvertfall et mye bedre lydbilde bak! Det hang mere sammen! Kjørte "test tone" på Denon 1803, og fant ut at bak venstre og høyre måtte opp med 4-5 dB i forhold til tidligere. Senter bak måtte også opp et par hakk. Er veldig fornøyd så langt. Spørs om samboeren min er like happy da men. Kommer med bilder senere. Skal på nattevakt nå...

Edit: Rakk et bilde...bak venstre og høyre er på neste samme "linje" som bakre senter. Vet de burde være rett til høyre for meg, men senter bak var bak, men har ikke anleding til dette i leiligheten!

ProtoType

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg droppet centeren synes jeg lydbildet ble mer tredimensjonalt, føltes mer som lyden var en del av filmen og ikke en del av skjermen. Dette med å sitte 100% i sweetspot uten center synes jeg er litt overdrevet.
    Men nå har jo anlegget mitt blitt mindre og mindre og mindre med tiden, er nå nede i stereo....
    PS dette innlegget skal ikke oppfattes som kritikk av flerkanals lyd

mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind H
    Når jeg droppet centeren synes jeg lydbildet ble mer tredimensjonalt, føltes mer som lyden var en del av filmen og ikke en del av skjermen.
    Hmmm... Hva mener du med at lyden ikke er en del av skjermen, men av filmen? For meg er det to sider av samme sak under en filmvisning.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind H
    Når jeg droppet centeren synes jeg lydbildet ble mer tredimensjonalt, føltes mer som lyden var en del av filmen og ikke en del av skjermen.
    Høres mer ut som om du ikke har justert nivåene rett i front, hvis jeg forstår deg rett om at senteren var overdøvet de andre.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ett åpenbart problem med senteren slik den normalt brukes, og det er at den er plassert enten under eller over bildet. Det vil si at lyden ikke kommer fra midten av bildet, men under eller over. Riktignok er ørene bedre til å oppfatte sideveis posisjon enn plassering i høyden, men det blir ikke som å ha senteren bak et perforert lerret, eventuelt to sentere, en over og en under bildet. Dersom diskanten på stereohøyttalerne er plassert i høyde med sentrum av bildet, kan dette gi en bedre illusjon av at lyden kommer fra bildet, enn med en senter i underkant eller i overkant.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spesielt i tilfeller hvor man har stort lerret, senter under lerret og kort siteavstand syns jeg lydplasseringen til senter blir helt feil i forhold til bildet. Da foretrekker jeg heller litt dårligere lyd fra en senter plassert bak lerret. Vil jo tro at AVR 3805 vil kunne kompensere for eventuelt tap i lerret.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg formulerte meg dumt. Jeg synes ihvertfall lyden ble altfor endimensjonal med center i mitt anlegg. Og nei det hadde ikke noe med innstillingen å gjøre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •