Klipsch vs. SVS + litt syting og synsing

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Klipsch vs. SVS + litt syting og synsing

Beklager og komme med spørsmål/påstander som garantert har vært oppe til diskusjon før...

Jeg begynte vel i feil ende med forsterkerkjøp contra høytalere, men det er alikevel blitt en billig lærepenge i denne hobbyen. Det er deilig og ha en ny hobby Og denne hobbyen skal jeg passe på hva jeg kaster pengene etter...skal prøve og huske at her er kanskje veien, morsommere enn selve målet. Altså at jeg kan lage meg mange gleder/oppgraderinger, før jeg har superannlegget.
    Higeren etter nye film/LYD opplevelser blir for meg bremset opp av penger. Men jeg tror vel heller ikke at den som har nok penger til og kjøpe seg "hi-end" med en gang, vet og sette pris på det man har fått seg. Det er jo dette med og ønske seg noe over tid, blandet med det og lære seg om "faget". Men ok nå skal jeg ikke dra dette over i en filosofisk debatt, selv om jeg har lyst,he-he8)

Det som vel egentlig er mitt ideal, siden jeg fremdeles befinner meg i arbeidklassen8) , er kostnadseffektivitet. Jeg trenger altså ikke det beste, men det som gir mest for pengene. Det er jo litt "dektektivarbeid" som dermed følger denne hobbyen. Jeg har litt penger, mye tid og mange planer....8) :-D

Etter og ha lest mye om hifi og lignende så er jeg kommet til at vi i Norge kort og godt er rævkjørt av hifi-leverandørindustrien i Norge. Norge er et høykostland og derfor synes alle de andre i verden at vi i Norge skal betale høy pris. Alle som tjener penger på dette spillet, er selvfølgelig villige aktører.
    I tillegg kommer alle som er synsere og bedrevitere, som følger etter de "vellykkede". (Sauene og bjellesauen)Jeg innrømmer at jeg til tider kan være en bedreviter, og liker og høre meg selv snakke...liker og høre fornuftige ting8) :-D
    Entusiaster som har mye nyttig kunnskap er de som bør få mye "goodwill" av oss andre. Men også informative,ærlige,hyggelige selgere, som også etter handelen viser seg og være "ekte-vare". Derfor en hilsen til alle de som gir til forumet, og som har ærlige intensjoner!!!

Det jeg lurer på er om noen kan si litt om delefilter of følsomhet på høytalere. For og fatte meg med litt korthet

Jeg liker det jeg har hørt av SVS til nå. Har det minste svstårnet og den største centeren. Pengene jeg har brukt er blitt rettferdigjort gjennom god lyd til film,musikk og spilling for meg og ungene. Kona er jo skeptisk når 1000-lappene forsvinner "bare fordi jeg vil bytte ut "deler" fra kinoen:neutral:

Det jeg har begynt og legge merke til er alle de som liker klipsh-høytalere.
    Hva er det som er lydforskjellen mellom SVS og Klipsh?
    Føler jeg har litt og lære, og at noen tar seg tid til og gi noen tips.

Håper minst mulig føler seg støtt av mitt innlegg. Men de det treffer, har kanskje fortjent litt pepper...

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Je vil også kjøpe masse gøy, men stoppes av pengene. Fruen hold dessuten på å besvime når hun hørte hva jeg ga for PB 13 ultra. Hun mener at prisen for den må holde til nytt utstyr for de neste 3000 år.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Hei det som er sikkert er at Klipsch muligens er verdens mest populære høytaler produsent og har hvert det i et halvt århundre og i de fleste prisklasser.Smaksak er en ting men det sier vel sitt om merket Klipsch.
    En annen ting er jo at av de som misliker klipsch så er det et fåtall av disse som igjen har testet rør som jo skal være en perfekt match(de fleste klager jo på skrikete diskant) Med matchende elektronik til dine ører så tror jeg klipsch er noe av det bedre merket som er der ute uten at jeg har hørt svs

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    personlig har jeg funnet mitt høytaler merke, klipsch svs høytalerne har jeg ikke hørt mye på og kan ikke si særlig mye om forskjellene, angående den skrikende diskanten til klipsch så har jeg aldri erfart den selv hjemme, men jeg har hørt skrikende diskanter på de fleste høytalere(inkl klipsch) på "galt oppsett
    mange steder personlig så bygger jeg anlegget utifra høytalerne.

min drøm(som ikke bør koste ekjorta) er å finne ett par vintage klipsch høytalere på ebay , gjerne 70 - 80 talls , for så å parre de med en rørforsterker og lp spiller for å nyte god gammeldags analog musikk, magisk

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    personlig har jeg funnet mitt høytaler merke, klipsch svs høytalerne har jeg ikke hørt mye på og kan ikke si særlig mye om forskjellene, angående den skrikende diskanten til klipsch så har jeg aldri erfart den selv hjemme, men jeg har hørt skrikende diskanter på de fleste høytalere(inkl klipsch) på "galt oppsett
    mange steder personlig så bygger jeg anlegget utifra høytalerne.

min drøm(som ikke bør koste ekjorta) er å finne ett par vintage klipsch høytalere på ebay , gjerne 70 - 80 talls , for så å parre de med en rørforsterker og lp spiller for å nyte god gammeldags analog musikk, magisk
    For 7-8 mnd siden var det er par Heresey II til salgs på finn for to tusen kroner. Dengang viste jeg ikke hva dette var, og lot sjangsen gå i fra meg.:cry:

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ska ikkje komme med så mangen påstander om Klipsch da eg bare har vært eier av et par i to dager. Men Klipsch er kjent for å være spesielt bra til hjemmekino da dem er både lettdrevne og kjappe. Du finner mye info om Klipsch om du søker litt rundt. Noen mener som nevnt tidligere at dem har en skrikende diskant/horn men dette kommer også litt ann på kombo med forsterker. Har selv rør som eg har planer å prøve mine ut på etterhvert som dem er innspilt. Kjenner også prøving og bytting, har funnet ut at eg liker horn og rør, snurrerundt e eg litt lei, lyden i stereo er det eg foretrekker.

Men ja koster peng å skifte ut etterhvert som en har lyst på noe nytt, tips e bruktmarkedet. Eller en dame som også liker lyd hjelper også

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Jeg liker det jeg har hørt av SVS til nå. Har det minste SVS tårnet og den største centeren.
    Er det SVS PC12-NSD og SVS MCS-01 du har fra før? Isåfall ville jeg helt klart kjøpt ett par SVS MTS-01 å samkjørt med da disse har samme elementer som senteren du kjører.

Har hatt masse Klipsch opp igjennom og liker de godt, men har nå endt opp med SVS. Ville personlig ikke kjørt en SVS senter kanal og Klipsch fronthøytalere. Er bedre å kjøre i samme serien spør du meg. Hvis det er Klipsch du finner ut du vil ha, ville jeg isåfall solgt senterkanalen og heller kjøpt meg både Klipsch fronter og senterkanal.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Er det SVS PC12-NSD og SVS MCS-01 du har fra før? Isåfall ville jeg helt klart kjøpt ett par SVS MTS-01 å samkjørt med da disse har samme elementer som senteren du kjører.

Har hatt masse Klipsch opp igjennom og liker de godt, men har nå endt opp med SVS. Ville personlig ikke kjørt en SVS senter kanal og Klipsch fronthøytalere. Er bedre å kjøre i samme serien spør du meg. Hvis det er Klipsch du finner ut du vil ha, ville jeg isåfall solgt senterkanalen og heller kjøpt meg både Klipsch fronter og senterkanal.

veldig enig i den logikken der

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    For 7-8 mnd siden var det er par Heresey II til salgs på finn for to tusen kroner. Dengang viste jeg ikke hva dette var, og lot sjangsen gå i fra meg.:cry:
    da skal jeg hertter kikke ofte innom finn, har sett gamle gode på ebay til alt fra 300 dollar

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har store planer om å gå til anskaffelse av STS jeg ihvertfall. De skulle komme på pre-order om få dager for 2-3 uker siden, men det haster jo ikke siden de ikke kommer før tidligst august. Har nå SBS til fronter og de spiller utrolig bra selv om 663'en er altfor svak til å yte de rettferdighet. Satser på slutt-trinn etterhvert for det fortjener de. Må vel bli noe Rotel klasse-D.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    da skal jeg hertter kikke ofte innom finn, har sett gamle gode på ebay til alt fra 300 dollar
    Må tro jeg har sett etter. De kom ikke tilbake for å si det sånn.(Tilsalgs 20 min kjøring unna sammen med en sofa av alle ting) O-gremmest stort:cry:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hadde ikke tenkt og blande merkene, men skjønner at selv om jeg har lest tusner av innlegg siste halvåret,så er jeg fremdeles en fersking.:-? Begynte med dektektivarbeid for flatskjerm, forsterker, subwoofer;
    og nå er det altså frontene.

Jeg er fornøyd med SVS, men centeren merker jeg ville satt pris på mer kraft enn det min yam-861(7x105) kan gi den. Jeg har "oppdaget" Emotiva og vil ha en forsterker derfra. Men selv om prisene er bra så vil jeg måtte bruke en 6-7k, og dette kunne jeg brukt til lettdrevne høytalere som Klipch.

Hva er det egentlig som får HT-produsenter til og lage tungdrevne høytalere?
    Er det at de mangler kunnskapen, eller er det noen kvaliteter man oppnår lydmessig? Når jeg merker at MCS-01 merker mer kraft så vil jo de andre HT i denne serien kreve enda mere...

Hva tror dere SVS-gutter ville vært de beste frontene til centeren min?
    Jeg kan ikke ta meg råd til de store/dyre MTS-01. Men STS-slimtowerene som nå er på vei, eller MBS-01 som jo egentlig hører til senteren, kan jeg rettferdigjør Det som gjør meg redd for MBS-01 er dette; følsomhet/sensitivity-84dB...men jeg tviler ikke på at høytaleren er god, men hvor mye kraft må jeg ha for og drive dem. Dette vil jo også koste penger.

Når jeg bruker kinoen min ser jeg mye DVD-musikk. Jeg vil ha så gode høytalere at jeg ikke savner noe som helst, bare fordi jeg hører musikken i stereo. Jeg vil nok også bruke subben sammen med frontene mine bare så det er sagt. PC12-NSD var min første gode lydopplevelse, så det er omtrent her, "lista mi ligger" for godlyd.

Når det gjelder delefilter; deler det kunn lyden til de respektive elementene? Eller manipulerer det med lyden? F.eks. tar bort visse ulyder/frekvenser?

Skal vokte meg for og spørre så mye, da har jeg merket det er færre svar og få... litt ironisk egentlig...8) :-D

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ikke tenkt og blande merkene, men skjønner at selv om jeg har lest tusner av innlegg siste halvåret,så er jeg fremdeles en fersking.:-? Begynte med dektektivarbeid for flatskjerm, forsterker, subwoofer;
    og nå er det altså frontene.

Jeg er fornøyd med SVS, men centeren merker jeg ville satt pris på mer kraft enn det min yam-861(7x105) kan gi den. Jeg har "oppdaget" Emotiva og vil ha en forsterker derfra. Men selv om prisene er bra så vil jeg måtte bruke en 6-7k, og dette kunne jeg brukt til lettdrevne høytalere som Klipch.

Hva er det egentlig som får HT-produsenter til og lage tungdrevne høytalere?
    Er det at de mangler kunnskapen, eller er det noen kvaliteter man oppnår lydmessig? Når jeg merker at MCS-01 merker mer kraft så vil jo de andre HT i denne serien kreve enda mere...

Hva tror dere SVS-gutter ville vært de beste frontene til centeren min?
    Jeg kan ikke ta meg råd til de store/dyre MTS-01. Men STS-slimtowerene som nå er på vei, eller MBS-01 som jo egentlig hører til senteren, kan jeg rettferdigjør Det som gjør meg redd for MBS-01 er dette; følsomhet/sensitivity-84dB...men jeg tviler ikke på at høytaleren er god, men hvor mye kraft må jeg ha for og drive dem. Dette vil jo også koste penger.

Når jeg bruker kinoen min ser jeg mye DVD-musikk. Jeg vil ha så gode høytalere at jeg ikke savner noe som helst, bare fordi jeg hører musikken i stereo. Jeg vil nok også bruke subben sammen med frontene mine bare så det er sagt. PC12-NSD var min første gode lydopplevelse, så det er omtrent her, "lista mi ligger" for godlyd.

Når det gjelder delefilter; deler det kunn lyden til de respektive elementene? Eller manipulerer det med lyden? F.eks. tar bort visse ulyder/frekvenser?

Skal vokte meg for og spørre så mye, da har jeg merket det er færre svar og få... litt ironisk egentlig...8) :-D
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=48862&cat=12

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fortjener nok gode 150w hver, å da mener jeg ikke reciever watt. Angående at Klipsch er lettdrevne. Joda, de er det, men også disse trenger masse effekt for å spille optimalt. Forskjellen mellom å kjøre en reciever og en effektblokk på Klipsch er også helt enorm.

Hvis du føler det blir for dyrt å fullføre med MTS serien, hadde jeg solgt den senteren din, og sett meg om etter Klipsch på brukten. Er ikke tvil om at du får mer lyd med de med recieveren din, men også her bør du som jeg nevnte tidligere se deg om etter en effektforsterker senere. SUB'en derimot funker helt perfekt sammen med Klipsch

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Hei det som er sikkert er at Klipsch muligens er verdens mest populære høytaler produsent og har hvert det i et halvt århundre og i de fleste prisklasser.Smaksak er en ting men det sier vel sitt om merket Klipsch.
    En annen ting er jo at av de som misliker klipsch så er det et fåtall av disse som igjen har testet rør som jo skal være en perfekt match(de fleste klager jo på skrikete diskant) Med matchende elektronik til dine ører så tror jeg klipsch er noe av det bedre merket som er der ute uten at jeg har hørt svs
    Jeg har eid, testet og hørt endel forskjellige høyttalere fra Klipsch. Den serien som narurlig nok går igjen hos de fleste er RF, og det virker som en elsk eller hat høyttaler. Ingen tvil om at den spiller godt på rørtrinn som f.eks Rogue, MC275 eller Cary, men likevel synes jeg den har en klar svakhet i mellomtonen (eller mangelen på denne) i hifisammenheng. Da var det himmelvid forskjell på RF og den gamle KSP serien som har 2 dedikerte mellomtone elementer. Etter min mening tok Klipsch et langt steg tilbake når RF kom i produksjon.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg har eid, testet og hørt endel forskjellige høyttalere fra Klipsch. Den serien som narurlig nok går igjen hos de fleste er RF, og det virker som en elsk eller hat høyttaler. Ingen tvil om at den spiller godt på rørtrinn som f.eks Rogue, MC275 eller Cary, men likevel synes jeg den har en klar svakhet i mellomtonen (eller mangelen på denne) i hifisammenheng. Da var det himmelvid forskjell på RF og den gamle KSP serien som har 2 dedikerte mellomtone elementer. Etter min mening tok Klipsch et langt steg tilbake når RF kom i produksjon.
    Du har jo da Heritage serien

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Du har jo da Heritage serien
    Men trådstarter synes MTS serien blir for dyr å fullføre. Tror ikke han da tar seg råd til å kjøpe den 4 ganger dyrere Heritage serien

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sett utifra at du skal handle kostnadseffektivt så mener jeg klipsch kan være en vei å gå da de funker veldig bra med receiver watt også, alle høytalere vil vel trives med ekstra effektrinn .
    Forskjellen på de høytalerne jeg har hatt før(bla jbl,patos) er at klipsch er lettere å få mer ut av med receiver watt noe som jeg tror har med lettdrevenheten å gjøre

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Interessant at du nevner Klipsch RF og mangel på mellomtone, har ikke hørt dette tidligere.

Her er et sitat fra YingYong som riktignok byttet ut RF-83 med KSP.

"KSP utklasser RF på bass. Sykt mye mer bass. Hornet er ikke så fremtredende og kan spilles høyere over lengre tid uten å måtte sjekke om øra fortsatt sitter på.
    Eneste jeg savner fra RF var råskapen og attacken i mellmomtonen."

Godt mulig han syntes KSP også er bedre i mellomtonen til tross for denne kommentaren, så ikke meningen og bruke han som et "bevis" i så måte. Men fravær av mellomtone?

Og Lyd og Bilde:

"Stemmen til Sarah McLachlan får en fylde og nærhet i mellomtoneområdet som jeg verken hørte med DLS R66, Dali Mentor 6 eller den mye dyrere Tannoy Glenair (alle kan leses om i dette bladet). Mellomtonen på Klipsch RF-83 er kjempestor, og med en sømløs overgang til diskanten kommer overtonene i stemmen naturlig og vakkert frem."

RF er vell designet med tanke på å gjøre Klipsch egenskaper tilgjengelig til en lav pris og i normal innpakning. Tipper at treveis konstruksjoner er dyrere og mer effektsugende en 2 veis. Om du da ikke har svært kraftige forsterkere mister du noe av dynamikken Klipsch er så kjent for...

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Devilej her , mellomtonen kan fort virke litt tynn og bleik i musikk som krever mye fra den kanten . Men
    så spørs det hva vi skal sammenligne med . For det blir jo feil og dra inn f.eks Heritage serien her , som koster mye mer . Men meg om det , og tilbake til hva trådstarter var litt ute etter....

Jeg har hatt mye Klipsch og hadde senest i fjord vinter SVS MTS01 . Jeg likte frykteligt godt dette oppsette til film , men ble aldri fornøyd på musikken. Høyttalerene virka uengasjerende og rett å slett kjedelige i forhold til Klipsch.

Men så liker jeg at musikken skal være engasjerende og gøy , ikke eit analytisk verktøy . Så godt muligt at andre kan mene de tvert motsatte av meg .

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •