Infinity kappa 90

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Infinity kappa 90

Jeg fikk et stykke nostalgi over meg og kjøpte et par kappa 90 som var defekt. Men det er en smal sak og fikse. Gleder med til å få testet dem..

Får et inntrykk at dette er høyttalere som trenger mye krefter for å drives skikkelig og hva må egentlig til for at disse låte skikkelig.. Jeg tenkt på bi-ampe det maratz reciveren men er usikker på om det blir noe optimalt:-? Er det noen som har noen tips til en effekt forsterker som driver disse skikkelig. Har uansett planer om å investere i en ny effekt forsterker da den gamle acurusen min begynner og dra på åra (15 år nå) og har vel ikke helt tro på at den klarer å drive disse høyttalerne skikkelig heller.

Noen som har noen gode råd å komme, og kanskje noen som skal selge en effekt forsterker som duger til maks 10K.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Infinity Kappa 90

Tror nok at selv om du biamper recieveren din , så blir det for lite effekt. Forsøkte dette på mine Kappa 100, og recieveren slo seg av tvert når jeg dro på litt. Var ikke i nærheten av å kunne drive disse på en god måte. Recieveren jeg forsøkte med er en Pioneer vsx-1011. Denne står oppgitt til 7x100w. Kappa 90 er jo noe mindre, men tror de trenger endel effekt hvis du skal få utnyttet disse. Jeg kjører en effektforsterker på hver høyttaler nå. Disse er på 400w (Nad), og det fungerer bra.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problem løst??

Jeg kjøpte meg en electrocompaniet AW250 i går så nå håper jeg at jeg det skal bli bra. Jeg kom hjem sent i går har ikke fått koblet det opp ennå. Skal si dagen går tregt når man bare sitter og ser på klokka for å komme seg hjem og koble:twisted:

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis disse er noe som 9.2i så er det vel ikke egentlig effekten i forsterkeren det kommer an på, men om den tåler lav impedans.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hvis disse er noe som 9.2i så er det vel ikke egentlig effekten i forsterkeren det kommer an på, men om den tåler lav impedans.
    Hvordan finner jeg ut av det? Her er teknisk info på forsterkern men jeg klarer ikke å lese meg til hva den tåler av lave impedanser..

Elektrocompaniet AW250

Output Impedance (20 Hz - 20 kHz) < 0,008 ohm
    RCA (single) input impedance 220 kohm
    XLR (balanced) input impedance 110 kohm
    Input sensitivity for rated output 1 V
    Max. peak current > 100 A
    THD (measured at 1 kHz
    half power, 8 W) < 0,001 %
    THD (measured at 1 kHz
    -1 dB, 8 W) < 0,001 %
    Noise
    (measured with both inputs shorted) 400 Hz - 30 kHz : 90 µV
    10 Hz - 30 kHz : 100 µV

Rated output power

8 ohms 2 x 250 W
    4 ohms 2 x 380 W
    2 ohms 2 x 625 W
    1 ohms 2 x 1100 W

Power consumption (no load or signal) 230 W

Dimensions
    Width 483 mm / 19 inches
    Depth 450 mm / 17 inches
    Height 210 mm / 8.2 inches
    Weight 39 kg. / 85.8 lbs.

Jeg har forsøkt å lese litt om impedans og jeg regner nesten med at disse høyttalerne er krevende, for det har jeg lest på andre sider i dette forumet.. Venter to nye basselementer fra Dalens som ikke var ankommet i dag så jeg har ikke fått testet det ut selv ennå..

Er det også noen her som kjenner disse høyttalerne som kan fortelle meg litt om dem?

Newcomer gizmosis sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kappa 90 er langt fra så ille som 9.2 ,men krever likevel sitt da

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En umodifisert 9.2i går ned til 1,2ohm. Hvis AW250 klarer 1ohm og 90'ene ikke er like ille som 9.2i så burde AW250'en klare det med flagget høyt hevet.
    Sist endret av Gurba; 03-23-2016 kl 10:41

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En umodifisert 9.2i går ned til 0,8ohm. Hvis AW250 klarer 1ohm og 90'ene ikke er like ille som 9.2i så burde AW250'en klare det med flagget høyt hevet.
    En AW250 bør bli en bra match til kappa 90 , så grattis med fine høytalere

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, håper jeg får samme inntrykket.

Huff den klokka jobber mot meg idag også. Nå håper jeg det ligger hente lapp i postkassen når jeg kommer hjem8)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjelp!!!

Dra meg nå baklengs inni fuglekassa!! Det er ikke ofte jeg i ekstase, men i dag har jeg fått elementene til kappa 90 som jeg snart har ventet på en uke. De er nå montert, og spiller som en våt drøm.. De gruser audiovectorene i lydkvalitet og raffinade. Det var nesten som om lyden flyttet seg 2 meter ut og mot meg i rommet. Er det mulig.. nei trodde iallefall ikke jeg.

God kveld alle dere som leser dette og gå å kjøp dere et par gamle kappaer så blir det kos i stuen. Og billig er det også..

Men BANG:evil: Så kom frua hjem i fra jobben. Og her får jeg nye utfordringer. Her trengs det råd i fra noen som sin tid har overtalt sin bedre halvdel med hell. Jeg skal ikke ha de "kistene" stående ved siden av Tv`n ( de er jo litt kiste formet). Og jeg forsøker litt forsiktig med, "de er jo ikke så svære da". Ikke det.. de dekker jo over halve veggen (med sine 128cm) Frua skal på helgetur så jeg har fått frist til søndagen med å få de bort.

Hva i huleste skal jeg gjøre..

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp henne noen smykker eller lignende... jeg måtte kjøpe ny laptop til kjærringa før jeg fikk mine concept 10 i hus... og godsnakk med henne... beste rådet jeg har

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gizmosis
    Kjøp henne noen smykker eller lignende... jeg måtte kjøpe ny laptop til kjærringa før jeg fikk mine concept 10 i hus... og godsnakk med henne... beste rådet jeg har
    Prøve å bestikke med et nytt skap i stuen til 6000, men ikke det funket engang.. Da er nok løpet kjørt Høyttalerne er satt opp på loftet og det er vel kanskje på tide vurdere å selge dem i stedet. Kjærrrrrringer!!!!

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi kjeringa mer tid, jeg fikk min til og tolerere kappa 8.2 i i min stue. Men selv om det er en stund siden jeg kvittet meg med de får jeg til stadighet høre hvor tolerang hun var.
    Det er vel ting hun har i huset/stuen du ikke er så lykelig for heller, man må gi og ta.

Lykke til!

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terrawa
    Prøve å bestikke med et nytt skap i stuen til 6000, men ikke det funket engang.. Da er nok løpet kjørt Høyttalerne er satt opp på loftet og det er vel kanskje på tide vurdere å selge dem i stedet. Kjærrrrrringer!!!!
    Hva med å sette kjærringa på loftet ?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vurdert det, men hun er egentlig ganske grei og tolerant og grei, så jeg får heller begynne letingen etter nye høyttaler i stedet for å bytte ut kjærringa8)

Nå har det seg sånn at jeg har koblet opp audiovectorene igjen, men jeg kan ikke leve med det nå som jeg har kappaene i hus. Nå får jeg forsøke å finne noen som er størrelse med audiovectorene (BxHxD 190 x 1030 x 310), men som spiller like flott, fyldig, dynamisk og fyldig som kappaene. Jeg har også lurt litt på om det er romstørrelsen som jeg at jeg får følelsen av å mangler noe med audiovecorene. Audiovector skal jo også være bra greier, men jeg har aldri klart å bli komfortabel med dem, og jeg klarer heller ikke å avdekke problemet. Stua er på ca 35 M2, og lurer på om det kan være noe av utfordringen, men jeg vet ikke helt.

Håper det noen som kan hjelpe meg på vei her..Er det noen som har erfaring her som kan komme med noe gode råd

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå hadde jeg disse høyttalerne koblet opp med en EC AW250 og det funket fint, men denne ble solgt og nå sitter jeg bare igjen med den gamle acurusen. Jeg misstenker at den ikke tåler noe spesielt lav impedans, men det sånn at impedansen blir lavere dersom man bi-amper Den drar jo iallfall mindre last. Tenkte jeg skulle forsøke å ikke svi av og ødelgge denne stakkars gamle slitern. Tenkte da og kjøre diskant/mellomtone på reciveren og bassene på effekt forsterkeren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •